Молодший брат Податкового

Якщо ВР ухвалить закон про містобудівну діяльність, жителі втратять всі можливості впливати на забудовників

Молодший брат Податкового

Навряд чи ужгородці, які пережили еру Ратушняка, вже встигли забути одні з найскандальніших його діянь – безсистемну хаотичну забудову міста будь-де, будь-як, будь-ким, не шкодуючи архітектурних пам'яток, не зважаючи на думку мешканців міста та заперечення фахівців.
Здавалося, з його поразкою на виборах про це можна буде забути. Але ні – практику Ратушняка вирішили "приміряти" на всю країну, а тому урядовці разом із підприємцями-будівельниками розробили новий закон. Якщо його затвердять, громади не зможуть впливати на забудову ніяк. Умовно кажучи, коли у вашому дворі захочуть звести торговий центр, це зроблять, не поцікавившись, чи він вам, власне, потрібен.

Журналіст Олег Листопад в інтернет-виданні "Економічна правда" докладно пояснює, чим загрожує всім новий законопроект.

"Ідеологічно проект закону про містобудівну діяльність є молодшим братом Податкового кодексу, – стверджує автор. – Звісно, такі прогресивні норми, як введення принципу мовчазної згоди, жорстке стимулювання до розробки та оновлення наявної містобудівельної документації, оголошення чинних генпланів міст безстроковими, не мають викликати заперечень. Посилення відповідальності бюрократів за свої помилки – це плюс.

Однак декларованої розробниками глобальної мети – зниження цін на нерухомість і поліпшення інвестиційного клімату – цей закон не досягає через цілий табун "троянських коней", котрі сховалися у тексті за красивими "єдиними вік¬нами". Радше, навпаки: сваволя і корупція мають шанс розквітнути буйним цвітом.

Реляції про те, що "спроще¬ння" підвищать рівень доступності житла, не мають під собою жодного економічного змісту. Достатньо поглянути на співвідношення попиту й пропозиції на ринку нерухомості. Нині в країні – сотні недобудів. На що вплине пом'якшення правил для нових об'єктів, якщо наявні стоять через нестачу попиту? Попиту ж нема через бідність людей, брак доступу до іпотеки й недовіру до будівельних компаній.

Автори стверджують, що вартість житла зменшиться на 20 %. Втім, коли згадати, що з початку 2010 року собівартість будівельних робіт зросла на 16,1 %, то буде ще один привід для сумнівів щодо революційності закону.

Головна проблема ринку нерухомості – контроль сфери містобудування тандемом корупційних чиновників і близьких до них будівельних фірм. Компанії пов'язані з бюрократами настільки тісно, наскільки не пов'язані, мабуть, гравці жодної іншої галузі. І цю спайку закон не розбиває, а, навпаки, скріплює.

Законопроект перерозподіляє повноваження лише всередині цього порочного тандему, колосально збільшуючи розмір "годівниць" для одних чиновників і забираючи в інших. Та звичайний споживач не отримає нічого.

Збільшення безконтрольності чиновників і розширення їх повноважень – це крок у протилежному напрямку від мети, яку декларує законопроект. Що ж пропонується?

1. Виборні органи місцевого самоврядування буде відсторонено від продажу землі та її оренди. Рішення затверджуватимуть чиновники, які не відповідають перед громадою.
Громада буде максимально віддалена від вирішення земельних питань. Вона також не зможе впливати на містобудівну політику. Два-три чиновники самі вирішуватимуть усі важливі питання, і хто з підлеглих посміє їм заперечити?

2. Ліквідується єдиний реальний механізм впливу загалу на містобудівну політику – громадські слухання – у більшості випадків це остання можливість для простих людей сказати "ні" небезпечним об'єктам чи незаконним забудовам.
Законотворці називають слухання корупційним механізмом, забуваючи, що у 90 % випадків корупцією займаються самі забудовники, фальсифікуючи слухання. Вони або завозять оплачених учасників, або банально підробляють протоколи.

3. Згідно з проектом, забудовники й чиновники виконавчої ланки самі писатимуть правила забудови. У документі докладно розписана норма про те, що має існувати генеральний план з так званим зонінгом і детальними планами територій. Втім, якщо зонінгу нема, забудовник може розробити його сам. Зрозуміло, що будівельна компанія поганого зонінгу собі не замовить.

4. Громадськість не зможе впливати на розробляння генпланів, зонінгів і детальних планів територій. Останні взагалі будуть затверджуватися чиновниками вищої ланки, і ніхто не матиме права їм перечити. А це сквери, парки, двори будинків, дитячі майданчики – все, довкола чого так часто спалахують будівельні війни.

Розробники кажуть прямо: жодних масових зібрань, ніяких широких обговорень. Побажання місцевих жителів не матимуть жод¬ної ваги при розробленні основ¬них документів містобудування. Наприклад, якщо певну зону люди хочуть зробити сквером, вони не матимуть права звернутися до влади в ході проектування генплану.

Формулюючи норми закону, забудовники передбачили для себе низку привілеїв. Тепер їм не доведеться піклуватися про дозволи на порушення впорядкованості. Можна буде встановлювати паркан будь-коли й починати так звані "проектно-пошукові роботи", навіть не маючи всіх документів на будівництво.

Це фактично універсальна індульгенція для забудовника, оскільки під виглядом таких робіт можна нищити все цінне, що існувало на земельній ділянці, а також звести споруду і лише потім її узаконити за спрощеною процедурою.

Компанії дістають право руйнувати культурну спадщину і навколишнє середовище. Екологічну експертизу й експертизу органів державної культурної спадщини скасовано. Це деспотія забудовників, які й при наявних обмеженнях масово руйнують осереддя міст, не гребують пам'ятками національного та всесвітнього значення.

Закон, попри його про¬гре¬сивно-реформістський пафос, розроблявся швидко й без громадського обговорення. Його не розглядала ні громадська рада, ні науково-технічна при Мінрегіонбуді. Текст не публікувався на сайті Міністерства. У пояснювальній записці вказано, що громадське обговорення непотрібне.

Чиновнику – все, простому громадянину – нічого?"

15 грудня 2010р.

Теги: Податковий кодекс, чиновники, підприємці

«П’ятиповерхівки ще нема, а квартири обіцяні і Погорелову, і Ратушняку»
/ 8Закарпатці організувалися у партизанський загін
/ 4Батьки дитини, яка померла в пологовому будинку Ужгорода, вважають, що немовля підмінили
/ 1Архієпископ Феодор: «Ми готові духовно підтримати наших військових у Криму»
/ 6Закарпатський інтерн оперував поранених на Майдані
/ 3З церкви в Мукачеві вкрали мощі святих, яким дві тисячі років
/ 3Чеські медики досі не наважуються вийняти з тіла уродженця Ужгорода картеч, "отриману" на Майдані
Подорожі чоловіка-мізинчика Сабоніса
«Виношу дитину за 30 тисяч доларів»
Заробітчанські поневіряння ужгородки
На Закарпатті послуги детектива поки що не надто популярні
/ 14На Закарпатті болісно відреагували на погрози "регіоналів" закрити УГКЦ
/ 3В Ужгороді прокуратура досі не знає, чи законно влада продала аптеки
/ 1Від новорічного похмілля допоможуть швидкий секс і контрастний душ
/ 1Люди захистили від дерибану футбольне поле у Горянах
Одержимий кухнею
/ 3Новий Рік в Ужгороді, або Стриптиз Снігуроньки – від 600 гривень
/ 1Розлучені, геї, ігромани – «клієнти» закарпатських психотерапевтів
Ужгород: Замість туалетів – заіржавілі дірки
/ 15Повернулася лікарка, яка продавала дітей
Скульптурний трудоголік. Роботи ужгородця Юрія Максимовича купують попи і прокурори
У Мукачеві Будинок офіцерів руйнується, бо казначейство не дає грошей
Презервативи, Ленін і цуцик за 10 «штук»
/ 2В Ужгороді "забули" відновити покриття пішохідної частини транспортного мосту
Отрутою і ґумовими кулями. Доґгантери в Ужгороді вбивають щомісяця 5–10 собак
» Всі записи