Така програма повинна бути схвалена перед початком її реалізації більшістю суспільства. Це загальноприйнята практика в цивілізованих країнах. Приклад – США, де реформа охорони здоров'я була найважливішим пунктом передвиборної програми кандидата в президента Обами, яка забезпечила йому перемогу. Дискусії про необхідність реформування системи охорони здоров'я періодично струшують політичний подіум європейських країн: Німеччини, Франції, Голландії та інших. І тому дивним є, що програма реформування охорони здоров'я в Україні обговорюється лише в кабінетах начальниками, а вже з 14 по 18 березня повинно відбутися затвердження проекту (результат відомий – "одобрям").
У жодному районі станом на 4 березня не проведено сесій, на яких би обговорювалась ця "реформа". Не робила цього і Закарпатська обласна рада. Не було повідомлення, щоб це питання обговорювалось у Верховній Раді. Правда, після нашої публікації почалася метушня керівників районних рад (більше, напевно, щоб зберегти своє обличчя, а не лікарні). Ми радимо органам прокуратури ще раз прочитати ст.49 Конституції України і дати оцінку цим реформам з правової точки зору.
Проаналізувавши звернення громадян нашого краю ми спробували систематизувати їх, виділивши три основні.
Проблеми громадян. Найперше вони пов'язані з витратами на медичні послуги. У більшості випадків люди готові платити, але це повинно бути узаконено і офіційно визначено фінансовий еквівалент медичних послуг. На сьогодні цього немає. Це особливо актуально при отриманні спеціалізованої допомоги (на третьому рівні медико-санітарної допомоги). У районах лікується велика кількість неплатоспроможних громадян, які не викликають ніякого інтересу на третьому рівні і їх ніхто не бажає там бачити. Цих громадян у нас ой як багато. А платоспроможні громадяни вже давно вибирають собі лікарні, де вони хочуть лікуватися.
Вони знають ціну лікування. У середньому лікування на третьому рівні коштує близько 1000 дол. Про весь прейскурант (неофіційний) може дізнатися будь-який бажаючий. Плати і лікуйся де хочеш – в Ужгороді, Києві, Празі, Будапешті, Австрії, Німеччині. Проблема – де взяти гроші. Багато жінок із Закарпаття їздять народжувати в сусідні Угорщину, Словаччину. Вже навіть ургентні хворі їдуть на лікування до сусідів. І навіть створивши лікарні європейського рівня, треба дати гарантії простим громадянам на медичні послуги в цих лікарнях. Тому реформа повинна спочатку владнати фінансові проблеми в системі охорони здоров'я, яка має оплачувати ці послуги, в тому числі і заробітну плату медикам, офіційно через касу, а не в конверті в кишеню. Сьогодні, напевно, цього не хоче медична еліта, яка заробляє більше своїх зарубіжних колег, хоча поруч животіє велика кількість простих медиків, які повинні жити на зарплату.
А ще є проблема операцій на серці, пересадки суглобів, трансплантацій органів, які для більшості громадян недоступні. Якщо порівняти лікування за кордоном, то, на думку багатьох, там дешевше, безпечніше, ефективніше і набагато комфортніше (платиш один раз в касу, а не кожного дня всій зміні – від санітарки до лікарів). Тому такі правила призводять до випадків цинічної грубості по відношенню до пацієнтів, до знищення всякої колегіальності серед лікарів, організації самими лікарями судових процесів проти своїх колег, використовуючи в багатьох випадках незадоволених пацієнтів.
Виходячи з цього, можна сказати, що в жителів нашого краю неє проблем з місцем, де можна отримати спеціалізовану медичну допомогу, проблема – як заплатити за цю допомогу. А в реформі про це абсолютно не говориться. Якщо з районів фінанси забрати і передати в округи, а далі за ті гроші лікувати хворих, які будуть приїжджати в госпітальний округ із районів (хай і ліпшим буде там обладнання), то доступність самої допомоги абсолютно не поліпшиться.
Тому логічніше спочатку вирішити питання фінансування медичних послуг, офіційно визначити їх величину і законодавчо закріпити гарантії громадянам на отримання цих послуг.
Проблеми медиків. Щоб потрапити в платний туалет, лікарю треба прийняти 4–5 хворих (за прийом пацієнта лікар отримує від держави 20–40 коп., а вхід у платний туалет коштує дві гривні). Звідси і пішли винагороди пацієнтів, які далі переросли в побори, а потім взагалі перейшли всяку межу. Багато медиків воліли б отримувати достойну заробітну плату в касі лікарні, а не жити принижено на подачках. Та, правда, більшість у це не вірить. Тому молоді лікарі і медсестри сотнями тікають з медицини, особливо в останні роки. В сільській місцевості вільно багато лікарських посад, і ця проблема набирає обертів. Чиновникам треба визнати, що така проблема існує і її треба вирішувати. Але в реформі не сказано, в який спосіб буде вирішуватися питання заробітної плати медиків.
Без надання медикам можливості офіційно заробляти достойну платню система працювати не буде. Без вирішення цієї проблеми ніяка реформа не відбудеться.
Проблеми галузі. За 20 років незалежності України принципи організації та управління системою охорони здоров'я не змінилися. Перші міністри незалежної України говорили, що потрібна страхова медицина, та ми до неї ще не готові. Потім через кілька років інші керівники МОЗ почали говорити, що ми втратили шанс створити страхову медицину, і тепер треба починати все спочатку. Тепер у нас по плану страхова медицина буде запроваджена з 2014 року. Але що воно таке, так ніхто і не пояснив народу. І якщо воно вирішить всі наші проблеми, то чому аж 20 років чиновники водять нас над прірвою і не хочуть рятувати цією страховою медициною. Кинули гасло про сімейного лікаря, досягли мети і розвалили терапевтичну і особливо педіатричну службу. Створили відділи охорони здоров'я – хаос збільшився (це визнають усі лікарі). Рік тому зробили юридичними особами лікарські амбулаторії – розтрубили, що досягли великих успіхів. Тепер створили централізовані бухгалтерії – знову великий успіх. (Хоча там повний правовий нігілізм).
А може, вже треба відповісти за свої дії? Централізація завжди потрібна тим, кому щось заважає. За Жванецьким, якщо хочеш банан, то не потрібно "Главбанан". Є дані, що система управління в системі охорони здоров'я з'їдає 1/3 всіх коштів, а це дуже багато – простим смертним вистачило б на медикаменти, а медикам – на достойні зарплати.
Тому ми радимо перейти до справжніх радикальних реформ, які змінять (а не знищать) усю систему охорони здоров'я, реалізують конституційні норми та забезпечать гарантії на отримання чітко визначених медичних послуг кожному члену суспільства. Система охорони здоров'я вже давно вийшла з-під контролю через недолугі дії та байдужість чиновників. Вона мчиться, наче буйний кінь, якого треба приборкати та осідлати. І казковим героєм, який може це зробити, є радикальна реформа. Ми будемо старатися її виробити. Бо "реформатори" підійшли до буйного коня явно не з того боку.
Павло Дзьобак, Ужгород
10 березня 2011р.
Теги: медицина, реформування, охорона здоров’я