Його життя завжди було пов’язане з містом. І неважливо на якій ріці – Ужі чи Дунаї воно стоїть. Родина Булец в Ужгороді була відомою серед старої інтелігенції, володіла значними земельними наділами в районі вулиці Берчені, документи про що досі зберігаються. Дід Іван Булеца переїхав до Ужгорода ще на початку ХХ століття. Випускник Празького університету все життя працював в освіті, мав семеро дітей, котрим, не зважаючи на Другу світову війну, зумів дати вищу освіту.
11 серпня 1952 року в родині Валентини та Нестора Булец народився єдиний син — Габріел. Батько художника — юрист за освітою, представник другого покоління ужгородців, а мама — фармацевт, приїхала на Закарпаття у далекому 1946 році за направленням із Полтави. Попри всі післявоєнні історичні колізії, родина зберігала традиції, зорієнтовані на збагачення внутрішнього духовного світу. Батько художника, який усе життя пропрацював у юриспруденції, товаришував із Бращайками, родиною відомих ужгородських адвокатів Кайлів, Адальбертом Ерделі та Федором Манайлом, відвідував зібрання «Просвіти» та був небайдужим до життя міської громади.
Як пригадує художник, у родині ніколи не культивувалися матеріальні блага. Найціннішим придбанням вважалась книжка чи картина, а не дорогий костюм або черевики. З раннього дитинства Габріел виростав серед картин Йосипа Бокшая, Адальберта Борецького, Федора Манайла – метрів закарпатського живопису.
Перші кроки в мистецтві Габріел Булеца робив із гарними наставниками – Золтаном Баконієм та Золтаном Жофчаком. Навчаючись в Ужгородській загальноосвітній школі №2, де вчителем малювання був З. Баконі, із задоволенням відвідує його студію і у Палаці піонерів. Там серед дітей та юнацтва знайомиться із Василем Вовчком, Євгеном Світовим, Владиславом Ганзелом, братами Скакандіями – відомими сьогодні художниками Закарпаття. Вже тут усвідомлює, що мистецтво – шлях, яким піде по життю.
Та вибір Габріела не підтримали батьки. Маючи класичну університетську освіту, саме вони переконують художника обрати «матеріальний» фах, а живопис залишити для душі. Перебуваючи у постійному пошуці, художник довго обирає професію і згодом вступає на біологічний факультет Ужгородського державного університету. Але несподіваний поворот у біографії не завадив заняттям живописом. За сприяння батька, Габріел стає вільним слухачем у художньому училищі й відвідує заняття з рисунка та живопису в Павла Балли. Основи класичного рисунка, закладені в той час, згадує досі.
Закінчивши у 1975 році університет, художник отримав фах мікробіолога. Перші місяці роботи викликали неабияке зацікавлення, а згодом перетворилися на рутину. Гідробіолог водної інспекції, лаборант Інституту курортології, фахівець обласної санепідемстанції – не повний перелік місць, де працював Г.Булеца.
Не зациклюючись на обставинах долі, художник весь час малює. Якось із поїздки батько привіз етюдник для Габріела, а згодом вже не перечив синовим заняттям живописом. Думка та підтримка батька були особливо важливі для митця. Тож із середини 1970-х художник із головою поринає у мистецтво.
Офіційні шляхи розвою радянського мистецтва у ті часи були наперед визначені та регламентовані. Тривала ізоляція від світового мистецтва не пройшла безслідно. Тож у митця було три шляхи – пристосуватися, роздвоїтися або ігнорувати. Габріел обирає внутрішню еміграцію. Це дало змогу відразу подолати протистояння «ми – вони». Ще в шкільні часи він почав цікавитися європейською та американською літературами. Постійні поїздки до Угорщини, відвідування різноманітних виставок та музеїв давали можливість розуміння та формулювання власних міркувань про сучасне мистецтво. Габріел не боїться виходити за межі догм радянського мистецтва, постійно експериментує.
Однією з ознак сучасного мистецтва визначає серійність у мисленні художника. Так, 80-ті роки минулого століття позначені у творчості митця серіями «Колекція» та «Квартал», де мінімалістичними засобами та метафоричною мовою постмодерну розмірковує над стосунками «людина—місто», «людина—людина». У ті часи найближчою для нього є мова абстракції. Переглядаючи роботи, серед знаків і символів в асоціативних полях проступають вади довкілля, урбанізація та захоплення технократією. Сірникові коробки на дерев’яних дошках – візуальні структури на тонкій поверхні між матерією і духом, між символом та жартом.
У єдиному інтерв’ю Габріела Булеци з нагоди 55-річчя читаємо про його космополітичні погляди. Сьогодні він із щирою посмішкою говорить, що став цілком місцевим художником, роблячи акцент та наголос на своєму регіоналізмі. Поводирем у пошуках вважає Адальберта Ерделі, який у своїх творах зумів «зупинити час» — показати життя Ужгорода та ужгородців 30—40-х років минулого століття, передати дух міста, його макро- і мікрокосмос.
Пошуки характеру форми, емоційно-декоративна виразність відбивають силу емоційних переживань митця в роботах останнього десятиліття. Пейзажі, жанрові полотна чи абстракції передають певний психологічний стан, настрій, де масштабність поєднується із ліричністю образу, де захоплення красою з однаковою силою звучить і в тематичній картині, і в пейзажі з панорамою Карпат.
Митець постійно щось змінює, аби не застоятися і не заспокоїтися. Хоча це не просто йому дається. Адже найпростіше – це застигти і плисти за випрацьованою роками течією. Він повернувся від своїх об’єктів-символів до живопису. Шукає красу в мікросхемах середовища та прагне зупинити мить. Його духовні творчі наставники — Йозеф Бойс та Ансель Кіфер. «Цей світ зовсім не розгаданий. Протягом віків людина розшифровує різні його формули. Художник має дивувати. Я хочу дивуватися…» — каже Габріел Булеца.
Оксана Гаврош, мистецтвознавець
Fodor István 2012-08-14 / 19:54:50
Örülök hogy rábukkantam erre az érdekes és informatív írásra Bulecza Gabiról, akit viszonylag nemrég volt szerencsém megismerni. Egy intellektuális művészt , lokálpatriótát és mély humanistát ismertem meg benne. A művészetében érezhető a rendkivüli érzéke a természet szépsége iránt és a modern megoldások széles és izléses skálája. Kárpátalja újabb nemzedékéhez tartozik, aki méltó lett a korábbi neves nevekből álló kárpátaljai festőkhöz: Erdélyi Bélához, 1945.-előtti Manajló Tivadarhoz, Bedzir Pálhoz, Szemán Öcsihez és Duncsák Attilához... Most vettem észre, hogy hamarosan 60 éves lesz és ebből az alkalomból gratulálok neki: Isten sokáig éltessen, Gabi!
Прем"єр 2012-08-12 / 20:16:15
Фединишинцю Михайлові. 2012-08-11 / 22:02:01.
Легко співати осанни на ліво і на право, створюючи світоглядний хаос. Україна і Тичина - це здорово! Все інше перелічене - ні!
Фединишинець Михайло 2012-08-11 / 22:02:01
Дякую, Оксанко, що нагадала, що Гобі узрів білий світ 11 серпня. Це для мене знаковий день у житті. Цікаве закінчення матеріалу. Процитую з пам"яти Павла Тичину:
На те я лірик, щоб запитувать,
Не тільки холодно озватися,
Не тільки лозунги почитувать,
А дивуватись, дивуватися...
Слава Україні! Слава Малевичу й Уорхолу! Слава Тичині! Слава Булеці! ГОБІЮ - СЛАВА!
Ол. Ворошилов 2012-08-11 / 18:00:57
Дякую Оксано, що згадуєш моє "єдине" інтерв'ю з Гобі Булецою. Порадили мені тоді його друзі з "Поп-трансу". Цікава людина!
Прем"єр 2012-08-09 / 21:04:37
п. Олеже, як можна бути патріотом і водночас АКТИВНО підтримувати деструктивні форми літератури і мистецтва?
О.Д. 2012-08-07 / 20:35:11
Тоді боріться під власним іменем, аргументовано і не обзиваючи опонентів. Злом ви не переможете зло.
Прем"єр 2012-08-07 / 20:15:48
Пропаганда здорової світлої Культури - одне, "боротьба з гомофобією" - інше.
Олег Диба 2012-08-07 / 20:06:37
Якщо ви вважаєте, що під ніком обзивати дегенератами і т.д. цілком конкретних і порядних людей, які пишуть під власними прізвищами, - це свобода слова, то у нас діаметрально протилежні уявлення про свободу слова.
Зрештою, в такий спосіб ви ні з чим не боретеся, а прививаєте антипатію до себе і до того, що намагаєтеся пропагувати. І, паралельно, відбиваєте в людей писати на сайті Закарпаття онлайн, в такий спосіб підриваючи авторитет і відвідуваність сайту.
Це і є вашою метою?..
Прем"єр 2012-08-07 / 19:39:18
Якби всі на світі критики були такими, як Оксана Гаврош, людство ніколи не дізналося б про таких світлих конструктивних геніїв, як Шишкін, Глущенко, Айвазовський, Репін, Васнєцов.
(Для Адміна: пане Олеже, як у Вас зі свободою слова?.. Я матірщину і лайливі слова не використовував. В чому справа? Коли Ви забанюєте українофобів - це зрозуміло. Але навіщо банити тих, хто, принаймні інформаційно, бореться з україно-словяно фобством в царині Культури???)
Прем"єр 2012-08-07 / 18:37:16
Тролінг під ніком. Коментар видалено. Адмін