ВУПАЛА МИ КОЦКА

Артистичне життя Ужгорода 30-х років минулого століття годі уявити без публічної школи малювання,в якій працював Адальберт Ерделі.

Ужгород був найсхіднішим адміністративним центром у тодішній Чехословаччині.Чехи  намагалися  в усьому додати модерних європейських рис загумінковим колишнім угорським комітатам.Міський побут Ужгорода все ж різнився від Невицького чи Ворочева:мощеними вулицями,меблею в будиночках з ліпленням й поодинокими картинами,чехи насадили купу всіляких дерев та декоративних кущів.Рожеві мрії празького,брненського чиновництва втілювалися в скороминущому цвітінні молоденьких сакур,те рожеве шумовиння спритно підмітали комунальні служби з такої ж рожевуватої коцкованої плитки,по якій пружною ходою в черевиках фірми Батя планерив юний ужгородець Андрій Коцка.

Місто майже не влаштовувало ніяких фестів та конференцій,хіба що народовецькі та просвітянські з’їзди,але зате тут завзято малювали та тішилися зі щоденного життя.Навіть з дубових прикасових бар’єрів Підкарпатського банку,о які опиралися панночки в драпових пальтах австро-угорських кроїв,а в решітчасті вікна летіла цукрова вата з кондитерської чеха Пурми.

Однак,Андрій Коцка був досить віддалений від ренуарівських парасольок,либонь,як і сам Ужгород від Франціїї.Його полонила інша стихія:віддалена Ужоцька Верховина з колоритними народними типажами й неповторними дівоцькими строями,які побутували в околицях Тихого,Сухого й Гусного.Коцка неймовірно поєднував дві крайні точки Карпатської Руси-України:витоки Ужа й Чорної та Білої Тиси.Гуцульщина манила Коцку не менше,ніж Михайла Коцюбинського та Івана Франка.Поєднання глибокої європейської традиції,що передалася закарпатським малярам старшого покоління Й ЕТНІЧНОЇ ЕКСПРЕСІЇ,ВПЛЕТЕННЯ В КАНВУ ЕВРОПЕЙСЬКОСТИ ,СВОЄРІДНЕ ЩЕПЛЕННЯ  НА ШТАМБІ  - НАРОДНОЇ ПЕРВОЗДАННОСТИ,ХАРАКТЕРНЕ Й ДЛЯ  Андрія Коцки.

Жоден  угорець(в Мункачі вдалися русинські бочкори),жоден чех(Фіала робив здебільшого етноілюстрації) не змогли передати тієї чистої народної джерельної води,як це зробили Ерделі,Манайло,Коцка й Контратович.

"Процесія" Андрія Коцки й виражає колористику південнокарпатських схилів:церковні корогви пасують до жіночих хусток,вишивані вуставки сорочок,камізельки,киптарі до розгойданих полонинським вітром короговок,навіть до іконок,наліплених на релігійні знамена.

Недовготривале студіювання в Римі додало полотнам Андрія Коцки аристократизму  та імпозантності.І тихівці,і колочавці,і ясінянці не тільки зі симпатичним виразом лиць,але й з достойними поглядами.

Та й сам художник мав дивовижну здатність триматися на рівні зі своїм учителем А.Ерделі.На людній римській віа молодий пан у вишуканому капелюсі й пальто.Так саме личило ходити вулицями Вічного Міста.Якби він ходив у петеку,то сливе повалилися б на нього каріатиди й атланти,впали б фризи й жалюзі.Коцка йшов пристойно по коцкастому андезиту,чистий,рафінований,як коцковий цукор-рафінад…

Колись Івану Чендею автор цих рядків показав щойно придбане в ужгородському "Букіністі" видання "Художнікі Совєтской Украіни".Від Закарпаття там були представлені Федір Манайло та Андрій Коцка.Іван Чендей звернув увгу на вишуканий фотознімок художника й сказав: "Дивись,яка гарна й добротна фотографія".Коцка на ній був у напрасованому костюмі й краватці.Естетства Анрієві Коцці додавли всі:Ерделі,Рим,навіть ціла верства закарпатського селянства.

Коцка – учасник великої процесіїї й тривалого творчого процесу.Ерделі посіяв у його серце велике мистецтво.Процесії в Закарпатській Україні були піші й намолені.Остання його процесія на Кальварію з вулиці Винничної не завершилася тільки надмогильною плитою

Колись довелося стояти перед портретом поетеси Марусі Тисянської.Ця поетка була також квасівською гуцулкою й Коцка не міг її не намалювати.Чогось його коцка-фішка впала на Гуцульщину.

"Вупала ми коцка…"

16 квітня 2010р.

Теги: Коцка, Ерделі, Манайло, художник

Коментарі

Людмила 2010-04-21 / 17:10:00
Ага. Я забула, що у нас на Закарпатті під кожним корчем - агент. Кінець географії, а агенти все одно є.І взагалі негарно підглядати за чужими медичними процедурами.

славик орусу 2010-04-21 / 08:29:00
Петре, се часом не та людмила, що моцувала тя на березі Лужанки?..

Людмила 2010-04-20 / 22:30:00
Петре, ну, нема тобі рівних!!! Як можна на тебе ображатися ( на побутовому рівні), коли є такі рядки. Покажи їм як треба писати.

Якщо текст несе просто інформацію, то навіщо він є, бо цікавіше зазирнути в путівник. Там докладніше. Твій має свій шарм і можно сказати ауру, бо в ньому є невимовне, незбагненне, невидиме простому оку. Є ритм, є мужність, хоча речення прості зовсім.

Коротше, коли буде книжка з есеями? За що ображаєш вибагливого читача?

Маріанна 2010-04-19 / 16:57:00


"Естетства Андрієві Коцці додавли всі:Ерделі,Рим,навіть ціла верства закарпатського селянства." - дуже сильно.



Перечитала багато разів. Файно, моцно. Наче перенеслася в минуле...

KK 2010-04-18 / 06:49:00
Дякую Вам за то що Ви так акуратно подали локальний колйор Вашого міста 30-их років минулого століття. Цікаво було б подивитися на малюнків Ужгорода цих різних художників.

F 2010-04-17 / 22:16:00
супер блог кожен рядок просто шедевр. Під враженнями. Дякую.



я вупав :)

сорри 2010-04-16 / 21:51:00
Ерделі? Ерделі - це псевдонім для "понтів". А так він Гриць.

2010-04-16 / 20:50:00
"Жоден угорець(в Мункачі вдалися русинські бочкори),жоден чех(Фіала робив здебільшого етноілюстрації) не змогли передати тієї чистої народної джерельної води,як це зробили Ерделі,Манайло,Коцка й Контратович."



А Ерделі хто?