Дві унії. Чому українські греко-католики досі не об’єднані?

Ужгородську унію в жодному разі не можна ставити поруч із Берестейською, ухваленою рівно пів століттям раніше, - ні за масштабами, ні за декларованими намірами

Дві унії. Чому українські греко-католики досі не об’єднані?

У квітні виповнилося 375 років, відколи 63 православні священники з Угорського королівства в каплиці Ужгородського замку підписали документ про підпорядкування католицькому єпископу з мадярського міста Егер. Цю подію історики згодом, не маючи доступу до оригінального акту 1646 року, охрестили «Ужгородською унією» і від неї прописує своє існування нинішня Мукачівська греко-католицька єпархія.

Нещодавно унікальний документ із підписами було віднайдено на Словаччині, і він багато що прояснює. Зокрема, і те, що Берестейську унію, ухвалену рівно пів століттям раніше, в жодному разі не можна ставити поруч із Ужгородською ні за масштабами, ні за декларованими намірами.

Акт унії 1646 року, знайдений у Пряшівському архіві у 2016 році

Якщо у 1596 році Берестейську унію підписала більшість церковної ієрархії православної церкви Речі Посполитої на чолі із самим київським митрополитом та 5 єпископами, то Ужгородське свідоцтво переходу – лише 63 священники, що складали на той час абсолютну меншість православного священства за Карпатами (на думку дослідників, до десяти відсотка від усієї кількості).

Важливу роль на Закарпатті зіграло й велике зацікавлення у переході православних до з’єднання з Римом католицької родини Другетів, власників Ужгородського замку та обширних навколишніх володінь. Саме з цих теренів й були більшість підписантів, які залежали від волі всесильного землевласника. Тим паче, що брат дружини графа Другета – Юрій Якушич – і був тим єгерським єпископом, у вірності якому присягнули православні священники. Тобто, виглядало це радше на родинну справу. Тим паче, що діялося це в ті часи, коли села змінювали релігійну орієнтацію разом зі своїми власниками. Недарма тоді побутувала приказка: «Чий пан, того і віра».

Другети, що раніше насаджували протестантизм, на початку 17-го століття знову стали ревними прихильниками католицизму, розпочавши на власних теренах контрреформацію, навертаючи підданих назад у лоно Ватикану. І як твердять історики, найбільшого релігійного тиску зазнавали православні, за яких не було кому постояти через відсутність власної провідної верстви.

А Берестейська унія стала наочним прикладом, як можна втілити ідею з’єднання церкви. Тим паче, що між православними з обох боків Карпат весь час зберігалося активне контактування. Щоправда, друга унійна спроба стала лише далеким відголоском першої. Бо якщо у Берестейській угоді йдеться про об’єднання високих сторін, то в ужгородській грамоті не згадується ні папа Римський, ні Католицька церква, ні тим паче принципи об’єднання, а проголошується лише особиста відданість єпископу:

«Ми, що нижче підписалися, проголошуємо від імені свого і своїх наступників, що найсвітлішого і найдостойнішого пана, пана Юрія Якушича і т. д., єпископа еґерського і т. д. і його законних наступників на єпископстві еґерському за наших наступних і легітимних єпископів, ординаріїв, прелатів та єпархів визнаємо; йому і всім їм належну пошану й послух, які юрисдикція духовна і церковна його і їх всіх вимагає, вірно та під присягою обіцяємо й гарантуємо. Також жодного іншого єпископа за ординарія нашого, крім названого чи названих найсвітлішого і найдостойнішого єпископа або ж єпископів, не будемо визнавати, доки будемо в його чи в їх єпархіях перебувати. Без його чи їх погодження, схвалення, дозвільного листа не будемо від когось свячення приймати, парохії змінювати, ані щось вчиняти, що його юрисдикції перечити може. Тих також, кого настоятелями нашими або ж суфраганами, вікаріями або ж архідияконами згаданий найсвітліший і найдостойніший єпископ або наступники нам поставлять, визнавати наступними й легітимними настоятелями по-християнськи обіцяємо. На підтвердження й закріплення цієї великої справи ми наші підписи власноручні і печать захисну подали. Ужгород, дня 24 квітня 1646».

Ось і весь текст знайденого оригіналу. З нього висновується, що окремі православні священники просто перейшли під зверхність угорського єпископа, що, до речі, невдовзі й вилізло боком, бо ще понад століття мукачівські унійні єпископи змушені були доводити власну самостійність, і лише у 1771 році Римом була канонізована Мукачівська греко-католицька єпархія, яка все-одно аж до виходу Закарпаття з Угорщини у ХХ столітті підлягала номінальній зверхності угорських католицьких ієрархів. І чесно кажучи, важко позицію угорської сторони заперечувати, адже підпорядкування егерському єпископу і складало суть історичного документу 1646 року.

Натоміть «в офіційному проголошення унії Руської Церкви з Апостольським Престолом, укладеному на Берестейському соборі» в 1596 році читаємо інше: «…просячи, щоб – як найвищий пастир вселенської католицької Церкви – прийняв нас під свій послух та визволив від зверхности царгородських патріярхів і розрішив нас, зберігаючи за нами обряди і звичаї східних Церков, грецьких і руських, не роблячи жодних змін у наших церквах…»

Різниця між документами цілком співмірна з масштабами, які нині має Українська греко-католицька церква (УГКЦ), що нараховує 40 єпископів на різних континентах, та Мукачівська греко-католицька єпархія, що має єдиного єпископа і лише четвертину з мешканців невеличкого Закарпаття.

Досі ці дві греко-католицькі юрисдикції в Україні існують нарізно, творячи дивний анахронізм, адже в усіх сусідніх країнах церковні структури, що підлягають Ватикану, давно об’єднані. Таке розділення є живильним ґрунтом для закарпатського сепаратизму, який хоче заперечити будь-який стосунок до України. Натомість виходить, як у випадку з Ужгородською унією, коли один знайдений історичний документ різко присаджує плекану століттями романтичну міфотворчість.

Руїни церкви XIV століття на території Ужгородського замку. У ній був укладений Акт унії 1646 року, який історики, не маючи оригіналу документа, назвали «Ужгородською унією»

Радіо Свобода

 

ДО ТЕМИ:


Звернення громадськості Закарпаття до Папи Римського

Закарпатська церковна аномалія: погляд з Києва

Чи хрестили Закарпаття Кирило і Мефодій?

Свого часу МГКЄ отримала від Ватикану не sui juris, а status quo (ДОКУМЕНТ)

Олександр Гаврош, Закарпаття онлайн.Блоги
17 травня 2021р.

Теги: унія, МГКЄ, УГКЦ

Коментарі

пісня 2021-06-09 / 09:50:50
но типирь піде робота, всьо затихло, суй сіріус і унія в прольоті, треба другоє щось придумати, може борьбу за екологію,і інтересно яка ціна бігбордів по області з унійов і суй сіріусом, в місяць десь штуку бакинських, а може й більше, а потому ревуть що не є гроші, малі зарплати в попів, не займаються парафіями а бізнесом.всьо пішло на бігборди з піаром неіснуючого факту

Нік 2021-05-31 / 18:22:39
Ми не мадяри, не румуни, не поляки, ми закарпатці-українці, а кому львув і киюв не указ - чемодан вокзал росія, мадярщина, румунія

Андруша из Дубрівки 2021-05-29 / 07:20:57
Зашто ся не єннауть? Пак зато же сьме русини , а пак суть гуцули за карпат . Нівроку.

Бойка 2021-05-28 / 19:26:52
Цікаво було би послухати, що кандидати думають про єдність

Може й варто 2021-05-28 / 18:39:00
Цікаво. То може преподобний ієромонах Йона може бути навіть дуже компромісним рішенням: влаштовує обидві сторони, львівські би його у себе не терпіли до цих пір, якби був "редискою".
І львівським не доведеться засилати якогось "десантника-Бандрівського", як колись, та й зараз, на область.

про Йону 2021-05-27 / 20:05:17
Преподобний ієромонах Йона (Йожеф Максім) народився 21 листопада 1974 р. в м. Левоча (Словаччина). Початкову богословську освіту здобув у Пряшівській семінарії. 11 липня 1998 р. був рукоположений у священство єпископом Яном Гіркою. Восени 2004 р. вступив до Свято-Успенської Унівської лаври. У 2018 р. захистив докторат на тему студійського монашества у Папському східному інституті в Римі. Досі отець Йона виконував служіння настоятеля у Свято-Михайлівському монастирі у Львові.

Передерію 2021-05-27 / 17:53:36
З ким буде... З семинаристами.
А шо вун такий великий пьянИця?

Українець 2021-05-27 / 17:23:47
Хто такий Йона Максім,який може бути єпископом замість Береша ?

Костик 2021-05-27 / 16:50:24
А бензин чий буде продавати їмосць, якщо з Чубірков ся розойдуть, заправка на території семінарії, яку строїть їмосць, буде простоювати, запасна посада директора АЗС пролетить мимо

Передерій 2021-05-27 / 14:57:38
Никуди никого з закарпатських елітної двадцятки, відомої як бф ім теодоора ромжі не забирайте, бо з ким буде Береш пити коньяк і віскарь

Закарпатцю 2021-05-25 / 23:54:58
Що то за список? Знову? Цей список вже мав бути закритий і неактуальний так само, як і усі у ньому - після Вашої його першої публікації! Чи щось не так пішло?! Машини за ними не підігнали?

Доречі, що там наші штірліци-кроти з середини мельдують? У Духовній Академії ім. Ромжі сьогодні ніби нарада відбувалась.

Цеце 2021-05-25 / 22:17:51
Це все УГКЦ ПОРОБИЛА
Щроб забрати майно Шашіка, якого він не мав, бо був монахом

Банкір 2021-05-25 / 14:28:47
Вулиці перейминували, заводи закрили , люди на заробітки повалили , сім*ї без батьків. Ще церкву лишилось впорядкувати. Покійний владика Шашік своє майно десь подів або заповів не УГкц .

Закарпатець 2021-05-24 / 14:35:59
Чому не обєднані дві греко католицькі церкви України?
Ще й тому, що така еліта як закарпатська абсолютно не може спитати в вищого духовенства МГКЄ-чого ви забороняєте служити Службу Божу зрозумілою мовою, чому служите якимось незрозумілим суржиком, чого брешете про унію, суй юріс, чому не обєднуєтесь в одну церкву, адже в єдності сила.
Бо зібралася еліта під крилом Шашіка Береша Баника, грамоти від МГКЄ над столами поприбивали, медальки стоять на столах на видному місці, гостяться з владикою за одним столом, семінаристи їм прислуговують, і довольні, такі як неофіційна двадцятка Собору і МГКЄ під видом благодійної організації:

БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД ІМ.БЛАЖЕННОГО ТЕОДОРА РОМЖІ
Розмір статутного капіталу 0,00 грн.

Контактна інформація
Адреса:
88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ПЛОЩА АНДРІЯ БАЧИНСЬКОГО, будинок 1
Телефон:
0955523262
0312630390
Учасники та бенефіціари 35045710
Дата оновлення 23.05.2021
Відомості про органи управління юридичної особи ІНШІ ГРОМАДСЬКІ ОРГАНІЗАЦІЇ
Частка держави в підприємстві згідно з реєстром Фонду держмайна України 0
Перелік засновників юридичної особи
МАРИНА НУЦУ МИХАЙЛОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛ.ШОПЕНА, будинок , квартира

СУГАЙ АНДРІЙ АНДРІЙОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 8000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛ.ВИСОКА, будинок 8, "А"

КРИВЕНЬКО ВАСИЛЬ ВАСИЛЬОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛИЦЯ МЕХАНІЗАТОРІВ, будинок

ДОРЧИНЕЦЬ ІВАН МИКОЛАЙОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛ.РИЛЄЄВА, будинок

СІЧКА ВАСИЛЬ ГЕОРГІЙОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛ.БЛАГОЄВА, будинок , квартира

КОВАЧ ВАСИЛЬ ІЛЛІЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., Ужгородський р-н, ВУЛ.СТОЛЄТОВА, будинок , квартира

ЗОМБОР ТІБОР ІВАНОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 8000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛИЦЯ ТРЕБІШОВСЬКА, будинок 8

ЩОКА ВІКТОР СТЕФАНОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛ.ЗОЛОТА, будинок

УДОВИЧЕНКО АНДРІЙ ГЕОРГІЙОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛИЦЯ ЗАПІСОЧНОГО, будинок

КАЙТАНОВИЧ ВАСИЛЬ ФЛОРОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛИЦЯ МОЖАЙСЬКОГО, будинок , квартира

ЧУБІРКО ВОЛОДИМИР ВОЛОДИМИРОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛИЦЯ СТРІЛЬНИЧНА, будинок "В"

КАЛАМУНЯК МИРОСЛАВА МИХАЙЛІВНА
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ПРОСПЕКТ СВОБОДИ, будинок , квартира

МЕДВІДЬ МИКОЛА МИКОЛАЙОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛИЦЯ КАПУШАНСЬКА, будинок , квартира

ЛИПЧЕЙ МАРІЯ ПАВЛІВНА
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛИЦЯ 8-ГО БЕРЕЗНЯ, будинок , квартира

КОСТІВ ІВАН ВАСИЛЬОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., Ужгородський р-н, село Кам'яниця, ВУЛИЦЯ ПЕРШОТРАВНЕВА, будинок "А"

БАДИДА МАРІЯ ПЕТРІВНА
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛИЦЯ НЕКРАСОВА, будинок

КАЧУР МИХАЙЛО ВАСИЛЬОВИЧ
Адреса засновника: Україна, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ВУЛИЦЯ ШИШКІНА, будинок

Хустянин 2021-05-22 / 12:51:25
Актуальну тему, як завжди піднімає Олександр Гаврош!!!

хто за головного пана 2021-05-22 / 10:40:26
до Чит
Тобто, ви натякаєте, що роль головного пана над Закарпаттям все ще вивойовує Путін з Медведчуком? І хто там у підпанках ходить: Володимир Чубірко, хто далі за списком?

Чит 2021-05-22 / 05:53:03
Недарма тоді побутувала приказка: «Чий пан, того і віра». А що сьогодні не так?

До колі 2021-05-21 / 18:19:49
А ще цікавіше, чому закврпатські украінські греко-католики не єднаються...

Коля 2021-05-21 / 13:35:03
Хороше питання-чому українські греко католики досі не обєднані?Чому?

Ужгород 2021-05-21 / 09:53:36
То що -- Ніла вже списали? А як же вояжі до мадярських політиків в Модьорорсаг, запросини словацьких церковних чинів "каву попити" на Закарпатті? :)


Олександр Гаврош
Публікації:
/ 7Чи повернеться Володимир Гнатюк на Закарпаття?
/ 2Як закарпатські москвофіли ставали українськими письменниками
/ 25Чи хрестили Закарпаття Кирило і Мефодій?
/ 11Чи розвалило Закарпаття Чехословаччину?
/ 2Що буде з українцями Словаччини?
/ 11Московське православ'я на Закарпатті втрачає монополію
/ 55Генерал Петров і холодний душ для Будапешта
/ 1Що показали вибори на Закарпатті?
/ 7Як ОПЗЖ підтримує сепаратизм на Закарпатті?
Книгомама
/ 11Ловець слів
/ 59Пам’яті єпископа Мілана Шашіка
/ 9Подарунок до Тріанона: чому Берегівський район, а не Виноградівський?
/ 1Рік без Дмитра Кременя
/ 24Духнович був соборником
/ 4Не тільки Україна повинна вшанувати Уласа Самчука
/ 16Угорський шантаж
Операція "Ліквідація"
/ 5Вбивство Ярослава Галана: знайомий почерк?
/ 4Чернігівщина очима закарпатця
/ 20Україна і жест Земана
/ 8Парадокси виборів на Закарпатті
/ 2Чи матимуть закарпатські угорці свого депутата?
/ 1Діаспора жива і мертва
/ 18Закарпаття. Що вдалося і не вдалося зробити Геннадію Москалю?
» Всі записи