Будні «базарного» автобуса

Чехословацька «Кароса» одна з перших в Україні виїхала на комерційний маршрут

Будні «базарного» автобуса

Колись цей автобус став   для Перечинського  району найнадійнішим мостом із обласним центром. Возив пасажирів аж до "Авангарду", де працювала барахолка. Через популярну тоді горілку автобус навіть жартома величали "Кайзерка". Сьогодні старенька "Кароса" як ретроавто виділяється на фоні "ПАЗиків" та "Еталонів". Своїх пасажирів і далі підвозить аж до базару – на Краснодонців.

"Цей  маршрут із самого початку задумувався як "базарний", – розповідає власник "Кароси", перечинський підприємець Василь Пйоса. – У 90-ті роки барахолка на ужгородському стадіоні "Авангард" була дуже популярною. От я й вирішив людей із райцентру та сіл возити туди. Аби пасажирам зручніше".

Відтак  чехословацький автобус став чи не першим не лише на теренах області, а й в Україні комерційним  автобусом. У ті часи, як відомо, людей  возив транспорт лише спеціалізованих і ще державних АТП. Однак їх автобуси їздили геть кепсько. "Дістатися з сіл до міста, хто пам'ятає, було великим клопотом, – продовжує Василь Михайлович. – Я ж тоді якийсь час був на заробітках у Чехословаччині. Там проблем із громадським транспортом не виникало ніяких. Хотілось, щоб і в нас їх не було. Так, власне, й виникла ідея запустити на маршрут свій автобус". Сказано – зроблено. Пан Василь, пригадує, "Каросу SL11" придбав на автобазарі сусідньої країни. Коштувала на той час порівняно дешево – 3000 доларів. Проблем із завезенням машин до України у 91-у році також не виникало. Так витвір чехословацького автопрому й опинився у Перечині.

Спочатку  "Кароса" возила людей по райцентру  та прилеглих до нього селах. А  оскільки ніякого закону щодо приватних  перевезень тоді не було, автобус де-факто  став "ліваком". Що, звісно ж, дуже обурювало водіїв АТП. Та один із чиновників, пригадує пан Василь, порадив, як "легалізувати" свій автотранспорт. Відтак його запустили вже за новим маршрутом – "Тур'я-Ремета–Ужгород". Згодом рейс продовжили до села Туриця. Так автобус їздить і донині.

Оскільки  пасажирів було досить багато, Василь Пйоса згодом відкрив ще один маршрут. На нього поставив такий самий  автобус. Каже, що обрав "Кароси" через  їхню надійність та зручність у керуванні: їздити на них краще, ніж на новому російському "ПАЗі" чи старому українському "ЛАЗі". Хоча підприємець і зазначає: далеко не кожен водій погодився б працювати на цьому транспортному засобі.

Теперішній  шофер автобуса Василь Гапак за його кермом уже 10 років. Автівка ж – 1979 року випуску. Більшість пасажирів  рейсу – постійні клієнти. Буває, хтось інколи їде "на бороду". Водій точно знає, що борг повернуть. За 10 років роботи, каже Василь Михайлович, помітив тенденцію ринку: на початку 2000-их люди на Краснодонців більше купували побутову техніку. Нині ж із сіл їздять на базар, в основному, за продуктами.

"Добре, що є цей автобус, – каже одна з постійних пасажирок Ганна  Василівна. – Вранці приїжджаємо, скуповуємося. Далі заносимо сумки до салону, і, коли є час до відправки, йдемо на каву".

Словом, для пасажирів рейс зручний. Однак, зазначає Василь Пйоса, возити людей "Каросою" стає з кожним днем... збитковіше. Із 2000-х років приватних автобусів і нових рейсів з'являється дедалі більше. Тож, природно, пасажирів "базарного" маршруту через це поменшало. "Коли я починав працювати, – пригадує водій Василь Гапак, – салон пасажирами заповнювався вщент. Нині ж, як правило, людей стільки, як сидінь – 45". Та ввечері їх ще менше. Через це відправлення з Ужгорода о 18.30 скасували. Через це і одну з двох "Карос" ще давніше взагалі зняли з маршруту. Автобус розібрали на запчастини.

Цю  "Каросу", каже власник, через рік  скоріш за все також замінять на маршруті іншим автобусом – меншим та більш економним ("Кароса" за рейс "з'їдає" близько 20 літрів солярки. –  Авт.). Проте розбирати машину на запчастини, запевняє господар, не буде. Залишить напам'ять як раритет. Котрий із 90-их років до сьогодні пережив багато своїх ровесників.

Ярослав ГУЛАН, ЗІА "Простір", фото автора

30 грудня 2010р.

Теги: Кароса, автобус, Краснодонців, маршрут

Коментарі

ВОДІЙ АТП 2011-01-02 / 15:20:00
Ну прошу (!) ,у доброго господаря атобус може працьувати і приносити людям користь 30 років.А наші ужгородські ШУЛЕРИ, щоб розчистити дорогу своїм гробовозам ,порізали добротні автобуси на брухт, від чого ,ужгородці, уже около 10 рокв мучаються.

«П’ятиповерхівки ще нема, а квартири обіцяні і Погорелову, і Ратушняку»
/ 8Закарпатці організувалися у партизанський загін
/ 4Батьки дитини, яка померла в пологовому будинку Ужгорода, вважають, що немовля підмінили
/ 1Архієпископ Феодор: «Ми готові духовно підтримати наших військових у Криму»
/ 6Закарпатський інтерн оперував поранених на Майдані
/ 3З церкви в Мукачеві вкрали мощі святих, яким дві тисячі років
/ 3Чеські медики досі не наважуються вийняти з тіла уродженця Ужгорода картеч, "отриману" на Майдані
Подорожі чоловіка-мізинчика Сабоніса
«Виношу дитину за 30 тисяч доларів»
Заробітчанські поневіряння ужгородки
На Закарпатті послуги детектива поки що не надто популярні
/ 14На Закарпатті болісно відреагували на погрози "регіоналів" закрити УГКЦ
/ 3В Ужгороді прокуратура досі не знає, чи законно влада продала аптеки
/ 1Від новорічного похмілля допоможуть швидкий секс і контрастний душ
/ 1Люди захистили від дерибану футбольне поле у Горянах
Одержимий кухнею
/ 3Новий Рік в Ужгороді, або Стриптиз Снігуроньки – від 600 гривень
/ 1Розлучені, геї, ігромани – «клієнти» закарпатських психотерапевтів
Ужгород: Замість туалетів – заіржавілі дірки
/ 15Повернулася лікарка, яка продавала дітей
Скульптурний трудоголік. Роботи ужгородця Юрія Максимовича купують попи і прокурори
У Мукачеві Будинок офіцерів руйнується, бо казначейство не дає грошей
Презервативи, Ленін і цуцик за 10 «штук»
/ 2В Ужгороді "забули" відновити покриття пішохідної частини транспортного мосту
Отрутою і ґумовими кулями. Доґгантери в Ужгороді вбивають щомісяця 5–10 собак
» Всі записи