Конституція як засіб творення української монархії

Головна забавка нашої влади – постійне переписування Конституції. Звісно, під себе любиму. В. Янукович, маючи повноваження, вищі за кучмівські, теж постійно говорить про необхідність якогось вдосконалення Конституції. Здавалося б, навіщо?

Конституція як засіб творення української монархії

Адже опозиції в країні не існує. Європа махнула на нас рукою. Судова система приймає рішення, які потрібні владі. Внутрішньої конкуренції у владі немає. За цих умов можна робити все що завгодно при будь-якій Конституції. Ну хіба що можна ще внести у неї норму про довічне президентство. 

Єдина категорія людей, яка справді зацікавлена у постійній конституційній сверблячці влади – це юристи-конституціоналісти. Однак дуже сумнівно, що саме ця жменька професіоналів ініціює відповідні заяви Президента. Загадка лишається, причому щодня інтрига загострюється все більше. Днями заступницею глави Адміністрації Президента стала М.Ставнійчук. Там вона має за¬йматися розробкою змін до Конституції і виборчого законодавства. Правда, ще через кілька днів повідомили, що кількість заступників в Адміністрації скоротиться з дев'яти до трьох.  Cкладається враження, що там права рука не знає, що робить ліва, і навпаки. 

За допомогою змін прагнуть максимально скоротити видатки держави. Влада зараз економить геть на всьому, окрім себе самої. Закриваються школи і медичні заклади. Культурна інфраструктура практично знищена. Заради футболу ліквідовуються інші види спорту. Міністр освіти спить і бачить, як об'єднати всі вузи в єдиний Київський університет мільйонів. Cоціальні виплати стали нікчемними через галопуюче зростання цін. Словом, іде планомірне зниження усіх соціальних стандартів, за якими Україна вже перебуває на рівні найвідсталіших африканських країн. Між тим другий розділ Конституції містить кілька десятків статей про права і свободи громадян. Мало що з того здій¬снюється, але хоча б про людське око ці статті доводиться враховувати при формуванні державного бюджету. Якби їх переписати, то так звану оптимізацію соціальної мережі можна значно прискорити. Скажемо, оголосити ряд прав печерним пережитком капосної радянської дійсності і прогресивно скасувати їх.

Як пробна куля для подальших конституційних змін поки що розглядається нова редакція виборчого закону. Він передбачає повернення до змішаної системи: половина парламентаріїв обиратиметься за партійними списками, половина – від мажоритарних округів. Прохідний бар'єр зросте з 3 до 4%. Підіймати його вище владі невигідно, оскільки це консолідує опозицію, котра нині роздроблена до атомного рівня. Партії, які десять років не беруть участі в жодних виборах, буде розпущено.  Інші ж примусять добряче витратитися, а потім все одно їх відсічуть від влади. Кажуть, що по кожному мажоритарному округу вже визначений правильний переможець, який пройде там будь-що. Вибори остаточно перетворяться на фарс. З цією ж метою пропонується зняти у бюлетенях графу "Не підтримую жодного кандидата". Правда, вважається, що нею користаються переважно опозиційно налаштовані виборці. Якщо ж вони не знайдуть такої графи, то проголосують за когось з опозиції. Проте такий аргумент був би слушним, якби опозиція в Україні взагалі існувала. Зараз же дрібні опозиційні сили нічим не популярніші за владу. Голоси протестного електорату просто розпорошаться між кількома найбільш відомими брендами, до того ж більшість серед тих брендів складатимуть спеціальні політичні проекти-обманки, створені для відтягування і спалювання голосів. З цією метою нині активно розкручується, наприклад, О.Ляшко, а ближче до виборів кількість таких одноразових проектів різко зросте. До кожної хоч трохи прохідної сили буде приставлено її клон. Скажемо, до КПУ П.Симоненка – КПРС Л.Грача і так далі. Питання тільки у тому, скільки грошей великий капітал виділить на подібні іграшки.     

Україна еволюціонує до однопартійності. Якщо у Донбасі вона давно стала реальністю, то Закарпаття ще тільки на півдорозі. Нас рятує, що електоральний ресурс області не надто значний у масштабі держави, тому департизація у нас здійснюватиметься не дуже форсовано. До того ж область є фасадною, тут надто багато європейських спостерігачів, тож певна благопристойність буде дотримана. Але перспектива все одно зрозуміла. Нинішня фактична двопар¬тійність Закарпаття – явище тимчасове, яке навряд чи протримається до початку виборчої кампанії, тобто до літа 2012 року.

Сергій ФЕДАКА для "ФЕСТу", Ужгород.
 

07 квітня 2011р.

Теги: конституція, держава, монархія

Коментарі

2011-04-11 / 11:14:00
Конституційна, адміністративно-територіальна реформа в Україні у напрямку cтворення самоврядних територій дозволить вирішити ряд непереборних протиріч, що наразі стримують розвиток нашої держави, зменшать тертя між Сходом та Заходом щодо мовного та етнокультурного питання. Централізація державної влади та її етнокультурна орієнтація аж ніяк не сприяють помякшенню конфліктної ситуації, тому цивілізованим вирішенням проблем є перебудова держави на засадах самоврядування, де кожному суб’єкту самоврядування гарантується право розвитку своїх регіональних особливостей та потенціалу.
Нова модель адміністративно-територіального устрою України, враховуючи наявну сформованість регіональних інтересів та еліт, може складатися з 7 - 12 самоврядних територій, кожна з яких могла б мати власну Конституцію, власний однопалатний парламент, що обирається населенням та виконавчий орган – уряд, сформований парламентом.
Такі самоврядні території могли б зберегти історичні назви – Підкарпатська Русь, Галичина (Галицька, Червона Русь), Волинь, Поділля, Полісся, Наддіпрянщина, Запоріжжя, Сіверщина, Слобожанщина,Донеччина, Таврія.
З представників, вибраних Парламентами самоврядних територій, доцільно формувати верхню палату оновленого двопалатного парламенту України. В той же час кількісно зменшену нижню палату обиратиме весь народ України.
При цьому діяльність самоврядних територій має будуватися на наступних принципах закладених у Європейській Хартії місцевого самоврядування:
1. Усі місцеві справи належать до юрисдикції місцевої влади;
2. Центральний уряд не має права втручатися у діяльність суб’єктів самоврядування;
3. Центральний уряд через свої міністерства здійснює контроль за діяльністю місцевої влади та координацію такої діяльності в межах, обумовлених Конституціями, законами та окремими договорами;
4. Спори між центральним урядом та суб’єктами самоврядування вирішуються у судовому порядку.
Ці положення відповідають і європейським принципам місцевого самоврядування. Тому виходячи з цієї схеми, до виключної компетенції центрального уряду України можуть бути віднесені:
- оборона;
- державна безпека;
- зовнішня політика;
- судова та правоохоронна системи;
- банківська система та валютна політика;
- стратегічні ресурси;
- загальнодержавний транспорт;
- загальнодержавний зв'язок;
- енергетика;
- фундаментальні наукові дослідження;
- громадянство;
Підсумовуючи вищенаведене, необхідно зазначити, що новий адміністративно-територіальний устрій буде враховувати існуючу господарську, географічну, етнічну, мовну, конфесійну специфіку регіонів України.
Надання історичним землям України повного обсягу функцій, необхідних для розв'язання специфічних регіональних проблем забезпечить розвиток, як самих регіонів, так і держави в цілому, відкриє простір інтеграційним процесам в Україні, дозволить знайти оптимальну модель державного устрою України, яка поєднує переваги єдиної держави з самостійністю регіонів, забезпечить єдність, соборність України, покладе кінець сепаратистським, відцентровим настроям.


ФЕСТ
Публікації:
/ 1Володимир Мишанич: «Пишучи про мистецтво, будь хоч трохи художником»
/ 8Михайло Бачинський – атлант війська Кошута
Духовну спадщину своїх предків угорська спільнота намагається віднайти й зберегти
Трембітар із Репинного
Їх б’ють чужі люди і рідні діти, а від голодної смерті рятують волонтери
«Зупинити повну руйнацію Донбасу може тільки сильна і відповідальна влада», – доктор медичних наук, колишній донеччанин Анатолій Канзюба, який нині працює в Ужгороді
Ніна Бечук: «Енкаведист зачитав наказ, що нас з мамою засуджено за 54-ою статтею КК УРСР. Маму – за сина, а мене – за брата»
В Ужгороді видали посібник «Історія Закарпаття» Д.Данилюка
Поет математики. До 125-річчя від дня народження професора М. Зарицького
Заробітки, обпалені війною
Дзвони і клепало
Образ Божої матері на крашанці хустської цілительки
/ 1(Не)модифікована політика Угорщини щодо (не)нової України
/ 2«Я українка і відмовитися від України не можу», – каже кримчанка Олена, яка переїхала з Сімферополя до Ужгорода
/ 1У Хусті засідала Закарпатська обласна народна громадська рада
«Кобзар» діда Василя
/ 3Тиждень тому троє закарпатців загинули по дорозі на Майдан
Удочерили, аби знущатися?
Пам’ять про невідомого ленінградського студента береже подружжя Мадярів у Волівці
/ 1Громадськість Києва вшанувала закарпатців – визволителів столиці
Відчуття свого призначення озвучив поет з Боржавської Долини
Динамівську осінь тричі поспіль «озолочували» закарпатці
/ 2Йосип Тереля. «Ходячий апостол», котрого позбавили Батьківщини
/ 1До дня мови. «Ну що, здавалося б, слова…»
Острів демократіїу центрі Європи. 95 років від дня створення Чехословацької Республіки
» Всі записи