Так, моя бабка (як лагідно називають бабусь на Закарпатті) Анна Габел (дівоче прізвище Шпонтак, 1904 – 1987) родом із с. Кайданова біля Мукачева, як, зрештою, і всі закарпатці того часу, була надзвичайно побожною (у нас кажуть: богобойною). Вона вчила нас, своїх онуків (в радянські атеїстичні часи), додержуватися всіх релігійних свят і обрядів, розповідаючи про різні кари за їх недотримання. Так, якщо хтось працював на горóді в неділю, казала бабка, то лопатою своєю та людина ніби різала наживо серце Ісуса.
Ще М. Грушевський писав про те, що в українську церкву ще з Візантії прийшла суперечність, що полягала в трактуванні християнських свят за зразком юдейських, з наказом дотримуватись усієї їх формалістики. Звідси беруть початки численні апокрифічні тексти, зокрема, один із найвідоміших, – «Сон Богородиці». Один із його варіантів, хоч і близький до наведених М. Грушевським в його «Історії української літератури», однак, усе ж, із своїми відмінними рисами, я теж почув у дитинстві від своєї бабусі. Ось текст цієї молитви, яку бабуся називала «Золотий Отченаш»:
Пресвята Діва Мати Божа прийшла, лягла і заснула. Приснив Їй ся страшний сон. Прийшов Ісусик:
– Мамко, спиш?
– Не сплю, Сине Божий. Приснив ми ся страшний сон, ош Тебе пóгани на крутий хрест підтягали.
Откуди сонце сходить, туди Пресвята Діва Святого Сина за ручку водить. Привела Його на Всенущне, з Всенущного на Утреньку, з Утреньки на Служеніє, із Служенія на Вечірню, із Вечірні на Синє море.
На Синім морі білий святий камінець, на білім святім камінці золота свята церківця, у золотій святій церківці золотий святий престолик, золотий святий стільчик. Сидить на нім Ісусик, голову ісклонив, руки розп’яті, ніжки гвіздками прибиті.
Прийшли Святий Петро і Святий Павло:
– Жалуємо Тебе, Господи!
– Не жалуй Мене, Петре, ані ти, Павле! Візьміть золоту святу книжечку у праву ручку, золоту святу паличку у ліву ручку, ідіть упоперек світу і накажіть: «Більшому, меншому, хто цей Золотий Отченаш вимовить у п’ятничку до пісничка[1], у суботку до заходу сонця, у недільку до Служіння, тому Царство отворене, пекло замкнене!»
Святий Миколаю, Тобі одвічаю, Святий Помічнику, поможи нам, Слава Отцю і Сину, і Святому Духу, нині і присно i во віки вікiв. Амінь!
Як бачимо, текст цей розпадається на кілька фрагментів. Перший – це прихід Ісуса Христа до Своєї Матері, і Її розповідь про страшний сон. Другий – подорож Матері з Сином Божим по добовому колу богослужінь: від усеношної, через утреню, Літургію («Служеніє»), вечірню на синє море. Нарешті, третій фрагмент – це розп’яття Христа в церкві на цьому синьому морі; заклик до людей промовляти молитву в найважливіші дні тижня – щоп’ятниці до пісного сніданку («пісничка»), щосуботи до заходу сонця, тобто до настання неділі за церковним календарем, і щонеділі до Служби Божої; і звертання до Святого Миколая по допомогу як звіт про виконання такого заклику.
вікторія 2013-02-24 / 23:59:51
Дякую,я чула про нього але не могла ніде знайти тепер буду знати Золотий Отченаш)))
Русин 2012-01-13 / 22:08:12
Но та кажім по сьому, що сме окремішний народ.
Червень 2011-12-04 / 19:59:21
Шановний пане авторе, прочитайте, для початку, Старий заповіт, і спробуйте замислитись, без дурні... У світі є багато націй... Після прочитаного скажіть, хто є реальним ксенофобом і шовіністом - корейці, українці, росіфяни, німці, японці, французи...
KK 2011-12-04 / 16:10:40
Не один раз сам пам'ятаю як старші жінки (бабця, мати, цьоця) сильно із любов'ю падали на коліна кожного ранку і кожного вечера і молили Богу 'Отче Наш'.......А я, зараз до церкви. Слава Ісу!