"Апостол Закарпаття" без однієї легені

Днями в Ужгороді представили книжку відомого дослідника Володимира Мороза «Апостол Закарпаття Павло (Петро) Мадяр ЧСВВ».

"Апостол Закарпаття" без однієї легені

Обкладинка книжки В.Мороза «Апостол Закарпаття»,
видавництво Українського католицького університету, 2025 рік.

Постать монаха-василіянина Павла Мадяра (1923-1996) є знаковою для України. Не дарма ще за життя його називали «апостолом Закарпаття». Він переслідувався за українські погляди угорським окупаційним режимом під час Другої світової війни, відтак вступив до чернечої спільноти у Мукачівському монастирі.

За часів СРСР проводив активну підпільну діяльність, за що неодноразово підлягав обшукам і допитам. Від арешту його рятував слабкий стан здоров’я (мав видалену частину легень).

Павло Мадяр був у дружніх стосунках ще з двома відомими постатями катакомбної церкви на Закарпатті – Петром Оросом та Іваном Маргітичем. (Про першого, застреленого міліціонером у 1953 році, навіть написав вірша, який став піснею).

Володіння словом було прикметною рисою Павла Мадяра. Він писав не тільки поезії, а різні тексти, які роздавав вірникам у роки заборони греко-католицької церкви. Завдяки цьому його праці збереглися, бо під час трусу все знайдене в нього вдома вилучалося КГБ і знищувалося.

Під час презентації книжки в Ужгородській богословській академії імені Теодора Ромжі

Володимир Мороз твердить, що нині відшукано близько 140 текстів ченця-просвітителя, десять з яких опубліковані в книжці. Зокрема, і важливий спомин «Моє монашество», де настоятель Імстичівського монастиря у 1992-1994 роках та перший протоігумен провінції Святого Миколая за часів Незалежності розповідає про своє життя.

Як розповів нинішній протоігумен Франциск Онисько, спочатку виник задум написати популярну біографію Павла Мадяра у вигляді брошури до його сторіччя у 2023 році. Але в процесі роботи зрозуміли, що слід подати і його праці, що мають непересічне значення для історії Мукачівської греко-католицької єпархії.

Павло Мадяр (в окулярах) посеред ченців Імстичівського монастиря
напередодні його закриття, 1950 рік.

Володимир Мороз працював над книжкою кілька років, чимало часу провів у різних архівах. Окрім докладної біографії книжка містить і близько півсотні унікальних світлин. Вже під час презентації лунали думки видати і другий том книжки «Апостол Закарпаття», куди би могли увійти спомини про Павла Мадяра, документи про нього та неопубліковані ще праці.


«У 1939 році монастир був цілковито сплюндрований»

Думки Павла Мадяра цікаві не тільки з релігійного та історичного погляду, але й із національного. Адже він є помітною постаттю українського крила Мукачівської греко-католицької єпархії, яке традиційно опонувало мадяронському.

Зокрема, у своїх споминах «Моє монашество» він зазначає, що на перешкоді вступу до Мукачівського монастиря за часів угорської окупації «була моя українська орієнтація. Мадярська сторона противилася вступу кандидатів-українців. Справу розв’язав нунцій, поділивши новіціят на мадярський в Марія-Повчі і український в Мукачеві».

Далі згадує, що як «ненадійного» його забрали в робітничий табір неподалік Мукачева, де вони жили «в якомусь бараці». «Мадяри готувались до відступу. Радили нам усім відійти з ними, але ніхто не хотів покидати рідну землю…»

Василіяни в Імстичівському монастирі після виходу з підпілля, 1991 рік.
Павло Мадяр другий ліворуч

Цікавими є спостереження про зміну політичних режимів:

«Радянські війська наступали. Їх приходу ми всі в монастирі вже чекали і не думали чогось злого. Вже приходили «свої», наближалась свобода…

Старші розповідали, що ця зміна влади пройшла далеко легше, як за нападу мадярів у 1939 року. Тоді монастир був цілковито всередині сплюндрований, багнетами пошкодили навіть стіни, монахів держали у столовій цілий день під дулами кулеметів з піднятими руками, а сімох вивезли в ліс і хотіли розстріляти. Їх врятували якісь офіцери.

До внутрішнього життя монастиря ніхто з радянських представників не мішався, люди і далі спокійно ходили до церкви, монастир відвідували дуже високі достойники, вели навіть дружні розмови…».

Однак з кожним роком ситуація для греко-католиків погіршувалася:

«Найбільший відпуст – мабуть, за всю історію Мукачівського монастиря – був 1946 року. Війна закінчилась, люди готувались до мирного життя, однак вже давався чути тиск атеїзму. Люди відчували, що недовго вже їм ходити на відпусти. Присутніх на відпусті було близько 60 тисяч. Вся Чернеча гора заповнилася паломниками…».


«Слово «мадярон» не прилипло до нас без причини»

На щастя, Павло Мадяр дожив до відновлення греко-католицької церкви та розвалу СРСР. Тому зміг висловити свої думки публічно.

29 серпня 1991 року «Новини Закарпаття» опублікували його статтю «До суверенної України», що, вочевидь, була написана до проголошення Незалежності і яку редакція вийняла з шухляди у сприятливий момент. Починалася вона так:

«Більшість закарпатців ще боїться слів «Україна», «українець», хоч прекрасно знає, що урядово вже давно живе в межах України – радянської, але все ж України. І абсолютна більшість населення Закарпаття розмовляє українською, зрозумілою по цілій Україні мовою.

Найвідоміша світлина о.Павла Мадяр як ігумена Імстичівського монастиря
в 1992-1994 роках

Причина того ясна: ми ще ніколи не були державною нацією, ми ще зовсім не знаємо, як впорядкувати діла на добро лиш нашого, українського народу.

А коли хтось вважає себе нічим, якщо думає, що у нас немає своєї гідної поваги історії, що наша культура не гідна уваги, що наш народ нездатний самостійно організувати ні культурне, ні політичне, ні економічне життя, – то такий буде шукати захисту в сильніших, культурніших народів. У нас, закарпатців, так велось споконвіку.

Був час, коли 99% наших священників розмовляли навіть у себе вдома чужою, мадярською, мовою. Слово «мадярон» не прилипло до нас без причини…»


«Самостійна карпаторуська нація – це чиста видумка»

Свій духовний заповіт ця надзвичайно побожна, тиха і скромна особистість сформулювала у «Відкритому листі до греко-католиків Закарпаття» 1991 року. Коли Мукачівську греко-католицьку єпархію особливо гостро роздирало протиборство двох протилежних орієнтацій, Павло Мадяр писав:

«Свого часу було проведено збір підписів священників з ціллю, щоб Закарпатська греко-католицька єпархія була незалежна ні від кого, а безпосередньо належала до Святійшого престолу. Це було б дуже розумно і справедливо, якби ще десь у світі, крім нас, практикували таке пряме підпорядкування. Воно було б справедливо лиш тоді, якщо б ми не жили в рамках одної і тої самої держави і не були б тим самим народом, що і наші брати за Карпатами. Що ми «русини», самостійна карпаторуська нація, яку дотепер звали «угрорусами», -- це є чиста видумка, придумана для того, щоб нас ділити і тим самим ослаблювати як народ.

Такий поділ не має нічого спільного з релігією, це чисто політичний захід – як і стремління до політичної автономії: щоб та адміністрація, яка перебуває на автономній території, не підлягала жодній вищій зверхності і щоб вони могли уживати, а то й надуживати, своєї влади.

Ми вже знаємо з історії, чим кінчаються такі автономії, така незалежність. Свого часу Гайдудорозька і Пряшівська єпархії стали незалежні від Мукачівської єпархії. Кінчилось то тим, що в одній і в другій тепер зникла наша русько-українська мова, а панують лиш мадярська і словацька мови.

о.Павло Мадяр, кардинал Мирослав Любачівський, єпископ Іван Маргітич, 19 квітня 1991 року

Політики знають, що денаціоналізувати через релігію найлегше. Чи Східна Україна стратила б свою українську мову, якби не підлягала Московському патріархату? Людина найскорше полюбить ту мову, якою молиться.

У нас на Закарпатті, певно, не було б повороту до схизматицького православ’я, якби до Першої світової війни в нас не було загальної мадяризації. Східна віра в очах народу лиш тому стала своєю, що користалась слов’янськими мовами замість зовсім чужої народові мадярської мови. На жаль, у той час не лиш священники, але з дуже малими виїмками інтелігенція користалась тільки мадярською мовою. У нас була вже заборонена і кирилиця… В таких обставинах ми вже давно загинули б як народ...

Приміром, з приходом мадярів на Закарпаття в 1939 році всі монахи-українці були або вивезені як арештанти в глибину Мадярщини, або вислані за кордон. І релігія не мішала католикам віднестись зовсім без чуття до своїх одновірних братів, бо вони уважали за святу справу силою нав’язати свою, вищу, і релігію, і мову, і культуру…

У жодній самостійній державі світу ми не знаємо такої єпархії, яка не хотіла б співпрацювати з іншими одномовними і одновірними єпархіями того ж народу. Кому це було б на користь? Лиш ворогам людських душ – бо це слова нашого Спасителя: «Дім, який розділився в собі, запустіє». Клич ворога завжди такий: «Розділяй і володій над ними!».

Дослідник Володимир Мороз і єпарх Мукачівської греко-католицької єпархії владика Теодор
на презентації книжки

Вивчення творчої спадщини Павла Мадяра лише почалося. Завдяки книжці Володимира Мороза, що побачила світ у видавництві Українського католицького університету, бачимо, що ця постать посідає почесне місце поруч з іменами таких духовних і громадських діячів українського Закарпаття, як папський прелат Августин Волошин, отець-василіянин Себастіян Сабол (відомий як поет Зореслав), згадувані в його споминах репресовані священники Петро Орос, Дмитро Попович, єпископ Іван Маргітич, політв’язень Йосип Тереля.

Радіо Свобода

Олександр Гаврош, Закарпаття онлайн.Блоги
06 квітня 2025р.

Теги: Мадяр, ЧСВВ, василіяни, монастир, Імстичово

Коментарі

Іван 10.05.2025 / 15:42:39
Неоші з Пупковським в Польщі всіх семінаристів оформили краківську гомосемінарію закрили в 2023 та з Берешом в семінарію в Минаї пристроїли духівником поляка Блажея Суску, який один рік в Ужгороді а вже духівник, це небезпечний прецедент, перед висвяченням владики Теодора призначили своїх людей на посади, щоб етот парень, як каже Раймонд Пупковський був оточений агентурою

Коля 09.05.2025 / 16:49:02
Раймонд Пупковський інтриган брехун і обмовник поляк римо католицький священник основний учитель сеаарів Береша і Ко

... 07.05.2025 / 19:27:14
Кураха неоша вигнали з ужгородської семінарії, потім вигнали з франківської семінарії, зато краківські неоші з семінарії польської взяли його з розпростертими руками, хлопець був файний та взяли легіня

Варга 07.05.2025 / 15:11:55
Кураха з освітою гомосексуальної краківської польської семінарії нема, але справа його ожила-люди з неокаехуменальних спільнот кожну пяницю збирають молодь з собору або монастиря капуцинів поляків Блажея Суски і Марека Лісовського, молодь яку знають вони або їх діти і відвозять до себе додому, де вчаться катехизис і одночасно продають неокатехуменат,як буде добре в сектах, ой спільнотах,яка там любов,християнство,і одночасно як погано в соборі там ніхто один одного не знає, лише старі баби, і дома і піцу закажуть і погодують,лише щоб нову піхоту неокатехуменату і їх старшому поляку римо католицькому священнику Раймонду Пупковському додати, а дальше може і більше грошиків підкинуть.

Іван 06.05.2025 / 13:14:12
Добре що неош Роман Курах випускник Краківської семінарії яку закрили в 2023 році через гомосексуальні насильства над семінаристами, внаслідок чого семінарист вбив одного з керівників семінарії, так поїхав Курах в Аргентину, бо дуже він хотів виховувати дітей вірників, так зараз неоші забирають дітей з церков до себе додому щотижня...

Закарпатець 03.05.2025 / 11:09:36
Неокатехуменат це секта, церква в церкві і там процвітає обмовство, лицемірство, брехня, сепаратизм, старший на неошами України поляк інтриган Пупковський Раймонд, римо католицький священник, людина без совісті і честі, старший в Закарпатті мадярчук Руді Фецик, нащадок закарпатського мадярського фашиста Фенцика, який Фенцик відправив близько 100 тисяч євреїв в концлагері, обоє україноненависники і глупі сепари, стверджують що Закарпаття не Україна, закарпатці не українці, єпископ Теодор для них не авторитет, називають його говрять лише по русскі - "етот парень" і т.д., такий же духівник семінарії поляк Блажей Суска, який рік на Закарпатті і переслідує семінаристів називає неадекват українців націоналістами бандеровцями, такий же Береш ректор семінарії, Курах, Семйон, Ніл, Ряінчак, Деревянко, Тидір, Баранюк, Боднар, Жанко, Ходанич, і т.д.

Івану 02.05.2025 / 18:29:45
А ви великий експерт по руху УГКЦ? Чи неони вже норма Ватикану. Щось еюне видно шоб Ватикан слухали. Видаючи бажане за дійсне.

Інтригани 01.05.2025 / 05:24:06
Раймонд Пупковський, очільник неокатехумегальної семінарії в резиденції і неокатехуменату України, Блажей Суска капуцин неош рік в Україні духівник семінарії в Минаї, Марек Лісовський капуцин старший монастиря на Легоцьконр, Міхал Пупковський проректор семінарії в резиденції- ці вже навели порядок в польші тепер взялися Україні-в 2023 році в Кракові закрили семінарію через вбивство семінаристом диякона на грунті гомосексуального насильства, в 2024 році в дієцезії біля кракова священники викликали проститутку гея і влаштували вечірку, проводиться розслідування поліцією, (в кракові в семінарії вчився курах роман аргентинський).

Іван 30.04.2025 / 21:47:56
А куди рухається УГКЦ ? Чи дальше тим більше від Ватикану.

спостерігач 30.04.2025 / 16:32:15
Справжні корені Мукачівської єпархії вийшла стаття історика Володимира Мороза, що скажите любителі лжеісторії, сіюріуса. Закарпаття то Україна і належала до Галицької метрополії но комусь це не вигідно

Капелан 29.04.2025 / 18:14:26
29 квітня 2025 року в резиденції Мукачівських єпископів, під головуванням Преосвященного владики Теодора, єпарха Мукачівського, відбулася перша зустріч оновленого складу медичних капеланів Мукачівської греко-католицької єпархії.
Під час зустрічі владика Теодор подякував священникам за їхнє ревне служіння при лікарняних закладах, наголосив на важливості душпастирської присутності серед хворих та медичного персоналу, а також вручив кожному з них офіційний декрет медичного капелана.
Зустріч пройшла в дусі молитви, братерського спілкування та обговорення планів подальшого служіння на медичному капеланстві.
Диво дивне у складі медичних капеланів 70 відсотків представників неонів ви то серйозно, а очолює всю банду особа нетрадиційної орієнтації, настоятель, який крім себе любимого всіх ненавидить. Та робить пакості проти братів по чину вносить роздоріжжі та поливає брудом це нормально взагалі то ...

Іван 29.04.2025 / 11:13:42
Виявляється в МГКЄ дві семінарії-єпархіальна в Минаї, а ще одна неокатехуменальна в резиденції, де весь третій поверх займають так звані семінаристи неокатехуменальні які підпорядковуються старшому над неошами України поляку інтригану Пупковському Раймонду, який стверджує що закарпатці не українці, Закарпаття не Україна, єпископа Теодора називає етот парень.От такі подарки від Ніла з Шашіком в резиденції.

До Миколи 28.04.2025 / 19:21:28
Чому лише два. Два то з учнів безпосередньо владики Івана. А иак є свідомих більше, правда серед отців Василіян лише один бо інших фотограф вижив з єпархії вони не дивитися?ь йому у рот та не підтримували його діяльності по знищенню чесного ім'я отців василіян. А так є ті хто має власну голову і хто не продався за сіюріус ті кого не вдалося зломити неонам та мадярам.

Андрій 28.04.2025 / 17:20:16
Хто буде купляти Шкоду Суперб біла АО1969ВЕ, майте на увазі що ректор семінарії Береш майже мекнутий розбив перед машини в хлам,більше 200 тисяч гроши єпархії пішло на ремонт

василянин 28.04.2025 / 16:46:35
Ну та фотографу купили хижу приватну для курвів в Ужгороді, Бурлака збирать на власний рахунок для медіа напевно також власного, пані Вікторія збирає на беатифікацію Ороса, Голубенький Буняк відмиває кошти через "Зцілення ран війни", цікаво де він був контужений у яких боях і з ким. Напевно зцілюються бухлом та нетрадиційними задоволеннями... Де звіт епархії про епархіальні збіки куди ідуть пожертви. на заправку, хату, курвів, неонів та хлопчиків. на святкування ювілеїв тих хто ненавидив Україну та українців.

Коля 28.04.2025 / 15:29:52
100 %, при агенті КГБ мадяроні Шашіку і мадяронах яких він призначив на посади, абітурієнтам і семінаристам обманом вбивають в голови що в першу чергу священники і їх сімї мають бути всім матеріально забезпечені, а віра і вірники на другому місці, і тут приходить на сцену мадярщина яка за продану віру і душі священників щедро платить єпископу,лише треба злицемірити, сказати що Закарпаття не Україна, закарпатці не українці.
Півмільйона євро на реконструкцію собора Мадярщина не даром дала Шашіку, і нового Береш присадить на кеш бистро...

спостерігач 28.04.2025 / 14:54:31
Зустріч з абітурієнтами, хто проводить самі неони та прихильники сіюріусу, кого вони виховають - неонів. Хіба вони будуть вболівати за Україну.

Коля 28.04.2025 / 12:14:23
350 тисяч вірників МГКЄ українці, коли єпископ і священники є україноненависниками, брешуть, лицемірять, обмовляють - це трагедія,кому вони служать?

до Миколи 28.04.2025 / 10:52:13
Страшно, від того що про бога забули ті хто править служби призиваючи до любові демонструють ненависть до всього українського крім грошей та наживи, та осуд. Страшно коли змінюють традиції та історію на свій лад, страшно коли нав'язують нетрадиційність церкви вводять секти. Страшно коли монахи ведуть блудний спосіб життя...

до миколи 28.04.2025 / 10:01:17
Діти України, мають бути єдині з Україною. А не одівати вишиванки і дивитись на мадяр і словаків.

Олександр Гаврош
Олександр Гаврош
Публікації:
/ 3Духнович чи Духновіч?
/ 1Чим завершився ювілей Августина Волошина?
/ 3Як письменникам оголошували партійні догани
/ 8Феномен Сергія Федаки
/ 2Кілька вражень про цьогорічних лауреатів премії Михайла Лучкая
Підсумки 2024 року на Закарпатті
Перший український роман про Закарпаття
/ 3Закарпатський першопроходець
/ 3У 20 років засуджений до розстрілу
/ 25Великий ювілей великого єпископа
/ 9Що показав перепис в Угорщині?
/ 2Піврічні підсумки року Августина Волошина
/ 3Олекса Мишанич і югославські руснаки
/ 7Як Падяк із Духновича "націоналіста" робить
/ 1006МГКЄ: Старі виклики і нове керівництво
/ 5Син Івана Сили: чемпіон з боксу та український патріот
/ 2Закарпатець, який міг знати Шевченка
/ 4Незрівнянний Стефан Мострянський
/ 6Джон Лавра – американський пілот із закарпатським корінням
/ 4Брати Рамачі і сербські руснаки
/ 1Загадковий Іриней
/ 3Що показав перепис у Румунії?
/ 1Загублені у коханні
/ 4Рік Августина Волошина
Як відомі українські письменники хотіли поселитися на Закарпатті
» Всі записи