Полонений деревами. Лісова творчість Олександра Цанька

Коренепластика – незвичайний вид мистецтва. Тому й майстрів, які люблять, обожнюють і вміють бачити в дереві непомітне, малувато. Приміром, четверо-п’ятеро на Рахівщині, троє-четверо на Тячівщині, двоє-троє у Воловці, кілька в Ужгороді і т. д. Несподівано й стрімко увірвався торік у крайовий мистецький процес… 56-річний ужгородський коренепласт Олександр Цанько.

Полонений деревами. Лісова творчість  Олександра Цанька

  Увірвався, нагадаю, виставкою своїх робіт  у скансені, себто музеї просто неба. Раз і гаразд: його неповторні лісові скульптури, їй-Богу, перехоплювали подих, стимулювали до філософських роздумів, викликали море асоціацій, примушували усміхатися чудернацтву природи і, узагальнити б по-тичинівському, "...дивуватись, дивуватися". Натомість нещодавно добрі язики стверджували, що оригінал посилено готується, не повірите, до... першої персональної виставки, щоправда, згодом вітер розніс новину, що цьогоріч її, на жаль, не буде. Оце й підштовхнуло мене напроситися на зустріч. Акуратний, одягнений з голочки майстер ніби віддзеркалював свої ж вишукані й філігранні роботи.

"Ніколи не рубаю живе  дерево, беру лише висохле або принесене  водою"

  – Виставка не відбулася з різних причин. Одна з головних – не знайшов  однодумця, котрий би зрозумів, посприяв, – акцентує Олександр Юрійович. – Умовна назва мого майбутнього артпроекту "Ми починаємо...". Так, саме "ми", а не "я". Безперечно, якщо однодумець  не з'явиться і завтра, то робитиму сам. Знаєте, коли я усвідомив, що коренепластика – це вже не хобі, а сенс мого життя, все одно планував вийти у світ зі своїми роботами в 60 років. Так сталося, що вийшов у 55 (до речі, в душі мені 25, не більше), отже, маю в запасі ще 5 років. (Усміхається. – Авт.) До майбутньої виставки поставив високу планку. Я звик усе продумовувати, аналізувати до дрібниць, пропускати крізь себе. Я довго запрягаюся, зате швидко їду. Тобто ніби стою нині, насправді ж іду, рухаюся вперед, усередині динаміка є. Прикметно, що влітку щодня по 12 годин сидів в Інтернеті, штудіюючи творчість багатьох коренепластів як із близького, так і далекого зарубіжжя.

  Як  усе починалося? Зі шкільної лави. Тоді паралельно тягнувся й до малювання,  шукав себе в камені, врешті ж  гору взяло дерево, яке вже десятиліттями  не полишає мене. Воно – живий організм, з яким я спілкуюся, який відчуваю, воно мені піддається, відкривається, водночас ведучи за собою. Мушу уточнити, що мені нецікаво вирізувати орлика, цапика, зайчика, адже це просто фізична робота, механічне стругання. Натомість мені цікаво вести з природою діалог, у процесі якого й народжується ексклюзив. До речі, свої роботи не продаю.  Причому не продаватиму доти, доки не реалізую кілька важливих творчих намірів. Тим паче кожна – особлива, дорога серцю, як дитина.
 
Улюблених місць для пошуків не маю. Природа від Ужка й до Ясіня – надзичайно приваблива. І без різниці, де я знаходжуся – на Великоберезнянщині, на Рахівщині чи на Ужгородщині. Щоправда, багато чого залежить від настрою. Якщо перед своєю подорожжю я стикався з черствістю, "темними" людьми, то довго відходжу, не бачачи образів, які трапляються на шляху; якщо ж зі світлими, добрими людьми доля зводила, то й настрій чудовий. Лише не уявляйте, що я йду по лісу і шукаю образи, як грибар гриби. Ні, дерево саме мене знаходить, дивиться на мене. Ніколи не рубаю живе, беру лише висохле, те, що впало. Часто мені не до снаги принести чи дотягнути його вниз, до авто, тому й лишаю. З відстані часу жалкую, що чимало шедеврів природи не сфотографував. Відомо, що в Союзі з усім були проблеми, дефіцити, тому й опускалися руки.

"Над  кожним твором працюю так, ніби  він останній"

  – Двома словами про творчу лабораторію. Сиджу щодня з ранку до вечора з різцем у руках? Так і не так, – стверджує митець. – Коренепластика вимагає працювати з натхненням. Якщо без, то вийде облизане, бездушне коріння. Інша річ: що робити, коли нема натхнення?  Тоді сиджу в Інтернеті або читаю відповідну літературу. Якщо ж тягне в природу, то все кидаю і йду. Бо вже знаю: обов'язково знайду щось унікальне. Далі робота відкладається в голові, виношується, шліфується, досконале удосконалюється і одного дня виливається.
 
Трохи б ще історичних, географічних штрихів  додати. Приміром, оголена з клену  – це знахідка в ужгородському  Боздоському парку. Вірте чи ні, її різець практично не торкався. Груди, лоно, черево, пупок, фігура, звихрене плаття – це все витвір природи. Моя роль – бути посередником між нею і глядачем. Натомість робота з явора "У роздумах" веде на Воловеччину. Звідти в Сваляву привезли браковану деревину. Хлопці різали, а я, вгледівши образ, зупинив їх. "Це треба дати на експертизу", – вигадав, аби довго не пояснювати. Ось так народилася ця "неймовірна" робота. До слова, і "Спогади" з граба – також зі Свалявщини. Там кучері наштовхнули уяву до цілісного образу. "Безтурботний" з акації – це берег Ужа біля парку ім. Горького. Вода принесла дерево. Рибалки його майже цілком порубали на дрова, та я доста намучився, аби "витанцювати" оленя. "У гніздечку" – це корінь, знайдений на Івано-Франківщині. Не люблю глянцю. Дерево не повинно світитися, як, перепрошую, фікса в роті. Чим воно натуральніше виглядає, тим ліпше, прекрасніше. Мовити б лаконічно: груди мають бути грудьми, а не силіконом. Більше люблю працювати з твердими породами дерев. Це відповідає моїй вдачі, характеру. До речі, друзі настояли, аби я під роботами вказував роки, щоб глядач орієнтувався, скільки займаюся коренепластикою. Своєрідним кумиром для мене є скульптор Степан Ерзя (1876-1959)...
 
Дружина в мене золота. Та й золота як людина. Марія розуміє мене, підтримує. А  головне – вірить у мене. Ні разу я не чув кривого слова про  коренепластику. Навпаки – цікавиться черговою знахідкою. Вона – і перший консультант, і перший критик. Коли потієш над роботою, приміром, півдоби, то погляд свіжим оком буквально необхідний. Дружина вміє підказати, звернути увагу на нюанси, підбадьорити. Любить милуватися моїми скульптурами наодинці. "Слухай, мені здавалося, що цю роботу я вже знаю, розумію. Виявилося, ні: з іншого ракурсу її можна сприймати інакше", – зауважує. Мене це тішить, підносить, надихає. Їй присвячена "Берегиня". Робота з'явилася завдячуючи Латориці. У нашому суспільстві жінка несе величезний тягар, який я передав хрестом. Це не релігійний, а філософський акцент.
 
 Мрію  роз'їжджати з виставками по Україні, розповідати про природу, її дивосвіт, біоенергетику. Мрію на останній рубель побувати на Тибеті, де духовне превалює над матеріальним. Переконаний, що Карпати – це другий Тибет, щоправда, в нас духовне на другому плані.
 
Скільки в мене робіт – не знаю, ніколи не рахував. Кожен твір роблю так, ніби він останній, керуючись принципом  не кількості, а якості. Наразі йду у більші, серйозніші масштаби. Нині живу й майбутнім альбомом. Гадаю, що приємно здивую поціновувачів мистецтва.
 
І десертна репліка від мене, автора матеріалу. Даніель Дефо дебютував  у 59 років зі своїм романом про  пригоди Робінзона Крузо. Дай  Боже, аби й Олександрові Цаньку пощастило так дебютувати зі своїм коренепластичним альбомом "Лісова фантазія".

Михайло Фединишинець

17 листопада 2010р.

Теги: коренепластика, Олександр Цанько, майстер

«П’ятиповерхівки ще нема, а квартири обіцяні і Погорелову, і Ратушняку»
/ 8Закарпатці організувалися у партизанський загін
/ 4Батьки дитини, яка померла в пологовому будинку Ужгорода, вважають, що немовля підмінили
/ 1Архієпископ Феодор: «Ми готові духовно підтримати наших військових у Криму»
/ 6Закарпатський інтерн оперував поранених на Майдані
/ 3З церкви в Мукачеві вкрали мощі святих, яким дві тисячі років
/ 3Чеські медики досі не наважуються вийняти з тіла уродженця Ужгорода картеч, "отриману" на Майдані
Подорожі чоловіка-мізинчика Сабоніса
«Виношу дитину за 30 тисяч доларів»
Заробітчанські поневіряння ужгородки
На Закарпатті послуги детектива поки що не надто популярні
/ 14На Закарпатті болісно відреагували на погрози "регіоналів" закрити УГКЦ
/ 3В Ужгороді прокуратура досі не знає, чи законно влада продала аптеки
/ 1Від новорічного похмілля допоможуть швидкий секс і контрастний душ
/ 1Люди захистили від дерибану футбольне поле у Горянах
Одержимий кухнею
/ 3Новий Рік в Ужгороді, або Стриптиз Снігуроньки – від 600 гривень
/ 1Розлучені, геї, ігромани – «клієнти» закарпатських психотерапевтів
Ужгород: Замість туалетів – заіржавілі дірки
/ 15Повернулася лікарка, яка продавала дітей
Скульптурний трудоголік. Роботи ужгородця Юрія Максимовича купують попи і прокурори
У Мукачеві Будинок офіцерів руйнується, бо казначейство не дає грошей
Презервативи, Ленін і цуцик за 10 «штук»
/ 2В Ужгороді "забули" відновити покриття пішохідної частини транспортного мосту
Отрутою і ґумовими кулями. Доґгантери в Ужгороді вбивають щомісяця 5–10 собак
» Всі записи