Оскільки оо.Василіяни причинилися не тільки до пожвавлення релігійного життя вірних, але й до їхнього національного і культурного відродження, то мадяри також вважали василіан своїми ворогами /…/. Тож зразу після окупації Карпатської України почали нагінку на оо.Василіян.
Вже 18 березня 1939 року, як зазначено в життєписі о. Петра Котовича, відділ мадярських вояків при помочі танка наїхав на василіанський монастир в Імстичеві біля Білок. Танком завалили входову браму до монастиря, а відтак кулеметом і крісами обстрілювали з усіх боків монастир, повибивали всі вікна і понищили стіни монастиря, мовляв, шукали за січовиками… Монахи скрилися у пивниці. Коли ж їх звідтіля витягли, то один з вояків так сильно вдарив крісом старенького ігумена, о.Петра, що той повалився на землю. Теж інших монахів били і копали, допитуючись, де вони скрили січовиків і їхню зброю. Розуміється, що в монастирі вони не знайшли ані січовиків, ані зброї. Зате вони позабирали з монастиря іншу «зброю», тобто шинку, ковбасу, конфітюри, літургічне вино тощо.
Коли ж трус скінчився, то жовніри погнали старенького о. Котовича і ще двох монахів перед танком через ціле село аж до сусіднього села Білок – на вислух. Їм не дозволили навіть відповідно одягнутися, хоч було досить холодно. Люди по дорозі накидали на них теплішу одежу, щоб не померзли. З Білок всіх трьох монахів відвезли до Мукачева і замкнули їх у військовій казармі. Старенького о.Котовича ще й там сильно побили. По трьох днях о.Котовича на інтервенцію деяких впливових людей випустили з військової в’язниці, але інтернували його в монастирі на Чернечій горі, а інших імстичівських монахів відвезли до концентраційного табору біля Ніредьгази. Дня 20 квітня 1939 о.Котович за наказом мадярів виїхав з бр.С.Бужарою до Югославії.
23 березня прийшла черга до Свято-Миколаївського монастиря на Чернечій горі біля Мукачева. Наочний свідок наїзду мадярської солдатні на Мукачівський монастир – о.Гліб Кінах, ЧСВВ, описав такими словами:
«Перед полуднем біля 11-ої години перед монастир приїхало вантажне військове авто, а з нього висипалися мадярські жандарми і жовніри, які облягли цілий монастир і почали обстрілювати його з кулеметів і крісів. Відтак розбили клавзурову браму, вдерлися до монастиря і, стріляючи по коридорах, силоміць витягали монахів з їхніх келій і ставили їх під стіну. Всі монахи мусили тримати руки догори, заки вояки перевіряли їхні кишені. Шукали нібито зброю, а в дійсності забирали від монахів годинники, ножики, ручки тощо. Під час обшуку наставили на монахів наладований кулемет. Всі вже приготовлялися на смерть і тому о.Кінах дав усім спільне розгрішення. За це його скували ланцюгом…
Коли вже всіх монахів докладно «перевірили», завели їх до їдальні, поставили їх уряд під стіною з піднесеними руками, частина жовнірів розбіглася по монастирі і почали собі господарювати, розбиваючи двері, столи, скрині, і все награбоване добро виносили до свого авта. Коли ж добре загосподарилися, на коридорі поставили три чеські кріси і 23 ручні гранати, мовляв, це знайшли в монастирській пивниці. Тож монахів по одному виводили на коридор і випитували, хто що знає про скриту зброю. Коли вже всіх допитали, а ніхто не вмів щось сказати, то ще раз усім пригрозили розстрілом, сіли на авто і від’їхали. Це сталося за білого дня, від 11 години ранку до 3.30 по обіді, у так званій «католицькій державі» і то вже тиждень після окупації Закарпаття, під проводом трьох офіцерів». Спричинена шкода – біля 100.000 чеських корон. Та на тім не скінчилося, бо три дні пізніше, саме в неділю, коли всі монахи були в церкві на утрені, знову приїхали жандарми з наїженими штиками «на ревізію». Згаданий о.Кінах далі описує:
«Монахи саме докінчували утреню, коли мадярський жандарм увійшов до церкви з наїженими багнетом на крісі перед самий іконостас і приказав, щоб усі монахи негайно верталися до монастиря. В монастирі знову відбулася ревізія, шукали за зброєю січовиків. Вони не позволили, щоб для людей або бодай монахів, відправили Службу Божу, бо ж була неділя. Вони також не позволили братові-кухарові приготували для монахів сніданок чи якийсь обід. Всіх монахів переслуховували, і то кожного зосібна. Монастир на Чернечій горі ще довший час був під строгим наглядом мадярського війська і жандармерії, які часто погрожували монахам розстрілом або шибеницею».
Опісля мадяри взялися розганяти монахів з монастирів. Перш за все усі монахи, що не були народжені на окупованій мадярами території, мусили чимскоріш забиратися, бо їхня присутність «загрожувала спокоєві і безпеці держави». Єпископ Стойка вже 4 квітня 1939 р. повідомив настоятелів василіанських монастирів, що всі «монахи-чужинці» будуть змушені виїхати з Мадярщини, хоча такий наказ військової команди прийшов щойно 14 квітня. Так ото «21 квітня біля год 1:30 по обіді до монастиря на Чернечій горі приїхало більше жовнірів і цивільних, вони домагалися списку усіх монахів. Тоді вичитали імена всіх монахів, що не народилися на території тодішньої Мадярщини, списали їхні дані і виголосили, що протягом одної години всі вони мусять покинути Мадярщину. Проти цього розпорядження не може бути ніякої апеляції. А між тим жовніри вже окружили ввесь монастир.
Тоді до військового вантажного автомобіля посадили 8 молодих монахів (словацьких громадян) і під багнетами вивезли їх на словацький кордон за Собранцями, біля села Гайдош. Того самого дня (21 квітня 1939 р.) у Хусті мадяри ув’язнили директора єпархіального гуртожитку о.Севастіяна Сабола, ЧСВВ. Його також як словацького громадянина викинули на словацькому кордоні.
В половині травня 1939 р. мадяри ліквідували василіанський монастир у Великому Бичкові, бо його було засновано вже за часу Карпатської України. В ньому були приміщені висиліянські ченці-студенти, котрих після Віденського процесу було перевезено з Ужгородського монастиря. Між ними були 8 пряшівчан, яких мадяри 14 травня також викинули на словацькому кордоні.
Позбувшись «монахів-чужинців», мадярська влада наказала мадярським василіанам у Марія-Повчі взяти під свою управу всі закарпатські монастирі, навіть не чекаючи для цього розпорядження Апостольського Престолу. А ті, як «правдиві патріоти», радо прислухалися до веління мадярської влади, яка не мала найменшого права втручатися у справу правління монастирів. Але після протесту Головної управи оо.Василіян у Римі, Апостольська Столиця своїм розпорядженням підтвердила, що мадярським василіанам належать тільки монастирі в Марія-Повчі, Гайдудорозі і в Дейді біля Берегова, а всі інші монастирі, тобто в Ужгороді, Мукачеві, Малому Березному, Імстичеві і в Хуст-Бороняві належать закарпатським українським василіанам і перебувають під їхнім управлінням.
Але мадяри так легко не піддалися. Вони почали нагінку на закарпатських василіан за їхню, мовляв, українську політику. Першою жертвою став ігумен Мукачівського монастиря о. Антоній Станканинець, котрий знав мадярську мову і завзято боронив своїх монахів перед мадярським насиллям. Щоб забезпечити прихід до Мукачівського монастиря ігумена-мадяра, о.Станканинця призначено провінційним секретарем у Марія-Повчі, а ігуменом до Мукачева – мадяра о.Теофіла Мезева. Однак мадяри не забули, що о.Станканинець відважився протестувати проти насильних ревізій Мукачівського монастиря та проти вивезення монахів. Тому вони домагалися, щоб усунути о.Станканинця з посади провінційного секретаря. Тож уже 28 липня 1939 р. обов’язки провінційного секретаря перебрав уроджений мадяр о.Т.Сюреш, але звільненого о.Станканинця таки затримали в Марія-Повчанському монастирі, щоб мати його під наглядом мадярських монахів далеко від своїх. Навіть коли Головна Управа ЧСВВ в Римі призначила о.Станканинця настоятелем українських василіан, мадярська влада не дозволила йому повернутися на батьківщину і він надалі мусив залишатися Марія-Повчі.
Ставши головним настоятелем українських монахів, о.Станканинець домагався, щоб управління закарпатськими монастирями було передано в руки тамошніх василіян. Однак мадярські монахи ніяк не хотіли цього допустити, бо вони боялися випустити з рук керівництво матірним Мукачівським монастирем, як теж Ужгородським, з його друкарнею і гуртожитком для студентів. Тому перед органами мадярської безпеки вони постійно оскаржували закарпатських монахів, що ті далі ведуть «українську політику», небезпечну для Святостефанської корони. Тож під кінець 1940 р. вони почали нову нагінку на василіан, цим разом – уже закарпатських.
Першою їх жертвою став уже згадуваний настоятель закарпатської вітки оо. Василіан о.Станканинець, котрий наприкінці грудня 1940 р. домагався передачі Ужгородського монастиря закарпатським монахам. У березні 1941 р. прийшла черга на інших закарпатських монахів, про що о.Кінах у своєму «Дневнику» коротко згадав такими словами: «Мадяри українських василіан арештували, а на Чернечій горі зосталися тільки о.Геґедіш та о.Леґеза – обидва мадярські монахи з Марія-Повчі». Ось так мадяри за одним заходом «очистили» всі закарпатські монастирі від тамошніх українських монахів, залишаючи управлянні закарпатськими монастирями й надалі в руках мадярів.
Серед ув’язнених були такі ієромонахи: о.А.Станканинець, настоятель закарпатської вітки василіан; о. А.Мондик, Мукачівський ігумен; оо.П.Лозан, І.Сідей, Б.Мересій, М.Малинич – забрані з Мукачівського монастиря; о.Й.Завадяк, ігумен монастиря в Малому Березному; о.Д.Дребітко з Боронявського монастиря; о. І.Сатамарій – з Імстичівського.
Інтернованих закарпатських монахів якийсь час затримали під наглядом таємної поліції в Ужгородському монастирі, звідкіля їх щодня забирали до регентського комісаріату для допитів. Згодом їх вивезли до Будапешту та інтернували в єзуїтському монастирі. Після подальшого слідства їм заборонили упродовж 5 років повертатися на Закарпаття, а до того часу їх інтернували під наглядом жандармерії малому румунському монастирі в селі Микула, що в глибині Трансільванії, яку мадяри зайняли влітку 1940 року.
* Редакція передруковує скорочений варіант статті видатного історика української Церкви, опублікованої у «Записках ЧСВВ». Т.ХV/- 1996.- С.500-520
нумерованому 2012-11-27 / 19:16:42
А 5,56 чисто галицькі терміни "нем тудом"? Потрапив би червоним у лапи тоді або на "малєнькі робот" - то було би і тудом, і панімаю, і ферштейн.
556 2012-11-27 / 15:40:51
"Бий-катуй!" - чисто галицькі терміни...
Гість 2012-11-27 / 10:44:06
А ще можна додати, що як фронт відкочувався назад до Карпат і німцям і їх мадяським лакузам засмерділо паленим, то вони загнали мукачівськіх ченців до мадярського війська. Не до регулярного, а як "мункосолгалотош", тобто штрафбат по-мацкальскі - будувати декунки (ДОТи) лінії Арпада. Туди ж потрапляли дрібні злочинці, юдеї, яких німці до концтаборів не вивезли.
Коли такі мункосолгалотош-і, а серед них і наші ченці, потрапили Червоній Армії у полон, то з ними не дуже розбирались: нема погонів (а їм і не положено було!) на драній мадярській солдатській шинелі - здер, значить, як офіцер або унтер! А-а, то ти ще й вчений?! І мови знаєш - російську, українську?!? Власавец!!! Бий-катуй!
Здивований 2012-11-26 / 23:29:58
Так не пїробили навіть більшовики, вони Імстичівський монастир закрили останім.
для адміна 2012-11-26 / 21:24:04
Коментар видалено. Адмін
Адмін 2012-11-26 / 17:33:18
2 istvamі
Подивіться зноску. Цей матеріал написано не тепер, а тоді, коли слово "мадяр" на позначення угорця було нормою.
Петя 2012-11-26 / 14:59:28
Тролінг. Коментар видалено. Адмін
istvami 2012-11-26 / 12:11:26
по-украински как мне известно Венгрия - Угорщина, а венгр - угорець.
Или русский - кацап, а украинец - хохол?