Піддуклянський ансамбль у Пряшеві відзначив 60-ліття (ФОТО)

У п’ятницю, 11 грудня 2015 року, у пряшівському Театрі ім. Йонаша Заборського, заповненому до останнього місця (700 крісел), відбувся ювілейний концерт, присвячений 60-літтю заснування професіонального Піддуклянського українського народного ансамблю (ПУНА), у 1991 році в рамках т. зв. „деукраїнізації русинів“ перейменованого на Піддуклянський умелецький людовий субор (ПУЛЬС). Під цією назвою він існує і по цей день.

Піддуклянський ансамбль у Пряшеві відзначив 60-ліття (ФОТО)

У грудні 1955 року ансамбль було засновано з метою популяризації народних пісень, танців та музики українського населення Східної Словаччини та загальноукраїнської культури. Цього принципу, наперекір численним реорганізаціям, ансамбль дотримується і по нині. Від 2001 року ПУЛЬС є підпорядкованим Пряшівському самоврядному краєві. До 2008 року він був складовою частиною Театру ім. Олександра Духновича.

Сценаристом та драматургом ювілейного концерту ПУЛЬСу є його директор та художній керівник Юрій Швантнер, який в ансамблі працює понад тридцять років. Режисером – гостюючий хореограф  Ярослав Моравчік.

Програма концерту була розподілена на три частини. У першій частині – „Повертання“ – прозвучали найпопулярніші номери в дотеперішній історії ансамблю, майже виключно – з його першого періоду, правда, в новіших художніх обробках. З танців це  „Обертана“, з пісень – „Уж місячок на небі“, „Наші дівки парадниці“,  „Ой не є мой милого“ та інші. Серед публіки найбільшим успіхом користувалися „українські“ номери:  гуцульські коломийки (танці й пісні),  загальноукраїнська пісня „Їхали козаки“ та танець „Гопак“. Після виконання гопака публіка встала й бурхливими оплесками вимогла повторення його заключної частини. Це – переконливе свідчення того, що русини Словаччини (які становили основну частину глядачів) і загальноукраїнський фольклор вважають своїм.

Складовою частиною першої частини концерту було  „хрещення“ компакт-диску „Заспівайме собі“ із „старо-новими“ хоровими піснями репертуару ансамблю (вибір і драматургія – Ю.Швантнер, музична режисура – Ю. Селчан). „Хрещений батько“ диску – голова Пряшівського самоврядного краю Петро Худик „похрестив“ новонароджений компакт-диск водою із Старинського водоймища, розташованого на місці сімох українських сіл в долині верхнього току ріки Цирохи, ліквідованих у зв’язку з побудовою водоймища. Саме з цього регіону походить частина пісень диска.

Друга частина концерту – „Наші ювілянти“ – була присвячена життєвим ювілеям двох довгорічних членів ансамбля – 80-літтю хореографа Юрія Ґоґи, який в ансамблі працював 16 років (1971-1983; 1997-2001), та 75-літтю співачки Марії Мачошко, яка в ансамблі співала солісткою від 16 років до виходу на пенсію у 1995 році, тобто майже сорок років.  Юрія Ґоґу ПУЛЬС вшанував його композицією „Коли любиш, люби лише мене“ – вінком циганських пісень і танців, Марію Мачошко – її найпопулярнішими піснями в обробках для хору й оркестру. Під кінець цього виступу Марка Мочошко заспівала весільну пісню „Мамко моя, мамко“, яку підхопив увесь зал і разом із солісткою доспівав її стоячи.

Третя частина – „На ґаздівську дворі“ – була прем’єрою ансамблю. В ній глядачі мали змогу побачити вісім нових композицій хореографа та сценариста Ярослава Моравчіка, викликаних його спогадами на дитинство, прожите в селі. Це своєрідні ремінісценції на дитячі гри („На когутика і курок,“ „Курчата і яструб“, „Цапки“, „Жеребці“), але й на вірне кохання, весілля, пиятику тощо. Частина хореографії належить молодому хореографу ПУЛЬС-у Вільяму Микулі. І у третій частині домінував фольклор русинів-українців Словаччини. Програма завершилася могутньою картиною з побуту сільських ґоралів, генетично споріднених з русинами-українцями.  Усе це було показане у значній мірі стилізації, але надзвичайно діюче і… переконливо.

Весь концерт нісся на високому професіональному рівні. Якщо 60 років тому у ПУНА не було жодного професіонала (крім керівників – Юрія Костюка,  Володимира Лібовицького та Ольги Дутко), то нині майже всі члени ПУЛЬСу – співаки, музиканти та танцюристи мають художню освіту, тобто є професіоналами. Це на концерті, зокрема у танцях,  було відчутно.

Успіху концерту сприяли і зовнішні ефекти: чудові костюми пристосовані до кожного виступу, мінімікрофони на чолі кожного співака, освітлення з використанням великих телеекранів із зображенням портретів ювілярів, пейзажів карпатської природи, квітів, птахів, коней тощо. Крім керівника оркестру Мілоша Веверки, значну частину концерту диригував гостюючий диригент Юліус Селчан і саме під його диригентською паличкою оркестр досягав ідеальної взаємодії окрестру зі співом та танцем. Значну роль в успіху концерту має і конферансьє Міріям Ґайдошова, яка своїми коментарями наблизила глядачам історію ансамблю.

Віримо, що не менш успішним від прем’єри будуть і репризи ювілейного концерту ПУЛЬСу.

Микола Мушинка. Фото автора

Обкладинка бюлетеню ПУЛЬСу до його 60-ліття

Оркестр ансамблю

Чоловіча група ансамблю

ПУЛЬС виконує гуцульські коломийки

„Хрещений батько“ Петро Худик „хрестить“ компакт-диск „Заспівайме собі“ водою із Старинського водоймища

„Запорозькі козаки“ виконують пісню „Їхали козаки“

Заключна сцена „Гопака“

Циганські пісні і танці у виконанні ПУЛЬСу

80-річний Юрій Ґоґа дякує членам ансамблю за ювілейний подарунок

Ювілей ансамблю був і ювілеєм його співачки Марії Мачошко

Сцена із програми „Ранок на ґаздівському дворі“

Різники готуються заколоти порося

Сцена із картини „Жеребці“

 

Глибокий уклін вам, глядачі, за тепле прийняття нашої програми!  Заключна сцена концерту 

Українці Словаччини, Закарпаття онлайн.Спецпроєкти
13 грудня 2015р.

Теги: ПУЛЬС, ПУНА, русини, Пряшів

Музей української культури вже 60 років є перлиною міста Свидник у Словаччині
/ 22У Пряшеві за участі Глави УГКЦ відбулася архиєрейська хіротонія та інтронізація Глави Словацької греко-католицької церкви
/ 5Архиєпископом і митрополитом Пряшівським іменовано ігумена Святоуспенської Унівської лаври УГКЦ
На Пряшівщині втридцятьдруге пройшли туристично стежками будителя Олександра Павловича
Свято "перогів" пройшло у музеї української культури у Свиднику
Пласт відзначив 95-ту річницю перших гуртків на Пряшівщині таборуванням
Український народний хор із Кошиць завершив цикл різдвяних концертів
Через проблеми з фінансуванням у Пряшеві можуть закрити клас для українських дітей в місцевому дитсадку
Після річної перерви у Кошицях у рамках Днів України відбувся концерт хору "Карпати"
Табір "Карпати-2022" у Словаччині знов приніс дітям і молоді багато знань і забави
Музей української культури у Свиднику запрошує на "рекордні" та антивоєнні "Вишиті обійми"
У музеї української культури у Свиднику пройде День народних традицій зі змаганням у приготуванні вареників
У таборі Пласту "Карпати 2021" у Словаччині знов зустрілася майже сотня дітей і молоді
/ 2Микола Мушинка. Боротьба за "минуле"
/ 1Миколу Мушинку з Пряшівщини нагороджено найвищим орденом України
Після довгих місяців в Кошицях прозвучав традиційний концерт хору "Карпати"
/ 1На Пряшівщині на 89 році життя відійшов у вічність професор Юрій Бача
Ювілей визначного україніста. До 90-ліття Михайла Романа з Пряшівщини
/ 1Перший лемко, творчість якого визнали в Європейському Союзі
/ 335 років відзначає хор "Карпати" у Кошицях
У Кошицях вітали з ювілеєм Левка Довговича
/ 3Левко Довгович – "Заслужений діяч мистецтва України" та лауреат "Премії Пам’яті народа"
/ 2Зеленський зустрівся з українською громадою Словаччини
Українці Словаччини зберуться на День народних традицій та "Пероги-2020"
У Кошицях молодь знову зустрілася на ювілейному 25-му літньому таборі "Карпати 2020"
» Всі записи