...й апокаліптичний стишок з відповідною назвою "Ужгород мертвий" від двадцять шостого травня:
...На бетоні міського ландшафту –
тиша глуха. Помаранчева ніч.
Жмутки волосся зотлілих сторіч
вітер холодний ліниво кошлатить...
1998 рік
І все ж саме цього року став фактом "Суботній Ужгород". Розвеселив запис: "...Зішкребли ми на "Ґражді" все, що тільки було можливо, і таки спромоглися на 200 примірників "Суботнього Ужгорода" (трохи додав і В. Цоклан. – І. Р.). В четвер о четвертій відбулася презентація. Як на мене, навіть дуже вдала. Зійшлося понад двадцять душ і всі – наші..."
"Мені подобається назва "Суботній Ужгород", – каже Петро Мідянка. – Це щось таке, віддалене від тривіальної буденності, щось таке, що примушує серце і розум поринути у духовність. Це, власне, ніби недільна літургія в храмі. Це свідчення часу. Альманах залишить свій слід: що ми робили, коли поставала Українська Держава..."
Надія Пономаренко щиро зізнається: "До справ "Карпат" і "Ґражди", до справ "Екзилю" я була і залишаюся небайдужою. Насамперед завдяки серйозній увазі до проблем мистецтва, до справжніх мистецьких набутків у живописі, літературі тощо. У нас в образотворчому мистецтві є гігантський неопрацьований масив. "Суботній Ужгород", "Екзиль" відкриті для зацікавленої професійної розмови навколо мистецтвознавчих, творчих проблем."
Суботній Ужгород: Науково-мистецький альманах / Редакційна рада: Іван Ребрик – головний редактор, Йосип Кобаль – науковий редактор, Наталія Ребрик – літературний редактор, Надія Пономаренко – художній редактор, Наталія Яремчук – технічний редактор, Леонід Годований – редактор (Науково-мистецький клуб ім. Василя Довговича). – Випуск 1. – Ужгород: Ґражда-Карпати, 1998. – 224 с.: іл.
ISBN 966-7112-13-6
Редакційна рада «Суботнього Ужгорода» зробила першу спробу об’єднати на клубних засадах наукову, творчу, освітянську інтелігенцію, активістів громадських і громадсько-політичних організацій краю, провівши 15 жовтня круглий стіл з винесенням на розгляд окремих видавничих проектів: науково-мистецького альманаху «Сріберний дзвін», науково-мистецького часопису «Екзиль», «Шкільної серії», педагогічного часопису «Бджілка». На зібранні виступили доцент УжДУ, кандидат філологічних наук Наталія Вигодованець, доцент УжДУ, кандидат філологічних наук Борис Галас, директор видавництва «Карпати» Іван Ребрик, вчитель, член СП України, член координаційної ради АУП Петро Мідянка, заслужений художник України, лауреат обласної премії ім. Й. Бокшая та А. Ерделі Надія Пономаренко, заввідділом Закарпатського краєзнавчого музею, кандидат історичних наук Йосип Кобаль, редактор видавництва «Карпати» Леонід Годований та ін. За підсумками круглого столу було анонсовано створення науково-мистецького клубу імені Василя Довговича.
У випуску: Науково-мистецький клуб ім. Василя Довговича. Матеріали круглого столу; Віктор Цоклан. «…Назріла нагальна потреба створення в нашій області сильного громадсько-політичного об’єднання…»; Йосип Кобаль. Історія Закарпаття: спроба деміфологізації. ІІІ; Йосип Кобаль. Де міфологізація?; Кирило Галас. До перекладу церковнослов’янсько-української граматики Михайла Лучкая; Наталія Вигодованець. Василь Довгович: людина Бароко; Петро Мідянка. Зелений фирес. Поезія; Сергій Степа. Не сьогодні… Повість; Василь Горват. Коли повільним зусиллям… Проза; Іван Ребрик. Паскудень. Проза; Наші ювілеї: Йосип Янкович, Юрій Шерех (Шевельов), Іван Ірлявський (Рошко).
Наталка Ребрик, Петро Мідянка та Надія Пономаренко.
Засідання науково-мистецького клубу ім. Василя Довговича. 04.10.98 р.
Петро Скунць, Йосип Дзендзелівський, Віктор Цоклан, Йосип Кобаль
та Іван Ребрик. Презентація "Суботнього Ужгорода". 17.12.98 р.
І саме цього року була зроблена спроба поновлення у новому форматі "Екзилю".
"...Ставлення до "Екзилю" на Закарпатті неоднорідне і неоднозначне, – констатував Борис Галас. – Реакція неприйняття частини видань "Карпат" і "Ґражди" зрозуміла, бо цей доробок подає нове, неординарне, намагається зламати стереотипи, розбудити свідомість мас, яким насаджують культуру далеко не вищого ґатунку, а часом не зовсім національну за духом. "Екзиль" – це трибуна для дискусій. На його сторінках можна вести предметну розмову про будь-яку вартісну проблему, яка хвилює громадсьскість..."
Екзиль. 1998, 1: Науково-мистецький часопис / Редакція та редакційна рада: Іван Ребрик – головний редактор; Ян Тільняк – менеджер (Пряшів); Петро Скунць – літературний редактор; Надія Пономаренко – художник; Прокіп Колісник – художник (Пряшів); Йосип Кобаль – історик; Богдан Зілинський – науковець (Прага); Михайло Ребрик – юрист; Петро Мідянка – письменник, Наталія Яремчук – головний інженер. – Ужгород: Ґражда-Карпати, 1998. – Ч. 1.
У випуску: Петро Мідянка «Ти став поденником…», Йосип Кобаль «Історія Закарпаття: Спроба деміфологізації», Михайло Ребрик «Місцеве самоврядування: тенденції розвитку українського законодавства», Василь Герасим’юк «Одне слово, гармонійний поет, цей Петро Мідянка», Сергій Степа «Ключ», Василь Горват «Тупик», Іван Ребрик «Інтермедія», Михайло Михайлюк «Коли ми діждемося Вашінгтона?.. (До проблеми спорудження пам’ятника Т. Г. Шевченку в Ужгороді)», Петро Скунць «Дивосвіт Тібора Гасича», Тетяна Кобаль «Повернення після “Втечі”», Петро Мідянка «Нема на світі іншого русинства…», Василь Горват «Поп-арт і його основоположник українець Енді Варгол», репродукції картин Надії Пономаренко.
Екзиль. 1998, 2: Науково-мистецький часопис/ Редакція та редакційна рада: Іван Ребрик – головний редактор; Ян Тільняк – менеджер (Пряшів); Надія Пономаренко – художник; Прокіп Колісник – художник (Пряшів); Йосип Кобаль – історик; Богдан Зілинський – науковець (Прага); Михайло Ребрик – юрист; Петро Мідянка – письменник, Наталія Яремчук – головний інженер. – Ужгород: Ґражда-Карпати, 1998. – Ч. 2.
У випуску: Роберт ДеЛосса «Попітичну і правову історію Карпатської України видано в Гарварді (В. Шандор)», Йосип Кобаль «Історія Закарпаття: Спроба деміфопогізації. II», Михайло Ребрик «Державна спужба в органах місцевої впади і самоврядування», Наталія Ребрик «...І білі сни мої завіяні снігами, і мрії – на хрестах... (Зореслав)», Микола Рябчук «Постколоніальний синдром», Феликс Кривин «Друзья мои, прекрасен наш союз!..», Іван Ципердюк «Медитації двійника», Богдан Зілинський «Автобіографія та апологія Спиридона Черкасенка 1929 року», Віталій Отрощенко, Тетяна Вовк «Роль геопопітичного фактора Київщини у давній Історії України», Йосип Кобаль «Ювілей! Ювілей. Ювілей?», Іван Олексик «Зелений туризм на Закарпатті повинен прижитися!», Леонід Годований «“Золота підкова” Василя Гарата», репродукції робіт Василя Сопільняка.
"Звичайно, – поділився власними міркуваннями Йосип Кобаль, – видання "Екзилю", "Сріберного Дзвону" чи "Суботнього Ужгорода" у таких умовах з фінансової точки зору є накладним, але їх значення важко переоцінити. Свою роль в утвердженні наукових принципів в історії, літературі та мистецтві вони виконують і поступально впливають на широкий загал..."
""Екзиль" вигідно вирізняється в Україні, – боронив видання Петро Мідянка. – Потреба в такому виданні є. Реакція на вихід часопису – це реакція недоброзичливців, реація заздрісників, врешті, реакція невмілих читачів і несмаку..."
Солідаризувалася з повищою думкою і Наталія Вигодованець: "Концепція Йосипа Кобаля (йдеться про публікації в "Екзилі". – І. Р.) своєю новизною і свіжістю роздратувала певну частину істориків Але чомусь нікого не дратує вихід за державний кошт компілятивних томів, побудованих на заполітизованих кон'юнктурних та конформістських підвалинах минулих часів..."
Або такі записи: від 08.06.98: "...Сьогодні почалася перевірка прибуткового податку. Сьогодні ж зголосилася податкова поліція відносно боргу за оренду..."; 07.07.98: "...відбувся суд по справі заборгованості перед Х. ... Маю на сьогодні чотири позови..."; 17.07.98: "...суди помалу судяться. Учора засідали з Y. ..."; 24.07.98: "Позавчора я "програв" судову справу Z... Cуддя А. щиро запевнив мене, що нічого не можна вдіяти... Понеділок і віторок також судні дні..."
"Шкільна серія" – видавничий проект, у який ми вірили і який давав позитивні результати. Лише тут ми могли робити більші тиражі – 2-5 тис. прим., які можна було реалізувати за короткий час. Скажімо, сьогодні ніяк не можемо відшукати у себе бодай один примірник "Замкових сходів" – другого випуску серії. Та й решти – лише обов'язкові примірники.
Попович Ганна Михайлівна
Замкові сходи: Тексти для читання з історичного й літературного краєзнавства та народознавства. – Шкільна cepiя. Випуск 2. – Ужгород: Ґражда, 1998.
Ребрик Наталія Йосифівна
о. Степан-Севастіян Сабол (Зореслав): Методичні розробки, методологічні рекомендації, літературні тексти, літературознавчі матеріали. – Шкільна cepiя. Випуск 3. – Ужгород: Карпати-Ґражда, 1998. – 87 с: іл.
ISBN 5-7757-0770-2
Видання склали методичні розробки, методологічні рекомендації, літературні тексти, літературознавчі матеріали, які об’єднані постаттю о. Степана-Севастіяна Сабола (Зореслава). Мета: дати учням знання про життя і творчість Зореслава – українського поета, відомого духовного й громадського діяча, представника української діаспори в США; донести до них красу й велич Зореславової поезії, переконати в тому, що його ім'я невіддільне від національно-визвольних процесів, які сколихнули Закарпаття в 20-30-х роках, а його поетична творчість збагатила літературу свіжим тематичним струменем, версифікаційною багатогранністю, вивела її до вершин художньої майстерності; розвивати вміння виразного читання поезій; розширювати пізнавальний інтерес учнів; виховувати почуття патріотизму, національної гордості.
Для вчителів, учнів загальноосвітніх шкіл, викладачів та студентів середніх та вищих навчальних закладів, широкого кола читачів.
Бонзельс Вальдемар
Бджілка Майя / Художнє оформлення та ілюстрації Надії Пономаренко. – Шкільна серія. Випуск 4. – Ужгород: Ґражда, 1998. – 108 с.: іл.
ISBN 5-7757-0772-9
Вальдемар Бонзельс багато подорожував по Європі, був у Єгипті, Індії. Враження від мандрівок та наукові дослідження опублікував у численних книжках. Але найбільшу славу й популярність принесла йому книжечка про Бджілку Майю. Це була перша його книжка, яка побачила світ у 1912 році й називалась «Бджілка Майя та її пригоди».
Блискучий український переклад здійснив і видав окремою книжкою в Ужгороді 1922 року відомий письменник Спиридон Черкасенко.
Розмалюйку до нашого видання розробила знана й за попередніми роботами для дітей художниця з Ужгорода Надія Пономаренко.
Історична галерея: Визначні діячі науки, культури, освіти, видатні постаті громадсько-політичного та духовного життя Закарпаття / Упорядкування та підготовка біографічних довідок Йосипа Кобаля та Наталії Ребрик; Розробка дизайну карток Надії Пономаренко. – Шкільна серія. Випуск 5. – Ужгород: Ґражда, 1998. – У комплекті 13 портретів.
ISBN 966-7112-12-8
Комплект портретів та біографічних довідок про визначних діячів науки, культури, освіти та видатні постаті громадсько-політичного та духовного життя Закарпаття: Василина Божук-Штефуца (Миколая Божук), Августин Волошин, Василь Ґренджа-Донський, Юлій Дрогобецький, Тиводар Легоцький, Федір Манайло, Олексій Петров, Федір Потушняк, Іван Рознійчук (марко Бараболя), Іван Рошко (Іван Ірлявський), о. Степан-Севастіян Сабол (Зореслав), Юлій Фірцак
Повх (Ходанич) Л. П.
Виховні та дидактичні аспекти ментального в українській поезії для дітей – Ужгород: Ґражда, 1998. – 75 с.
ISBN 966-7112-11-Х
Робота дитячої поетеси Повх (Ходанич) Лідії Петрівни містить дослідження української поезії для дітей з огляду на використання елементів ментального як засобу сучасної педагогіки.
Рекомендовано для науковців-філологів, педагогів, студентів філологічних та педагогічних факультетів вузів, вчителів початкових класів, вихователів дитячих садків.
Видання здійснено під егідою Ужгородського інституту інформатики, економіки і права, кафедри української мови, української та зарубіжної літератур.
Баглай Йосип Олексійович
За українську національну ідею: Вибрані статті /Передмова д.ф.н. Любомира Белея; упорядкування і літературна редакція к.ф.н. Богдани Баглай. – Ужгород: Ґражда,1998. – 138 с.
ISBN 966-7112-10-1
У книзі зібрано статті Йосипа Баглая з питань політології, літературознавства та мовознавства, які протягом 1989-1998 років друкувалися на сторінках закарпатських, львівських та київських видань. Написані в часи розпаду СРСР і піднесення національно-визвольного руху в Україні, ці статті відображають цілий важливий етап у боротьбі за українську духовність, за українську культуру й українську мову, за українську державність, що увінчався прийняттям Верховною радою Акта проголошення незалежності України. Книга розрахована на широке коло читачів.
Видання здійснене під егідою Закарпатського крайового культурно-освітнього товариства «Просвіта».
Василь Сопільняк
Гармонія: Буклет /Текст Михайла Приймича. – Ужгород: Ґражда-Карпати, 1998. – 8 с.: іл.
Народився 1953 р. в смт. Іршава на Закарпатті. У 1972 році закінчив Ужгородське училище прикладного мистецтва, потім – у 1983 році – Київський художній інститут, скульптурний відділ. Член Спілки художників України з 1989 року. Був учасником обласних та республіканських виставок. Працював з 1983 року в Ужгородському коледжі мистецтв ім. Адальберта Ерделі, з 1995 року очолював кафедру скульптури.
Свої творчі задуми втілював як в монументальних роботах, так і в мілкій пластиці. Останні роки життя присвятив зображенню пластики жіночого тіла, а також пошукам художніх образів в природному матеріалі.
Життя його трагічно обірвалося в січні 1997 року, коли стояв на порозі нових творчих знахідок, адже для скульптора 44 роки – це лише початок творчого шляху.
З цього часу не так багато моїх поетичних рядків. Та й ті, що є, народжені більше відчаєм, ніж вознесінням духу:
Перезимовано роки,
а на душі і нині зимно...
Чомусь нам випав хрест такий.
Перезимуймо, пережиймо...
І де той край, і де межа,
чи ми не ті, чи в часі хиба?
Ми стомлені від виживань,
від боротьби за кусник хліба...
Але ж ми взорували на о. Василя Довговича. А той материнським словом писав навіть "для дітей малих":
Что ты маешъ учитися, дѣтино?
Я маю учитися три рѣчи:
Что вѣровати,
Что дѣяти, что надѣятися…
(Див.: Суботній Ужгород: Науково-мистецький альманах. – Випуск 1. – Ужгород: Ґражда-Карпати, 1998. – 224 с. – С. 66)
2655 2013-06-09 / 10:53:07
To: ... 2013-06-09 / 09:16:21
"Як вже набридла..."
Якщо вам щось у житті набридло, то не займайтеся тією справою. Переключіться, врешті, із читання на дещо інше. Наприклад, споглядайте природу. Кажуть, що подібне заняття уводить жовч у норму.
... 2013-06-09 / 09:16:21
ТИ вже не адмін, а суддя. Погано прийдеться суудям та ще й анонімним.
У відповідь 2013-06-08 / 22:41:43
Як на мене, цікава документальна річ, пишіть ще
... 2013-06-08 / 19:58:49
Анонімний і паскудний перехід на особистості. Коментар видалено. Адмін
!!! 2013-06-07 / 21:53:31
то не сага, не плутати жанри! то є літопісь!
... 2013-06-06 / 07:33:01
Як вже набридла ця сага.
ярослав орос 2013-06-02 / 22:37:20
"Мені подобається назва "Суботній Ужгород", – каже Петро Мідянка. – Це щось таке, віддалене від тривіальної буденності, щось таке, що примушує серце і розум поринути у духовність. Це, власне, ніби недільна літургія в храмі. Це свідчення часу. Альманах залишить свій слід: що ми робили, коли поставала Українська Держава..."
могутньо!.. (сказав і всрався)!
на жаль...