Полювання на «щастя»

З наближенням різдвяно-новорічних свят люди поринають у атмосферу, запозичених на Заході, таких популярних розпродажів. І хоч споживчі апетити українця традиційно приглушує низький рівень життя, в магазинах панують інші реалії і можна спостерігати надзвичайно жвавий трафік покупців.

Полювання  на  «щастя»

Для більшості торгових точок грудень-січень є «зірковим» найприбутковішим періодом, своєрідним реваншем. Вони обіцяюче сяють вітринами, манять, розігрівають очікування і бажання потенційних покупців надписами «Sale», «Знижки 30%-50%-70%», «Новорічна/Різдвяна акція».

Останні, потрапляючи у вміло розставлені рекламістами психологічні пастки, беруть «штурмом» магазини, розмітують з прилавків «дешеві» телевізори, мікрохвильовки, чергову пару взуття, п’яті штани, шостий светр, котрі відрізняються від раніше придбаних лише відтінком, чи формою манжета.

«Економія» – основний аргумент таких покупок.

І лише згодом констатуємо: гаманець пустий, кредитна картка шокує мінусом цифри з декількома нулями на балансі, а більшість із придбаного валяється на полицях, забитої до несхочу шафи.

Ми ніколи не задумовуємся над тим, чому кількість непотрібних речей збільшується навколо нас із року в рік. Що змушує людей здійснювати непрактичні покупки? Чому вони витрачають великі суми на те, без чого можуть легко обходитись у повсякденні?

Адже насправді людині для життя потрібно зовсім небагато.

Так чому ж розсудливість, виваженість, реальні потреби поступаються місцем бажанням, емоціям, марнославству (аби було краще, ніж у сусіда)?

Яка ж насправді роль логіки в процесі придбання речі? Чи дійсно «економія» –обєктивна причина шаленства здійснення покупок під час розпродажів? Чи це лише банальна спроба обгрунтувати зроблене, підігнати під «потреби», тоді ж, як основа усього – емоції, звичайні гормони хорошого настрою (серотонін) та задоволення (дофамін)? Недарма ж психологи стверджують: шопоголіки в момент здійснення покупки відчувають щось схоже на оргазм (в кров викидуються ендорфіни — “гормони щастя”) .

Емоції настільки «підступні», що змушують логіку виправдовувати їх існування. Прийнявши рішення, ми його пояснюємо виключно раціональними аргументами, закамуфльовуючи під розумні «докази».

Найчастіше люди навіть не усвідомлюють справжніх мотивів, котрі змушують їх здійснювати покупку, управляють їх рішеннями. Так потерпаючи від нестачі любові та тепла в сім’ї, від самотності, вони починають шукати собі замінники, які викликають схожі емоції, надають відчуття щастя.

Інколи ми платимо гроші не стільки за товар, скільки за «хороше відношення», за увагу.

Витрачаємось на дорогу машину, брендовий одяг, щоб сховати за ними та високомірним поглядом свою невпевненість і отримати задоволення (дофамін) від того, що можемо дозволити собі придбати такі речі.

Здійснюємо покупки, бо хочемо «бути, як всі» - це надає нам відчуття захищеності і, згаданої вище, впевненості. І навпаки, досить часто ми відмовляємость від придбання практичних і комфортних речей, тільки тому, що «люди сміятимуться», у «цьому соромно вийти на люди».

В цей же час, прагнемо «бути унікальними», щоб у нас бачили особистість з неповторними якостями. Тобто, по-суті, люди намагаються купити самовираження, реалізацію власних здібностей.

У нашому суспільстві закладена певна ієрархія і ми хотіли б займати в ній комфортне для себе місце. Саме на цьому базується існування таких хобі, як колекціювання (картин, рідкісних книг, машин, монет тощо) та бажання підкреслити, або «підвищити» свій статус, «озброївшись» ручками «Parker», одягом від «Versace», годинниками від «Cartier» і т.д.

Людей, котрі хронічно стурбовані збереженням власного статусу, легко можна впізнати по найдорожчому одягу, який тільки може дозволити їх соціальний стан, зовнішній демонстративній зверхності.

Не варто таких боятись, чи проникатись поряд з ними відчуттям меншовартості. Зазвичай під маскою «найкращого» ховається та ж сама самотність і нестерпна потреба в любові.

Бажання виділитись серед таких, як ти, набути «унікальності» провокує іноді і протилежні екстравагантні вчинки.

Так київський олігарх Олександр Меламуд своїм зовнішнім виглядом демонструє прихильність до стилю «бомж-кутюр». Цього дуже заможного мужчину навряд чи можна побачити з брендовим шкіряним портфелем, а ось пошарпаний поліетиленовий кульок в руках, де знаходяться необхідні речі є звичним для нього атрибутом. Власник величезного торгово-розважального комплексу “Dream Town”, фітнес-клубу “Акваріум”, мережі ресторанів “Шахеризада”, магазинів “Lee Cooper Jeans” своїм досить «занедбаним», «небритим, нестриженим» образом красномовно переконує: йому не має потреби кимось «здаватись», адже він – самодостатня людина, котра одягається, здіснює покупки для себе, а не заради «когось».

Вираз олігарха «Мені наплювати на суспільну мораль, бо я не знаю, що це таке...» можна було б трактувати як незалежність від загальновживаних штампів та зашореності норм поведінки, але як на мене, це замасковане бажання самовиразитись та один з способів заполучення колоритнішого “смаку життя”.

Люди, по суті, намагаються за гроші купити собі відчуття щастя, емоції радості, задоволення, впевненність, самовираження, власну «унікальність», увагу, любов, втекти від самотності. Марнотратство їм дає втіху на короткий період, а потім знову виникає потреба в черговій дозі «замінника» почуттів. В погоні за таким «щастям» минають часи, дні, життя...

Як протидію психологи рекомендують відправлятись за покупками із заздалегіть заготовленим і продуманим переліком дійсно необхідних речей і суворо його притримуватись в процесі шопінгу. А гормони щастя і хорошого настрою краще отримувати, приділяючи більше уваги своїм близьким, займаючись спортом, сексом, подорожами, командними іграми, громадською діяльністю, або просто інколи тішити себе шоколадом, почитати хорошу книгу, послухати улюблену музику, посміятись над гумором “Comedy Club” та переглянути кінофільми від яких “душа розвертається” і котрі дають заряд позитивних емоцій.

Моя ж знайома Оксана, власниця салону краси та дружина успішного ужгородського бізнесмена, знайшла інший засіб: вона не пам'ятає коли останній раз відвідувала місцеві крамниці, бо усі покупки здійснює виключно в закордонних інтернет-магазинах. Таким чином жінка не лише економить кошти, отримує високоякісний, оригінальний (без підробок) і добротний товар, а ще й має значно ширший вибір асортименту та час добре обдумати покупку і відмовитись від останньої, якщо та не є необхідною.

Подруга Ірина раз у півроку проводить відпустки, подорожуючи за кордоном, де не оминає увагою тамтешні аутлети. Вона заздалегідь планує майбутні покупки і резервує під них кошти, уникаючи цим беззмістовних витрат та контролюючи їх.

На завершення хочу згадати надзвичайну людину, яку Білл Гейтс називає ідеальним прикладом для наслідування.

Чак Фіні – засновник мережі Duty Free, 81-річний дідусь, котрий нажив з нуля статок 7,5 млрд. дол. США. Він носить годинник за 15$, живе в орендованій квартирі, не має машини, користується метро, або таксі, літає економ-класом, харчується в недорогих закусочних, одягається в магазинах ширпотребу.

Не поспішайте називати мільярдера скупердяєм. Чак Фіні протягом 30 років займається благодійництвом, витративши за цей час 6 млрд.дол.США на освіту, науку, охорону здоров’я, захист громадянських прав, фінансування будинків перестарілих в США, В’єтнамі, Африці, Австралії, Ірландії, систематично перераховує кошти в благодійні фонди. Весь цей час ніхто навіть не здогадувався про його діяльність (на перший погляд – такий собі «пересічний американець»). Організації отримували кошти і не знали від кого надходять такі щедрі дарунки. Лише нещодавно все «викрилось».

Фіні уникає публічності, майже не дає інтерв’ю. Він живе за власними життєвими орієнтирами, отримує задоволення, коли витрачає зароблені кошти на користь людей і внаслідок цього з’являється щось нове, до прикладу, госпіталь.

«Це ж логічно – вкладувати гроші в добрі справи, а не дозволяти їм накопичуватись та накопичуватись на банківських рахунках і постійно про них хвилюватись» - стверджує Чак Фіні.

При написані матеріалу були використані деякі дані з публікацій :

1) Баришевої А.В. «Как продать слона, или 51 прием заключения сделки»,

2) Стівена Бертоні «Мільярдер без мільярда: засновник Duty Free витратив усі гроші на благодійність”.

25 грудня 2012р.

Теги: шопоголік, шопоманія, марнотратство, емоції, гормони, покупки, самотність

Коментарі

антитроль 2013-06-09 / 10:04:50
Чому так коректно пишете:"Віка П."? Троль від прокуратури ( а саме працівник прес-служби Віка Попович) пише вам брудні і паскудні коментарі, Ви ж їх цнотливо видаляєте і замовчуєте джерело. Прін-скрін робити і в Фейсбук разом з фото прокурорської пресухи. Щоб щоб у прокурорської дамочки з психічними розладами більше не виникало бажання паскудити в чужих блогах.

Ліза 2013-03-20 / 21:18:58
Спасибі за хорошу статтю.

Леся 2013-02-20 / 21:09:09
Я була нещодавно на новосіллі у пані Інни та її чоловіка. Дружня, гарна пара. Син п.Інни - розумний хлопець, ерудований, особливо щодо історії України. Успішна, гарна жінка - от сичить дехто. Сам нічого в цьому житті не зробив путнього - той давиться від заздрості.

000 2013-02-20 / 11:45:17
ваші слова п. Інна

оооо 2013-02-20 / 11:44:52
родина для мене – це насправді той фундамент, на якому побудовано і професіоналізм, і успішність, і прагнення рухатися вперед. Коли поряд тебе кохані чоловік та син, то, повірте, відчуття їх підтримки є чи не одним з головних рушіїв у роботі.

Ніка 2012-12-27 / 16:32:59
Не потрібно звертати уваги на убогих, очевидно, що деякі коментарі написані однією людиною під різними ніками, ну що поробиш, якщо не чула Віка П *** про людей, яких Ви описуєте у статті, а поняття "благородні вчинки" їй не знайомі ...

Інна 2012-12-27 / 15:18:51
Видалено коментар, автор якого Віка П******** звертається до себе, але під моїм іменем (тобто використавши нік "Інна") .

Ніка 2012-12-27 / 10:45:36
Меламуд великий оригінал і якщо і належить до числа єврейської еліти, то це тільки доводить підприємливість, талановитість цього народу. Вірші у нього прикольні. Не без вульгарності, звичайно, але є в деяких з них надзвичайно влучні життєві спостереження. А якщо і творить дивацтва, то вони не злі, і, я думаю, він має на них право. А стаття цікава, як завжди. Дякую.

Інна 2012-12-27 / 09:27:38
2 Слов'янину

За своїми релігійними переконаннями я християнка.

Так я є співзасновником і організатором фестивалю "Купальська містерія" і провела чимало мироприємств національно-виховного та просвітницького характеру. До них долучалися українці незалежно від їх релігійних переконань, в тому ж числі і рідновіри.

Я за співпрацю між усіма конфесіями до яких належать українці.

Знаючий 2012-12-27 / 07:23:49


Вінні, вона ж Віка П*******, вона ж, "історик" дуже вправно пишете коментарі і забиваєте пост своїми високоінтелектуальними, беззмістовними цитатами блог Інни Конар. Очевидно, що ви вже доросли до створення власного блогу. Зверніться до адміністрації сайту. Можливо вони вам допоможуть.


Слов'янин 2012-12-26 / 22:53:29
Колись Інна Конар себе позиціонувала як рідновірка. Справжні рідновірки мусять бути взірцевими сімянинками,незалежно від їхніх "Теорій щастя".... Не хочу влізати в чужі проблеми, але принципи - понад усе.

історик 2012-12-26 / 22:30:18
до «Інна» 2012-12-26 / 15:50:05

«Изменил ли девятый десяток лет жизненные взгляды Фини, поинтересовались журналисты FT. «Я больше не ухлестываю за девчонками, потому что понял, что мне их уже не покорить», — отшутился тот. На самом деле под старость у Фини появилась новая цель — уговорить других богачей пойти по его стопам. Он участвует в благотворительном проекте Giving Pledge, который в 2010 г. запустили Билл Гейтс и Уоррен Баффетт. Участники публично обязуются завещать на благотворительность половину своего состояния, причем начать отчисления они могут еще при жизни. Гейтс назвал Фини духовным лидером проекта, в котором в сентябре этого года участвовало, по данным The Wall Street Journal, уже 92 семьи.»

http://www.vedomosti.ru/library/news/5377271/duhovnyj_lider_bogachej?full#cut

Ігор 2012-12-26 / 21:49:17
Меламуд це типовий представник жидівської еліти. Йому начхати на вас гоїв. Він господар життя і може собі дозволити ходити брудним і неохайним. Хоча, на мою думку, навряд чи його поважають.

вінні 2012-12-26 / 19:59:47
А при чому п. Віка???
Це ваш віртуальний оппонент в світі глянцу та гламуру?
У вас жіноча війна за трон Клеопатри чи бізнес-конфлікт? "Ворог не дрімле"?
Чи це так, знічев"я???... Щось не видно нікого з таким ніком...Розкрийте таємницю, а то Ви, жінки такі загадкові в своїй практичній самобутності... Плізззз! :-)))

Інна 2012-12-26 / 15:50:05
п.Віко, потурбуйтесь краще про ваші вихованість і сумління, які ви досить красномовно "проявили", не заморочуючись особливо з приводу брехні та хамства , в коментарях ледве чи не під усіма статтями на цьому сайті.

Створіть собі блог від свого імені чи від імені прес-служби та коментуйте скільки Вам захочетеся.

історик 2012-12-26 / 14:57:13
до Стороннього 2012-12-26 / 13:21:44

Порадьтеся зі своїм сумлінням та вихованістю. Чи з пані Інною.

Сторонній 2012-12-26 / 13:21:44
Ці "жахливі" погрози мені чи пані Інні?

історик 2012-12-26 / 12:27:55
до Стороннього 2012-12-26 / 08:15:26

Дуже б не хотілося, щоб знову закрилося коментування. Ця стаття дійсно того не варта.
Тому візьміть себе в руки, скориставшись власними порадами. Ви ж не на «тупіковому» сайті.

Сторонній 2012-12-26 / 08:15:26
Судячи з уваги, яку приділяє істота на ймення Історик пані Інні, одна лише згадка про неї викликає неконтрольований викид ендорфінів,дофаміну та серотоніну одночасно. Випийте розплавленого кадмію, може допоможе.

історик 2012-12-25 / 22:53:42
Пані Видавець, щиро приєднуюсь до Ваших побажань щодо реалізації подальших творчих задумів пані Інни. Особливо, якщо вона, у притаманному лише їй яскравому, образному, багатогранному стилі, продовжить тематику цієї статті: змістовну, повчальну, корисну, далекосяжну та заощадливу. Що дуже важливо для підростаючого покоління, і не тільки.


Інна Конар
Публікації:
/ 5Лумшорська містерія на Івана Купала
/ 5У пошуках «землі обітованої»
/ 9Теорія змови, або безперспективні бої з вітряками
/ 19Чи знімуть фільм про українського Джеймса Бонда?
/ 52Експерти радять не поспішати з покупкою нерухомості
/ 4Інна Конар: «Тільки той, хто чогось прагне у цьому житті, ладен перетворити сірі будні на яскраві свята»
/ 4Скарбничка літніх вражень
/ 5Прийшов Спас - пішло літо від нас
/ 36Присяговідступники...
/ 9Каламутні води української феміди
/ 124Міліціонери – не "олов’яні солдатики"
/ 4Про життя
/ 25Про щастя
/ 4ДВА ТИЖНІ В РАЮ (IIIчастина -"Паломництво в святилище Афродіти")
/ 13ДВА ТИЖНІ В РАЮ (IIчастина)
/ 17ДВА ТИЖНІ В РАЮ (I)
/ 37Візит журналіста викликав переполох у Закарпатській обласній прокуратурі
/ 4Заплету віночок на щастя, на долю, на чорнії брови…
/ 10На Івана, на Купала…
/ 2ПРОФЕСОР
Інна Конар: Криза навчила людей не витрачати усе, що заробляють
/ 25Українська калина, чи японська сакура
/ 11Візерунки дитинства
/ 5Про популярність, марнославство, дуалізм та гумор
/ 24Варіації на тему Кохання (до Дня Святого Валентина)
» Всі записи