Трамп. Шлях до бабуїна

Перемога Дональда Трампа в президентських виборах у США є не лише несподіванкою, а й констатацією факту, в принципі відомого науці – що раціональне, як у індивідуальній психології, так і в соціально-політичних процесах, далеко не завжди відіграє вирішальну роль.

Трамп. Шлях до бабуїна

Ще батько психоаналізу Зигмунд Фрейд, який глибоко проник у несвідоме, напередодні ІІ світової війни передбачав похмуре майбутнє людства, оскільки розумів, що оволодіти стихією інстинктів – надто непросте завдання для вразливої, тендітної свідомості. Але трагедія всесвітньої бойні, а відтак і загроза ядерного катаклізму, здається, вплинули на непокірне «колективне несвідоме» і людству вдавалося уникати масового самознищення. Принаймні друга половина ХХ століття породила надію, що цивілізація відтіснила варварство на маргінес.

Однак покоління, яке безпосередньо пережило шок воєнного абсурду, практично відійшло, наступне його героїзувало і людство знову опинилося в ситуації, коли «історія вчить  тому, що історія нічому не вчить».

Поступово національний егоїзм, а по суті варварство, знову почало захоплювати провідні політичні позиції в багатьох країнах Європи та Азії. Гримуча суміш імперського православ’я та сталінізму запаморочила голови росіянам, які уособлюють собою дикуна з ядерною дубинкою. Відтак повертається середньовічний снобізм до англійців та голландців, які не бажають брати на себе проблеми менш просунутої Європи. Піднімають голови традиційні войовничі націоналісти у Франції, Угорщині, Австрії. Не говорячи вже про те, що Туреччина, Ізраїль, різнобарвні ісламісти за великим рахунком ніколи й не виходили з воєнного стану.

І ось тепер цей вірус охопив більшу частину американців. Звичайно, можна поблажливо ставитися до гасла «Повернемо велич Америки», бо це банальний передвиборчий популізм. Але «Німеччина понад усе» попервах виглядало також не дуже страшно і вельми патріотично.

Нині вже купа коментаторів намагаються раціоналізувати вибір Д.Трампа, мовляв, народ скористався демократичним правом, стомився від нав’язливої преси, інтелектуалів, еліти і хоче простого хлопця. Проте це саме той випадок, коли «простота гірше злодійства», бо за нею криється цинічна демагогія, безпринципність та примітивне хитре бажання обдурити ближнього.

Приклад з виправданням Трампом несплати податків тим, що «я розумний», є чудовою ілюстрацією цього. Причому десятки мільйонів людей думають так само і це для них – вдалий жарт. Але президент задає моду, і для тих же мільйонів тепер це стане загальнонаціональним змаганням - хто розумніший – і крім фінансового дисбалансу, недобросовісної конкуренції та зростання корупції нічим не закінчиться. Так породжується безлад, який веде до непередбачуваних соціальних катаклізмів. А відверта дурня психологічно захищається тезами про розум та велич нації.

Тому виправдовувати політичний примітивізм це так само, як виправдовувати справляння нужди в публічному місці. Мовляв, що тут такого, коли це природно. А повага до людей, санітарні норми, культура в туалетах, то все умовності, які стримують безпосередність. Та й лізти під спідницю до жінок можна, бо я самець. Одне слово, ми – народ,  де забажав, там і наклав.

Але все це не нове, а навпаки – зовсім свіже минуле. І особливо образливо, що найрозвинутіша країна повертається до цього стану. Хоча в цій історії є і свій плюс. Бо мимоволі у свідомості наших співвітчизників складалося враження про американців як про небожителів, які все можуть. А виявилося, що людська природа не визначається нацією та місцем проживання, що демократія потребує постійного захисту та самовдосконалення. І їхній Трамп, за якого проголосувало пів Америки, нічим не кращий за наших Януковича, Пшонку чи Медведчука.

Тому людство у ХХІ столітті, якщо хоче вижити, повинно змагатися не націями, державами та арміями, а освітою, культурою, технологіями. І так само, як порядні американці, європейці, росіяни допомагали порядним українцям звільнитися від жлобського режиму плутократії, так само американська демократія потребує допомоги порядних людей усього світу. Бо всі ми – в одному човні. А шлях до бабуїна в людській подобі доволі короткий. «Єдине, що потрібне для тріумфу зла, це щоб хороші люди нічого не робили», – Едмунд Берк, англійський публіцист.

 

P.S. Суто професійне спостереження з американських виборів. Всі соціологічні служби США фіксували перемогу Г.Клінтон на рівні 3-5%. А результат виявився протилежний. Ніби помилка. Але… На виборах 1993 року в Росії ЛДПР Жириновського набирає на 10% більше, ніж показує соціологія, і займає перше місце. У 2006 та 2007 роках БЮТ так само перевищує показники загальноукраїнської соціології приблизно на 10%. В Ужгороді С.Ратушняк у 2014 та 2015 роках перевищив свій соціологічний показник в таких же параметрах, хоча й не зайняв перше місце. Всіх цих кандидатів, включно з Трампом, об’єднує неприкритий популізм на грані фолу. Висновок: їх виборець соромиться відкрито говорити про свої вподобання, часто, навіть, несвідомо. Це так само, як більшість людей люблять смакувати кримінал, насилля, порно, але вважають суспільно неприйнятним в цьому зізнатись. Звідси така похибка, причому на диво статистично стабільна. Цікаво і потребує спеціального дослідження.  

11 листопада 2016р.

Теги: Трамп, інстинкт, несвідоме

Коментарі

TRUMP 2016-11-19 / 13:16:39
Hajrá ORBÁN VIKTOR!

Генек 2016-11-11 / 22:29:58
Міксер ми в очі! Перший раз, мабуть, в коментах не просто срач, а майже теологічна дискусія)))

апостол 2016-11-11 / 18:40:47
А тепер по суті.

Всі знають Трампа виключно по його поведінці під час виборчої кампанії А це означає робити висновки за словами, що є типовою помилкою.

Побачимо його в дії, тоді і поговоримо.

Бо судити треба по ділах, а не по словах. Це. здається, навіть у Біблії записано :))))))))))

апостол 2016-11-11 / 18:38:14


От бачите, можете ж бути адекватним, коли виходите за межі нав'язаних штампів. І тоді, до речі, стаєте цікавішим для співрозмовника. Дякую :)


... 2016-11-11 / 18:20:40
О, та ви не "апостол", ви якийсь "колайдер" миттєвих висновків. Втім ви, праві, це вже почало виглядати трохи смішно. Закінчуємо.

апостол 2016-11-11 / 18:11:35
Ні, не боюся. Я ж не винуватий, що у вас відсутнє почуття гумору. І Шевченко з Христом - теж... )

... 2016-11-11 / 17:51:46
Ви в струї. Бідний Шевченко, хто тільки в нього ноги не витерав, то ним послуговувалася радянські пропагандисти, то зараз взялися люди "науки і правди". Не боїтеся впасти в маніпулятивність? "Кобзар" - це українська біблія.

апостол 2016-11-11 / 17:40:39
За Шевченком: "Апостол правди і науки" :)

... 2016-11-11 / 17:20:14
Та Бог з нею, з тією темою. Цікаво, а чий ви апостол?

апостол 2016-11-11 / 17:14:46
Ні, це не я ображений, а ви :) Бо Бог - це не Біблія. Але ви цього не зрозумієте, бо вам занадто промили мізки "Святим Письмом".

По суті ж ще раз поясню вам, що дратує не тема, а ваша манера її вбити цуитуванням сумнівних джерел. Бо тема справді важлива і цікава.

Може на цей раз ви зрозумієте, про що я говорю, і спробуєте говорити про те саме, тільки власними словами і аргументами.

Кажу "спробуєте", бо сумніваюся, що зможете.

... 2016-11-11 / 16:53:38
Говорити "власними словами" що? Чи ви вважаєте, якщо я навожу загально відомі речі як ілюстрацію, то перестаю говрити власними словами? Я вам що тут християнство нав'язую, чоловіче. Прокиньтеся. Дискусія, просто була відведена в цей напрямок. Чому вас так дратує ця тема? Ви Богом ображені?

апостол 2016-11-11 / 16:47:33


..., ви не розумієте і продовжуєте у тому ж дусі, вважаючи "Святе Письмо" аргументом, "найбільш доступним культурній людині". Тоді як насправді це спосіб маніпулювання невігласами.

Ви, взагалі, спроможні говорити власними словами, обгрунтовуючи, а не опираючись на милиці цитат із сумнівних джерел?


розділяй і властвуй 2016-11-11 / 16:43:03
трамп відновить середный клас в америці-бо обама його винищив збыльшивши держборг з 10 до 20 трлн дол

... 2016-11-11 / 16:40:24
Якщо ви глянете на перший мій коментар, то побачите, що апелюючи колезі було наведено дві ілюстрації моєї позиції, серед яких, як найбільш доступний культурній людині було використано і Святе Письмо. Тобто "людські слова і нормальні смисли" збережені. А на рахунок "специфічного і маніпулятивного", назвіть, будь ласка, менш спеціфічний і маніпулятивний продукт людської діяльності. Вже не говорю про те, яким "специфічним і маніпулятивним" є сам чоловік.

апостол 2016-11-11 / 16:21:42
Тобто, якщо хочете говорити "глибинні принципи розвитку людської історії, людського суспільства і т. д.", то говоріть людськими словами і нормальними смислами, а не через призму специфічного і маніпулятивного видання, яким є Біблія.

апостол 2016-11-11 / 16:20:17
Не йдеться "просто про Біблію", а про Біблію взагалі. Будь-які ваші цитати зі скороченого варіанту Тори (Старий Завіт) чи тези сектанта Христа (Новий Завіт), мають логіку виключно в контексті світогляду та історії єврейського народу. А будь-які намагання притулити їх до сучасності і, тим більше, неєврейського світогляду, - глупість.

Більше вибачатися не буду

... 2016-11-11 / 16:08:38
Ваші слова - це прояв великого розуму? Йдеться не просто про Біблію, йдеться про глибинні принципи розвитку людської історії, людського суспільства і т. д. Йдеться про шлях в одну сторону, або в іншу. НЕвже це так важко зрозуміти без вживання слова "бабуін"?

апостол 2016-11-11 / 15:59:02
таваріщ ..., перестаньте коментити тут дурню, яка не має стосунку до теми. До чого тут Біблія, якщо це книга, адресована "народу Моєму", тобто євреям? І йдеться в ній виключно про "ближніх", тобто про одноплемінників.

Бездумне тулення цієї книжки до всього, куди вона тулиться і не тулиться, прояв не великого розуму.

Вибачте

... 2016-11-11 / 14:52:05
Йдеться не про Святе Письмо, по великому рахунку. Бо все мине і земля, і небо, і Святе Письмо, і навіть ми з Вами, не минеться лише Бог. "Бо Я є альфа і омега" початок і кінець. Так ось, йдеться про Бога. Бога не можна вважат догмою чи не догмою, якщо у людини є Віра. Тому я й наголошував на самому початку про приналежність до цієї доктрини, якщо дозволено мені буде так висловитися, про невимовне. Бо якщо Віри немає, тоді всі мої слова - пустий звук.

Tibor 2016-11-11 / 14:18:52
... Я вважаю, що не потрібно ідеалізувати Святе Письмо як єдину вірну догму для життя. Я за раціональний, прагматичний, головне екзистенціальний підхід як на особистому так і на соціальному, державному рівні. Але це моя особиста думка. Лібералізму кінець.


Віктор Пащенко
Публікації:
/ 6Вибори в Словаччині: Притча про вовків
/ 4Символіка Незалежності
/ 14Перемога розуму над інстинктом
/ 36Мукачево. "Падіння" Турула
/ 4Коса на камінь. Рух підтримки закарпатських військових проти правоохоронців
/ 5Орбан як Путін
/ 7До тричі, або Чому Україна вже виграла цю війну
/ 5Закарпатський переворот №3
/ 9Про Балогу, Москаля, Медведчука та політичну історію Закарпаття
/ 7"Переворот" в Закарпатській облраді: перерозподіл старого і опіка Києва
/ 14Десакралізація влади як шанс до реального самоврядування
/ 11Андріїв – Щадей: крок вперед, чи два назад?
/ 5Ужгород політичний (післямова виборів 2020)
/ 1Ужгород політичний. Ч. 5
Ужгород політичний. Ч.4
/ 2Ужгород політичний. Ч.3
Ужгород політичний. Ч. 2
/ 1Ужгород політичний. Ч.1
/ 1Політичні трансформації Закарпаття. Ч.15. Закінчення
/ 5Політичні трансформації Закарпаття. Ч.14
/ 4Політичні трансформації Закарпаття. Ч.13
/ 1Політичні трансформації Закарпаття. Ч. 12
/ 2Політичні трансформації Закарпаття. Ч. 11
/ 2Політичні трансформації Закарпаття. Ч.10
/ 1Політичні трансформації Закарпаття. Ч. 9
» Всі записи