В обласному центрі ситуація також критична – більшість внутрібудинкових підйомників вже відпрацювали свій термін і потребують негайної заміни. Зокрема, це 130 так званих «словацьких» ліфтів. «Вони вже відслужили більш ніж 25 років, а їх граничний термін експлуатації ще менший. Тож наразі це серйозна проблема для всього міста», – розповів «Замку» головний інженер КП «Ужгородліфт» Володимир Джміль.
Один із ужгородських будинків, який впритул зіткнувся з цією проблемою, – дім № 70 на вулиці Легоцького. Проте там у негараздах із ліфтом люди схильні звинувачувати не лише невпинний час, що все зістарює, а комунальне підприємство. Мешканець 70-го будинку Віталій Ткач розповідає: «У нашого під’їзду певний час була заборгованість щодо сплати за ліфт. У мене, до прикладу, вона становила близько 100 гривень, ще 60 залишилося у «спадок» від попереднього мешканця квартири. Тож у листопаді минулого року підйомник у нашому під’їзді просто вимкнули. Проте рахунки за його експлуатацію однаково приходили регулярно. Одного разу я заплатив, проте згодом подумав: чому повинен оплачувати послугу, якої мені не надають?». Так, за словами Віталія, тривало півроку. У червні мешканці під’їзду стали обурюватися, що ліфт досі не працює, взялися активно «бомбардувати» «Ужгородліфт» проханнями відновити роботу підйомника.
«Там нам відповіли, що ліфт несправний – зламана якась деталь, яку потрібно замінити. А оскільки коштів для цього підприємство не має, то мешканці повинні сплатити повну суму заборгованості. Тільки тоді ліфт знову запрацює», – розповідає чоловік.
«Мене одразу насторожило те, що, знаючи про несправність механізму, «Ужгородліфт» мовчав півроку, а не запропонував мешканцям одразу спільно вирішити проблему. Тож виникає питання, чи взагалі була якась несправність, чи то просто привід для своєрідного шантажу. Особисто я сприйняв це саме так. Тому, коли нас поставили перед умовою протягом місяця ліквідувати весь борг, я відмовився, адже був переконаний, що ліфт нам не ввімкнуть. Проте всі інші мешканці під’їзду погодилися на умови «Ужгородліфту» й заплатили. Я був останній, хто цього не зробив. Проте після кількох конфліктів із сусідами, все ж вирішив не опиратися, – також розрахувався», – пояснює ситуацію Віталій.
Проте, як і передбачав хлопець, навіть після того, як увесь під’їзд повністю оплатив борги, ліфт так і не ввімкнули. «Аргументували це більш ніж дивно: змусьте інший під’їзд вашого будинку (в якому, до речі, ліфт не працює вже років 10), оплатити і їх заборгованість. Так нам заявив директор підприємства, що обслуговує підйомник. Мовляв, доки цього не зроблять, то й наш ліфт стоятиме. Причина банальна: наш дім – словацької забудови, тож на 5-му поверсі наскрізний прохід. Керівництво «Ужгородліфту» апелювало, що мешканці під’їзду-боржника користуватимуться нашим підйомником. На пропозицію наших мешканців встановити нам карткову або магнітну систему і таким чином обмежити можливості проїзду «зайців» підприємство не пристало. Людям повідомили: а як, мовляв, до вас швидка чи міліція зможе підніматися?»
«Справді, про ситуацію нам відомо, у підйомнику наразі замінено шків, канати. Його запущено в експлуатацію. Зроблено це за власні кошти комунального підприємства, по суті – собі на збиток. А в мешканців там серйозна заборгованість», – апелює головний інженер КП «Ужгородліфт» Володимир Джміль.
Щодо карткової системи, то пан Володимир зауважує, що її можна запроваджувати лише в кооперативних будинках або там, де діють ОСББ. «У випадку 70-го будинку – це комунальний ліфт. Тут, якщо 2–3 людей куплять картки, а інші ні, хтось поскаржиться, – відповідати ж доведеться нам. До того ж на встановлення таких систем і ліфтів потрібні чималі гроші. А нам кошти стабільно не виділяють. На наступний рік за програмою з бюджету заплановано 4 мільйони гривень. Що це за сума для такого міста і для 350 ліфтів у ньому? Смішна. Досить лише сказати, що заміна підйомника в другому під’їзді 70-го дому на вулиці Легоцького обійдеться в півмільйона. Таких грошей наразі просто нема».
Тим часом мешканці будинку переконують: минуло 3 місяці з часу, як вони повністю розрахувалися з «Ужгородліфтом», а їм і досі доводиться підійматися між поверхами пішки: будинковий «транспорт» так і не працює.
Софія Козак