Їдь туди – не знаю куди

Подорожувати видовищними місцинами Закарпаття громадським транспортом – майже неможливо

Їдь туди – не знаю куди

Продовжуючи серію матеріалів про підготовку області до Євро-2012, публікуємо дослідження транспортного сполучення між найцікавішими з погляду туризму місцями Закарпаття.

Мандрівців, що звикли організовувати собі відпочинок самотужки, не покладаючись на гідів і туроператорів, за способом пересування можна умовно поділити на дві групи. Перші – подорожують власним авто. Друга ж (найбільш численна) категорія – це мандрівники, які користуються різноманітними видами громадського транспорту. Швидке, надійне й комфортне автобусне сполучення для кожного туриста є чи не головним аргументом на користь того, відвідати якусь цікаву місцину чи ні (особливо за умов обмеженого часу перебування).

Що ж може запропонувати  наш край спраглому до природних цікавинок? Серед найвидовищніших багатств Закарпаття, які традиційно приваблюють туристів (або могли б зацікавити у перспективі), – найбільше високогірне озеро Синевир, найвища вершина Говерла (а поряд із нею й найвисотніше гірське пасмо Українських Карпат), карстові печери Тячівщини, Лумшори з водоспадами й чанами (а також найвищою горою західної частини області – полониною Руною), водоспад Шипіт і Боржавські полонини – з яфинами, підйомниками та дельтапланеризмом, а також національний природний парк "Зачарований край" на Іршавщині. Це далеко не повний і не вичерпний перелік цікавинок, проте аналіз транспортної інфраструктури навіть у їх розрізі вимальовує невтішну картину...

Про не надто ефективну рекламну кампанію просування цих природних багатств "Замок" уже писав у № 13 від 7 квітня цього року. Наразі ж ітиметься про те, що навіть гарно прорекламувавши якусь із дивовиж, масово туриста до неї заманити не вдасться, якщо йому банально не буде як туди дістатися.

На Синевир лише трембіти кличуть?

Попри чергові пафосні декларації про туризм як пріоритет № 1 для розвитку області, насправді для цього розвою не створено навіть елементарних умов – транспортних. "Як дістатися до озера Синевир? Допоможіть!" – так на багатьох форумах запитують любителі природи (у тому числі й самі закарпатці). Виявляється, це й справді завдання не з простих, якщо у вас нема своїх чотирьох (або принаймні двох) коліс. Озеро Синевир (відстань від Ужгорода – 191 км, Мукачева – 149, Волівця (найближчої залізничної станції) – 63) – одна з головних перлин Закарпаття, що ідеально підходить для формату "екскурсія вихідного дня": приїхати, роздивитися, погуляти околицями, намилуватися краєвидами, покататися на плоті чи верхи на конях, пообідати в котрійсь із садиб, придбати кілька сувенірів, а ввечері – сісти на автобус у зворотному напрямку.

Однак потрапити до озера – то ціла наука. Пряма маршрутка до села Синевирська Поляна, з котрого можна піднятися до знаменитого Морського Ока, з Ужгорода їздить усього раз (!) на день. Проте й ця одинока приїжджає до кінцевої зупинки близько 21 години. На прибулого о такій порі гостя чекає лише одна "розвага" – пошук, де б заночувати, й торг із місцевими власниками сільських садиб за більш-менш адекватну ціну. Місця під намети годі знайти. Такий студентський економваріант з ночівлею біля Синевиру проходить не завжди. Майже всі галявини коло озера в табличках "Приватна територія". Не розкладати ж палатку в глухому лісі на крутосхилі в 45 градусів! Залишається домовлятися з котримсь із місцевих Карабасів Барабасів, на чиї землі падають знесилені від пошуків туристи. "Цивілізованого" місця під кемпінг (з лавицями, столом, місцем для вогнища й туалетом) біля Синевиру облаштовувати ніхто не поспішає. Бо хіба ж це на руку тим самим Карабасам Барабасам?

Ми спробували з'ясувати, чи є можливі варіанти доїхати до Синевира раніше з пересадкою в районному центрі Міжгірщини (туди можна дістатися як з Ужгорода, так і з залізничної станції Волівця). Виявилося, що з Міжгір'я 5 днів на тиждень курсує рейс до Синевирської Поляни з виїздом о 12.30 (хай як дивно, одна-єдина маршрутка із вдалим для туристів часом прибуття – не їздить у суботу та неділю. Звичайно, логіка "очевидна": кому ж може спасти на думку попертися на Синевир у вихідні?!) Проте навіть якщо добиратися цим автобусом, до входу в парк потрібно буде ще пішки 6–7 кілометрів пройтися по шосе. Як бачимо, стратегічне туристичне мислення з просування бренду "Синевир" та розвитку  інфраструктури просто вражає!

Дикий-дикий... Рахів

"Вам на поїзд?" – зацікавлено допитується місцевий житель Лазещини, проїжджаючи повз нас, "осідланих" важкими наплічниками й потомлених після спуску з Говерли, на своєму "вазику". Пропонує підкинути до траси (а це 4 км сільської дороги). Тариф – по 10 грн з людини. Всього з нашої групи виходить 70 грн. Ми ввічливо відмовляємося  й кажемо, що нам на автобус. Дядько розчаровано їде далі. Місцеві "добрі люди" звикли по-чорному наживатися на туристах. Кожен хоче урвати якнайбільше, користуючись браком налагодженого транспортного сполучення між гірськими селами й райцентром. Враження у приїжджих про цю дику місцевість і розпіарену "закарпатську гостинність" залишається відповідне.

Та ось нарешті івано-фран¬ківським рейсовим автобусом, на який підсідаємо на трасі, до¬би¬раємося до Рахова (207 км від Ужгорода, 165 – від Мукачева). Це закарпатське містечко, завдяки унікальності свого положення, за умов розумних капіталовкладень і продуманої стратегії розвитку, могло б стати втіленням міні-Швейцарії чи Австрії в Україні. Проте наразі Рахів не тільки не дотягує до (ще за чехословаків приклеєного) звання "гуцульського Парижа", а й до статусу більш-менш цивілізованого районного центру.

І якщо добратися до містечка значно легше, ніж до Синевиру, то вибратися – важче. На наш жаль, годинник показує 17.40 – на останній рейсовий автобус до Ужгорода ми спізнилися всього на 20 хвилин. Парадокс, але після 17.20 (!) з Рахова до Ужгорода-Мукачева не їде НІЧОГО. Рятівне коло всіх туристів, себто чернівецький ікарус о 22.40, часто буває переповнений базарниками та їх крамом. До того ж  не вирізняється пунктуальністю й не завжди заїжджає на автовокзал. Самі рахівські касирки (які перед тим продають квиток на цей рейс) рекомендують іти "ловити автобус десь на трасу". З рюкзаками доводиться теліпатися до дороги. А потім, якщо не пощастить, глухої ночі їхати в переповненому ікарусі навстоячки десь аж до Хуста.

Та цього разу нам пощастило ще менше. Рятівне коло... поламалося. Усім базарникам терміново довелося евакуйовуватися самотужки. Ми ж із уже придбаними на вокзалі квитками змушені бу¬ли чекати першої завтрашньої рейсової маршрутки, яка мала вирушати на Ужгород о 3-й годині ранку. До слова, згідно з графіком, починаючи з тої ж третьої години, автобуси на Ужгород починають їздити з нечуваною періодичністю – мало не що двадцять хвилин. Так, до полудня з Рахова до обласного центру вирушає 13 (!) рейсів, плюс ще 2 на Мукачево. Натомість після обіду до Ужгорода їде "аж" 3 автобуси і ще 2 до міста над Латорицею! Парадоксальна ситуація. Але для відпочивальників, які приїжджають у гори на вихідні, майже нереально встигнути спуститися й дістатися Рахова раніше 18.00.

Обнадійливіша ситуація у співвітчизників, які живуть на схід від Карпат – їх виручають вечірні потяги, електрички й автобусні міжобласні рейси. От і виходить, що до "рідного" обласного центру з Рахова значно важче доїхати, ніж за межі області – до Львова, Коломиї чи то Франківська. У принципі, зважаючи на відстані, які розділяють Рахів із Ужгородом та більш східними обласними центрами – воно ніби й логічно. Проте у контексті позиціонування Рахівщини як одного з туристичних центрів Закарпаття, основний акцент мав би робитися на створенні комфортних умов для всіх приїжджих гостей. Транспортне сполучення в рейтингу комфортних умов посідає чи не перше місце. Проте очевидно, що про зручність для туристів ніхто й близько не замислюється. Таке враження, що час відправлення авто¬бусів визначається лише одним критерієм – вигідністю для самих водіїв.

Не можна оминути увагою й рахівський автовокзал: він справ¬ляє враження сумнівної занедбаної забігайлівки, де постій¬но тиняються п'яниці й люди з психічними відхиленнями. Утім носить горде звання цілодобового. Проте в цьому "цілодобовому" громадському закладі немає ЖОДНОГО туалету, не кажучи про пристойну кімнату очікування. Вдень касирки направляють приїжджих до найближчих забігайлівок (де власники або здирають по 2–3 грн за "полегшення", або й відправляють геть, мовляв, що у них санітарна година). А от уночі, коли все довкола зачинено, ситуація набуває критичного забарвлення. Тоді працівниці авто¬вокзалу посилають усіх... за колію або до центрального міського парку – під кущик. Уявити собі таку ситуацію в якомусь малесенькому курортному містечку в передгір'ї Альп чи навіть Татр – просто неможливо.

Туристи – вихідні

Що ж із іншими цікавинками нашого краю? Дещо краща ситуація з Боржавськими полонинами й Шипотом. Волівець, як один із головних залізничних вузлів, тут серйозно виручає. А от із Тячівщиною й Іршавщиною справи гірші. Автобус до Великої та Малої  Угольки, у районі яких розміщені найцікавіші закарпатські печери, ходить із Тячева щоденно, крім... вихідних. Схожа ситуація з добиранням у національний природний парк "Зачарований край". Потрапити туди можна, доїхавши до села Ільниці (85 км від Ужгорода, 43 – від Мукачева), що в Іршавському районі. Прямих рейсів із обласного центра туди немає, проте все ж є можливість дістатися селища з пересадкою в Іршаві. Щоправда, знову ж прикрість: чи не більша частина рейсів Іршава–Ільниця не виконується в суботу-неділю.

Лумшори (47 км від Ужгорода, 25 – від Перечина) – ще одна унікальна місцина Закарпаття. Маршрутка туди їздить двічі на день. Проте проміжок часу між прибуттям й останнім автобусом у зворотному напрямку (який вирушає з села о 15 годині)  – усього кілька годин. Таким чином, устигнути щось побачити за цей час майже неможливо.

Загальний підсумок – невтішний. Наш "туристичний" край не враховує туриста як такого при плануванні автобусних маршрутів і розробці мережі транспортного сполучення між екскурсійно привабливими населеними пунктами. У вихідні й свята, коли населення найчастіше має можливість вирушати в недалекі подорожі – до сусідніх областей, міст і районів, люди взагалі залишаються без можливості добирання громадським транспортом. Відповідно – здебільшого відмовляються від подорожі.

Можливо, ситуація з нікудишнім транспортним сполученням вигідна аж надто підприємливому місцевому населенню – власникам садиб і приватних бусиків, які вправно користуються безвихіддю приїжджих. Проте дуже часто закарпатські бізнесмени від туризму забувають, що в гостей завжди має бути право вибору – залишитися чи поїхати. Тоді вони з більшою охотою приїжджатимуть ще. Не сповідують наші ґазди й золотого принципу туристичного бізнесу – "краще заробити по гривні на 100 людях, ніж 100 гривень на комусь одному". Наразі ж усе навпаки. Тож дедалі частіше про розрекламовану "закарпатську гостинність" туристи говорять із нотками сумної іронії.

Залишаючи все, як є, Закарпаття ризикує пасти задніх серед туристичних регіонів України. Про розвиток при такій непродуманій елементарній інфраструктурі, напевно, годі й казати.

Наталія Тернавська

14 червня 2011р.

Теги: турист, транспорт, автобус, інфраструктура

Коментарі

Віталік 2021-07-09 / 10:00:12
Так якби ти заплатила по 10гр із людини то вспіла би на автобус а так жадний платить два рази і іще нахрина хирню писати не подобається то неїдь в Закарпаття після вас лиш мусора горами лишається!

Денис 2011-06-17 / 14:02:00
...матеріал може бути "настольним" документом на столі у начальників ОДа та всіх РДА які відповідають за інфраструкуру. Але здається в управлінській системі Закарпаття не існує такого понняття взагалі. Вони ніяк тому і малу залізницю не можуть побачити - як громадський транспорт взагалі...В розвитнутих країнах ( на Європу люблять рівнятися дуже) існує поняття свободи пересування , що означає що першочерговим завданням держави є забезпечення громадян доступним та комфортним громадським транспортом - у нас країна більш багата - вона має за мету забезпечити всіх індивідуальним транспортом ( за 30 років до закінчення нафтової ери:(((

Оксана 2011-06-17 / 10:51:00
Прекрасний матеріал і дуже актуальний. Рейсові автобуси - це болюча тема Закарпаття. Але ті, у компетенції яких вирішення цього питання, на жаль, автобусами не їздять. 15 років намагаюся обїздити рідний край, але так і не вдається через наше "середньовіччя". І скоро ми із нього не вийдемо через безгрошівя і байдужість. Добре, що ще є люди, яких манить природа по при всі перешкоди.

местный 2011-06-17 / 07:03:00
Статья отличная, всё чётко и по делу, как есть.
Многие из нас, я думаю, зареклись больше путешествовать по родному краю.

Беда в том, что на областном уровне нет четкого понимания концепции развития тур. отрасли. Причем развития в комплексе, с просчитанным туристическим пассажиропотоком по дням, с организованными на этом основании маршрутами, с рассчитанными на определенное количество местами отдыха и т.д.
Этим вообще никто и никогда в жизни не занимался. И нынешний глава ОДА даже не понимает, что это нужно сделать...

Вот оно как-то само по себе идет, как и 35 лет назад, и услуги где-то на таком же уровне. Но если тогда ни с кем другим мы сравнивать не могли, то теперь это не так. И едем мы отдыхать "в дальние края" (и не очень дальние), где давным-давно уже созданы элементарные условия для отдыха...
Причем для этого не нужны ведь многомиллионные вложения, а окупаемость - в течение 1,5 сезонов...

Ол.Попович 2011-06-16 / 12:27:00
Наталі, респект. Підняла цілий пласт. Важезний. І важливий. Тему треба розвивати. Молодець!!! Дякую!

DemonKiller 2011-06-15 / 23:53:00
Чудовий матеріал, гарно і точно написаний, незважаючи на кілька дрібних недоглядів. Порушено важливу проблему - тільки ті, хто (начальство різного рівня) "дбає" про туризм, громадським транспортом не їздять.
І ще питання: не можу впізнати, на якому вокзалі зроблено фото. Підкажіть, будь ласка.

pfr 2011-06-15 / 11:14:00
ех, як файно бути молодим, отак мандрувати із гатіжаком.. заздрю вам, Наталко :) До речі, були часи, коли гуцули допомагали приїжджим чим могли і за просто так, з доброти. Переночувати на сіні - прошу, токан із бринзов - будь-ласка... Тільки й дивилися, як це "городські" їхню їжу простяцьку наминають. Добрі були часи, і не так вже й давно - 10-12 років...

2011-06-14 / 21:12:00
Наталя, твоїх статей не читають люди з Народної, бо вони віддалені від народу.
Їх не цікавить туризм та робочі місця.
Ти все правильно зробила, поїхала і відчула як то бути тим, хто хоче витрачати гроші.

«П’ятиповерхівки ще нема, а квартири обіцяні і Погорелову, і Ратушняку»
/ 8Закарпатці організувалися у партизанський загін
/ 4Батьки дитини, яка померла в пологовому будинку Ужгорода, вважають, що немовля підмінили
/ 1Архієпископ Феодор: «Ми готові духовно підтримати наших військових у Криму»
/ 6Закарпатський інтерн оперував поранених на Майдані
/ 3З церкви в Мукачеві вкрали мощі святих, яким дві тисячі років
/ 3Чеські медики досі не наважуються вийняти з тіла уродженця Ужгорода картеч, "отриману" на Майдані
Подорожі чоловіка-мізинчика Сабоніса
«Виношу дитину за 30 тисяч доларів»
Заробітчанські поневіряння ужгородки
На Закарпатті послуги детектива поки що не надто популярні
/ 14На Закарпатті болісно відреагували на погрози "регіоналів" закрити УГКЦ
/ 3В Ужгороді прокуратура досі не знає, чи законно влада продала аптеки
/ 1Від новорічного похмілля допоможуть швидкий секс і контрастний душ
/ 1Люди захистили від дерибану футбольне поле у Горянах
Одержимий кухнею
/ 3Новий Рік в Ужгороді, або Стриптиз Снігуроньки – від 600 гривень
/ 1Розлучені, геї, ігромани – «клієнти» закарпатських психотерапевтів
Ужгород: Замість туалетів – заіржавілі дірки
/ 15Повернулася лікарка, яка продавала дітей
Скульптурний трудоголік. Роботи ужгородця Юрія Максимовича купують попи і прокурори
У Мукачеві Будинок офіцерів руйнується, бо казначейство не дає грошей
Презервативи, Ленін і цуцик за 10 «штук»
/ 2В Ужгороді "забули" відновити покриття пішохідної частини транспортного мосту
Отрутою і ґумовими кулями. Доґгантери в Ужгороді вбивають щомісяця 5–10 собак
» Всі записи