НАЩАДКИ КАНІБАЛІВ

Сьогодні знову пройняв мене своєю творчістю Володимир Винниченко, коли прочитав його дивом збережене оповідання «Матвій Безодня», і вжахнувся!

НАЩАДКИ КАНІБАЛІВ

Там ідеться про те, що в одному з українських сіл баба Мокря вбила свого внука та зварила з небіжчика... холодець, аби самій урятуватися від голодної смерті. Та й про те, як у тому селі через розбещеність ситого й вгодованого попа о. Кіндратія люди зневірилися в Ісусові Христові як Богові та потоптали ікони. Завважте, оповідання написано 1908 року.

Володимир Кирилович одразу його надіслав Євгенові Чикаленку, щоб той посприяв надрукувати в одному з київських видань. На що Євген Харлампійович, зокрема, відповів авторові (даруйте за громіздкі цитати): "Отсе зараз прислали мені з Київа Ваш лист і оповідання – "М[атвій] Безодня" з поміткою редактора – "нецензурне".

Зараз же гуртом ми взялись читать оповідання. (У мене гостює Коцюбинський та Степаненко.) Після обміну думок, я прохав Коцюбинського написати Вам свою думку про се оповідання, він одмовляється, але я все-таки напосядусь. <...>
Помимо того, що оповідання нецензурне (бо ж попи за плювання на ікони і до Ген[ерал] Губернатора дойдуть, а може й далі), але якби воно було й цензурне, то я не рішився б його друкувать, поки не перебалакав з Вами.
Власне, оповідання письменника з таким іменем, як Ваше, треба б друкувать у всякому разі, але я вважаю, що надрукувать його в такім виді, се значить підставить письменникові "ножку". Перше всього се єсть видумка кабінетної людини і при тім видумка в багатьох деталях зовсім неймовірна, психологічно невірна. Цілком можливо, що баба з'їла унука, але зовсім неможливо, щоб вся юрба накинулась на холодець і вилизувала його. Я допускаю, що таке могло бути між чукчами, між самоїдами, навіть між голодними індійцями, а в Україні, де єсть продовольчеські капітали, магазини, земства і проч[еє], – се суща неймовірна видумка, яка кидається у вічі кожному. Я допускаю, що люде можуть плювать, топтать ікони, бо се бувало не однократно, але Ваш герой се робить (та й все він робить) ненатурально, навіть комічно, так само, як той дядько ненадрукованого Вашого оповідання, що всім розказував про походження людини од мавпи".
Отже, такими думками Є. Чикаленко поділився з автором "Матвія Безодні" 1908 року з приводу його страшилок у творі. А відтак настали буремні 1917-21 рр. в Україні. "...банда... пожар...//Її зґвалтували і кинули в жар..." Павло Тичина друкує, здається, 1924 року вірш такого змісту:

ГОЛОД

Хоч би світало... – Мамо, хліба!
Підвівся батько: замовчи!
Коло вогню в вагоні збились
і мруть голодні втікачі.

І дим їм очі виїдає.
Мороз проходить аж в кістки.
А за вагоном крик і гомін,
обмін, торгівля і свистки.

В лахмітті, в скорбі, у болячках
зігнулась мати. В щось дитя
укутала, та все: ну, спати –
навік засунуло б ти... Життя!

Прийшли сюди, а голод з нами.
Й нема людей поміж людей.
Ти чув?.. недавно десь тут жінка
зварила двох своїх дітей...

Одскочив батько: божевільна!
Мовчи! мовчи! До чого це? –
Схопилась мати й закричала,
а батько плюнув їй в лице...

...Через років десять Україну поглинув зловісний 33-ій рік. Але віщий Винниченко з невпевненим перед тим у людоїдстві українців Чикаленком через свою щиру любов до Батьківщини змушені були тоді покутати анахоретами на чужині. А від Тичининого кларнета, як відомо, тут лише "пофарбована дудка зосталась" (Є. Маланюк).

І тільки нині оприлюднені (тепер уже свідчення самих очевидців), що в лихоліття Голодомору так само, а мо' ще й жахливіше, як зображено в оповіданні Володимира Винниченка, коїлось хтозна-що в Україні.

Іду, буває, Києвом: зиркну то на одного, то на другого перехожого, а ще краєм ока й на біґборд з VIP-українцем (українкою), наче нічого, – нівроку, ситенькі дивляться на мене. Та, безумовно, не кожен з них знає, як удалося вижити їхнім пращурам у часи лихоліття...Тому, напевне, ситенькими й пересуваються містом і самовдоволено дивляться на мене з глянцевих біґбордів доморослі VIPи. Та мені від того не легше. Ніяк не заспокоюся: хто ж то винен у схильності наших людей до самоїдства... Мо', піп о. Кіндратій з його облудним християнством, про що йдеться у Винниченковому оповіданні, а мо', чекіст-комуніст, як полюбляють нині спихати професійні патріоти будь-що на "червоних", а мо', закрадається й така в мене зловісна думка, винна сама баба Мокря з оповідання "Матвій Безодня"... Безліч думок роїться в голові! Та яка з них правильна? Спробуй – розберись...

26 березня 2011р.

Теги:

Коментарі

Ужгород 2011-03-28 / 13:54:00
Сильно написано! Вітаю таку переконливу і вбивчу статю

Кришеник 2011-03-28 / 13:43:00
Прямо таки вразили, пане Оросе!

Хибним в цих речах було б опуститися до всяких різних словесних необов'язковостей на кшталт архетипного мислення чи інших мудрих заморочок, оскільки ця історія насправді вражаюча. Не дивною була й реакція Є. Чикаленка та інших рафіновано інтелігентних перших читачів оповідання В. Винниченка. Винниченко власне простим чином нафантазував цю свою історію, бо таким вважався високий писк тодішньої літературної моди, і не більше. Якби ж знаття...
Інша річ - вже згаданий вірш Тичини. Це інший досвід - досвід суспільного божевілля, на яке таке багате 20 століття. Про нього іншим поетом сказано - "пофарбована дудка", але ж це говорилося в часи людожерства, владного людожерства. Як там було вижити з тонкою душею поета. Не знаю, кому з них двох (Маланюку чи Тичині) виходило важче. Один в еміграції (увесь у переживаннях недавньої поразки), а той інший загублений, в жорстокому оточенні, і на очах у нього весь цей жах коївся.
Що той поет, що інший - наші геніальні. І хто тепер візьметься їх судити (серед нас нинішніх сміливців)... Це певно під силу не нам, а лише справжнім патріотам (найперше – професійним).

2011-03-28 / 10:43:00
"Ніяк не заспокоюся: хто ж то винен у схильності наших людей до самоїдства..."
А хіба більшість ваших опусів не те ж "самоїдство"?
А хіба українська влада та українські реалії за 20 років - виключний прояв гуманізму?

П.Тамара 2011-03-27 / 17:57:00
переодически то в прессе, то по ТВ появляются сообщения о случаях людоедства и в наши дни. Так что потомки бабы Мокри не перевелись и в наши дни.

местный 2011-03-27 / 09:07:00
Людоеды сжирают друг друга и своих детей, они смогут составить социум, не могут стать народом...

Голод мне увидеть, конечно, не пришлось. Но в любой экстремальной ситуации, связанной с возможной гибелью, в людях открывается их истинное "Я": и крутой "мачо" на самом деле оказывается просто "чмом", утонченный интеллектуал - обыкновенным подонком, а ничем не примечательная личность совершает героические поступки. Те из нас, кого жизнь хотя бы раз ставила на порог Жизни и Смерти, прекрасно поймут, о чем я...

Голодомор - это ведь тоже был осознанный выбор: умереть человеком или выжить людоедом...

2011-03-26 / 17:42:00
Є багато речей які ми дуже романтизуємо в минувшині, причому та минувшина комусь виглядає. геть зовсім делекою, а тому абсолютно не дотичною до сучасності. Я точно знаю, що на поведінку моїх батьків наклала печать їх голодна минувшина , схильність до створення зїстних зппасів і переїдання в свята-то звідти ,з тої зовсім не далекої минувшини.Вони ніби компенсубть собі своє голодне дитинство. А що воно було у більшості було злиденнне і голодне, в тому немає сумніву.
Багато з їх повсякдення зовсім не романтичне
а деякі блюда з тогочасного повсякденного меню можуть підпортити апетит навіть неперебірливому.
У нас у всіх є шось таке, шо тягнеться ще шлейфом з первісного часу.

зауважу 2011-03-26 / 17:22:00
а кто-то ел чужих !

местный 2011-03-26 / 15:12:00
Да. Жуткая правда жизни. Но и в этой жути кто-то ел своих детей, а кто-то спасал чужих...