На Верховині ніколи не бракувало музик – у кожному селі були і є свої скрипалі, цимбалісти, сопілкарі, бубнярі, а от справжніх трембітарів – ледь один на всю округу знайдеться. Напевно тому, що вправним трембітарем може стати не лише обдарований, а й кремезний чоловік, який має силу носити цей «крупногабаритний» інструмент та виводити на ньому чарівні мелодії. Саме такими якостями нагородив Всевишній Федора Тарахонича із села Репинне, що на Міжгірщині. Нині йому, нівроку, 85- рік, а він, як і 60 літ тому, звично піднімає триметрової довжини інструмент і вправно вививає на ньому вівчарську мелодію.
ВІД БАТЬКА ДО СИНА
Трембіту Федір Тарахонич вподобав ще зовсім малим хлопцем. Його батько був сільським ватагом і щоліта брав свого найменшого з-поміж п’яти синів на полонину допомагати доглядати отару. Тужливі вівчарські мелодії краяли душу, а коли сам вперше взяв до рук нянькову трембіту, зрозумів – це його.
Коли Ф.Тарахоничу виповнилося 22 роки, він устиг пожити у чотирьох державах – Чехословаччині, Карпатській Україні, Угорщині, СРСР та відслужити 4 роки у війську на далекій Камчатці. Повернувшись додому, влаштувався працювати водієм лісовоза до Міжгірського лісокомбінату. Там саме створювали ансамбль народних музик. Федір вправно грав на скрипці та сопілці, але в колективі дуже бракувало трембітаря. Охочих і здібних вправно дути у велетенську трубу не було, і його прийняли до гурту без конкуренції разом із власноруч виготовленою ним трембітою. Відтоді майже жодне свято району не обходиться без Ф.Тарахонича. Зі своєю трембітою він об’їздив чи не всю Україну, кілька разів побував у Білокам’яній, виступав у Чехії, Словаччині, Угорщині, Румунії.
СЕКРЕТИ ТРЕМБІТАРЯ
Свою першу трембіту Ф.Тарахонич зробив ще у дитинстві з… верби. Звук у неї був кепський, але перший досвід виготовлення складного музичного інструменту мав неабияку ціну. Звісно, не кожна трембіта звучить однаково голосно і ритмічно. Дуже багато залежить від хисту самого майстра та якості матеріалу, з якого зроблена трембіта. Ф.Тарахонич впевнений, що найдзвінкіший голос має смерека, розщеплена громовицею. Пояснення цьому просте – дерево, у яке влучила блискавка, мусило рости на підвищенні, а не в гущаку, обдувалося вітром і вигрівалося сонцем. Та й сам розряд природної електрики надавав дереву дзвінкості. Відтак, працюючи багато років лісником, він добре знав свої угіддя і віднаходив у них саме такі дерева та робив з них заготовки. Ретельно висушивши смерекові ковбани, вирізав із них тонкі пелюстки і з’єднував ясеновими кільцями. А насамкінець майстрування до трембіти заливав відро пареної жентиці – сироватки з овечого сиру.
– Для наших предків трумбета була не лише музичним інструментом, а й сигналізацією, – неочікувано повертає розмову дід Федір. На полонині вівчарі пасли овець, а вівчарів «пасли» опришки, грабіжники, звірина. Як дати знати в село людям про небезпеку? – Сесе чинила трумбета, – каже він. – Кождий вівчарь мусів знати спеціальну новту, яка означала сигнал про небезпеку. Коли я був ще малим дітваком, чув такий переказ: одного разу розбійники напали на вівчарів, забрали сир, овець, а самого пастуха прив’язали до бука, аби не повідомив у село про пограбунок. Той схитрував і попросив дати йому трумбету, аби міг відганяти від себе вовків. Коли розбійники відійшли подалі, він заграв: «Татуню, татуню! Бери на ся гуню, та тоту тайстрину, що висить на клину! Іди в полонину, там твоя дітина!»… Звук трембіти з гори чути у долинах на віддалі 3–5 кілометрів, тож люди хопили до рук сокири, вила, коли, огняні гирчі і побігли на виручку. Розбійники не встигли за короткий час далеко відігнати сотні овець, і люди дуже скоро вислідили їх. Рятуючись від розлючених і озброєних селян, зловмисники мусіли швидко і далеко тікати.
Гра на трембіті, як і випасання отар на полонинах, – справа сезонна. Вперше журливий спів трембіти лунає весною, коли перед виходом отар йде мішання овець. А з поверненням худобини на зимівлю додому, вівчарі відкладають свої інструменти до весни.
За цей час Федір Тарахонич змайстрував більше тридцяти трембіт. Ціла низка своєрідного символу Верховини нині перебуває у приватних колекціях за кордоном. Останнім часом блукати лісовими нетрями у пошуку розтрощених громовицею смерек уже несила, тож відмовляв усім покупцям (а давали йому за неї 300 доларів). Однак не вберіг… На одному з районних свят кілька літ тому чиновник від районної культури Тарас Бойчук видурив від діда трембіту, сказавши, що бере її на зберігання, а через якийсь час заявив, що трембіта кудись пропала…
НА РІЗДВЯНІ СВЯТКИ
Спересердя дідо Федір змайстрував нову трембіту, яку продемонстрував нам під час зустрічі в його оселі. Нині він мешкає сам – дружина Марія померла рік тому. Відтоді патронат над дідом взяв онук Федір, який мешкає за 5 кілометрів у райцентрі Міжгір’я. Він забезпечує його дровами, поміняв на хаті столярку. На Святвечір у дідову смерекову хату приходить уся його родина і допомагає готуватися до свят. Різдвяні старожитності тут бережуть віками.
– Найперше кожен газда перед Святвечором мав обійти худобину й добре погодувати її, обв’язати дерева вівсяним повереслом, оби щедро родили й наступного року. А котрі цьогоріч не врожаїли – тричі лякали їх гострою сокирою. Відтак до хати заносили снопи вівсяної соломи, окропляли хату свяченою водою. Дружина тим часом готувала 12 пісних страв, у числі яких обов’язково мав бути щойно спечений хліб-керечун, капуста з грибами, оселедець, вареники з картоплею, заправлені домашньою олією, голубці та узвар.
По вечері чекали перших колядників. Як правило, це сусідські хлопчаки, яких довго за столом не утримаєш. Потім сусіди починали навідувати оселі один одного з побажаннями щасливого Різдва та веселими колядками.
Цьогоріч знаменитий верховинський трембітар Федір Тарахонич теж чекатиме у своїй оселі колядників, які сповістять йому радісну новину про народження Божого Сина. А з нею – і сподівання на прихід щасливого, мирного і вдалого Нового року, чого так нині потребує вся Україна, кожен її громадянин на безкраїх обширах – від стрімких грунів Карпат до неозорих степів Таврії і Придніпров’я.
Василь Ільницький