Сім греко-католицьких архітектурних див є у Мукачеві — минулої суботи до них навідався Його Преосвященство єпископ Мукачівський Мілан Шашік. Нині в місті над Латорицею, як порахувала єпархія, проживає близько 20 тисяч вірян-греко-католиків. Дерев’яну святиню бережуть як зіницю ока, величні стіни іншої реставрують, ще третю — тільки-но зводять… Не кожна з них може похвалитися розкішними оздобами, проте у всіх любов до Бога долає будь-які матеріальні труднощі.
…На перехресті, що на вулиці Митрака, між приватними оселями височіє дерев’яна церква Зіслання Святого Духа. Колись то була невелика капличка, яку звів один чоловік – пообіцяв Богу, якщо син одружиться. Згодом там почали правити богослужіння, побудували навіс, аби більше людей вміщалося. Капличка росла – і виросла до справжньої церкви: майстри з Міжгірщини звели її всього за рік. Нині її висота разом із хрестом – 21 метр.
Отець Василь Копин розповідає, що днями у церкві встановлять вертикальний вітраж площею близько 20 кв. м із зображенням Таємної Вечері, один із найбільших в Україні. «Хоча є певна небезпека – вітраж може посунутися. Церква ж бо дерев’яна, а дерево має свій природний процес: від вологи розширяється, а як спека, то зсихається. Святиню покрили черепицею, тож частково цієї проблеми вдалося уникнути. Головне – це кути: все тримається на них. Чим їх більше, тим надійніша конструкція». Згодом, зауважує, тут зведуть дзвіницю і облаштують дитячий майданчик із дерев’яними гойдалками – на радість і втіху дітей та їхніх батьків.
На свята храм відвідує зо три сотні прихожан. Отець Василь каже, особливо важко призвичаїтися до молитви сучасній молоді – вона мало що розуміє з тексту. Тому відправи служить українською мовою, а вже церква молиться старослов’янською. «Легко тому, хто увібрав старослов’янізми з молоком матері. А як ні? Взяти, наприклад, слово «сволоч». Хтось почує під час відправи – і ображається. Мовляв, матюкається священик. Але ж походить воно від «со» і «волокти», і пряме його значення – прислуга. Або таке – «помилуй Боже, очисти ісопом». Що то за ісоп, чим має Господь очистити? Ісоп – цілюща рослина від усяких хвороб із близькосхідних країн».
Головну обитель мукачівських греко-католиків – собор Успіння Пресвятої Богородиці – відновлювали аж 10 років. Настоятель храму отець Йосип Ловска розповідає: майже двохсотлітній собор, який будувався спершу як резиденція, чимало пережив. За радянських часів його підпорядкували Московському православному патріархату, а повернули греко-католикам лише наприкінці 1992-го – понищений вандалами, розграбований, навіть батареї поцупили. Тож довелося ремонтувати все – і штукатурити, і стіни укріплювати та розписувати, прокладати нову підлогу, замінити дах, провести опалення та світло… «Мало то все страшний вигляд, – пригадує отець Йосип. – Під час богослужіння на людей штукатурка шматками сипалася. На поміч покликали сільську раду, архітекторів, художників. Найбільше труднощів виникало через те, що в 50-их роках усю стелю покрили масляною фарбою, тож довелося всі ремонтні роботи починати з нуля».
Нині у соборі знаходяться копія Туринської плащаниці та часточка Животворящого Хреста. Єпископи за традицією завжди приїжджають сюди на другий день після Різдва, Пасхи, Успіння… Звертає особливу увагу отець на розписи – ікони в храмі візантійські. «Раніше в церквах на стінах малювали, як дідько людей у казані смажив, зображували ціле пекло… Нині сюжети вже не такі. Коли людина входить до храму, вона має бачити радість на стінах – це мотивує її більше вірити. Он подивіться, ангели у нас на стелі трублять на весь світ, хіба не краса?..» А навпроти – розкішна величезна люстра в центрі храму, лита 1905 року в Будапешті, поряд ще дві – трохи «молодші» за свою «колегу». Коли реставрували церкву, то дали і їх відчистити – були аж чорні. А зараз сіяють на весь храм і запалюють надію у серці вірників.
Неподалік у житловому будинку на вулиці Горького розмістився Стрітенський монастир Сестер Чину Святого Василія Великого (ЧСВВ). Храм ще зовсім юний – освятили його лише рік тому в лютому. А от сам чин василіянок діє в Мукачеві ще з середини минулого століття – тоді він нараховував 10 осіб. Нині в храмі живе троє черниць. Працюють у молодіжних організаціях, із дітками-сиротами, старенькими. Загалом же нині на Закарпатті є близько двох десятків василіянок – у Хусті, Перечині, Ужгороді.
Сестра Теодора, настоятелька Стрітенського монастиря, каже, що василіянки спершу жили на території міської лікарні, а згодом оселилися тут. Будинок узагалі не був пристосований до життя, дах протікав, проте з часом його відремонтували. Хоч і досі не завершили – моляться допоки в геть білих стінах. Є в монастирі розмовниця – кімнатка зі столиком та стільчиками. Сюди вірники приходять поспілкуватися. У приміщенні поряд – полиці з книгами і старенькими світлинами. Сестри кажуть, що тут буде бібліотека.
Найстаріша ікона Закарпаття – Мукачівської Богородиці – збереглася на вулиці Івана Франка у чоловічому монастирі святого Миколая Чудотворця. Ігумен Веніамін Довганич розповідає, що датована вона 1453 роком, автор – невідомий, а подарував її закарпатцям у 1926-му папа Пій ХІ. На перших порах вона знаходилась у старому монастирі – за радянських часів його ліквідували, передали приміщення православним монахам Московського патріархату. Греко-католикам так і не повернули. Ікону вірники переховували аж до 2009-го. Як звели новий монастир, то передали сюди. «Сьогодні до Мукачівської Богородиці зверталося з молитвами вже п’ятеро людей. Ікона чудотворна. Якось вилікувала жінку від раку, на якій лікарі поставили хрест. А подружжю за сорок років допомогла зачати дитину. До ікони часто приходять просити помочі в бізнесі, злагоду в родині, побороти недугу – і Богородиця чує молитви, якщо вони щирі. Часто мене запитують, як пояснити такі дива? Не знаю. Є дещо, чого пояснити ми не в змозі, а мусимо лишень повірити».
На вулиці Токаря (донедавна Писарєва) храм тільки зводять – мовляв, уже через два роки тут постане церква Преображення Господнього заввишки 27 метрів. А допоки всередині майбутнього храму все густо перебито дошками і дерев’яними колодами, вірники моляться у… гуртожитку. Тут їм виділили невеличку кімнатку. Щонеділі помолитися сюди приходять 120 парафіян. «Отак уже сім років, – каже вірниця Маргарита Солодовнікова, – багато хто каже, що капличка не справжня… Але ж Служба справжня, і люди справжні сюди приходять. І вірять: ось-ось буде вже своя церква».
Проблема, каже отець Василь, у майстрах – знайти фахівців нині вкрай важко. «Конструкції церкви громіздкі, а майстри арок більш ніж 3-5 метрів не спорудять. Бралися, та за день-два відмовлялись. Основні об’ємні роботи ми вже завершили. Допоки зима, купол бетонувати не можемо. Розрахований храм на 250 прихожан, проте тут їх поміститься й удвічі-утричі більше».
Мощі аж 24 святих зберігаються у церкві Різдва Пресвятої Богородиці, що у мікрорайоні Росвигово. Колись на місці храму у XVII ст. були дві дерев’яні церкви, зокрема Святого Михайла. Кам’яну церкву звели на століття пізніше, досі тут зберігаються старий дзвін, розписи та ікони ХІХ століття. А з-поміж мощів, Святого Валентина – ймовірно, єдині в краї. Отець Іван Геревич розповідає: щонеділі сюди причащатися ходить майже тисяча вірників. Тому цього дня служать тричі.
Не одразу вдається помітити, що приватний будинок на вулиці Дулішковича – монастир Служебниць Непорочної Діви Марії. Тільки таблиця з літерою «М» «видає» святиню. Темно-синій габіт (одяг монахів) черниць – теж М-подібної форми. «Це символ марійського згромадження, – пояснює сестра Миколая, настоятелька храму. – Чин служебниць виник у часи, коли, аби стати черницею, треба було мати якийсь посаг. Хто був бідний, того до монастиря не брали. Так і сформувалась невелика підпільна спільнота.
Чин служебниць на Закарпатті ще локалізований в Ужгороді та Усть-Чорній – усього в краї їх нараховується близько двадцяти осіб. Згромадження є в усьому світі, поділяється на провінції. Ми належимо саме до сербської провінції Святого Йосифа – бо заснували наш осередок сестри з Сербії. Під час заворушень вони приїхали до Мукачева і тут оселилися. Найбільша провінція служебниць нині в Бразилії (близько 300 черниць), друга – в Україні».
Сестри частенько їздять катехизувати людей до сіл, навідуються до лікарень, працюють із дітками в школах та старенькими і немічними. Сестра Миколая каже, що всі чини відрізняє харизма, себто завдання. Служебниці прагнуть допомагати людям, виховувати молодь, доглядати за храмами.
Нині в монастирі живе 7 сестер. Настоятелька храму, сестра Миколая, розповідає, що з 15 років захотіла присвятити життя Богу. «Змалечку ходила до церкви. Мені подобався сам процес молитви, як це відбувається у святині. А потім якось вперше побачила сестру в габіті. У ті часи роздивитися їх можна було хіба що по телевізору. Черниці сильно вразили – вони були такі спокійні і, водночас, радісні, такі лагідні, умиротворені… Тоді вперше в голові майнула думка: а може б і я сестрою стала?.. Замислилася – і злякалася того. Але думка та все одно поверталася, потреба молитись лише зростала. Я закінчила педагогічний інститут у Дрогобичі. Працювала в школі, а внутрішньо готувала себе до монастиря. Врешті-решт, прийшла і написала заяву на кандидатуру. Батьки, звісно, спершу відреагували трагічно, та за рік змирилися, повеселішали… Пізніше навчалася соціальної педагогіки в Папському університеті в Римі, шість років. Буквально два тижні як повернулась до України. Батьки живуть зі мною моїм життям, розуміють усе».
18-річна Діана з Мукачева ще не черниця, тільки проходить кандидатуру. Каже, прийшла до монастиря, бо любить молитву і вже місяць як відчуває потяг до чернечого життя. 19-літня Доменіка сумує за батьками – вони живуть далеко, тож не можуть часто навідуватися до доньки. Проте, запевняє дівчина, про свій вибір анітрохи не шкодує. Вікентія – у минулому Людмила – тут уже сьомий рік.
Сестра Миколая зауважує: монастир у служебниць – відкритий, що і відрізняє їх від інших чинів. Дівчата спочатку проходять етап кандидатури: можуть перебувати в монастирі до двох років, придивитися, пожити тут, добре обдумати, чи справді такий спосіб життя їм підходить.
«Ми не лише молимося, а й працюємо. Основна наша місія – прийом дівчат, які хочуть стати черницями. За 14 років мого перебування в монастирі виховалося близько 30 служебниць. Звісно, є й такі, що відмовляються, не йдуть до кінця, бо усвідомили – не їхнє. Ми приймаємо дівчат віком від 17 до 35 років. Після 35-ти треба спеціальний дозвіл від головної настоятельки з Риму, бо, як показує досвід, у такому віці дуже складно змінити вже цілком сформований світогляд. Якщо людина вбирається в чернечий одяг, це ще не означає, що вона готова до відповідного способу життя. Габіти не змінюють душі».
Надія Вишневська