Мистецтво твориться серцем

Чи часто, відвідуючи художні виставки, купуючи мистецькі твори ми задумуємось, як усе народжується, чому саме так виглядає, що живило і надихало автора, що стоїть за побаченим нами кінцевим результатом?

Ранкова кава. Графіка.
Ранкова кава. Графіка.
Чому одні картини викликають захоплення, їх хочеться споглядати, вони приносять естетичне задоволення, викликають емоції, включають уяву, а інші,  байдуже поглядом пробігаєш і  тут же про них забуваєш?
 
Натура може бути одна, та сприйняття її кожною людиною різне. Для митця головним завжди залишається бачення, хист спостерігати і підмічати вибагливу мозаїку художньої форми, вміти єднати підмічене.

 

Наступним у творця з'являється художній задум (ідея), далі йдуть в хід інші елементи втілення образу - пластична форма, технічні навики, емоційний характер графічного знаку, композиційна єдність, світлотінь, тональність, контраст, ритм і перспектива. Вагомими складовими творення є також знання, вміння, відчуття прекрасного, відшліфована постійною практикою техніка.

Будь-яка картина, скульптура не відображають натуру з фотографічною точністю.

Властивість мистецтва - його умовність. Йдеться зовсім не про спрощення форми чи її карикатурне відображення. Це передусім смисловий та зоровий акцент на самому важливому.
 
Власне, я ніколи особливо не зосереджувалась над,  викладеними вище, аспектами  народження  художнього твору.  Сприймала картину в цілому десь на рівні емоцій: подобається, чи ні,     майстерне виконання, чи не зовсім,    знаходить відгук в душі зображення, чи  воно зовсім чуже,     достатньо відомий автор, чи уперше чую про такого. Проте, не так давно, волею випадку, я познайомилась з незвичайним майстром живопису, Сергієм Глущуком, спілкування з яким внесло корективи в моє сприйняття мистецтва.  Це дуже інтелігентна, освічена, цікава людина. Вражають його начитаність, знання народних традицій, слов'янської міфології, історії України. Захопливими розповідями пана Сергія проникаєшся. Помічаючи з яким вогнем в очах він розповідає про свої картини, розумієш, що його творчий пошук живить внутрішня духовність, особиста культура.
     
Художник Глущук  вирізняється з-поміж закарпатських живописців особливою авторською манерою. У нього своєрідний почерк, на формування якого вплинули вища академічна художня освіта, п'ятирічне викладання техніки станкового живопису в Київському художньому інституті, чисельні виставки, жива робота в області реставрації старих полотен, практика майстра-червонодеревника і щоденне багатогодинне творіння за мольбертом. 
 
Сергій Глущук за формою самовиразу – реаліст . Саме тому, його роботи зрозумілі і відкриті сприйняттю людей. Картини, написані митцем — емоційні, характерні, наповнені енергією автора.
   
Пан Сергій володіє якимись таємним умінням проникати в світ речей.
У своїх натюрмортах   художник відкриває багатство кожного предмету, передаючи не тільки конструктивні особливості, пропорційне співвідношення, тонкі нюанси світло тіньових контрастів і градацій, а й саму фактуру складових композиції. Тут очевидне віртуозне володіння технікою живопису та надзвичайно розвинуте об'ємно-просторове мислення. 
 
Так і хочеться протягнути руку і взяти соковитий персик, або торкнутись пелюсток ніжної троянди. Робиш несміливий жест і розумієш, що усе недосяжно завмерло на полотні.
 
Кожна композиція   живе своїм життям, несе емоції, дихає історією та почуттями.
 
 
Еротичний натюрморт

"Еротичний натюрморт".  Дивишся на картину і в уяві бачиш жінку, яка сервірує стіл.

Пиріг з ожиною, духмяне вино, сік, дві тарілки - усе для нього, найбажанішого. Кожен з предметів виразно застиг в очікуванні. Вона поглядає на годинник. Час так повільно тягнеться. Неквапливо п'є сік, куштує тістечко, мріє. Його не має... Жінка нервує, пригубила вино. Знову дивиться на годинник, ображено кидає його на блюдце і чіпляє вазу, що падає. Та жінка не зважає. Вона чекає...Довго чекає... Знову вино, знову розбитий келих...Вона уже не чекає...
 

 

Багатство струн. Натюрморт
 

"Багатство струн".  В простому натюрморті автор розповів про історичну трагедію України.

Бандура – національний атрибут нашого народу. Якщо у Греції – ліра, то у нас –саме цей, струнний музичний інструмент.

Було запрошено в Московію на фольклорний з'їзд 300 бандуристів. По прибуттю, їх усіх вивезли в поле та розстріляли. Хтось зібрав інструменти, що залишились після вчиненого варварства. І тепер, частина нашого минулого розпорошена по приватним колекціям.

Художник не став зображати уламки, руїни. Він здійснює посилання до нащадків через народний рушник, писанку з сакральними орнаментам і могутнє дерево (родовід України). Ніщо не зникло, все живе в нашій пам'яті.

 
Одного разу довелось почути фразу: "Ті, хто малює природу, тільки фіксують те, що перша давно зробила за них". Милуючись пейзажами Сергія Глущука, розумієш- все набагато складніше. Автор не копіює натуру, а аналізує її, моделює, перетворює мовою малюнка, робить більш виразною і естетично цінною. Відчувається його хист знаходити, бачити щось особливе, цікаве в природі, в якихось архітектурних включеннях. Тут при нагоді йому стають образне мислення, панорамне бачення, уява. 
 
Виразність пейзажу - в руках самого митця та залежить від його уміння, обдарування, відчуття прихованої динаміки середовища, тобто того, чим є саме життя. Для художника завжди було важливо, щоб проявився характер пейзажу, ожила його ідея.
 
В роботах Глущука   втілене  єство автора. В них  відчуваються погляди митця на усі прояви життя, його принципи бачення світу, відчуття форми та її глибоке розуміння.
 
 Кожна картина Сергія Глущука– це пісня любові до рідного краю, до його історії, до його легенд, до його національного колориту.
 
 
 
Лікіцари. Пейзаж 
     
Митець з Ужгорода створив цілу етнографічну серію картин, з яких глядач ознайомлюється з яскравими народними звичаями, з тим, що увиразнює Закарпаття.
    
У тому, як  з'явилась ідея даних композицій є весь Сергій Глущук.
 
Якось йому показали колекцію старовинного одягу, музичних інструментів, металевих предметів , різних речей народного вжитку, що уже давно, із спонукання самого Манайла, збирав скульптор Михайло Белень. Останній мав великий задум – створення власного музею.  
     
Побачене, побудило в панові Сергійові бажання, щоб усі ці речі знову знайшли своє життя на полотнах. Йому захотілось  поділитись своїм захопленням, донести та відродити давню високодуховну орійську хліборобну культуру. З цього прагнення і виникла ціла низка побутових картин, над якою скульптор Белень та художник Глущук  працювали разом (пошук сюжетів, композицій, етнографічного матеріалу).
       
А уже втілення спільного задуму на полотні залежало лише від рівня майстерності живописця, від його уміння передати не тільки зовнішні ознаки матеріальності тіла, одягу, прикрас, але й психологічний стан людей, їх емоції, почуття. З чим митець справився віртуозно.
 
Він вдихнув життя в картини. Вони грають внутрішнім світлом і переносять нас у реальність відображуваних часів минулого. Сергій Глущук спромігся донести до сучасників трохи ідеалізоване, проте в цілому правдиве, не спотворене  минуле українського народу.
 
 
Горня жентиці
 
Особливу увагу варто приділити роботам Сергія Глущука в жанрі портрету.  Це один з найскладніших видів живопису. Тому, що натурою є жива людина. Важливо  побачити не тільки візуально об'єкт, а й передати характер, душевний устрій, соціальний стан, схильність до певних видів відчуття та мислення. Піймати та зуміти відобразити настрій людини. Більше того, потрібно володіти антропологічними та анатомічними знаннями, що допомагає передавати невловимі на перший погляд особливості  обличчя, віку, статеві і національні риси людини, яку зображають.
І в цьому жанрі закарпатський митець   став одним з найвправніших, найталановитіших художників України.
 
 
Портрет " Едіта"
 
"Едіта".
Хіба можна таку жінку не малювати? Жива природність і нарочита ефектність. В ній усе таке яскраве, хвилююче, і колір волосся, і  виразний, спокійний, розважливий погляд, ніжні риси обличчя. Відчувається внутрішня незалежність, душевна гармонія, надзвичайна  харизма.
 
 
Портрет "Л. Дума"
 
"Л.Дума".
Довершений, характерний портрет. Автор зумів зобразити духовну історію людини, втілити досвід всього її життя, продемонструвати силу духу та розуму, енергію, рішучість та її незламну  волю.
 
 
Потрет "Ужгородський скрипаль"
 
 "Ужгородський скрипаль".
Ужгородський  Скрипаль, що заслуговує шани і увічнення  нарівні з   Ліхтарником  та мукачівським Коминарем.  Людина, яка  давно перетворилась на один із символів, візитку міста, яка стала втіленням погідного, не хтивого характеру, духовності  обласного  центру– усе це розповідає художник глядачам  засобами живопису.
 
 В якому б жанрі не творив Сергій Глущук, від його картин завжди залишається сильне враження. В свої полотна він вкладає душу, хист, майстерність, натхнення, через них  розкриває свою сутність. Кожен образ випливає з серця автора, полонить виразністю, щирістю, внутрішньою змістовністю. Своє мистецтво художник творить з любов'ю, несучи людям через живопис світло, радість, добро, відчуття  вічної краси буття та гармонії.
26 січня 2011р.

Теги: Сергій Глущук, митець, закарпатські художники

Коментування вимкнено автором публікації.


Інна Конар
Публікації:
/ 5Лумшорська містерія на Івана Купала
/ 5У пошуках «землі обітованої»
/ 22Полювання на «щастя»
/ 9Теорія змови, або безперспективні бої з вітряками
/ 19Чи знімуть фільм про українського Джеймса Бонда?
/ 52Експерти радять не поспішати з покупкою нерухомості
/ 4Інна Конар: «Тільки той, хто чогось прагне у цьому житті, ладен перетворити сірі будні на яскраві свята»
/ 4Скарбничка літніх вражень
/ 5Прийшов Спас - пішло літо від нас
/ 36Присяговідступники...
/ 9Каламутні води української феміди
/ 124Міліціонери – не "олов’яні солдатики"
/ 4Про життя
/ 25Про щастя
/ 4ДВА ТИЖНІ В РАЮ (IIIчастина -"Паломництво в святилище Афродіти")
/ 13ДВА ТИЖНІ В РАЮ (IIчастина)
/ 17ДВА ТИЖНІ В РАЮ (I)
/ 37Візит журналіста викликав переполох у Закарпатській обласній прокуратурі
/ 4Заплету віночок на щастя, на долю, на чорнії брови…
/ 10На Івана, на Купала…
/ 2ПРОФЕСОР
Інна Конар: Криза навчила людей не витрачати усе, що заробляють
/ 25Українська калина, чи японська сакура
/ 11Візерунки дитинства
/ 5Про популярність, марнославство, дуалізм та гумор
» Всі записи