Довбушева юшка на ватрі безпам’ятства

Сталося те, що мусіло статися! У гуцульському Ясіні, що по праву пишається своєю славною історією, однак через загумінковість місцевого істеблішменту впевнено й послідовно сповзає на марґінес, святкування 100-річчя Гуцульської Республіки хочуть перетворити на фарс і кіч!

Довбушева юшка на ватрі безпам’ятства

Принаймні до такого висновку спонукає оприлюднена афіша, на якій Ясіня запрошує усіх не на величне свято національного державотворення, а на Довбушеву ... юшку. Поміж рядками меншим шрифтом згадані наукова конференція (ані дати, ані місця проведення не вказано), а також Гуцульська Народна Рада, усі три слова – з малої літери. Ні,  це не помилка організаторів, це справжнє, а не позірне ставлення тамтешньої влади до знаменної події. Зате про юшку – великими літерами, бо вона, ця сербавка,  – головна героїня ювілейного дійства.

Яка підступна підміна понять! Уся Гуцульщина готується відзначити славний ювілей Гуцульської Республіки, вшанувати пам`ятні події, які розгорталися 100 років тому на  берегах Чорної Тиси,  а саме початки національної самоідентифікації українців Закарпаття й Закарпатської Гуцульщини; згадати зовнішні і внутрішні чинники самовизначення Закарпаття в 1918-1919 рр., Листопадовий державницький чин Галичині (ЗУНР) та його відгомін на Закарпатській Гуцульщині, добрим словом мовити про діяльність Гуцульської (Української) народної ради в Ясіні, про функціонування органів української влади на Закарпатській Гуцульщині,  політичні і  військовім аспекти існування Гуцульської республіки тощо, однак офіційне  Ясіня кличе на шоу, юшку, гопанки й шіді-ріда-дана! Написання сценарію доручили місцевому … гумористу й шоумену, добре знаному своїми епатажними й брутальними витівками на сцені, а також розподілом гонорарів жадним на бабло артистам. 

Бриндзя-голубці-юшка-банош-смажений баранчик – ось нинішній «мистецький» тренд закарпатського гуцульського краю. Вже зовсім скоро він повністю  витіснить духовність, автентику й високий Гуцульський світ зі співанкою, танцями, коломийкою, традиціями, ремеслами.. Власне у ньому, цьому колоритному й неповторному світі,  зростали тисячі горян. Нині його хочуть затулити й підмінити  бриндзею, баношем і юшкою…

У Косові, Верховині, Путилі, Космачі, Криворівні на усіх фестинах первинний – Дух, екзистенція, а на Рахівщині геть усі фестивалі – гастрономічні, причому цим ще й хизуються!

На афіші замість портретів славних героїв Гуцульської Республіки - Климпушів, Німчуків, Клочураків, Бандусяків – вдоволені пики примітивних клоунів, які без доляра на сцену не вилізуть. Ведучий дійства – гуморист-пересмішник… Це ж треба так вишукано поглузувати над пам’яттю героїв Гуцульської Республіки? Мало б виправити ситуацію районне Гуцульське товариство, однак воно існує лише на папері…

Я не проти народних гулянь, Довбушевої юшки, бринзді й яфинівки – хай народ набувається й веселиться. Однак передувати цьому повинна добре продумана духовна програма, щоб найперш витав над усім Дух, а не димок від баноша.  .

Хто ж головний ідеолог підміни понять, переведення свята національного державотворення в русло гастрономічного дійства? Автора! Вказані на афіші як співорганізатори Рахівські райрада і райдержадміністрація відхрестилися від фестивалю юшки, натомість 8 листопада організовують в Ясіні народне віче, планують урочисто відкрити площу Степана Клочурака й меморіальну дошку у Чорній Тисі на школі, де вчився герой Гуцульської Республіки і Карпатської України. 10 жовтня пройде наукова конференція, на якій історики, краєзнавці, громадські діячі обговорять наболілі проблеми, проаналізують здобутки і поразки української національної революції на Закарпатті, Закарпатській Гуцульщині. 

Зусилля самої ж Ясінянської селищної ради спрямовані виключно на гастрономічному дійстві – приготуванні Довбушевої юшки й концерті запрошених артистів. Спонсорує свято-гуляння на стадіоні народний депутат Василь Петьовка, однак чи не підставляє себе народний обранець таким спрощеним ставленням до події всегуцульського і всеукраїнського масштабу? Щось не те нарадили йому помічники й не те нашептав на вухо епатажний гуморист, який від імені нардепа ділить гонорар поміж артистами й аж ніяк не сприяє посиленню авторитету свого патрона …

Тим часом організатори «забули» запросити на святкування синів Дмитра Климпуша – Ореста і Мирослава, онуку, віце-премєр-міністра Іванну Климпуш-Цинцадзе з Києва, онуку Василя Климпуша – Діану Звонар зі Львова, племінницю Степана Клочурака – Олену  Павловську з Праги, онука Дмитра Німчука – Євгена Німчука з Рахова, нащадків славних Бандусяків, Бращайків,   Тимчуків,  Іванюків, Рощуків, Кабалюків,  Біланюків…

Поклоніння шлунковим сокам завдає нищівного удару духовності. Ось маємо наслідки:  з тридцяти заявлених тем доповідей на конференції тільки ... одна доповідь з Рахівщини, виручив земляків краєзнавець та історик Микола Іванович Ткач з  Ділового. Всі інші теми  представлені доповідачами з Ужгородського, Прикарпатського,  Львівського і  Чернівецького національних університетів, Миколою Мушинкою зі Словаччини,  університетом з Клужа і краєзнавцями з Марамороської Гуцульщини (Румунія), музейними працівниками і краєзнавцями зі Львова і  Коломиї. Настійливі звертання-прохання  організаторів до місцевих краєзнавців, освітян, бібліотекарів нічого не дали: ніхто не зміг запропонувати свій виступ чи доповідь.

А що ви хотіли від безперервних винятково гастрономічних фестивалів? Від місцини, де  лютує й править бал Московський патріархат – з 15 церков Чорнотисянської долини 12 належить УПЦ МП. В окремих храмах під час вечірніх служб, коли небагато людей, тут тихцем-нишком випоминають Гундяєва – апологета «руцькава міра», лютого ворога незалежності й соборності України. В Ясіні на урочистих заходах вивішують червоно-чорний бандерівський стяг, це кольори місцевої футбольної команди, однак тим прапором хочуть замулити очі патріотичній громаді й прикрити чорні діяння московитської й українофобської за духом церкви. Примітивна маніпуляція, розрахована на простачків!

Як я маю усе це пояснити моїм побратимам по той бік Чорногори, які приїдуть до Ясіні не юшку сербати, а щоб підживити високу духовну синергію у славній столиці Гуцульської Республіки... Ая... Давня слава й героїка лишилася лише в легендах... Славних прадідів великих правнуки погані!

Сумно і соромно!

Олександр Масляник, Закарпаття онлайн.Блоги
05 листопада 2018р.

Теги: юшка

Коментарі

В. Піпаш 2018-11-08 / 11:28:17
Сашко, привіт!
Дійсно, треба реагувати., Бо,здається, Едікові - ювілей - сторіччя проголошення Гуцульської республіки - "пофіг"! Головне провести "юшку" (добре, хоч не "уху"). А "довбушева у назві - тут ні до чого. Просто гулянка.
Це не приклад,наш "ПРезидент, так само як Едік відднісся до відзначення ювілею - століття відновленння Центральною Радою Української незалежності. Хіба, що провів на своїй дачі "петлюрівську" (маю сумнів, може - "потьомкінську)) "уху".

Львів Автору 2018-11-07 / 09:45:14


Анонімний тролінг і флуд. Коментуйте по суті публікації або з'ясовуйте інші питання під власним іменем. Коментар видалено. Адмін


Василь Мулеса,Голова ВУТЛ 2018-11-06 / 19:36:02
Мені слово,можливо, нададуть.Обіцяли. І юшки хочеться. Гуцули вміють частувати. Часом вони гості на лемківських фестивалях. Спасибі Вам,брати!
А тепер два слова про статтю-біль гуцульського лемка, коріння якого глибоко сидить в столиці Лемків Закарпаття, с.Зарічово Перечинського району.Пане Олександре! Біль твоєї душі, нашої української душі я повністю розділяю. Мені це відомо. Я теж, разом з побратимами, організовую подібні "фестивалі".Часто кожне слово, дійство, сцену "вибиваю" з болем усерці. Приниження, "вибивання" грошей у нас у минулому! Ми,лемки, горді українці. Робимо свята скромніше, ніж гуцули. Але гідно. Не даєте грошей, провладні людці, обійдемося... Проведемо своїми силами, але без приниження... це всім відомо...
Гуцули! Ви сіль нації! Дослухайтеся до пропозиції Олександра Масляника! Він каже правду. Скиньте полуду з очей,гляньте,огляньтеся, хто сьогодні "править бал" у ваших й наших українських Карпатах. Заставте їх служити Україні, як це зробили сто років тому ваші прадіди. Будьте гідні їх пам"яті!Пам"ятайте, як п"яна шароварщина пропила Україну,лягла спати,а московити "болотні люди" ("москва" переклад "болото")вкрали нашу Святу Русь (1721 року каган Пійотр п"єрвій московію обізвав Рассєєю). Не дамо згинути славній пам"яті! Хай пам"я загиблих ,іне тільки гуцулів,б"є набатом у серцях!
А банош і яфинівка буде до душі у своїй хаті й зі своєю молитвою, зі своїми святими, зі своїми святинями.
Слава Героям Гуцульської Республіки!
Слава Україні!
Слава Ісусу Христу!
До зустрічі на святі.

Ярослава 2018-11-06 / 14:15:15
Маєте повну правду! Всюди таке саме! Лиш починається якийсь захід, якась річниця і ніби ніхто не думає на її значення, а тільки на те, що буде на столі і як би скорше погуляти. А за ідею люди страждали, вмерали і їхня пам"ять не зберігається! Легковажність і все!

Автор-Львову 2018-11-06 / 13:43:54
"підживити високу духовну синергію" - загляньте в словники, може, зрозумієте...
спробую допомогти: Синергі́я (від грец. συνεργία — (грец. σύν) разом; (грец. ἔργον) той, що діє, дія, у даному контексті – гармонійна взаємодія, скерована до спільної мети, себто філософський імператив.
Учітеся, брати мої!

Валентина 2018-11-06 / 13:35:47
вийшло як в народній приказці: застав дурня поклони бити, то чоло розіб'є! через їжу та напої забули про нашу багату історію ...

Львів 2018-11-06 / 12:28:59
"підживити високу духовну синергію" - це сильно. Всі враження від статті помножено на нуль. Автор хоч розуміє про що пише?

сорри 2018-11-06 / 02:33:05
Справа в тому, що Рахівщиною по нині керують вчорашні риги

Анна 2018-11-05 / 22:52:35
Підтримую повністю!Складається враження,що останні роки на Рахівщині тільки й того,що одні гастрономічні фести..Зовнішнє переважає в рази внутрішнє..А Дух гуцульський де?Хіба він в баноші і бриндзі чи юшці?Де збереження прадавніх традицій і культури?Чи може похвалитися наш край освітніми програмами чи майстер-класами хоча б..Чи знають діти історію свого краю..А чи може існують якісь групи,організації,що цікавляться і пропагують традиції кожної гуцульської місцини..Немає!Тому що обідніли ми..Крихти залишилися від старовини.І вже наносне,нетрадиційне поширюється швидше,ніж відмирає минувшина..Придивімось до кожного такого фесту..Що людям потрібно?Погалайкати,випити,закусити..А того,що вражає в саме серце,мало,або осучаснене..Відродженням гуцульського духу мали б цікавитися всі-від церкви-до школи,не кажучи вже про відділи культури..На жаль,все часто-густо робиться для галочки,або для поповнення кишень..Сумно,справді..Бо у нас змізерніли люди у любові до краю..Гуцули не плювали в річку,берегли свою мову і традиції,не рвали гори,мов коршуни, і не дозволяли зайдам робитищо їм заманеться..Гуцули завжди вважалися гордим народом!
Завжди були патріотами..А що зараз?Спитаймо на вулицях когось з молоді,що знають про Гуцульську Республіку?Відповіді не почуємо..Думаю,що і ті,хто буде сьорбати юшку,не дуже обізнані з патріотичним минулим нашого краю..

Юрій 2018-11-05 / 21:38:49
сильно. Але для подолання маргінальності й примітивізму потрібна стала освітня програма.