– Пане Олександре, як гадаєте, чому цього року "Тур'євроцентр" не вдався і чи взагалі потрібно проводити подібні туристичні виставки?
– Так, їх потрібно проводити, але не так. Організація виставки цього року, на жаль, закінчилася повним фіаско. По-перше, тому, що не прийшли ужгородці. Виставку розмістили у замку, далеко від основних пішохідних потоків, і люди її проігнорували. На таксі ж не кожен собі дозволить поїхати, а маршрутки туди не їдуть. А от коли виставку організували у зручно розташованому спорткомплексі "Юність", відвідувачів не бракувало.
По-друге, цього року приїхало надзвичайно мало учасників. Нам, наприклад, участь у заході не принесла жодних позитивних результатів – ні нових зв'язків, ні клієнтів для виїзного туризму. А раніше це все було.
– Чому організатори не прорахували можливі ризики?
– Їм хотілося показати шоу для керівництва області, продемонструвати, як усе гарно. Але ж не можна робити для себе чи для начальника. Виставка має бути для гравців ринку, для туристичних фірм і для людей. Щоб нові компанії могли купувати продукт – туристичне Закарпаття чи туристичний Ужгород. Мешканці міста мали би не тільки побачити бика, якого на вертелі печуть, чи випити пива, бо це можна й у іншому місці зробити. А й подивитися, що ж пропонують туристичні фірми міста, як вони себе представляють. Можливо, дешевше купити якийсь відпочинковий тур. У попередні роки ми спеціально під "Тур'євроцентр" шукали гарячі тури, пропонували великі знижки і це давало ефект. Цього ж року, на мою думку і на думку багатьох моїх колег, виставка закінчилася повним фіаско. Були дуже серйозні прогалини у підході до організації цього заходу, його просто непрофесійно зорганізували.
– "Інтурист-Закарпаття", мабуть, часто бере участь у подібних виставках в інших містах України. Як оцінюєте їх рівень?
– На жаль, нині ситуація така, що наша туристична виставка, як не прикро і не смішно це констатувати, друга в Україні після київських. Можете собі уявити, що коїться в інших містах? Проблема існує на загальнодержавному рівні. Немає сформованого чіткого продукту "Україна", який би рекламувався в світі, як, наприклад, Туреччина, Кріт, Хорватія, Єгипет. Цікаво, чи в інших країнах щось показують про нашу державу? А от в українських містах-мільйонниках багато біл-бордів, де інші країни рекламують свої принади, щоб наші громадяни їхали саме до них. Це ж відбувається у сусідів – Словаччині, Угорщині.
Але повернімося до виставок. Цього тижня ми братимемо участь у київському туристичному форумі. Ось це те місце, де справді збираються професіонали даного бізнесу. Це та виставка, яка дійсно дає ефект. На жаль, 4 тисячі гривень за участь у "Тур'євроцентрі-Закарпаття" – це хіба що нагадування людям, що ми є на цьому ринку.
На минулі виставки приїжджало чимало закордонних учасників. А цього разу їх чомусь не було. Хоча вони не могли передбачити, що організатори не впораються з підготовкою...
Погляньте: цього року не було ні закордонних учасників, ні закарпатських гравців туристичного ринку, та навіть з Ужгорода участь брали тільки три фірми. Були встановлені за вказівкою облдержадміністрації стенди районів, поодинокі учасники ринку цих регіонів, і все. Ані іноземного туриста, ані бізнесмена з-за кордону я не побачив. А справа в тому, що попередні виставки, в яких вони брали участь, не принесли їм користі. Для чого ж тоді витрачати гроші і їхати на Закарпаття?
– Але ж справа не тільки у виїзному туризмі, "Тур'євроцентр" – це ще й реклама обласного центру. Чи є Ужгород тим продуктом, який зараз можна вигідно продати туристу?
– Ужгород є дуже привабливим для туриста: раз приїхати – і більше не повертатися, – іронічно посміхається. – Більше тут нема на що дивитися, бо останніми роками практично нічого не робилося для того, аби привабити туриста. Влада не має ані плану дій, ані конкретної програми розвитку туристичної галузі міста. Трохи змінилася ситуація тепер, коли відповідальність на себе взяли громадські організації. Вони проводять яскраві заходи, на які люди з'їжджаються з усієї України. До прикладу, "Парад наречених", кулінарний фест "Карпатський Рататуй", фестиваль молодого вина "Закарпатське божоле" чи "Сакура-фест" – це вже майже бренди. І цього року ми, наприклад, вже маємо попередні замовлення на "Божоле" і "Рататуй".
– Як вважаєте, скільки грошей із міського бюджету треба виділяти на розвиток туризму, зокрема в Ужгороді?
– Міська влада має робити тільки те, на що вона покликана: утримувати місто в порядку, слідкувати, щоб воно було чистим, щоб у ньому були паркові зони, щоб розвивалася культура. Забезпечити громадський порядок, аби турист увечері міг спокійно гуляти містом, відремонтувати ліхтарі, щоб дороги і тротуари були освітлені. Це основні функції влади. Про які капітальні вкладення йде мова? Влада це зобов'язана робити, бо ми сплачуємо податки.
Натомість ужгородська влада розбазарює майно і роздає ділянки. У нас хаос у будівництві. Коли поряд з історичною пам'яткою зводиться будівля хай-тек стилю – це як схрещування їжака із жирафом! Це кіч, який одразу ж впадає в око. Люди, котрі не бачили міста 10 років, кажуть, що воно змінилося в гірший бік, стало непривабливим.
Проте сподіваюся, що зі зміною влади в обласному центрі туристи не оминатимуть Ужгород, а приїжджатимуть у прекрасний куточок краю, де зможуть щотижня цікаво проводити час.
Ярослав Світлик