Такі міркування виникли ще у кінці ХІХ ст. не без впливу великої популярності культу св. Кирила та Мефодія серед сусідніх народів – чехів та словаків, проте в кінці ХХ ст. гіпотезу про християнізацію Закарпаття св. Кирилом та Мефодією підхопили так звані неорусини, які почали її використовувати пропагандистський ресурс цієї гіпотези: мовляв, місцеве автохтонне населення Закарпаття, на відміну від українців, було охрещено св. Кирилом і Мефодієм, а не Володимиром Великим. Як основний аргумент на свою користь вони використовують той факт, що моравська місія Константина і Мефодія відбувалася на сусідніх із сучасним Закарпаттям землях - Моравії і Паннонії, а тому солунські брати охрестили автохтонне населення Закарпаття ще у 863-866 рр., тобто на більше ніж 130 років раніше, ніж відбулося хрещення України-Русі.
Якою сильною не була б спокуса оголосити себе спадкоємцем славних кирило-мефодіївських традицій, проте вона безпорадна перед доказовою силою цілої низки фактів. Перш ніж твердити, що саме св.Кирило та Мефодій охрестили Закарпаття у середині ІХ ст., належало б сказати, хто з місцевих князів ухвалив доленосне рішення християнізувати своє князівство та запросив з цією метою Константина і Мефодія. Церква завжди дуже бережливо та з особливою повагою ставиться до тих правителів, які доклали своїх зусиль до християнізації своїх підданих, проте ім’я закарпатського правителя часів св.Кирила і Мефодія, який, очевидно, мав запросити їх на Закарпаття, нікому не відоме. А без підтримки світської влади охрещення язичницького населення було приречено на невдачу. Другим дуже серйозним фактом, що заперечує можливість охрещення сучасного Закарпаття св.Кирилом, є достовірні дані, що св.Кирило перебував на Моравії та Паннонії лише 40 місяців (863-866 рр.), тобто близько трьох з половиною років, і за цей час він разом з братом виконав величезну роботу: переклав старослов’янською мовою основну богослужбову літературу та підготував кілька десятків учнів, яких згодом висвятили на священиків у Римі. Ніякої місіонерської роботи у сенсі охрещення язичників ні у Великій Моравії, ні за її межами св.Кирило не проводив, бо для цього просто не було вільного часу та й такої мети перед собою св.Кирило ніколи не ставив.
Проте якщо навіть якщо припустити, що закарпатців вже після смерті св.Кирила охрестив св.Мефодій, то й для такої версії нема ніяких підтверджень. Адже після охрещення закарпатців св. Мефодій мусив би залишити на Закарпатті священиків, необхідну богослужбову літературу, зрештою з часів св. Мефодія, тобто з другої половини ІХ ст., на Закарпатті мали б якщо не зберегтися церкви, то хоча залишилися б їх фундаменти, проте ніяких слідів християнства на Закарпатті з ІХ ст. численні археологічні експедиції не виявили., тоді як на території Великої Мораві таких свідчень є маса.
Переконливо спростовує міф про християнізацію Закарпаття солунськими братами той факт, що з на теренах історичного Закарпаття, тобто сучасної Закарпатської області України та Східної Словаччини, не виявлено жодної глаголичної пам’ятки, а, як відомо, св. Кирило та Мефодій були творцями глаголиці – першої слов’янської азбуки – і саме цією азбукою писалася богослужбова література на тих землях, де вони проповідували. На теренах всього історичного Закарпаття не виявлено жодної глаголичної пам’ятки, а лише кириличні. Більше того, у 1951 р. у м. Михайлівці (Східна Словаччина) було виявлено надгробний камінь князя Пресіана, який датовано 1060 р., напис на якому було виконано кирилицею, тобто письмом, нерозривно пов’язаним з святоволодимирівською, а не кирило-мефодіївською християнською традицією. На політичне підгрунтя заяв, що нібито предків сучасних закарпатців охрестив св.Кирило, говорить і той факт, що цю тезу активно пропагує сумнозвісний П.Магочі, але тільки у книжках, виданих на Закарпатті. В «Історії України», виданій у 2007 р. в Києві, той же П.Магочі однозначно стверджує, що розмови про охрещення закарпатців св. Кирилом не мають під собою найменших підстав.
Заперечення ймовірності християнізації Закарпаття св. Кирилом та Мефодієм, аж ніяк не означає, що в другій половині ІХ ст. окремі предки сучасних українців, не мали ніяких контактів із слов’янами Моравії та Паннонії: передусім завдяки торгівлі вони бували у своїх сусідів, де могли ознайомитися з місцевою християнською традицією (дехто міг навіть і охреститися) та потім популяризувати її серед своїх співплемінників. Однак такі факти не були масовими, тому й на автохтонне населення Закарпаття, як й інших українських земель, було охрещено та одержало кириличну писемність завдяки святоволодимирівській традиції.
Якщо факт перебування св.Кирила на Закарпатті сучасна наука заперечує, то ніхто не піддає сумнівам відвідання великим слов’янським просвітителем південних районів України, зокрема сучасного Кримського півострова. Адже під час хозарської місії у Херсонесі Константин відшукав мощі св. Климента, четвертого Папи Римського, якого тут близько 100 р. після Хр. стратили римляни. Чудесне віднайдення мощів св. Климента мало великий вплив як для української, так і загальнослов’янської історії: завдяки мощам св. Климента Константин та Мефодій здобувають в Римі прихильне ставлення до ідеї запровадження серед слов’ян богослужіння рідною мовою. А згодом, уже наприкінці Х ст. український князь Володимир Великий, здобувши мечем Корсунь, перевозить у Київ частину мощів св. Климента, які знову через півтора століття відіграли визначну роль в історії церкви в Русі-Україні: коли у 1145 р. київський митрополит Михайло ІІ самовільно покинув Київ і поїхав у Візантію, то руські єпископи, за прикладом греків, які здійснювали обряд хіротонії мощами Івана Хрестителя, висвятили мощами св. Климента митрополита Клима Смолитича, про що літописець написав: “тако съгадавъши глав\ св. Климента поставиша митрополитомь”.
Любомир Белей
Кичера 2013-04-03 / 02:39:27
833 - феєричний русин...
Рокер 2013-03-21 / 01:02:55
Дакія входила в зону впливу Римськоі Імперіі.Це означає,що віра розповсюдилася до нас набагато раніше за всі вище вказані дати,тобто 1-2 століття.А поклоніння будь-яким *св*ятим*-це гріх,*Богу одному поклоняйся і Йому одному служи*
Гість 2012-11-26 / 15:58:23
Цікаво яких словян на закарпатті христив Кирило з Методієм коли карпатьські гори до тепер у переважній більшості називаються по волоський. А мадярські хроніки передають, що тут зовсім нікого не було лиш у Панонії жили словяне та нащадки різних племен.А болгарського королівства не було було болгарське царство до якого належали і землі нинішного закарпаття. Про царя Салана( Сімеона) до нині збереглися легенди. В нас був Лаборець але чи є підтвердження цього? Є правда про це твір Князь Лаборець. І наші села особливо гірські започатковані в більшості 13-16 століття. Правда ко хоче дискутувати та найде собі на чому. Ги дако пише русини-кельти не маючи уяви ні про одни ні про інших.
Брайтонбич 2012-06-22 / 00:07:03
Корятович 2012-06-16 / 17:33:28
Ужгородець - чому така слабенька і не підставна критика? Виходить що тези цього Ужгородського науковця співпадають точно з тим що виходить з одних з найкращих університетів у світі, Гарвардського Університету!
Потому, что вы наставили цензуру советских времён.
Во первых, ваш учёный из Гарварда - только что вышел из постдок позиции и только сейчас изучает азы науки.
Во вторых, кронику (летопись) Далимила, где святой Мефодий назван как РУТЕН (РУСИН) и во вте времена (863-885) святых Кирила и Мефодия християнин = рутен и летопись Далимила была основана на крониках болеславкой, пражской, бржевновской, опатовницкой и высшеградской (boleslavskou, pražskou, břevnovskou, opatovickou a vyšehradskou), а не на устных пересказаниях (одна бабушка сказала) как летопись Нестора. Но за то Хрещение Руси не миф а правда, но святой Мефодий - Рутен (Русин) уже миф , потому. что даже Болгарского королевства не было и нагробный камень Персияна из Киевской Руси и не с Болгарского королевства, хотя до настоящего времени некоторые територии восточной Словакии называют в народе "на Булгтарску", а не на Киевской Руси.
Историки как Любомир Белей вредят Украине как государству так, как генетики академика Лысенка.
Hungi 2012-06-16 / 20:25:14
местный 2012-06-16 / 11:21:48
"...этому нас еще в разведшколе Абвера учили..."
:))))) Дык я и не сомневался !!
( Шучу...(!))
Корятович 2012-06-16 / 17:33:28
Ужгородець - чому така слабенька і не підставна критика? Виходить що тези цього Ужгородського науковця співпадають точно з тим що виходить з одних з найкращих університетів у світі, Гарвардського Університету! Читайте в низу про безглуздні (бутафорні) теорії Магочія, місії Кирила і Методія на закарпаті.
местный 2012-06-16 / 11:21:48
2Hungi ("но у меня затаилось сомнение : вы действительно не слышали о Draag et Balk woyuodas?")
да ну где б я слышал? у меня ж в пещере совсем глухо и темно...
но чел под ником "833" записал Драга в современники и последователи Кирилла и Мефодия - просто посмотрите на годы жизни славянских просветителей и даты тех самых грамот, к которым Вы меня отсылаете :) Моя версия об астронавтах, согласитесь, гораздо более правдоподобна.
("«приём» ясен — юмором «запудрить» мозги читателям")
ну так этому нас еще в разведшколе Абвера учили /если не ошибаюсь, именно там все "наши", по Вашему мнению, и учились?/ :)
Ужгородець 2012-06-16 / 11:09:49
Примітивний і дуже поверхневий матеріал... Окрім того не досить достовірний. Сором за науковців УжНУ
Hungi 2012-06-15 / 16:26:55
Примечание : 3 нижние цитаты из Википедии ( привожу их как шутку, т.к. за научный источник её, как и вы, не воспринимаю ... )
Hungi 2012-06-15 / 16:23:24
местный 2012-06-15 / 08:12:43
“2 !ВАН ("Насправді Балиця і Драг (волоські воєводи, що привели на Закарпаття волохів) жили у ХІУ ст. Що знає будь-який історик").
Да ну что Вы! Они были первыми русинскими астронавтами … “
местный, я, как и многие читатели, ценю ваше чувство юмора ( даже смешно иногда ), и, при этом, «приём» ясен — юмором «запудрить» мозги читателям, но у меня затаилось сомнение : вы действительно не слышали о Draag et Balk woyuodas ?? :))) О грамотах „Nos Sigismundus..... Quod magister Georgius filius condam magistri Jakch de kusal Thezaurarius noster....contra Balk et Draag Wayuodas Comites Siculorum nostrorum...” ? О грушевском аббацтве и т.д.п. ? Всё же базируется на письменных источниках … ( Конечно же слышали …:))
Мне ещё одна шутка понравилась ( правда, не ваша) о Грушеве ( 3-й абзац снизу ) :
Свовацкий вариант : Hrušovo alebo Hrušov (ukr. a rusín. Грушово (Hrušovo), maď. Szentmihálykörtvélyes, rum. Peri)
Венгерский вариант : Szentmihálykörtvélyes (1899-ig Körtvélyes, ukránul Грушеве (Hruseve / Hrusheve), oroszul Грушевo (Grusevo / Gruševo),szlovákul Hrušov, románul Peri)
Украинский вариант : Грушово — село в Україні. Коли козаки їхали за сіллю, то тут зупинялись під великою старою грушею, щоб втамувати голод. Тому й назвали це місце Грушовом. :)))))))))))))) Правда есть приписка — это легенда ( правда, кто её сочинил — не указывается, но можем догадаться )))
747 2012-06-15 / 10:08:33
2Брайтонбич 2012-06-15 / 02:09:12
"...летопись Нестора о хрещении Руси написано 90 лет позже..."
Ну, ви таки знахідка - повний неадекват (марсіянський астронавт, як уже здогадався про вас п.местный).
Згадувати написані невідомо ким у 14-му ст. Далімілові хроніки, де говориться про події, які нібито сталися за пів тисячоліття до того, багато що говорить про ваші аналітичні здібності.
Хоча, можливо, ви таки особисто спілкувалися з королем Борживоєм. Тоді, інша річ. Пишіть ще!
833 2012-06-15 / 09:36:04
"містному" - не забувайте для підсилення побрехеньок додавати: "і все це записано на прадавніх українських лепавих дошках щирим українцем Іваном Федоровим у Львові - центрі європейської трипільської цивілізації" :-) (бо ж до архівів, бібліотек Праги, Будапешта, Риму - вам як до Марса!)
местный 2012-06-15 / 08:12:43
2 !ВАН ("Насправді Балиця і Драг (волоські воєводи, що привели на Закарпаття волохів) жили у ХІУ ст. Що знає будь-який історик").
Да ну что Вы! Они были первыми русинскими астронавтами, и совершили полет на Марс 12 июня 436 года с подземного (в пещерах) космодрома в Зальцбурге, о чем и повествует мемориальная плита, установленная в тех же пещерах. Как Вы догадываетесь, космодром (и плита тоже) были разрушены в 1945 году, чтобы искоренить историческую память.
А то что Кирилл и Мефодий были рутенами (русинами) – так это общеизвестный факт, который не подвергает сомнению никто из серьезных ученых. Более того, после расшифровки геномов доказано, что Адам и Ева тоже были, естественно, русинами. НО: ряд ученых утверждает, что русины имеют внеземное происхождение и являются потомками марсиан, прилетевших на Землю вместе с астронавтами Балицей и Драгом.
Брайтонбич 2012-06-15 / 02:09:12
To 747
Все просто, як виїдене яйце.
Ответ: Для вас игнорантов.
Про хрещення Русі говориться в історичному літопису, до якого в істориків існує довіра. Про присутність Кирила і Мефодія на Закарпатті - лише анекдоти. До такого в істориків не може бути довіри.
Ответ: Историчный летопись Нестора о хрещении Руси написано 90 лет позже, после событий. Никаких документов или других научных доказательств нет! Но легенды восточно-славянские всегда были правдивы.
А с другой стороны ческие легенды и Ческая хроника Далимила, в котoром описано как арциепископ св. Мефодий , Рутен (Русин) хрестил ческого короля Борживоя уже не правдива потому, что русин Закарпатья и в настоящее время немцы, венгры, англичане, американцы называют РУТЕНАМИ так, ка св. Мефодия называли РУТЕНОМ.
Прохожий 2012-06-14 / 23:08:16
На первый взгляд простой врпрос п. Оксаны не так уж и прост. Как пишет Белей "...ніхто не піддає сумнівам відвідання великим слов’янським просвітителем південних районів України, зокрема сучасного Кримського півострова. Адже під час хозарської місії у Херсонесі Константин відшукав мощі св. Климента, четвертого Папи Римського, якого тут близько 100 р. після Хр. стратили римляни. Чудесне віднайдення мощів св. Климента мало великий вплив як для української, так і загальнослов’янської історії: завдяки мощам св. Климента Константин та Мефодій здобувають в Римі прихильне ставлення до ідеї запровадження серед слов’ян богослужіння рідною мовою. А згодом, уже наприкінці Х ст. український князь Володимир Великий, здобувши мечем Корсунь, перевозить у Київ частину мощів св. Климента, які знову через півтора століття відіграли визначну роль в історії церкви в Русі-Україні..." Правда, ни о какой Руси-Украине тогда речь не шла, но вопрос в другом - откуда у Владимира информация о местонахождении захоронения св. Климента? Ведь нашел это место Кирил примерно за полтора столетия до рождения Владимира? Версия может быть и такой - среди "агитаторов" в Киеве были ученики Кирила, которые знали тайну. Им Владимир поверил, поскольку они были ближе других агитаторов по языку (все же славяне) да и находка мощей была равнозначной успешному крестовому походу. Именно поэтому он принял христианство в Херсонесе только после находки захоронения. А какое значение на Руси придавалось св. Клименту - читайте историю.
А ученики Кирила где жили? И случайно ли захоронение в Лавре Мойсея Угрина?
Историк выел бы из всего этого подтверждение стремления славян к единству.
Псевдоисторик пишет о том, что лишь отдельные предки "современных украинцев имели контакты с Моравией", не понимая, что кевские - возможно и да, но здешние - входили в состав Моравии.
Лучше бы он советовался с Пипашем...
неісторик 2012-06-14 / 22:02:40
2Оксана 2012-06-14 / 12:32:55
Цікаво, чому братам греко-католикам так муляє ця ідея, адже визнанння окрещення автохтонного населення Володимиром, який як відомо обрав візантійський обряд, так само не на їхню користь.
Пані Оксано, ви історично не зовсім точно оцінюєте давні ті події - вже з позицій дня сьогоднішнього.
Хрещення Русі св.Володимиром, як відомо,відбулося в 10 ст., а відповідне фактичне розділення християнських церков - у 11-му. Отож і не чіпляла кн. Володимира проблема вибору християнських церков (не беруться до уваги пізніші нашарування з інтерпретації відбулої події).
Кілька фактів у доповнення до сказаного. Відомо, що в 866 р. Папа Римський Адріан II (а це, зважте, IX ст.)благословив у Римі св. Кирила й Мефодія, щоб розповсюджувати слов'янські книги,а також і на ведення богослужінь слов'янською мовою. Недарма і сам Кирило був похований у Базилиці св. Климента в тому ж Римі.
А ще католицька церква проголосила св.Кирила й Мефодія покровителями Європи. Прийміть це до уваги і ніяк не зважайте на нісенітниці від 833-го.
магістр 2012-06-14 / 21:40:32
господи, як нас навчили брехати і вірити в усякі небилиці! москалів вже ніби немає, та їх дух ще довго витатиме в ідеях та головах так званих істориків-писак. писати всяку муру, не розбираючись навіть у часових історичних вимірах, видумовувати всілякі нісенітниці.схоже на краткій курс історії кпсс...
Корятович 2012-06-14 / 18:00:47
833 - а внизу, цитата Плохія ви 'розуміли те, що читаєте'??...
Корятович 2012-06-14 / 17:45:00
839 - а що, цитат ваш не акуратний? Мені все зрозуміло. Блін, що за бутафорник??.....
833 2012-06-14 / 17:31:09
А якби ви ще й розуміли те, що читаєте...