Євген Маланюк: PRO MEMORIA

"...Про великі волошкові очі зеленцем зрізаних квітів України нагадую передовсім для того, щоб укріпити нашу традиційно слабу пам’ять. Щоб при першій ліпшій нагоді ця дірава пам’ять не махнула вишиваним рукавом – „нехай собі”, і не почала співати на дуже знайомий мотив..."

Перед очима донині – рекламні ролики комуністичної партії на всіх українських телеканалах в річищі передвиборної кампанії до найвищого органу народовладдя – Верховної Ради України. І сверлить розум словесний супровід демократично ж ліберальних політологів і політтехнологів про чи не найуспішніший рекламний хід комуністів на виборах-2012. І факт їх чисельно-тріумфального відродження в стінах ВР…

Отже, про очі.

 

Євген МАЛАНЮК:

В О Л О Ш К О В І  О Ч І

He маємо великого довір’я до нашої пам’яті. Вона так само носить на собі тавро безволі, як і багато інших складників нашого духового єства. Геніяльно це увічнив Шевченко, вкладаючи в уста вартового-українця: „– Нехай собі, а Бог поможе, то й так забудеться колись”. Того „забудеться колись” – в атмосфері традиційної забудьковости найбільш доводиться боятися.

Тому варто дещо нагадати.

Це було два роки тому (1933 р. – І. Р.) . Втікач з затиснутої в обценьки зорганізованого голоду України. Пергаменове обличчя факіра – а вже скоро місяць як перебуває в нормальних умовах – і очі, що бачили й сфотографували те, чому немає назви й подоби, назавше, назавше.

Він оповідав згаслим, обезбарвленим, якимсь підмогильним голосом. Здавалося, що не вірив в те, що йому повірять. Не вірив, що він здолає зворушити, переконати слухачів іншого світу. Він ніби заздалегідь ухилявся від даремного труду переконування людей, що для них „колективізація”, „трудодень” чи „предсовхоза” – лише чудернацькі слова з чудернацької мови, що не викликають навіть тіні уяви про їх гостро-конкретний, каторжно-реальний зміст.

Не пригадую всього, що казав той чужинець (він не був з походження українець). Дещо було записане, дещо навіть друковане. Зрештою все було „відоме”, хоч зовсім неусвідомлене.

Він описував також похід села на місто весною 1933 року.

 

– „Це не був похід ще так-сяк міцних, а навіть часом озброєних українських селян 1920-22 pp., часів останніх повстань і початків першого голоду. Це був макабричний марш віддавна обеззброєних, віддавна виснажених, віддавна морально зламаних і фізично підтятих людоподібних істот.

– „Всі дороги, що вели до міста, засіяні були трупами, – казав він. – Трупи лежали тижнями непоховані. Їх жерли хробаки, ворони й здичавілі пси... До міст доходили найдужчі, але, дійшовши, лягали на брук, щоб більше не встати. Всі залізничні станції, всі містечка й міста України були засіяні людьми, що лежали на землі. Вони спочатку пробували сидіти, витягаючи руку по милостиню, але потім сили їх покидали, вони лягали з витягнутою рукою і – от – тіла їх починали набрякати й набирати іншої барви... Але смерть приходила не скоро. Вони конали тижнями без ніякої опіки в калюжі власних викидів... Шкіра на їх набряклих ногах репалася на сонці, з ран сочилася вода, і латки живого м’яса густо обсідали мухи”.

– „Мешканці міст ставилися до того байдуже, проходили, дивлячись на це як на річ нормальну, або стараючись не дивитися. В міських садах грала музика, театр і кіна були повні, хідниками спацерувала публіка, тут же повз конаючих і трупів”.

 

Так. Все те відоме, все знане. Проклятий релятивізм психіки сучасної людини, що до всього звикає. Але було в описі чужинця й таке, що стрясло цілою істотою і гострим, як вогонь, ножем прорізало пам’ять назавше. Це – образ дитини, що сиділа біля трупа матері при дорозі і широко розкритими волошковими очима, в яких стояв німий запит, дивилася то на матір, то на світ, не розуміючи, що сталося. „Тих волошкових очей української дитини не можу забути” – казав пергаменовий чужинець, і в його згаслім, безбарвнім голосі затремтіла несподівана струна, а в, здавалось, мертвих очах пробігла іскра.

Описувати зі слів чужинця той образ? Пригадувати його слова? Пробувати самому „малювати”? Даремний і блюзнірський труд. Зусилля Шекспірів всього світу були б безсилі і марні.

І то ніби для ще гострішого, ще певнішого витавру-вання в пам’яті образу тієї дитини і її волошкових очей – читаю недавно в спогадах лікаря-серба, що цього року вирвався з СССР, перебувавши від часів світової війни на теренах України й Кубані:

 

„В листопаді 1931 р. хліба на Україні не стало. Заворушилася вся селянська Україна і потягнула до залізниць. Головні потоки людности скерувалися на схід, на Кавказ, в середню Азію...

Діти почали пухнути і мерти. Діти вмирають з голоду особливо. Спочатку плачуть, потім затихають і хутко старіються. Роки призначеного їм життя проходять немов миттю. Очі їх, величезні очі, дивляться на світ, як очі старого, що вже збагнули всю правду, вірніш неправду життя. Жах війни – ніщо в порівнянні з очима дитини, що конає з голоду. Йдеш повз них, що лежать на вулиці, біля плоту, під муром, а очі дітей протинають тебе наскрізь. Вони сповнені тихим здивуванням: йде людина, а не вмирає. Значить один з тих, що на них батьки вказують, як на причину їх смерти. І коли вогник життя, ледве тліючи в них, нарешті догоряє, вони лягають, як лягали увечері, заколисувані голосом матері чи старшої сестри, і засипляють вічним сном”.

 

Про великі волошкові очі українських дітей 1931-1934 нагадую не для зайвих зідхань, не для завжди охочих литися традиційних сліз, врешті, не для солодкавого болю моральної імпотенції й моральної розпусти. Всього того ми мали досить. Аж занадто.

Про великі волошкові очі зеленцем зрізаних квітів України нагадую передовсім для того, щоб укріпити нашу традиційно слабу пам’ять. Щоб при першій ліпшій нагоді ця дірава пам’ять не махнула вишиваним рукавом – „нехай собі”, і не почала співати на дуже знайомий мотив.

 

1935.

 

З цього ж часу лунає до нас Зореславове:

 

 

ПЕРЕД БУРЕЮ

(Уривок)

 

СКЕРВАВЛЕНА Европа спить у сні,

(Порожні і пусті її хороми...)

А понад нею бурі навісні

Збирають свої громи.

 

Мовчить земля... Кругом заклята ніч.

Лиш полохливо лилики літають,

То заглядають марева до віч,

То в теміні зникають...

 

А з підземелля зрада буха, б’є;

(Вже динаміт підложений, готовий!..)

На Півночі Червоний Смок стає –

Жадний людської крови.

 

І зором його очі обняли

Усю Европу, Азію й всю землю...

На всі краї зрадливо налягли

Керваві тіні Кремлю.

 

Навколо ж все дрімає в тьмі німій,

Навколо тишина страшна, жахлива,

А з Півночі надходить буревій –

Кервава буря й злива.

 

В далечині зикзаки блискавок

Все небо ріжуть вже керваво, грізно

Ставай Европо, йде Червоний Смок,

Ставай, бо буде пізно!..

 

Народи станьте! Йде ваш судний день,

Сини землі, мечі до рук беріте,

Дзвоніте на тривогу, йде вогень,

Дзвоніте, гей дзвоніте!..

20 листопада 2012р.

Теги:

Коментарі

Слов'янин 2012-11-24 / 19:58:14
Потрібно на мить відволіктися від представленої п. Ребриком теми. Сьогодні річниця трагічної дати - Голодомору (це вам не міфічний холокост). Спочатку запалимо свічку за невинно знищених і згадаємо своїх предків. Посумуємо. Опісля цього замислимось, що, попри трагедію нашого народу, потрібно рухатись далі. І бути оптимістами. Оптимістом був і Павло Глазовий.

Весёлие ребята

Нині радіо не глушать,
Значить, слухачі
Можуть слухати "Свободу"
Вдень і уночі.
Для заморських товстосумів
Явно не біда,
Що те радіо мільйони
Доларів з'їда.
Прориваючись настирно
В кожну хату й дім,
Розтлумачує "Свобода"
Слухачам своїм,
Шо з неволі вириватись
Помагали нам
Растропович і Войнович,
Терц і Мандельштам,
Що ніхто в мистеитві вищих
Не досяг чудес,
Ніж Утьосов і Коротич,
Райкін і Бернес,
Що поетів у Росії
Справжніх не було,
Але змилувалось небо -
Бродського дало.
Фільм "Весельїе ребята"
Хвалять без кінця,
Не промовивши при тому
Жодного слівця,
Що коли його знімати
їздили у Крим,
Нищив край наш Каганович
Голодом страшним.
А з Москви ж до того Криму
Так стелилась путь,
Що "ребята" Україну
Не могли минуть.
Біля станцій люди мерли,
Гинуло село,
А кіношникам московським
Весело було,
Бо коли над морем Чорним
Зйомочки вели,
Від жратви в "рєбят" по фільму
Гнулися столи.
Реготалися "рєбята",
Аж кругом гуло,
Як зі столу з-під виделки
Порося втекло...
А чого ж було "ребятам"
Сумувать, скажіть?
Пєсня строїть помогала,
Помогала жіть.
І не диво, що "Свобода"
Вихваляє їх:
Славлять нинішні "рєбята"
Прадідів своїх.



Рано або пізно ми прорвемося!

... 2012-11-24 / 09:14:42
Трошки напрягає занудливий і примітивний ребрик, а так що, можна читати.

Михайло Фединишинець - 707 2012-11-22 / 21:38:43
Ви глибоко, надзвичайно глибоко, просто вбивчо глибоко помиляєтеся...

707 2012-11-22 / 21:26:18
До попереднього коментаря. Кінець світу може настати і в якійсь одній окремо взятій голові.
Одне лишеньи жаль, що якісні і наповнені емоцією та думкою матеріали щобільше обійдені увагою все менш читаючого загалу. Їм вистав на позир пусте й атрофоване, тільки щоб легко спожилося. А Маланюк, та що їм Маланюк...

15520641233652025520252,14233,012.02365200252 2012-11-22 / 20:01:39
ні.


Іван Ребрик
Публікації:
Найпотужніше в українському світі слово на вшанування Володимира Гнатюка
Зарваниця. Пам’ять єдиної неподіленої Церкви першого тисячоліття
Відкрита Енциклопедія Миколи Мушинки. XIV. Володимир Гнатюк
/ 1Відкрита Енциклопедія Миколи Мушинки.XIII
Відкрита Енциклопедія Миколи Мушинки. ХІІ
Україна вітає Миколу Мушинку
Відкрита Енциклопедія Миколи Мушинки. ХІ
Відкрита Енциклопедія Миколи Мушинки. X. Сторіччя Українського Вільного Університету
Відкрита Енциклопедія Миколи Мушинки. IX. Іван Іванець
Відкрита Енциклопедія Миколи Мушинки. VIII. Іван Панькевич
/ 6Возз’єднати...
/ 2Інакші. Дмитро Федака
Звернення учасників Революції Гідності
/ 2Володимир Задорожний: Василь Кукольник
Відкрита енциклопедія Миколи Мушинки. VII. Зореслав
/ 1Дві непроминальні дати нашої історії: Йоанникій Базилович та Михайло Лучкай
/ 5Світ прийшов до Курова
/ 1Чергове число "Екзилю"
/ 1Отчий поріг Миколи Мушинки
/ 3Володимир Кришеник: Гальмівні сліди на перегонах ліквідаторів України
Чверть століття "Ґражди"
/ 9Війна і Мир на сторінках "Новин Закарпаття"
Аркадій Шиншинов і його зелене чудовисько
/ 3Літературна сенсація
/ 3Відкрита енциклопедія Миколи Мушинки. VI. Федір Ґоч
» Всі записи