Сторіччя шляху до «Американської мрії».

…землякам-емігрантам присвячую...

реклама подорожі до США
реклама подорожі до США

Більше століття тому, а саме весною 1902 року, Іштван Зейкан ( Istvan Zekany ) , житель села Імстичово, у віці 32 роки, ступив на острів Елліс, Нью-Йорк,США. Подорож  з "Африки в центрі Європи", як називали тоді нашу землю,  до омріяного економічного раю, зайняла майже місяць. Вартість квитка на пароплав (по-нашому "шіфу")  коштував 90 американських доларів – на той час дуже великі гроші. В цей час потоки емігрантів на пароплавах прямували до "Американської мрії" - і слова закарпатської народної пісні "Не бий-ня муже, не карай... діти ти лишу – а сама піду за Дунай..." є свідченням тогочасних реалій.  

 

 

 

 

 

 

 

фото: CARPATIA

 

   

 

 

 

 

Шлях до Америки пролягав спершу возами до міста Хуст, потім  потягом до Будапешта – благо через Хуст курсували вже поїзди в той час. Потім на Сербію, до порту Фіуме (сучасний - м.Рієка), або БРЕМЕНА, АНТВЕРПЕНА і ГАМБУРГА.  Через Адріатичне море пролягав один з найбільш жвавих морський шлях емігрантів з Східної та Південної Європи. Порт, тоді австрійського, міста Трієст був одним з найбільших на тодішній Адріатиці та головним портом призначення Британської морської транспортної компанії CUNARD LINE. Саме ця компанія, заснована в 1840 році, розпочала регулярні пасажирські перевезення між старим континентом та США в 1880 році. Першими пароплавами, на лінії Нью-Йорк – Трієст – Венеція – Фіуме, були  DEMERARA, MALTA, TRINIDAD, SARAGOSSA, PALMYRA, SIDON, CHERBOURG. Пізніше, після 1900 року, більш сучасні та однотипні  CARPATHIA, PANONIA, ULTONIA, SAXONIA, CARMANIA. Цікавим є той факт, що регулярні рейси здійснювалися з квітня по грудень місяць, і навіть в певний час цей рейс мав назву CUNARD HUNGARIANAMERICAN LINE (див. зразок розкладу рейсів).

фото:  PANONIA

Уважний читач зауважить назву CARPATHIA, а я підтверджу – так, це саме той пароплав, що врятував 15 квітня 1912 року 706 пасажирів з борту відомого ТИТАНІКА. Цей пароплав здійснював регулярні пасажирські перевезення з часу спуску на воду на лінії Нью-Йорк – Трієст з 24 листопада 1903 року, а також в певні періоди  на лінії Нью-Йорк – Ліверпуль. За версією рятувальну операцію за участю CARPATHIA було здійснено під час регулярного рейсу за маршрутом Фіуме – Трієст – Неаполь – Нью-Йорк. Маршрути ТИТАНІКА і КАРПАТІЇ якраз сходилися в місці катастрофи – КАРПАТІЯ вийшовши з Середземного моря через протоку Гібралтар, прямувала до Нью-Йорку, до якого прямував і  ТИТАНІК з боку протоки Ла-Манш.  Не виключаю, що очевидцями могли бути і наші земляки – емігранти, які прямували до США. Свідченням тому може бути записи про подорож Яноша Зейкана цим пароплавом в березні 1909 року – за три роки до катастрофи ТИТАНІКА. Якщо на борту Титаніка знаходилося 3 547 пасажирів, то КАРПАТІЯ вміщала 1 704 пасажирів. Після  катастрофи було врятовано 704 пасажири –  можна уявити яким чином могли всі ці люди розміститися на КАРПАТІЇ.  

А русини Австро-Угорщини продовжували шукати щастя в Америці:

      -    Антал Зейкан, уродженець села Білки, у віці 31 року відправився з порту Фіуме на 

           пароплаві ULTONIA і зійшов на землю острову Елліс, США,  10 березня  1905 року.

      -    Пал Зейкан, уродженець села Імстичово, відправився з порту Гамбург на пароплаві

           CLEVELAND, і зійшов на землю острову Елліс, США,  4 вересня 1910 року.   

-    Петер Зейкан, уродженець села Білки, у віці 39 років, відправився з порту Бремен на пароплаві BREMEN і зійшов на землю острову Елліс, США,  20 травня  1914 року.  

-     Ференц Зейкан, уродженець села Білки, у віці 34 років, відправився з порту Антверпен на пароплаві FINLAND і зійшов на землю острову Елліс, США,  19 грудня 1905 року.   

Всього за період з 1902  по 1914 рік в США емігрувало 48 осіб з прізвищем ЗЕЙКАН (ZEKANY) у віці від 1 до 44 років. З них жінок – 5 осіб, 20 осіб – уродженці с.Імстичово, 5 осіб – уродженці с.Білки, інші особи з м.Берегово, с.Липча, с.Приборжавське, м.Матесалка, с.Карачин, деякі в документах вказували регіон Мараморош – так називалася адміністративна одиниця за часів Австро-Угорщини.

P.S.  Це тільки мала частинка тих, які більше сто років тому мріяли про краще життя ...так само як і мріють зараз.

Джерела:  -  ELLIS ISLAND Foundation, Inc

                        -  NORWAY HERITAGE  Foundation

                                                                                                                                                      

 

12 листопада 2010р.

Теги: еміграція, США, 1902 рік, русини, ТИТАНІК, КАРПАТІЯ, TITANIC, CARPATIA, Зейкан, ZEKANY

Коментарі

2010-12-18 / 10:46:00

Микола Староста (Жалива) 2010-11-13 / 00:08:00
Така доля, нашого народу, все тайстру на плечі, і у світ тікати.

У чоловіка в городі, мінеральна вода тече,а він у світ за копійкою.


Денис Добра
Публікації:
/ 14Як нам облаштувати Боржавську вузькоколійку
/ 4Боржавська паска, або яка паска буде цього року?
/ 2Річка 30 мостів
/ 4Футбол без кордонів
На Боржавську вузькоколійку висадився швейцарський десант
Британський стандарт Закарпаття
/ 7«Костиль відродження» Боржавської вузькоколійки.
/ 1Кесареві – кесареве!
/ 4Господарка фестивалю Гамора – 2011
/ 4ФОРЗА підтримала звернення "Боржавської ініціативи" до голови Закарпатської ОДА
/ 15ВІДКРИТИЙ ЛИСТ голові Закарпатської ОДА з приводу демонтажу Боржавської вузькоколійки
ДОКУМЕНТАМИ по продажі вузькоколійки
/ 27 «Шагренева кожа» Боржавської вузькоколійки
/ 8Чин Святого Василія Великого в часи Карпатської України.
/ 1Вівці, мої вівці...
/ 2Поки крутиться колесо старого млина...
/ 3Їхав трамвай, 13 номер…
/ 9Гранти Президента України як вища школа корупції.
/ 6Ура! Маємо вибір.!.?
/ 4«Зачистки» в стилі КГБ.
Сам врядую, сам прокуратурою, культурою і т.д. керую…
/ 3Старт виборів на селі ...
Закарпатці взяли участь у міжнародному «залізничному» таборі в Угорщині
/ 1На Закарпатті ентузіасти відзначили День Боржавської вузькоколійки
/ 7Вузькоколійна дорога Боржавської долини.Частина І. Історія
» Всі записи