Московське православ'я на Закарпатті втрачає монополію

Не законом, так силою УПЦ (МП) намагається не допустити переходу парафій до ПЦУ на Закарпатті

Московське православ'я на Закарпатті втрачає монополію

Ще в 2019 році більшість цієї громади вирішила перейти до лав ПЦУ, належно оформивши і зареєструвавши документи. Однак УПЦ (Московського патріархату) з цим не погодилася і стала влаштовувати всілякі перешкоди рішенню вірників. Судова епопея тягнулася майже два роки і нарешті увінчалася рішенням на користь помісної православної церкви.

У відповідь опоненти вдалися до силового протистояння, блокуючи храм, а тепер вже й до прямих фізичних акцій проти активістів – куратора релігійної громади і скарбника.

Показово, що захищати московську церковну орієнтацію приїздять з-поза меж села, зокрема, скандально відомий монах Венедикт Хромий, який виступає за Русинську народну республіку. Він навіть вів пряму трансляцію з села Ділового.

На своїй сторінці у Фейсбуці отець Венедикт вивісив русинський сепаратистський прапор у поєднанні з гаслом про 75-річчя «Великой победы». Така непоєднувана суміш дивна для закарпатця, адже тутешні сепаратисти навпаки вважають визволення Закарпаття у 1944 році «окупацією». Але якщо зважити, що Хромий – прізвище не місцеве, а сам він закінчив Петрушівську школу на Чернігівщині, як зазначає на своїй фейсбучній сторінці, то чого дивуватися, що він не розуміється у закарпатських тонкощах? Ось такі «активісти» і приїжджають у Ділове, аби не дати громаді помісної православної церкви зажити мирним релігійним життям.

Подібна ситуація і в селі Присліп на Міжгірщині, де теж уже майже два роки не дають втілити рішення місцевої громади про перехід у лоно ПЦУ, яке давно законно оформлено, включаючи право на храм та земельну ділянку. Програвши суди, прибічники московської церкви просто вдаються до брутальних дій. Схожу тактику вони роками використовували і у протистоянні з Мукачівською греко-католицькою єпархією, коли просто не давали виконувати рішення суддів про передачу релігійних храмів іншій стороні.

Церква в селі Присліп на Міжгірщині Закарпатської області

Церква в селі Присліп на Міжгірщині Закарпатської області

І в цій ситуації представники державної влади демонструють безпорадність у виконанні судових рішень. Ні виконавча служба, ні поліція, ні прокуратура, ні місцева влада не ухвалює жодних рішень проти порушників закону, благословляючи своєю бездіяльністю агресивне беззаконня.

За демократичної Чехословацької держави, яку так люблять ностальгійно згадувати на Закарпатті, схожі релігійні протистояння вирішувалися моментально за допомогою поліції, а всіх блокувальників чекала в’язниця і штраф. Бо держава – це насамперед торжество права. І якщо є кінцеве рішення суду, то його виконують. Інакше в суспільстві запанує закон джунглів і хаос.

Закарпатська влада традиційно потурає московській церкві, закриваючи очі на порушення закону з її боку. У підсумку такими показовими силовими діями УПЦ (Московського патріархату) вдалося стримати масовіший перехід вірників у лоно ПЦУ. Мовляв, навіть якщо ви зробити все законно і демократично, ми все одно не дамо вам молитися у церкві. Тому забудьте про автокефалію!

Московський патріархат – уже в меншості серед релігійних громад

Але попри видимий успіх московського православ’я на Закарпатті, ситуація не є такою однозначною. Процеси йдуть, навіть якщо вони й непомітні ззовні.

За статистикою ОДА, в області діють 663 православні громади московського підпорядкування і 94 – ПЦУ. І хоча різниця суттєва, але окреслилася тенденція до поступового зростання Православної церкви України. Зокрема, громади ПЦУ вже діють майже у всіх райцентрах та містах: в Ужгороді, Мукачеві, Берегові, Виноградові, Іршаві, Хусті, Тячеві, Рахові, Перечині, Чопі. Тобто, у найбільших населених пунктах Закарпаття вже є альтернатива до московського православ’я, що, без сумніву, відбирає частку вірників, серед яких особливо багато інтелігенції.

Відбувається і притирання всередині самої ПЦУ, адже до 2019 року тут існували аж три різні гілки церковних юрисдикцій, які тепер з’єднані воєдино. Цей процес непростий і теж потребує часу.

А головне – міняється свідомість самих вірників. За опитуваннями, більшість православних закарпатців відносять себе до ПЦУ, а не до УПЦ (МП). Цей парадокс пояснюється тим, що до церков ходять меншість тих, хто називає себе віруючими. Більшість закарпатців проводять неділю біля телевізора чи гаджетів, а не в Божому храмі.

УПЦ (МП) застрягла в консервативній ідеології і не хоче бачити змін у суспільстві, де все московське давно стало синонімом заскорузлості, зокрема, і в релігійному житті. За останні два роки помітно, як московська церква зникає з інформаційної картинки краю, а якщо й згадується, то в контексті протистоянь. По суті московська церква опиняється в опозиції до панівної суспільної думки в області. Це призводить до дедалі більшого її скочування на маргінес, ще більшої закритості. Так, гучним провалом увінчався похід в Ужгородську міську раду настоятеля найбільшого православного собору Закарпаття Димитрія Сидора, який набрав аж 109 голосів у 120-тисячному місті.

Усе це підриває і без того невисокий авторитет московського православ’я, а протистояння із силовими акціями створюють нехіть до релігії взагалі. Адже і в Діловому, і в Прислопі є інші церкви Московського патріархату, де спокійно можуть молитися вірники УПЦ (МП). Але ж ні – тут головне провести показові розборки з «віровідступниками».

Уся ця войовнича гра м’язами, в якій мало місця вченню Христа про братерську любов, призводить до ще більшої секуляризації суспільства, яке ходить до церкви раз у році святити паски і ковбасу. А поміж тим цілий рік спокійно обходиться без священничої опіки. Церква, яка не відбиває настрої людей, не має всередині потрібної гнучкості і прозірливості, стає непотрібною суспільству. Як тут не згадати приклад із чехами. Коли їхня церква перестала бути національною, вони відвернулися від неї. І нині це – найатеїстичніший народ Європи, де атеїстами відкрито зголошуються понад 50% населення.

Подальше релігійне подрібнення, зростання кількості релігійних громад і в той же час зменшення вірників усередині них – буде й надалі залишатися головною релігійною тенденцією на Закарпатті, що призводитиме до поступової втрати впливу на суспільство. Молитовних домів більшатиме, а молільників – меншатиме. Адже навіть найбільший Московський патріархат – це лише третина від усіх зареєстрованих релігійних громад Закарпаття, а отже, вже очевидна меншість. У такій ситуації ніхто не має права диктувати свою волю решті, а тим паче порушувати закони України про свободу віросповідання.

Радіо Свобода

Олександр Гаврош, Закарпаття онлайн.Блоги
23 січня 2021р.

Теги: УПЦ, ПЦУ, перехід, Присліп, Ділове

Коментарі

Запитання до СБУ 2021-01-26 / 10:47:56
А коли СБУ займеться чернігівським "русином", агентом ФСБ у рясі Венедиктом Хромим?

До Ужгородця 2021-01-25 / 21:36:23


Українофобія, протиставлення українців різних регіонів. флуд і хамство. Коменнтар видалено. Адмін


Ужгородець 2021-01-25 / 14:35:47
7-й рік війни з Московією, а наша чєлядь ходить до московинської церкви... Біда Україні з кацапськими зомбаками...

До пана Гавроша 2021-01-25 / 11:47:37
Шановний ваша аналітика базована на засобах масової інформації, які в більшості вороже ставляться до УПЦ. По друге були б ви не номінальним віруючим, а реально відівідували навіть храми ПЦУ у Вас би палець на клавіатуру не тиснув писати такі нісенітниці

Шмірґлі бачі 2021-01-24 / 23:38:15
Добрі ош я греко-католик. Православіє - потемки.

Ede 2021-01-24 / 01:42:55
Православна церква це майже мусульманська, як добре, що я кальвініст!

Ужгороду 2021-01-23 / 12:48:22
Дай, Боже!

Ужгород 2021-01-23 / 11:53:30
До церков на Закарпатті ходять від сили 10% населення. Молодь взагалі забила на них. І чим далі, тим ця тенденція наростатиме.

Щонеділі Єпіфанія біля телевізора у прямому ефірі слухає більше, ніж московсьх попів у церквах. Рано чи пізно московська церква повернеться туди, звідки й приперлася у 1945 році.

втрачає монополію? 2021-01-23 / 11:34:16
Якби вже було 400 на 350 - так, з натяжкою можна попробувати казати. А 94 на 663 - ой-йо-йой

вася капелан 2021-01-23 / 09:37:19
вера вечна вера славна, наша вера православна !!!

щурь вася 2021-01-23 / 09:35:57


Коментар видалено. Адмін



Олександр Гаврош
Публікації:
Як відомі українські письменники хотіли поселитися на Закарпатті
/ 2Як закарпатські москвофіли відстоювали єдність українців
/ 2Кошиці, Пряшів і Михайлівці
/ 3Підсумки 2023 року на Закарпатті
/ 2Перо і скальпель. До сороковин Івана Коршинського
/ 5Сергій Федака пише багатотомну "Історію України"
Ювілейний рік заслуженої артистки України Наталії Засухіної
/ 1Закарпатський вимір Сергія Архипчука
/ 8Закарпатський силач Фірцак-Кротон був засновником "Українського спортивного клубу" у Білках
Ужгородський "Міст з паперу"
/ 1Сенсація від Анатолія Кралицького
/ 29Три церковні календарі на одне мале Закарпаття
/ 3Феномен Дмитра Креміня
/ 8Що показав перепис у Словаччині?
/ 2Невгамовний Саркісьянц
/ 11Розчарування року
Трохи підсумків року
/ 36Звірства московської армії є її постійною ознакою
/ 41Чому Будапешт замовчує "свій" Голокост на Закарпатті?
/ 4Ювілеї в час війни
/ 11Чому Будапешт забув про 1956 рік?
Ужгород під час війни
/ 6Галина Белей: "Любомир був прикладом безкомпромісного служіння науці"
/ 9Що показав перепис у Чехії?
/ 3Політичні підсумки 2021 року на Закарпатті
» Всі записи