Великий син Закарпаття першої половини ХІХ ст., захисник національної незалежності, борець проти мадяризації, будитель духу закарпато-українського народу. Тим часом в мислях українців Закарпаття 30-х років відсторонений, а в мислях України невідомий.
Згадаймо Олександра Духновича, щоб побачити, яким він був насправді. Перед нами постане великий син українського народу, син, який має велику ознаку в тому, що Закарпаття на своїх землях вело боротьбу проти мадяризації – денаціоналізації. Олександр Духнович – це вождь тієї великої боротьби.
"Уродився я в селі Тополя… Мій батько, Василь Духнович, був у Тополі руським священиком. Він змагався якнайстаранніше виховати сина у руськім національнім письмі, й тому сам учив мене... Гімназію я скінчив в жгороді". Це слова Духновича з його автобіографії. Тут ще додамо, що вдома Олександра Духновича по-мадярськи говорити не вчили. Тому в Ужгородській школі його висміювали і, як зазначає, доводилося йому часто чути: "русин – це свиня", або: "цундравий русин" - так принижували в Ужгороді русинів профеесори-єзуїти. Крім того, Духнович пише, що в гімназії в голови дітей закарбовували гасло: "Екстра Гунгаріам нон ест віта" – "Поза Мадярщиною нема життя". Діти вірили, "що, крім мадяра, нема на світі чоловіка", – пише Духнович.
Все життя Духнович пам'ятає про смерть свого батька. Тоді, біля його труни, підійшов похилий уже віком дід, обняв його, 14-річного сироту і сказав: “не забувай Бога і молись Йому та люби свій руський рід і хоч тим не будеш багатий, але будеш щасливий"…
У 1851 році Духнович видав друком молитовник "Хліб душі". Закарпаття до того часу не мало молитовника. Народ молився з того, що знав напам'ять. Цей молитовник ще за життя Духновича вийшов кількома виданнями, і причому не лише в закарпатських єпархіях, а і в Галичині. Того ж року Духнович видав "Літургіческий Катехизм", другу найпотрібнішу книгу. А щоби піднести рівень освіти народу, видав "Книжицю читальную" - "Букварь"…
Найбільшою і гідною подиву є народна праця Духновича. У 1847-1848 роках його відправили до Братислави як депутата Пряшівського капітулу на засідання мадярського сейму. Там Духнович розгадав наміри Кошута та його прихильників, і про це написав так: ,,Ці нещасні депутати поставили собі за принцип заснувати велику Мадярську державу й вирішили, щоби лише мадярська мова мала своє повне право і, щоби кожний житель зразу почав учитися цієї мови й нею розмовляти...".
Духнович тоді відверто заявив: "Ви боретесь за волю й свободу, ви мадяри, – при тому полишаєте собі угнітати немадярські народи, що жиють у Мадярщині".
У щоденнику Духнович записав: "Мадяри задумали жодний народ не честувати, не визнавати. У них всі народи – бидло, скоти, тільки один мадяр був людиною".
Намагання Духновича вийти на спільну дорогу, як рівного
з рівним з мадярами, не мали успіху. Так Духнович мусив стати в ряди противників Кошута.
Знаючи план повної мадяризації закарпатських русинів, Духнович, коли вибухнув мадярський заколот, названий революцією, став разом з Добрянським на сторону Австрії. Таку ж позицію зайняли словаки. Мадяри за це засудили Добрянського на смерть, але він угік в Галичину, а Духновича заарештували. Тоді Духнович писав: "..мене 27 квітня 1849 року вхопили мадяри…, одвели з великим допроводом, як якогось розбійника на місце страчення між чотирма
гусарами і двома гарматами, попереду йшов один відділ вояків, позаду – відділ мадярських гонведів, а по боках – ескадрон гусарів,… мене висміювали, обпльовували, а вкінці стягли чоботи, щоби я йшов босий. А коли після стягнення чобіт я не міг спішно іти разом з посіпаками, капітан вдарив мене страшно в лице... "
В Кошицях здичіла мадярська юрба могла Духновича, якби не захистила сторожа, що його вела. Духновича кинули в тюрму, а в травні дозволили повернутися до Пряшева, і він там був під постійним наглядом.
Після придушення мадярського заколоту Духнович почав організовувати руську друкарню, що мадяри вважали величезним злочином й антидержавною діяльністю. Духнович чудом врят;. від тюрми…
Духовний рятунок для народу Духнович бачив у школах. Тому ходив із села в село, переконував людей, щоби засновували руські школи і завдяки його зусиллям було засновано руські школи більш як у 70 селах. Це були надзвичайні зусилля, нелегка праця, села були дуже убогі… Згодом Духнович почав організовувати недільні школи, сільські бібліотеки, читацькі гуртки на селах, театральні гуртки, пропагував садівництво, бджолярство, впровадження дрібних ремесел, гігієну тіла…
У 1860 році Духнович писав Головацькому: "Мадяризація уводиться всюди…Наша доля все нещасна, ми мадярам очі колемо"…
І тут Духнович постає як будитель народу. Проти мадяризації, проти насилля, як протест він кидає: "Я русин був, є і буду!"
Протест проти мадяризації і запит про народні права закарпатських українців Духнович висловив ще в 1849 році в 'Меморіалі", переданому цісареві, в якому вимагав: "Визнати руський народ в Австро-Мадярщині самостійною народністю, ввести в школах і урядових установах Закарпаття рідну мову, заснувати руські гімназії; відкрити двері у Львівському університеті для закарпатоукраїнської молоді…"
Духнович часто звертався до своїх земляків, закликаючи їх до боротьби за права народу, вказуючи на мерзотність його зради: "Відмовитися від своїх прав, покинути свій народ, стати зрадником народу і його важку долю по змозі не поліпшити – це тяжкий гріх. Носити шлейф мадярам, як деякі наші священики й світські особи це роблять, накидуючи ярмо на свою народність - це мерзотне рабство!" …
Однієї ночі на хворого Духновича мадяри вчинили напад. Врятувало його те, що принагідно тоді в нього спав гість, який його врятував від убивці...
Духнович бачить надію в молоді. Він дбає про чистоту, мужність, чесноти молоді й учить їі:
"Не гaньба то працювати
Но є гaньба, стид лежати.
Лиш од дрyгux вшитко ждати".
"Хто своє не любить,
А за чужим прагне,
Той своє загубить,
Чуже не осягне".
"Ближча мені сорочка, як гуня; хотя би і моя сорочка груба є, но все вона моя власна є".
"Ми не маємо нічого свого, крім честі. Відступити від неї – значить перестати бути людиною".
"Люби свій нарід не тому, що він славний, а тому, що він твій. Хто стидиться за свій народ, той сам себе стидиться".
"Будь вірний своїй Батьківщині - це твоя колиска".
…Свої книги Духнович роздає задарма, увесь свій заробок віддає на освіту народу. "Брате, я вже все своє видав на просвіту народу..." – писав він Я. Головацькому. "У нас, брате, невисказана біднота й тому вся література стогне... "
Духнович мав надію, що в єдності з галицькими українцями, з якими нас в'яже одна мова, одна віра й одна доля, ми не пропадемо: "Бо свої то за горами - не чужі:Русь єдина, мисль одна у всіх у душі".
Через два роки після смерті Духновича на Закарпаття впав жах насилля мадяризації. Мадяри почали співати русинам Закарпаття "Вічную пам'ять". І тоді проявилася сила Духновича. Слова з гробу більше діяли, ніж за його життя. Наш народ не загинув, бо сини Закарпаття полюбили його так, як Духнович.
Олександр Духнович – найвизначніший син Закарпаття в ХІХ ст. А прецінь в мислях українців Закарпаття в двадцятих і тридцятих роках ХХ ст. відсторонений, в мислях України невідомий. Причина ось у чому. В двадцятих роках ХХ ст. Закарпаття після приєднання до Чехословаччини ступило на дорогу національного усвідомлення русинів-українців. А Олександра Духновича, як великого і заслуженого сина, Закарпаття шанувало й цінувало його заслуги. Товариство "Просвіта" видало про нього одну із перших своїх книжок.
Після заснування товариства "Просвіта" москвофіли Закарпаття (а це емігранти з Росії й Галичини), підтримувані мадярофілами й мадярами, заснували москвофільське товариство, яке назвали "Обществом Духновича".
Як пізніше виявилося, це товариство фінансово підтримували чехи, Мадярщина й Польща - усі з метою не допустити українського національного усвідомлеення закарпатських русинів-українців, бо тим самим ця земля назавжди пропала би для Чехословаччини, Мадярщини і утворила б небезпечну основу для загрози Польщі.
"Общество Духновича" не проявило постаті О. Духновича як насамперед борця проти мадяризації, як будителя народу, але як москвофіла, хоч Духнович ним ніколи не був. Українці Закарпаття замість того, щоб прояснити народові велику правдиву постать Олександра Духновича, просто “лишили" його на москвофілів.
…Треба зважати й на те, що Духнович свої твори писав тоді, коли й на інших українських землях літературна мова лише вироблялась… Знаючи про це все, не можемо ані критикувати Духновича за його мову, ані доводити, як це дехто фальшиво робив, шо Духнович хотів запровадити в нашій літературі російську мову. Духнович ніколи по-російськи не говорив. Його грамматику поросійщили інші, проти чого Духнович протестував…
Після Другої світової війни москвофіли продовжували свою роботу. На Закарпатгі Лінтур планував приєднати Закарпатську область до Російської Федерації, а на Пряшівщині москвофіли ввели російську мову в навчальний процес шкіл, видавали нею газети. Але тоді вже вони про Духновича не згадували, бо він: священик. На Пряшівщині вирішили тихенько усунути пам'ятник Духновичу в Пряшеві, як це зробили з пам'ятником Добрянському в Михайлівцях. Але в цей критичний час один Київський професор опублікував статтю про заслуги Духноича. Пряшівщині москвофіли відразу змінили курс і стали підносити Духновича. Але тоді уже підключилися Пряшівські українці, в основному завдяки др. Юрію Бачі, доценту університету, правильно вказали на постать Духновича як на заслуженого сина Закарпаття ХІХ століття.
…Духнович любив свій народ, всіма силами боровся з гнобителями, звинувачував мадярів у недолі народу, закликав до боротьби за народ: "Дай, Боже, щоб видержати боротьбу!" Своєму народові віддав усе, що мав…"
о. Степан Пап
МИКОЛ РУСИН 2015-07-28 / 20:39:27
«Як і чим тепер дух оновиш,
Мій русине? – не твій сезон.
Був у тебе співець Духнович,
Аби ти не впадав у сон.
Був у тебе поет – будитель,
Аби ти розв'язав язик.
Спів його у твого обитель
Не проник – чи проник і зник?»
© П. Скунць
(O. Духнович)
МИКОЛА РУСИН 2015-07-28 / 20:38:18
Євген Наконечний. Украдене ім'я: чому русини стали українцями http://www.ex.ua/view/1055448
Корятович 2012-12-05 / 16:55:54
Між іншим, бачу що його уже давно нема на UA-Reporter, і взагалі там 'русинська' справа вимерло.
Корятович 2012-12-05 / 16:45:56
Сорри - та ж треба час від часу, посміятись, розслабитися, чи ж ні?? :-)
сорри 2012-12-05 / 15:43:54
istvami, сьогодні на Закарпатті духновичу не треба було б боротися з мадяризацією. Якщо ви маєте на увазі русинство, то я певен, що його би сьогодні точно не було серед російської та угорської аґентури, яка безуспішно ось уже понад 20 років намагається "розкрутити" тут цю справу.
Корятович, вам треба адресу смітника. Смітники не мають адрес... І, як правило, їх місцезнаходження не рекламують... ))
istvami 2012-12-04 / 18:54:53
“...не забувай Бога і молись Йому та люби свій руський рід..."
"...ходив із села в село, переконував людей, щоби за¬сновували руські школи і завдяки його зусиллям було за¬с¬новано руські школи більш як у 70 селах."
"...Духнович по¬чав організовувати руську друкарню..."
"Дух¬но¬вич чудом врят;. від тюрми…"
Попробывал бы Духновыч все это провернуть сегодня... Чуда не было бы - сидел бы в тюрьме как штык...
Корятович 2012-12-04 / 17:13:12
Будь ласка, а чи хтось би не міг подати координати сайта Старости? Було б цікаво прочитати нових
концепції цього 'русинського' комика.....
333333 2012-12-04 / 15:45:39
Місце для ваших українофобських фантазій – на сайті у М.Старости. Саме там публікуються марґінально-спецслужбівські генетичні псевдодослідження. Коментар видалено. Адмін
сорри 2012-12-03 / 20:06:10
До 1958
Ви, певно, виїхали з Закарпаття ще в 1958-му році і досі живете тими реаліями. Так, було в Ужгороді, десь з 60 по 80-і роки, що на вулиці не можна було почути російську мову. Тепер ситуація виправилася.
Сайт, на жаль, приватизувати не можу, хоча мені однозначно імпонують його послідовність і патріотизм. Дещо я би робив по-іншому, але я чітко розумію, що збоку легко критикувати. Робити тяжко.
В. Піпаш 2012-12-03 / 19:25:44
Фото,яке опубліковане - о. Степана Папа, автора матеріалу.
1958 2012-12-03 / 19:25:42
2 сорри 2012-12-03 / 19:12:54
сорри, похоже Вы присвоили себе этот сайт. А на счет русинства правильно говорит один мой знакомый - чим з дальшого села, тим бульший москаль. Пришел в город и сразу забыл свой родной русинский, с родной матерью на русском общается.
сорри 2012-12-03 / 19:12:54
Айно, неборе. Лем є межи нами єнна суттєва різниця: я годен бесідовати і нашов бесідов, і на літературнім языкови вшитких русину України, а ти - лем по-мацкальськи. Повім лем ти, ож москвофільство ся не прижило на нашім Закарпаттю і в май благодатні для "русскава духа" часи, не прижиє ся і типирь, як би сте ся не надували.
Мусиш визнати тоту правду, котру тобі вповів Адмін: на сьому сайтови ниє міста українофобії ай антиукраїнству. Кіть не години'сь без того жити, можеш глядати свої "крупинка правды" на сайтови у Старости. Ко ти боронит?
1958 2012-12-03 / 18:59:56
2 сорри 2012-12-03 / 18:37:35
"але не людям освіченим і самодостатнім." Это вы о себе? Как по мне, так во всех историях есть крупинка правды, но каждый тракутет историю с выгодой для себя, в том числе и учено-самодостаточные члены общества.
муза 2012-12-03 / 18:48:10
біда в тому ,що сучасні "духновчівці" також "проповідують" його як москвофіла (гроші так само пахнуть Росією, Мадярщиною...)А ми це ковтаємо.
Корятович 2012-12-03 / 18:45:10
Всім якім ще дальше не лінь, можна чітко і докладно тут прочитати про вживання старий етнонім 'русин' по всієї України, не тільки на Закарпатті: http://slavs.org.ua/yak-rusini-stali-ukrantsyami
сорри 2012-12-03 / 18:37:35
Вікіпедію творять всі, кому не лінь, в тому числі російські спецслужби і їхня аґентура на Закарпатті. Тому ви можете вішати локшину з Вікіпедії (особливо -російськомовної) на вуха своїм співплемінникам з числа представників "народу" "нізвідки і внікуди", але не людям освіченим і самодостатнім.
1958 2012-12-03 / 18:27:38
http://ru.wikipedia.org/wiki/Духнович
"Он проникся идеями просвещения крестьян путём распространения русского литературного языка, который он считал общим достоянием всего русского народа, как в Российской империи, так и в «Подъяремной Руси»."
"Александр Духнович выступал против создания самостоятельных литературных языков на основе местных говоров"
Троєчник 2012-12-03 / 18:09:04
Ти диви в часи Духновича не било Закарпаття і українців? А відки ся дале взяли українці і Закарпаття ? Точно з космоса! А закарпаття? А ти тройко де бив? Я ся догадую айбо не напишу бо адмін може не пропустити. А ти догадайся слово з пять букв.
сорри 2012-12-03 / 18:03:25
Колись не існувало таких термінів як мадяри і Мадярщина (Модьорорсаґ), але угорці, пишучи про ті часи, вживають саме ці слова. У кожного народу є старі назви, як і в кожної країни. Але це не означає, що це були різні народи. Вам запропонували попуститися зі своєю українофобією. От і зробіть це. Чому ви вважаєте, що тут мають толерувати вашу українофобію, чи ваше бажання рекламувати сепаратизм? Редакція 100-відсотково права.
333333 2012-12-03 / 17:44:07
При чому тут анти-щось? За часів Духновича навіть не існувало таких термінів - ні українців, ні Закарпаття. Не брешіть!!!