Чи хрестили Закарпаття Кирило і Мефодій?

Одним із наріжних каменів закарпатського сепаратизму є міф, що закарпатці – перші християни в Україні. Мовляв, тутешніх русинів хрестили у ІХ столітті ще святі Кирило і Мефодій, а це значить, що «тутешняки» у своїй історичній величі вищі за Київську державу (Україну-Русь), яку хрестив князь Володимир на століття пізніше.

Ікона Хрещення киян святим Володимиром. Греко-католицький монастир сестер-служебниць в Руському Керестурі (Сербія)
Ікона Хрещення киян святим Володимиром. Греко-католицький монастир сестер-служебниць в Руському Керестурі (Сербія)

Цю думку активно пропагують певні місцеві церковні кола, зокрема, засуджений за сепаратизм Димитрій Сидор, настоятель православного собору в Ужгороді Московського патріархату. Не відстають і деякі пропагандисти з Мукачівської греко-католицької єпархії. Що ж, як нема власної героїчної історії, то хоч церковною давністю похвалимося.

Однак міф тому й називають міфом, що підтвердити його неможливо. Це як доводити реальність казок. Але якщо оперувати відомими науці фактами, то історики вельми скептично оцінюють таку міфотворчість. Наведемо думки двох дослідників, опубліковані за часів Чехословаччини міжвоєнного періоду, якій була б навіть на руку ідея про спільне хрещення Великоморавського князівства і Закарпаття, яке розташоване східніше. Проте істина для авторів виявилася вищою за політичну доцільність.

«Одночасного навернення до християнства на Закарпатті не було»

Професор богослов’я, найбільший російський дослідник Закарпаття Олексій Петров у своїй праці «Завдання карпаторуської історіографії», яку опублікував на еміграції в Празі у 1930 році, зокрема, писав:

«Нема ніяких не тільки слідів, але й натяків на одночасне масове заселення руського народу за Карпатами. Очевидно, цей процес проходив непомітно, протягом віків просочувався сюди руський елемент з-за карпатського хребта.

Питання тільки в тому – коли цей процес розпочався? Тут бачимо різке різноголосся двох напрямків. За одним, початок заселення руськими слід віднести до 7–8 століть; за іншим, руська стихія могла проникнути за Карпати не раніше 12–13 століть. Причина різноголосся, по-моєму, лежить тільки у формальному непорозумінні.

Вчений-славіст Олексій Петров (1859–1932). Автор праці «Завдання карпаторуської історіографії

«Руське» ім’я і в Київській «руській» державі повільно і пізно поширилось у народних масах. Таким чином, справді, раніше 12-го століття і то, радше, в його кінці, «руських» не могло бути за Карпатами. (Крім військових поселень в різних частинах Угрії, колоній із осіб вищого класу – княжих дружинників). Але «східні слов’яни» – під різними іменами – безперечно могли проникати й проникали за карпатський хребет набагато раніше – можливо, ще в 7–8 столітті. Пізніше ці «східні слов’яни» або розчинилися серед інших народів, або злилися зі своїми співплемінниками, що приходили в Угрію вже під іменем «руських».

Необхідно тільки пам’ятати про історичну перспективу: не можна переносити густоту заселення карпаторуської території нині і в ХVІІ–ХІХ століттях – на декілька віків раніше. «Східнослов’янська» і «руська» колонізація була вельми рідкісною і на підгір’ях, і в долинах рік. Самі ж лісисті гори довго, до 13–14 століття, залишалися майже незаселеними – крім нечисленного, головним чином, пастушого кочового обивательства. Не слід забувати і про існування широкої незаселеної смуги поміж «засіками» з одного боку Угрії, а з іншої – Польщі і Галичини.

Перейдемо до іншого питання – про початки християнства у карпаторосів.

І зовнішній облік території Карпат, і поступовість її колонізації «східнослов’янським» і «руським» елементом, і малолюдність населення вже самі по собі виключають питання про початки християнства на Карпатській Русі. Не можна його пов’язувати з сумнівними Паннонськими єпископствами, само собою зрозуміло, але не можна його відносити і до часів святого Мефодія – не кажучи вже про відсутність бодай якихось доказів. Такого, приблизно одночасного навернення в християнство руського народу Закарпаття не було.

«Східні слов’яни» приходили туди ще язичниками і потроху піддавалися впливу своїх сусідів-християн. «Руські» приносили із собою з-за Карпат «руську» православну віру, а, можливо, і руське духовенство. Про яку-небудь ієрархію, центр якої лежав би на території Карпатської Русі, нема ніяких відомостей до кінця 15 століття».

«Єпископство Мукачівське засноване близько 1400 року»

Думки православного Олексія Петрова підтверджує інший дослідник, який до того ж був місцевим греко-католицьким священником, Іриней Кондратович.

Іриней Кондратович (1881–1957) – український греко-католицький (за радянської влади православний) священник, історик, письменник, журналіст, культурний і церковний діяч

Факсимільне видання підручника Іринея Кондратовuча «Історія Підкарпатської Русі для народу», який був виданий в Ужгороді у 1924 році. Загалом, його видавали 4 рази

В «Історії Підкарпатської Русі для народу», яка вийшла в Ужгороді у 1924 році, отець Іриней Кондратович стверджував наступне:

«Заснування мукачівського монастиря сягає давніх часів, але неможливо його віднести до часів Кирила і Мефодія. Не було тут населення, не було духовенства, а тому й не могло бути єпископства.

Широке заселення по наших горах почалися лише в ХІV і ХV століттях. Побожний русин, який сюди приходив, біля своєї колиби і хати закладав місце і маленькій церківці. На заході на Спишу вже в ХІV столітті були руські парохії і церкви: в Якубянах (1322), в Яремині (1329), в Липнику (1338) і в Порачі (1420). А на сході дерев’яні церкви були в Шаркаді і Макарії (1418), в Бедевлі (1435) і в Углі (1479).

Коли дерев’яні церкви готові були, в кінці ХІV століття прийшли перші духівники, яких називали «батьками». Не були це вчені, освічені люди, але такі прості кріпаки, як і їхні вірники. Знали святу службу відспівати, хрестити, похорон відправити, але у вірі мало розуміли. Ще й у пізніших часах знайшлися і такі «батьки», котрі не тільки писати, але й точно молитви не знали, не дивно, що латинське духовенство їх ненавиділо.

Біле і чорне духовенство почало переселятися з Галичини на Підкарпаття і тоді заснувалися наші перші монастирі – Грушівський і Мукачівський. Єпископство мукачівське було засноване близько 1400 року, в часи Владислава І. До заснування Мукачівського єпископства Підкарпатська Русь церковно належала до Перемиської руської єпархії. Єпископи мукачівські до 1711 року були здебільшого галицького походження».

Себто, найдавніше зафіксована тутешня традиція східного православ’я є давньоруського, київського походження. Навмисно цитуємо думки дослідників дорадянського часу, аби зняти можливі звинувачення в «комуністичній» чи «українізаторській» концепції. За сотню років історична наука пішла далеко вперед, але доказів того, що святі Кирило і Мефодій хрестили Закарпаття, так і не знайдено. Навпаки, археологи відкопують на теренах нашого краю не руїни тисячолітніх храмів, а поховання з трупоспаленнями, що свідчить, що тутешні мешканці не тільки кирило-мефодіївського періоду, а й кілька століть пізніше були язичниками.

Бажання будь-якими способами заперечити спільність з Україною, в тому числі й церковної традиції, виглядає політичною самоціллю, в якій здоровий глузд є зайвим. А поміж тим у греко-католицьких церквах Сербії, зведених переселенцями із Закарпаття в минулих часах, досі можна побачити чудові настінні розписи та ікони князя Володимира та княгині Ольги, які хрестили Україну-Русь.

Хрещення киян у Дніпрі. Настінний розпис у греко-католицькій церкві в Коцурі (Сербія)

Ікона Хрещення киян святим Володимиром. Греко-католицький монастир сестер-служебниць у Руському Керестурі (Сербія)

Тут пам’ятають про спільність джерел давньоруського християнства, на відміну від, скажімо, того ж Московського патріархату в Ужгороді, який, устами отця Сидора заперечує власну історичну традицію на Закарпатті. На жаль, у греко-католицьких церквах краю, за окремими винятками, також не побачиш подібних зображень, бо все, що за Карпатами, для когось – «чуже».

Радіо Свобода

Олександр Гаврош, Закарпаття онлайн.Блоги
21 квітня 2021р.

Теги: хрещення, Кирило, Мефодій

Коментарі

ШуткИ сячені 2021-04-25 / 19:18:43
Агов! Ми тут усі так церковно-аномально захрестилися, що про Свято забули! З Вербною Неділею Вас! За тиждень Пасха буде!
На сторінці ні однієі новини нема про це. Атеісти?

Нікол 2021-04-24 / 21:41:05
Гаврош молодець, як завжди фактова публікація, а манкурти це Баники, Курахи, Береші, Чубірки, Костіви, і т.д.

Цікава філологія 2021-04-24 / 18:09:55
Прізвище ФЕНИЧ дивним чином розкладається на два змістовні слова -- на ФЕ і НИЧ. Не кожному так пощастило :)

до "погляду з боку" 2021-04-24 / 09:59:37
Уточніть, шановний, у якому з маєтків Олександра Ледиди знаходиться той прекрасний монастир, куди ви зібрались сходити на покій. Оскільки, як кажуть окремі ваші недоброзичливці, фінансування "проффесора" Фенича та й інших борців за так звану Русинську греко-католицьку Церкву віднедавна цілком перейшло в руки колишнього головного регіонала області, що нині є ставлеником групи Медведчука в Закарпатті. І чи не здається шановному товариству, що від усіх цих начебто церковних справ і навколоцерковних рухів занадто тхне нафтою та всіма вихідними нафтопродуктами.

погляд з боку 2021-04-23 / 22:41:20
Все! Все! Роз'яснили - розклали. Ухожу! У монастир

до "погляду з боку" 2021-04-23 / 20:48:32
Все почалося після того, як керівництво МГКЄ возомнило себе великим начальством і політично необачно проголосило Мукачівську єпархію окремою Церквою.
Формально - Мукачівською греко-католицькою Церквою, а по суті - Русинською греко-католицькою Церквою, яку вимріювали антиукраїнські сепаратисти в МГКЄ.
Ватикан цього зухвальства не стерпів і вказав Юркові Лущакові збирати манатки і готуватися до передачі справ новому правлячому єпископові, а українці, природньо, вибухнули.
Отак коротко. А не оті ваші фантазії довкола викопканого з УжНУ недопрофесора Фенича.

злий 2021-04-23 / 20:40:03
По суті цієї статті заціпило як сепаратистів з МГКЄ, так і Сидора з компанією

по "Поглядів"-знизу 2021-04-23 / 15:45:08
От і придивіться до таких -о.Пьтро Береш,"вчений"ФеННич, а особо-Васіл Ціріл і "корифей" ОТКРИТОГО СЕПАРАТИЗМУ проти України о.Сидор.У нас ВІЙНА Йде,а тут шо-"5 Колонна"?..Як то ТАК?..

до погляду з боку 2021-04-23 / 14:57:43
Фенич - ніякий не професор, і навіть не вчений. Звичайний заробітчанин на підробітках. Він дує в дудку мелодії, які подобаються тим, хто більше дасть. Хоч трохи хитріший за батюшку Сидора, це так. Та й ювілеї тут ні до чого. МГКЄ ще за Мілана Шашика втратила увесь той праведний дух Віри, що його мав Владика Маргітич, оо.Павло Мадяр, Петро Орос і всі ті, кого переслідували за віру в радянські часи. І останнє. Чому ця тема піднімається сьогодні? Хоча б тому, що раніш до неї не доходили руки в української спільноти. Та й мадярсько-словацьке лобі довгий час мало сильну руку у Ватикані. Досить лишень ознайомитись з минулими публічними зверненнями владики Васіла Циріла (Василя Кирила), що довго секретарював у Конгрегації Східних Церков. Раніше такі люди, як він, атакували всіляко Українську державу на своєму фронті. Бо досі вважали, що ця держава незабаром розпадеться - все в унісон із заявами міжнародного злочинця і політичного маніака Путіна. Але так не буде. Бо час нашої єдності і справедливості вже приспів. Так і знайте.

Погляд зверху 2021-04-23 / 13:19:39


Перехід на особистості за відсутності змісту. Коментуйте по суті публікації або коментарів. Коментар видалено. Адмін


Попередньому 2021-04-22 / 21:19:51


Перехід на особистості за відсутності змісту. Коментуйте по суті публікації чи коментаря. Коментар видалено. Адмін


тттт 2021-04-22 / 19:19:23
гаврош трохи лукавить))) бо його великий дружбан шашік теж був такої думки. от тільки він пропагував міф про якесь відношення "словаків" до Ціріла, а Метода!

а насправді, то "карпатороси" ніл і його деградовані посіпаки похрестили і Кирила, і Методія! ці діячі, навіть мадярського іштвана приплетуть до кирило-методієвської міфічної традиції і, при цьому , навіть не почервоніють!

7417 2021-04-22 / 13:55:00


Перехід на особистості. Коментар видалено. Адмін


Попередньому 2021-04-22 / 00:42:24
Погано слідкуєте за процесом. Дискусія почалася одразу по смерті єпарха Мілана і триває вже 8 місяців. А Фенич пустоцвіт, науковоподібний болтун, пустишка, що не має жодного авторитету в науковому світі. До речі, вірний член партії Медведчука, а далі Яніковича. Лайно, яке завжди на плаву

погляд з боку 2021-04-22 / 00:29:16
Не займаю позіцію ні "Ніл-овців/Мілан-істів", ні "воз'єднавців".
Перечитуючи ці усі статті про МГКЄ, коментарі під ними, задався питанням: що сталося у березні, що така моцна нагінка? Даруйте, але нагадує відновлене рассє-пуцькінське укронацібесіє з лютого-березня.
Чому тут такий "дим коромислом", а на мукачево.нет тишшшаа? Епархія ніби "Мукачівська" і їх має теж "свербіти".
Бачу тут батогують проф.Фенича (якщо він не проф. - даруйте) останніми словами, як слово на "Фе" називають. Хто такий - не знаю. Думаю, послухаю. Знайшов на FB. Досить пристойний дядько, чітко пояснює історичні факти літературною українською, без якохось руснацьких заворотів. Зовсім не заскорузлий батюшго Сидор. Ніби, не "бандит", чого його так?
А там бачу і підказочка чого така "свістапляска" десь з березня: цей рік ювілейний для МГКЄ! 375 років Ужгородській унії та 250 МГКЄ. Певно, це для одних "відстоїмо свої лави", для інших - "а мы вам падарачек, да на празднічек!"
А де такий ідейний наступ з боку Львівських ієрархів? Чи вони, як істинні конфуціянці почуваються: посижу на бережку, поспоглядаю - нікуди не дінеся, само пропливе-припливе.
І ще про дежавю: Порошенко здобув Томос для ПЦУ, допоміг організувати її з 2018. Зеленському якось "влом" до Ватикану - то він Шмигаля "томасити" відрядив. Ну, й деж його "томос"? Щось не по різьбі?

Кирило 2021-04-21 / 20:28:17
Я хрестив Москву, а Мефодій Пудкарпаття. Уточнюю!

Феничам та іже з ними 2021-04-21 / 19:54:46
Фенич від слова "фе" -- все перебрехати, на біле казати чорне. Комуністичні пропагандисти відпочивають. Але історія базується на документах а не на бажанні видавати бажане за дійсне. Нема жодного факту, який би підтверджував мукачівську скрєпу про Кирила і Мефодія. Це казочки для темних неуків, які вірять таким псевдонауковцям, як Фенич

Гаврошам і єжи з нима 2021-04-21 / 19:05:47
До попередника : якраз що на всіх картах територія нинішнього Закарпаття входить в В.Моравське князівство .

Тут нетреба цитувати ніяких дослідників , все лежить в площині логіки і сухих фактів .
Діяльність Кирила і Мефодія це факт .
А от проповідництво Андрея Первозваного на берегах Дніпра , оце дійсно - скрепа .

Цікавий 2021-04-21 / 18:23:37
Дуже слушними є зауваження читача "думки мої тихі". Спершись на хибні твердження дослідників про заселення Закарпаття (археологія та історія заселення свідчить складніший процес) та окремі факти, що не свідчать про початки християнства в краї, автор блогу робить безапеляційні висновки: "Коли дерев’яні церкви готові були, в кінці ХІV століття прийшли перші духівники, яких називали «батьками». "найдавніше зафіксована тутешня традиція східного православ’я є давньоруського, київського походження".
Напевно християнство в Закарпатті зародилося раніше кінця ХІV століття і хибно стверджувати, що "тутешніх русинів хрестили у ІХ столітті ще святі Кирило і Мефодій", як не можна заперечувати і те, що їх діяльність послужила християнізації русинів.
Не виключено, що християнство почало поширюватися на Закарпатті ще в часи його входження у склад "Великої Моравії".
От читаємо хоча б у "Вікіпедії": "Святополк проводив значущі суспільні та військові реформи, зберігаючи сильні позиції Великої Моравії в Центральній Європі. До реформ належало і церковне управління, створене в 880 році. У Нітрі було засновано єпископство, підпорядковане архієпископу Мефодію. У тому ж році Велика Моравія стала леном Папи Римського, що означало рівне становище зі Східно-Франкським королівством. Святополк став і де-юре королем, хоча і раніше іноді називався Rex. Рік по тому в Нітрі було засновано перший монастир в сучасній Словаччині.
В кінці правління Святополка римський папа внаслідок складних відносин і смерті Мефодія заборонив літургію на церковнослов'янській мові, згодом папський легат був вигнаний учнями Мефодія. Князь Святополк правив до 894 року. За добу Святополка Велика Моравія набула найбільшого розміру. Саме у цей період до складу держави входила територія Закарпаття.
У центральній області Великої Моравії були виявлені залишки 20 храмів, споруджених з кам'яних брусів, а всередині прикрашених кольоровими фресками. Більшість цих будівель з'явилося вже в 1-й пол. IX століття, до приходу Кирило-Мефодіевої місії ... Мефодію, який став згодом архієпископом Моравським, вдалося домогтися (від Риму) введення слов'янської літургії в костелах Великої Моравії. «
— писав академік Йозеф Поулік… Найбільш популярним типом церковної споруди була ротонда. Саме з Великої Моравії поширилася вона пізніше через Чехію і Польщу на Русь, а також в інші слов'янські держави".
Згадаймо при цьому Горянську ротонду (кінець XIII століття).

До попередника 2021-04-21 / 17:57:06
Мукачівські "скрєпи" тріщать. Все шито білими нитками :) Гаврош взагалі не висловлює свою думку, а цитує відомих дослідників минулого. Байку про входження Закарпаття у Великоморавську державу треба доказувати фактами і документами, а їх нема. На всіх історичних картах Закарпаття знаходиться за межами цього утворення


Олександр Гаврош
Публікації:
Пам'яті Володимира Рутківського
/ 5Великі трагедії маленького народу
/ 3Почути рома
/ 50Два Івани. Як було зірвано об’єднання греко-католиків України?
/ 7Чи повернеться Володимир Гнатюк на Закарпаття?
/ 3Як закарпатські москвофіли ставали українськими письменниками
/ 47Дві унії. Чому українські греко-католики досі не об’єднані?
/ 11Чи розвалило Закарпаття Чехословаччину?
/ 2Що буде з українцями Словаччини?
/ 11Московське православ'я на Закарпатті втрачає монополію
/ 56Генерал Петров і холодний душ для Будапешта
/ 1Що показали вибори на Закарпатті?
/ 7Як ОПЗЖ підтримує сепаратизм на Закарпатті?
Книгомама
/ 11Ловець слів
/ 59Пам’яті єпископа Мілана Шашіка
/ 9Подарунок до Тріанона: чому Берегівський район, а не Виноградівський?
/ 1Рік без Дмитра Кременя
/ 24Духнович був соборником
/ 4Не тільки Україна повинна вшанувати Уласа Самчука
/ 16Угорський шантаж
Операція "Ліквідація"
/ 5Вбивство Ярослава Галана: знайомий почерк?
/ 4Чернігівщина очима закарпатця
/ 20Україна і жест Земана
» Всі записи