ТАКСІ ВИКЛИКАЛИ?

 ТАКСІ ВИКЛИКАЛИ?

ОБЕРЕЖНО!  УЖГОРОДЬКИЙ ЕКСТРІМ

З вами уже давно нічого не траплялося? Ваше  життя тече розмірено і нецікаво? Хочеться адреналіну? Тоді сміливо телефонуйте у службу таксі під багатообіцяючою назвою "Екстрім-тахі". Чому багатообіцяючою?  Бо, крім  послуг таксі (чи то їх відсутності), ви отримаєте ще величезний заряд адреналіну і будете згадувати цей "екстрім" ще довго. Але все по порядку.

Два роки тому одна моя знайома знервовано розповідала як їй довелося чекати машину "Екстрім-тахі" 40 хвилин, через це запізнитися на роботу і заплатити штраф за запізнення в 300 грн. Інша  знайома – журналістка обурювалася, що через необізнаність водія, який не міг знайти її адресу, вона запізнилася на прес-конференцію. До речі, таксист так і не вибачився, а перед редактором прийшлося виправдовуватися за скупий матеріал (а звідки йому бути кращим, якщо прибігла на завершення заходу і з зіпсованим настроєм). 

Поспівчувавши їм та ще парочці потерпілих від такого сервісу, якось все забулося.

Аж ось одного разу і мені терміново потрібно було таксі і на очі потрапив номер телефону "Екстрім-тахі". І не довго думаючи, я зателефонувала. Дівчина-диспетчер  виклик прийняла і сказала, що таксі під"їде через 15 хвилин, і вона мені передзвонить, щоб сказати який саме це буде автомобіль.

Прочекавши 20 хвилин я вирішила сама зателефонувати диспетчеру, але спочатку мій дзвінок відхилили, а потім просто не брали більше слухавки. Таксі я так і не дочекалася, як і телефонного дзвінка від диспетчера. Зустріч, яка у мене була запланована, зірвалася і прийшлося умовляти контрагента на нові перемовини.

Проковтнути таке нахабство і пробачити зіпсовані нерви чомусь не хотілося. Мабуть адреналін таки в крові зашкалював. Вечером знову зателефонувала  в службу таксі і поцікавилася їх адресою, куди б можна було написати листа зі скаргою. Як не дивно, адресу мені відмовилися надати.
 
Наступного ранку я вже сиділа із заявою на прийомі у заступника начальника Управління  у справах захисту  прав споживачів у Закарпатській області Товтина В.Ю. Заяву він відмовився прийняти, мотивуючи тим, що Управління розглядає заяви при наявності чеків, що підтверджують придбання товару. А оскільки у мене ніякого чека не було (а звідки йому взятися, якщо послуги мені так і не надали), то мені порадили написати заяву у службу таксі і, коли буде негативна відповідь, звертатися до Управління.

Я різними способами пробувала знайти адресу  служби "Екстрім-тахі", але безуспішно. За адресою, що міститься у довіднику, фірма не знаходиться. Лист, який я направила рекомендованим, мені повернувся.

Вирішила відправити листа начальнику Управління  у справах захисту  прав споживачів у Закарпатській області, на який мені прийшла відписка, що вимоги споживача розглядаються після пред"явлення споживачем розрахункового документа. Виходить, що якщо  мені не надали послуги, це не є порушенням прав споживачів і знущатися з людей можна по повній програмі.  Сказати "Зачекайте" і не приїхати.

Управління всупереч Закону "Про захист прав споживачів" та Положення про управління у справах захисту прав споживачів в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі навіть не перевірило дотримання службою таксі правил надання послуг. А порушень там достатньо: чеки таксисти не видають, адресу служби (хоча б фактичну) не називають, Книга скарг невідомо чи є  і де вона знаходиться, послуги якісно не надають. Не захотів мені допомогти і вищестоящий Державний  комітет України з питань технічного  регулювання та споживчої політики. Тобто він би з радістю, так вкажіть, будь ласка, адресу суб"єкта господарювання, якого треба перевірити.

От і виходить замкнуте коло. Можна було б звернутися із запитом до державного реєстратора, чи зареєстрована така фірма. Але більш, ніж впевнена, що такої нема, інакше чого б директору служби таксі та диспетчерам з такою завзятістю тримати у таємниці своє місцезнаходження. Скільки незадоволених клієнтів вже їх розшукують? А скільки ще людей постраждає від їхнього сервісу? Іноді хвилини вирішують чиєсь життя. Учіться на чужих помилках – оминайте зайвий екстрім.

А щоб краще знати свої права як пасажира, пропоную невеличкий екскурс у світ правознавства.
Українське законодавство доволі чітко встановлює правила гри на ринку послуг таксі. Основні нормативно-правові документи, що регулюють перевезення пасажирів на таксі, це Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 р. № 2344-ІІІ та Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. N 176  із змінами і доповненнями. Згідно них  таксі - легковий автомобіль, обладнаний розпізнавальним ліхтарем оранжевого кольору, який встановлюється на даху автомобіля, діючим таксометром, сигнальним ліхтарем із зеленим та червоним світлом, розташованим у верхньому правому кутку лобового скла, і який має нанесені композиції з квадратів, розташованих у шаховому порядку на дверцятах автомобіля з лівого та правого боків, призначений для надання послуг з перевезення пасажирів та їхнього багажу в індивідуальному порядку.
 

Таксометр, який повинен бути в таксі, являє собою  прилад, призначений для інформування пасажирів про вартість поїздки та реєстрації параметрів роботи автомобіля-таксі, визначених законодавством.   Здійснення  перевезень пасажирів таксі, в яких не встановлено або не працює таксометр, згідно ст. 133-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення тягне за собою накладення штрафу в розмірі трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

З іншого боку  згідно Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"  від 6 липня 1995 року N 265/95-ВР таксометр є реєстратором розрахункових операцій  і при здійсненні перевезень пасажирів суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами, які працюють за спрощеною системою оподаткування, реєстратори розрахункових операцій можуть не застосовуватися. Як бачимо закони неоднозначно висловлюються про обов"язковість застосування перевізниками таксометрів, як і розходиться думка з цього приводу державних органів. Міністерство транспорту та зв'язку і Головна державна інспекція на автомобільному транспорті вважають, що таксометр повинен бути в автомобілі, бо він надає інформацію щодо тарифу, кількості кілометрів пробігу, дату, час посадки та висадки пасажирів, початок та закінчення часу роботи водія, середню швидкість автомобіля, тощо і не обов"язково має виконувати функцію реєстратора розрахункових операцій.

Протилежної думки Державний комітет з питань регуляторної політики та підприємництва, який розцінює таксометр як реєстратора розрахункових операцій.  Але всі вони сходяться в одному - на вимогу пасажира водій таксі зобов"язаний  видати  чек відповідно до оплаченої вартості проїзду (п. 92 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту).  Тож кожен, хто скористався послугами таксі, може сміливо його вимагати.  В  Ужгороді мені зустрілося лише одне таксі, яке мало таксометр, і водій якого дав мені чек.
 

Для надання послуг таксі перевізники, автомобільні самозайняті перевізники повинні мати зареєстровані відповідно до законодавства транспортні засоби, відповідну ліцензію і ліцензійну картку (згідно  Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом відповідно до видів робіт, визначених Законом України "Про автомобільний транспорт",  затверджені спільним наказом Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва та Міністерством транспорту та зв'язку від 01.02.2008 р.  № 9/119) на кожний автомобіль, обладнаний відповідно до встановлених технічних вимог та дотримуватися вимог законодавства про автомобільний транспорт та захист прав споживачів.  

Послуги таксі надаються громадянам у порядку черги на стоянках таксі та на шляху прямування, а також на замовлення (звичайне, термінове, нічне; усне, письмове чи по телефону). Розрахунки за послуги таксі проводяться після закінчення перевезення.  

У разі замовлення послуги таксі диспетчер має визначити: 1) час і місце (адреса) подачі транспортного засобу; 2) кінцевий пункт маршруту (за бажанням замовника послуги); 3) час доставки у кінцевий пункт (за бажанням замовника послуги); 4) контактний телефон замовника послуги; 5) вартість послуги з перевезення (за бажанням замовника послуги); 6) інші основні характеристики обслуговування (за погодженням сторін).  

Суб'єкт господарювання, який надає інформаційно-диспетчерські послуги, повинен уточнити час, необхідний для здійснення перевезення, та час подачі транспортного засобу з урахуванням особливостей дорожньо-транспортної ситуації (погодні умови, період доби, можливі ускладнення під час виконання замовлення).  

Перед укладенням договору суб'єкт господарювання повинен повідомити замовникові послуг (на його вимогу) про: 1) своє найменування та місцезнаходження; 2) адресу та номер телефону, за якими приймаються претензії щодо неналежного рівня обслуговування; 3) основні характеристики послуги (час подачі транспортного засобу, модель, номерний знак тощо); 4) ціну послуги та/або тариф на проїзд, включаючи плату за подачу транспортного засобу, умови оплати послуги; 5) порядок розірвання договору.  Параметри обслуговування та подана інформація (на паперовому або електронному носії) заносяться в журнал реєстрації, форма та порядок ведення якого затверджуються Мінтрансзв'язку.  

У разі укладення договору про замовлення послуги таксі за допомогою дистанційних засобів зв'язку суб'єкт господарювання відповідає за виконання його умов та надання достовірної і своєчасної інформації про послугу.  Про порушення умов договору, що призвело до неможливості надання або отримання послуги таксі в обумовлений строк, суб'єкт господарювання, замовник послуг повідомляє в обов'язковому порядку іншій стороні.  Якщо замовлення послуги перевезення на таксі прийнято не пізніше ніж за 30 хвилин до визначеного часу його виконання і суб'єкт господарювання не має можливості забезпечити виконання замовлення, він зобов'язаний попередити про це замовника послуги не пізніше ніж за 30 хвилин до визначеного часу подачі транспортного засобу, а в разі, коли час від прийняття замовлення до його виконання становить менш як 30 хвилин, - негайно. Мабуть працівники Управління  у справах захисту  прав споживачів у Закарпатській області цих Правил не читали і гадки не мають, що неповідомлення пасажира про неможливість виконання замовлення є порушенням прав споживачів, а може не хочуть їх знати з якихось причин. Інакше як пояснити їх вперту бездіяльність?

Розглянемо також права й обов"язки таксистів та пасажирів. Водій таксі зобов'язаний:  відчиняти двері таксі, відкривати багажник та перевіряти його закриття під час посадки пасажирів;  повідомляти пасажирам про розмір оплати проїзду, показання таксометра на початку і в кінці поїздки та роз'яснювати порядок користування таксі;  здійснювати перевезення до пункту призначення за визначеним пасажиром маршрутом або найкоротшим шляхом за згодою пасажира;  бути ввічливим і уважним до пасажирів; мати із собою і пред'являти для перевірки уповноваженим особам передбачені законодавством документи; отримувати згоду пасажира на запропонування іншим особам здійснити поїздку;  передавати забуті речі у міський стіл знахідок; вживати заходів для своєчасної доставки пасажирів до місця призначення у разі виходу транспортного засобу з ладу (зупинити попутне таксі, викликати таксі по телефону тощо); допомогти пасажирові укласти багаж;  видати на вимогу пасажира чек для оплати транспортної послуги; виконувати договірні зобов'язання щодо подачі автомобіля, доставки пасажира, умов та розміру оплати; виконувати вимоги Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, Правил дорожнього руху та правил технічної експлуатації транспортного засобу. 

Водій таксі має право відмовити у поїздці пасажирові, який перебуває у стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння, порушує громадський порядок, має при собі речі, заборонені для перевезення, може забруднити салон автомобіля та вимагати від перевізника створення умов для безпечної роботи на маршруті, дотримання режиму праці та відпочинку водіїв.  

Закон забороняє водію таксі :

1) відмовляти пасажирові в обслуговуванні, крім випадків, передбачених законодавством;
2) пропонувати особі поїздку без згоди пасажирів, які перебувають у салоні таксі;
3) здійснювати перевезення пасажирів, якщо в автомобілі таксі відсутній або не працює таксометр; 4) перевозити групу пасажирів у кількості, що перевищує пасажиромісткість транспортного засобу;
5) установлювати за поїздку розмір плати, який не відповідає показанням таксометра;
6) обирати пасажирів за вигідністю їх прямування;
7) нав'язувати спільний проїзд кільком пасажирам або здійснювати перевезення пасажирів не найкоротшим шляхом, якщо на те відсутня їх згода;
8) перевозити в автомобілі гострі і ріжучі предмети, пожежонебезпечні, вибухові, отруйні, їдкі, сморідні, наркотичні речовини, вогнепальну зброю без чохлів, інші небезпечні предмети;
9) перевозити тварин, крім передбачених законодавством випадків;
10) брати плату з пасажирів за час простою у разі зупинки в дорозі з вини водія;
11) їсти, пити та курити під час руху;
12) порушувати вимоги Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, Правил дорожнього руху та правил технічної експлуатації транспортного засобу.  

Водій таксі несе відповідальність за життя і здоров'я пасажирів, псування або втрату прийнятого до перевезення багажу.  

Пасажирам таксі законодавець  надає такі права:

1) на високоякісне та безпечне перевезення;
2) вибирати на свій розсуд будь-яке таксі, що перебуває на стоянці;
3) вимагати від водія:
виконання вимог Правил дорожнього руху, Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та законодавства про захист прав споживачів, проведення розрахунку згідно з показаннями таксометра та видачі йому чека; здійснення перевезення без підсадки інших пасажирів; здійснення перевезення найкоротшим шляхом;
4) визначати шлях прямування до пункту призначення;
5) перевозити на руках дитину дошкільного віку на задньому сидінні;
6) звертатися до перевізника та інших організацій з вимогою роз'яснити порядок надання транспортних послуг і їх оплати;
7) на компенсацію заподіяної шкоди.  

Пассажир таксі зобов'язаний:

1) виконувати вимоги  Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту;
2) здійснювати посадку та висадку з правого боку тільки після повної зупинки транспортного засобу; 3) під час руху не відволікати увагу водія від керування транспортним засобом;
4) не допускати дій, які загрожують безпеці перевезення та дорожнього руху;
5) не курити і не відкривати вікон у салоні без погодження з водієм та іншими пасажирами;
6) оплатити у разі виходу транспортного засобу з ладу частину вартості проїзду згідно з показаннями таксометра;
7) розрахуватися з водієм у повному обсязі після закінчення поїздки, у тому числі у разі її припинення за власним бажанням, а в разі зупинки за власною потребою - оплатити частину перевезення, що здійснене, згідно з показаннями таксометра та внести аванс на час чекання за домовленістю (якщо в межах такого часу пасажир не з'явився, перевезення вважається закінченим). 

19 серпня 2010р.

Теги:

Коментарі

Андрей 2010-08-21 / 16:32:00
Думаю, п.Оксана права щодо того, що з цими "екстрімами" не все так просто. Можу помилятися, але підозрюю, що, навіть якщо і є така ю/о як "Екстрім-таксі", то легко може виявитися, що вона складається всього з одної людини, яка , увага, абсолютно не надає послуг з перевезення, а, наприклад, консульативно-інформаційні-диспетчерські послуги водіям-таксистам чи ще шось в такому дусі. І тому з цієї фірми і "взяткі гладкі" щодо неякісного обслуговування пасажирів.

*** 2010-08-20 / 16:34:00
На щастя, є вибір. Не подобається Екстрім, вибирайте іншу службу. На Екстрім всі ведуться, бо вони трохи дешевші. Не сприйміть це за рекламу, але як правило користуюся службою, назву якої можна перекласти як "місто".
Приїжджають, як правило, тоді, коли й обіцяють. Ну але трохи дорожче.
Не розумію коментаторів, які нахвалюють львівські й київські таксі - нічим там не краще. Зате дорожче.
А от нещодавно мав випадок в Мукачеві. Їхав з в'їзду міста до залізнодорожного вокзалу. І жінка підсіла. Шофер взяв з неї 7 грн. Питаю його: з мене теж 7? Нє, каже, з тебе 15. Питаю, а чого б це раптом? - Бо тут більше 4 км! - І? В Ужгороді за перші два км десятка, а потім по дві гривні за км. -- А у нас по три грн за км! -- Ну хай так? Але тоді виходить 16 грн всього, а ти хочеш 22. -- Ну тут більше ніж 4...
Я втомився, кажу, не хочу сперечатися, дам тобі 13. Хай тобі буде двадцятка.
Доїхали, я дав йому 20 гривень, повертає здачу - п'ять. Кажу, мовляв, ще 2 гривні гони. Він: старшиний ти чоловік, жахливий ти чоловік! Дві гривні тебе врятують? Дав дві гривні і від'їжджав від мене, повторюючи: ну чоловік, ну ужасний чоловік

virt2000 2010-08-20 / 08:58:00
Таке зневажливе ставлення служби цього таксі до клієнтів тільки остаточно відіб’є бажання інших користуватися ним. Лиш би інші служби таксі не брали приклад з неї. А ось чим тоді займається управління у справах захисту прав споживачів? Кого вони захищають тоді? Треба тоді прочитати, що в їх обов’язки входить.

ів 2010-08-20 / 00:39:00
ужгородські служби таксі - це просто жах! НІ ОДИН із диспечерів не повідомляє достовірну і нформацію, грубіянять у відповідь на зауваження і просто не несуть НІЯКОЇ відповідальності за свої помилки, через які тобі доводиться чекати авто на вулиці по 30-40 хв., ніби ти живеш у мегаполісі з населенням у 6 млн. чоловік!!! Винятків не має - Сіті, Уж, Престиж, Експрес, все гівно і бидло! Відношення до клієнта жахливе, якщо не знаєш тарифів то обрахують тільки так!!! Порівняння з Києвом і Львовом не витримує ні одна служба!!!

К 2010-08-19 / 23:26:00
"Екстрім" - найжахливіша служба таксі Ужгорода. Ввечері заздалегідь замовили таксі на 4-20 ранку, таксі приїхало о 4-40, і то після скандалу з диспетчером. При тому, що поїзд відправлявся о 4-55. Чудом встигли. Цікаво, власник цієї служби таксі знає про ці всі випадки? При наявності великої кількості конкурентів, які якісно надають послуги, він дуже швидко "вилетить у трубу".


Оксана Чужа
Публікації:
Україна-Росія: бої тривають
Дерев’яні церкви Закарпаття уже майже століття утримують цікавість чехів
Дев’ять квадратних метрів України
/ 1Чехи розвінчують криваві міфи про бандерівців
/ 1Як отримати гранти мігрантам у Чехії
У Празі відкрили пам'ятну дошку Героям Небесної Сотні
/ 1Росія програє війну з Україною
/ 9Світлина з Mайдану стала фотографією року в Чехії
/ 1Слідами Альфонса Мухи
/ 5Чеський геній, якого повинні були забути
Креативний кінозал як альтернатива кінотеатрам
ЄДИНИЙ У СВІТІ КРИМСЬКОТАТАРСЬКИЙ ТЕАТР
Українська експериментальна бандура: США-Чехія
Виставки для сліпих
«Сонячність» поета Василя Вовчка
/ 2Піонер німецької барокової графіки
/ 7Шевченкова Катерина на чеський манір
/ 2Пам'яті владики Івана Маргітича
/ 4Спогади, що сповнюють гордістю
/ 4Відірватись від землі
/ 4МЕТАМОРФОЗИ
/ 4Кілька слів про сучасний архів
/ 7Європейська столиця квітів – Кейкенхоф
/ 1Така різна любов
/ 1Легенда про поліську отаманку Марусю
» Всі записи