«Метаморфози» («Перевтілення») поета Публія Овідія Назона (43 р. до н. е. — 18 р. н. е.) є не тільки найбільшою за обсягом поемою у римській літературі (15 книг), а й одною з ключових книг європейської культури. Найвизначніший твір римляна описує створення та історію світу на основі близько 250 грецьких і римських міфів. В якості центральної теми в цій книзі використані перетворення - метаморфози, які відбувалися під час створення світу.
Ця всеосяжна епічна поема стала одним із найпопулярніших творів про міфологію і надзвичайно популярним джерелом натхнення для європейських середньовічних літераторів, музикантів та художників. В образотворчому мистецтві «Метаморфози» називають "Біблією художника" завдяки багатству сюжету: тут є і драматичні історії, і напружені емоції, і розповіді про тісний зв'язок світу богів, людей та природи.
Найбільшої популярності «Метаморфози» досягли в епоху Ренесансу та бароко. В цей час книга багато разів перевидавалася, як правило, з ілюстраціями знаменитих художників. Найбільш значні живописні цикли «Метаморфоз» належать Йоганну Вільгельму Бауру (Johann Wilhelm Baur, 1607 -1642), одному з піонерів графіки німецького бароко. Більшу частину свого життя він присвятив створенню 150 ілюстрацій до цієї поеми Овідія.
Вибрані гравюри з циклу «Метаморфози» представлені зараз на виставці в кабінеті графіки відділення Національної галереї в Празі (Шварценбергський палац), де розташовується постійна експозиція чеського мистецтва епохи бароко і маньєризму.
За словами автора та куратора виставки Петри Зеленкової (Petra Zelenková), мистецьку освіту видатний графік отримав у рідному Страсбурзі, проте у 1630 році Баур перебирається до Італії, де малює на замовлення знатних аристократичних родин (створює портрети, натюрморти, робить ілюстрації до книг). У Римі художник деякий час жив з Карлом Шкретою (Karel Škréta), з яким він був знайомий з Німеччини. Шкрета увійшов в історію як один із видатних чеських живописців епохи бароко.
Італію Баур покидає у 1637 році заради роботи у Відні при дворі імператора Священної Римської імперії Фердинанда III. Саме тут з 1639 року він починає працювати над циклом з 150 офортів за сюжетами «Метаморфоз» Овідія. Підготовлений ним альбом був надрукований у Відні в 1641 році, і з тих пір він стає найбільш часто публікованим графічним циклом. Така популярність пов'язана з тим, що Баур звертається в основному до більш ранніх книг поеми Овідія, однак робить акцент на емоційній і нехитрій подачі сюжетів, що в той час було новаторством, а тому завоювало визнання публіки.
Оригінальна, стильна, прогресивна робота німецького графіка відрізнялася динамікою сцен, добротними композиціями і підкреслювала емоції. Роботи з циклу «Метаморфоз» Баура часто копіювали колеги по цеху, в них черпали натхнення багато художників епохи бароко, особливо в Німеччині та Центральній Європі.
Виставка «Метаморфози» Йоганна Вільгельма Баура в Празі триватиме до 12 січня 2014 року. В експозиції представлено широкий вибір гравюр з циклу Баура, особливо на окремих аркушах. Тут виставлено також його альбом «Метаморфози» в першому виданні та пізніших копіях. Цінним експотаном є овідіївська серія в кольоровому екземплярі ренесансного циклу майстра гравюри Вергілія Соліса (Франкфурт 1563).
Михайло Фединишинець - Анні 2014-01-05 / 16:55:19
Дорога синя панчохо Анно, вибачте, але Оксана написала доступно і стилістично грамотно. Ну пост, звичайно, не для обивателів, простаків... Натомість ви найімовірніше обкурилися і в коменті пожонглювали такими термінами, висловили таку глибоку думку, що дах рве. І головне: заведіть блог і там собі формуйте зрілого читача. Успіхів!
Анна 2014-01-03 / 16:39:18
Дорога Оксано, найперще треба підняти свідомість читача нашого, щоб він зрозумів: нинішнє бароко - це не сучасний авангардизм, а маньєризм- це не просто неовираження деградації духу мистецького. Будьмо ближчими до читача. Не кожен має змогу їздити по закордоннях. Доступно, просто, точно, конкретно і прекрасно в смислі стилістичному — ось фактори, які формують зрілого читача! Успіхів!