Масштаб особистості визначають не прожиті літа, а все ж її діяння. Біблійне «за справами їхніми пізнаєте їх» дає чіткий код до розуміння сутності кожної людини і творить багатовимірну матрицю, на котру й накладається успіхом позначене чи намарно прожите життя.
Одним побіжним позиром не осягнути масштабність діянь многотрудних знаного фольклориста, поета-коломийкаря, просвітянина Василя Піпаша-Косівського. Цей завзятий гуцул на довгому життєвому шляху-крутозламі жодного разу не спіткнувся, не впав під, здавалося б, непосильною ношею, що її добровільно взяв на свої плечі бо властиво на таких, як він, і тримається українська справа в потоптаному захланними й агресивними зайдами краї.
Як не згадати Франкове: Нам пора для України жить! Під Украйни єднаймось прапор!
Кожен ювілейний спіч за давно усталеною традицією мав би містити згадку про першу зустріч з соленізантом. Скажу відверто – не пам’ятаю, оскільки мав тоді всього кілька місяців, і «познайомив» нас мій батько – закарпатський журналіст Іван Масляник, який тривалий час працював з Василем Піпашем-Косівським у тячівській та рахівській районних газетах. Їх долі-біографії тісно переплетені – обидва сповна відчули на собі «принади» кількох окупаційних режимів, служили в гортіївській армії і втекли на бік червоної, неодноразово були пресовані райкомівськими партопричниками.
Як і Піпаш-Косівський, батько теж досліджував Закарпатську Гуцульщину, пішки обійшов усі полонини Рахівшини, був знайомий з бокорашами, вівчарями, лісорубами. У нашій хаті неодноразово гостювали майбутні класики української закарпатської літератури Іван Чендей, Михайло Томчаній, Андрій Патрус-Карпатський. Любив спілкування з простими людьми, захищав горян від сваволі можновладців, чим виклакав їх невдоволення і переслідування. Своїм синам інфікував любов до України і внутрішній опортунізм та несприйняття тодішньої брехливої комуністичної ідеології. У лемківсько-верховинській родині з пошанівком ставилися до гуцульських традицій, ба більше – ті традиції стали родинними.
Василь та Юлія Піпаши теж виховали своїх дітей у національно свідомому дусі – доньку Наталку і сина Володимира – нині знаного історика, який нещодавно потішив загал ґрунтовною розвідкою «Закарпатська Гуцульщина».
З простої гуцульської родини походить Василь Піпаш-Косівський. Його мала батьківщина – мальовниче високогірне село Косівська Поляна (звідси й додаток до прізвища – Косівський), на Рахівщині, яка у роки визвольних змагань нашого віку була П’ємонтом Українства в Карпатах, своєрідним центром боротьби за нашу незалежність, за українську державність.
Гуцульщина – саме вона стала його найбільшою любов’ю і покликанням… Невеликий за площею мальовничий куточок, розташований в предковічних Карпатах, покритий зеленими лісами, оповитий білими туманами-гунями, а виглядає, немов писанка в лоні просторої України. Край смарагдових лісів, що навівають спокій і тишу, зцілюють п'янкими ароматами, край дзвінких потічків і стрімких рік, що виблискують, немов коштовні перли. А найперш - привітні люди, які живуть у гармонії з навколишнім середовищем споконвіку і донині будують, творять життя в усій його красі, зберігають свої самобутні звичаї, традиції, обряди, культуру.
З досьє: народився Василь Піпаш 17 грудня 1922 року, дитинство та юність сільського хлопця проходили на фоні чарівної гірської природи серед гордих, працьовитих і вільнолюбних гуцулів. Це вони прищепили йому велику любов до рідної землі, свого народу, його мови й культури. Початкову освіту здобув у рідному селі, горожанську школу закінчив у Великому Бичкові, а гімназію о. Василіян – в Ужгороді. Пластун. Ще в юнацькі роки почав захоплюватися збиранням фольклорних та етнографічних матеріалів, записував народні пісні, перекази тощо. Під впливом то веселої й жартівливої, як і сам народ, то сумної й бунтівливої гуцульської пісні-коломийки юнак і сам почав писати вірші та оповідання. З 1936 року свої вірші, оповідання й перекази та фольклорно-етнографічні матеріали друкує в часописі О. Маркуша «Наш рідний край», а в роки окупації – в «Літературній неділі», «Руській молодежи» та «Благовіснику». У 1941році в Тячеві надрукував «Збірничок гуцульських коломийок», а в 1942 році – збірочку оповідань для молоді «Дві зірки…». Як відомо, в роки окупації українська мова в Закарпатті була заборонена, мадяри насаджували своєрідний суржик – «угро-руський язик». Учасник тих подій Василь Марко (В. Маркусь) у своїх «Споминах» стверджує, що «поява збірки оповідань В. Піпаша «Дві зірки…» стала подією в Закарпатті, бо то була ще «одна проба публічного вияву української літератури в Закарпатті в 1940 – х рр.» й вона «якось піднесла українську інтелігенцію, а зокрема молодь, й сповнила її новими надіями», вірою в невмирущість українського слова.
Еволюція світоглядних поглядів Василя Піпаша-Косівського, як і кожної мислячої людини, тривала кілька десятиліть, він плавно переходить від спонтанно рефлексуючої до професійно спрямованої творчості.
Василь Піпаш-Косівський сповна виконав високе покликання сіяти на Закарпатській Гуцульщині зерна любові до усього українського й услід на нашим Пророком своє слово поставив в обороні рідної мови. Як і нині діючий голова Рахівського районного об'єднання Всеукраїнського товариства "Просвіта" імені Тараса Шевченка, багатолітній очільник міського осередку Народного Руху не втомлюється мобілізовувати краян на захист маминої співанки і прабатьківської віри. Разом з сином – відомим істориком Володимиром Піпашем – досліджує історію Гуцульської республіки та Карпатської України.
Власне етнологія, фольклористика, коломийкознавство, суспільно-політична діяльність на зорі відновлення української державності виокремили Василя Піпаша-Косівського, поставили його у першу шеренгу закарпатських просвітників, провідників. Залишимо літературознавцям творчі дискусії навколо поетичного доробку рахівського журналіста й літератора – громадськості більш цікава й близька його політична діяльність як рухівця, лідера місцевої «Просвіти», гуцула-патріота, який прагнув повернути історичну правду, вирвати Срібну Землю зі смертельних обіймів сепаратистського спрута і услід за Духновичем («оставте свій глибокий сон») взявся будити земляків з летаргії безпам’ятства.
До будителів заколисаного лукавими баєчками духу адресував своє послання найсвітліший український ум 20 століття Іван Франко:
Кожний думай, що на тобі
Міліонів стан стоїть,
Що за долю міліонів
Мусиш дати ти одвіт.
З досьє: як фольклорист В. Піпаш-Косівський невтомно збирає й систематизує народно-пісенний матеріал. У 1962-1964 роках у видавництві «Карпати» в Ужгороді під назвою «Трембіта» він опублікував збірку коломийок, записаних у різних селах дорогої його серцю Рахівщини. Написані і літературно записані Піпашем-Косівським коломийки уміщені також у книжці «Коломийки» (Київ, 1969) та в збірниках «Пісні Карпат» (1972), «Співанки – хронічки» (1972), «Від пиття – нема життя» (1987), народні пісні – у збірнику «Наймитські та заробітчанські пісні» (1975), легенди – в книжках «Легенди Карпат» і «Ходили опришки», а народні жарти - у книжках «Сміховинки» та «Добридень, сусіде». В його особі гуцульська пісня – коломийка має видатного збирача і популяризатора. Перша збірка власних віршів з’явилася лише у 1973 році, коли видавництво «Карпати» випустило в Ужгороді невеличку книжечку Піпаша-Косівського під назвою «Сінокіс», а у 1998-му - "Заспів з полонин". Не претендуючи на винятковість, поет-коломийкар у своїх віршах розповідає читачам про життя і красу Рахівщини, про прожите й пережите.
Великою драмою сучасного політичного моменту є те, що не востребувані люди креативні та пасіонарні, інтелектуали та правдолюби - хіба потрібні вони нинішнім вискочкам з фальшивими атестатами, які за вкрадені у нас гроші купують собі партійки й громадські інституції з гучними назвами?!! Ініціативу в демосу спробував перехопив охлос - проффессори з підробленими дипломами, псевдоінтелектуали, люди з викривленою психікою, а справжню інтелектуальну еліту випхано на маргінес, однак тільки вона – і ніхто інший! - володіє стратегічним масштабом мислення та багатомірним баченням цього вкрай ускладненого, взаємозалежного і хиткого глобального світу. Не до снаги політичним пігмеям осмислити цивілізаційний, геополітичний та глобальний сенс нашого українського історичного і політичного буття. І знову за Винниченком: новітню історію України неможливо читати без брому…
Поки-що за Джіласом – маємо «поневолений розум», чи за Грибоєдовим – «горе від розуму», проте найближче до істини, як завше, наш національний геній Іван Франко:
«Горе вам,
Бо ведуть вас, неначе сліпих,
Ошуканці і дурні».
Суспільство ще не готове замінити клептократів на пасіонаріїв.
Не досягли ми тих висот,
Що сяють іншим в морі слави...
Бо помиляється й народ,
Коли немає ще держави.
Це Володимир Сосюри з поеми "Мазепа":
Василь Піпаш-Косівський невтомно й послідовно прагне розбудити краян з небезпечної дрімоти, розвінчує політичне русинство. Навіть „поза межами можливого” (за І. Франком) інтелектуальні еліти мусять подесятерити сили, щоб утримати державну незалежність. Він на сторожі рідного краю поставив Слово, добуте з глибин власного сумління, з щирого серця українського патріота.
Його книги проектують у будучність тисячолітню історію боротьби за рідну мову і державу, у широких лавах її захисників без права на демобілізацію ось уже вісім десятиліть (sic!) перебуває патріот-українець Василь Піпаш-Косівський. Його праця – будуюча, а твори – помітний внесок у скарбницю національної культури.
У святочному очікуванні Різдва Христового й нового 2018 року зустрів власне 95-ліття глибокої душі людина – Василь Піпаш-Косівський, знаний просвітянин, літератор, етнолог і краєзнавець, сумлінний служитель у храмі Слова.
З роси і води, многая літ!
Володимир 2017-12-21 / 19:57:36
Нехай сумлінна праця щирого патріота-українця згуртовує нас, дає нам сили, мудрості, наснаги у розвитку та збагачені рідної мови.
Володимир Піпаш 2017-12-20 / 08:25:29
Щиро дякую Сашкові Маслянику за чудовий, добрий, зворушливий есей про тата.
Ольга 2017-12-19 / 10:43:19
Не можу налюбуватися мелодійною мовою автора, який у простих, буденних речах вимальовує прекрасні пейзажі.