Якісні зміни у радах неможливі без громадського контролю

Нещодавно мені випала нагода спільно з Головою Ради Старійшин ВМГО «Фундація Регіональних Ініціатив» Володимиром Феськовим презентувати в Ужгороді «Кодекс етики депутатів місцевих рад».

Якісні зміни у радах неможливі без громадського контролю

По суті цей документ покликаний визначити основні морально-етичні засади в діяльності депутатів місцевих рад. Розроблений кодекс за зразком багатьох аналогічних положень, що функціонують у розвинутих країнах. Протягом найближчого часу документ планується поширити серед усіх рад області та запропонувати для підписання, як уже діючим депутатам, так і кандидатам, що балотуватимуться. Підписання цього документу (його публікую нижче), звичайно ж, не зобов'яже депутата стати моральним, але принаймні відмова поставити свій підпис під таким кодексом стане тривожним сигналом для громади, виборців.

Цієї осені маємо унікальну ситуацію - вперше в історії незалежної України місцеві вибори пройдуть окремо від виборів до парламенту. Це дасть можливість виборцям прискіпливіше оцінювати конкретних лідерів своєї громади, які балотуватимуться у місцеві ради, а не обирати їх "у пакеті" з розкрученими обличчями всеукраїнських політичних брендів. Такий підхід, а також те, що частково повертається мажоритарна система обрання депутатів, на мою думку, посилить відповідальність кожного окремого політика перед виборцями.

Водночас хочу підкреслити визначальну роль громадськості та мас-медіа у питанні дотримання представниками влади своїх обіцянок та морально-етичних засад. На цьому слід наголосити ще і ще раз!

Адже ми часто бачимо, що передвиборчі обіцянки політиків повністю розходяться із їх конкретними справами після обрання. І при цьому вони за це ніяк не розплачуються. А після кожних виборів ми скрушно жаліємося на все таку ж аморальну, нечесну та безвідповідальну владу. Чому? Відповідь проста. Допоки виборці не будуть задавати прямі питання депутатам, вимагати від них звітів про роботу, контролювали хід виконання обіцянок, а також "карати" їх на чергових виборах за бездіяльність, - жодних позитивних зрушень не буде і жодні морально-етичні кодекси тут не зарадять. Демократія - це така "неприємна" річ, якою треба займатися щодня і спільно усім. Без цього нам не вдасться якісно змінити наповнення рад.

 

КОДЕКС ДЕПУТАТСЬКОЇ ЕТИКИ

I. Загальні положення.

1. Кодекс депутатської етики (далі – Кодекс) застосовується до депутатів місцевих рад;

2. Кодекс визначає стандарти етичної поведінки, обов'язкові для депутатів місцевих рад під час виконання функцій і повноважень в інтересах територіальної громади і у зв'язку з реалізацію норм чинного законодавства;

3. Обов'язок дотримуватися норм Кодексу є складовою програм та інших угод, на підставі яких депутати виконують змістовну частину своїх повноважень. При здійсненні організаційних заходів депутати також керуються текстом даного кодексу.

II. Засади здійснення депутатської діяльності.

1. Депутат, усвідомлюючи свою відповідальність перед територіальною громадою, передусім є членом територіальної громади, одночасно виконуючи функції щодо її самоуправління в межах закону.

2. Депутат місцевого самоврядування під час виконання своїх функцій керується одночасно державним інтересом і благом територіальної громади, інтереси якої вони репрезентує.

3. Депутат місцевого самоврядування зобов'язаний знати положення закону, які є підставою його діяльності, статуту територіальної громади та мети її розвитку. У разі відсутності задекларованої мети розвитку територіальної громади або її статуту – дбати про невідкладне прийняття цих основних документів відповідною радою, брати активну участь у цьому процесі.

4. Депутат місцевого самоврядування виконує свої обов'язки ретельно, старанно, з наміром звітувати за прийняті рішення.

5. Депутат місцевого самоврядування поважає конституційний принцип розподілу влади і роль органів державної влади. У випадку незгоди з певними положеннями законів, рішень уряду, суду, депутат місцевої ради все одно неухильно дотримує та виконує норми, але водночас подає свої пропозиції, листи, скарги, проекти рішень щодо змін відповідних дискусійних чи конфліктних норм.

6. Депутат місцевого самоврядування знає і розуміє демократичні принципи місцевого самоврядування як самостійного інституту публічної влади, що найбільш наближений до народу, всебічно сприяє залученню до безпосереднього управління власною територією мешканців територіальної громади.

7. Депутат місцевого самоврядування активно взаємодіє з іншими елементами громадянського суспільства, зокрема громадськими організаціями на засадах "соціального замовлення" та органами самоорганізації населення з метою перерозподілу публічно-управлінських функцій за принципом субсидіарності.

8. Депутат місцевого самоврядування не вдається до дій, які могли б спонукати інших до порушення положень законів, рішень місцевих рад і даного Кодексу.

ІІІ. Обов'язки, що виходять з виконання функцій.

1. Депутат місцевого самоврядування не може виконувати свою функцію або використовувати свій вплив, виходячи з приватного інтересу, з метою досягнення для себе особистої або матеріальної користі. При цьому зазначена особа зобов'язана утримуватися від отримання нематеріальних благ, зокрема посад (у тому числі неоплачуваних) в організаціях та установах усіх форм власності, почесних звань та винагород, вчених звань та наукових ступенів, інших відзнак, якщо особи, які приймають рішення стосовно надання таких благ, пов'язані з депутатами (посадовими особами місцевого самоврядування) офіційними стосунками.

2. У будь-якій своїй діяльності депутат місцевого самоврядування має користуватися такими принципами: "Не можна виконувати діяльність на користь або шкоду будь-кому", "Усі рішення приймають з точки зору користі усієї територіальної громади одночасно"

3. Депутат, посадова особа місцевого самоврядування утримуються від прийняття рішень, що безпосередньо або опосередковано стосуються їхнього особистого інтересу, заздалегідь сигналізуючи про таку ситуацію, якщо така діяльність здійснюється іншими особами (депутат інформує про це громадськість).

4. Депутат знає і виконує нормативні положення, що обмежують можливість виконання двох і більше громадських функцій (член виконавчого комітету ради, заступник міського голови без входження у виконком тощо).

5. Під час прийняття владних рішень депутат органу місцевого самоврядування не може керуватися своїм власним безпосереднім або опосередкованим інтересом. Обов'язком кожного депутата є проведення попереднього аналізу (експертизи) проекту поданого на розгляд ради рішення на предмет його відповідності до норм цього Кодексу, особистої (приватної) незацікавленості автора проекту в його прийнятті. У випадку, якщо депутат не встиг детально ознайомитися із запропонованим проектом рішення, депутат утримується від голосування.

6. Депутат органу місцевого самоврядування в своїй діяльності дотримується регламенту відповідної ради. У випадку, якщо він не згідний з певними нормами цього документу, депутат всеодно забов'язаний їх виконувати працюючи паралельно, над вдосконаленням регламенту та усуненням суперечливих норм, шляхом подання пропозицій щодо змін, написання скарг, звертань до суду, тощо.

7. Кожне рішення, проект якого подається депутатом місцевого самоврядування, має бути детально мотивованим, із зазначенням підстав і змістовним обґрунтування його прийняття.

8. Депутат утримується від будь-яких дій, що характеризуються в чинному законодавстві як корупційні.

9. Депутат зобов'язаний дотримуватися фінансової та бюджетної дисципліни та відповідальний за забезпечення належного управління фінансами територіальної громади.

10. Депутат складає звіт про свою діяльність відповідно до засад, визначених в особливих правилах, у тому числі в регламентах функціонування ради.

11. Депутат не вдається до дій, котрі забезпечили б йому особисті або професійні зиски після закінчення строку повноважень.

12. Депутат підпорядковується засадам внутрішнього і зовнішнього нагляду, який здійснюється спеціально створеними органами ради або громадськістю.

13. Депутат не стримує впровадження засобів нагляду і діє згідно з рекомендаціями та рішеннями, прийнятими після здійснення контролю.

IV. Контакти з громадськістю та ЗМІ (оприлюднення дій).

1. Депутат є відповідальним перед усією місцевою громадою в обсязі виконання публічних функцій.

2. Депутат дбає про те, щоб особи, яких стосуються дії та рішення ради й її виконавчого органу, були поінформовані про їхні правові та змістовні підстави, а також про можливості та засоби контролю над ними.

3. Депутат має відповідати на всілякі запитання з боку місцевої громади, які стосуються виконуваних функцій і дій, що реалізуються, в обсязі наданих повноважень.

4. Депутат сприяє проходженню будь-яких ініціатив, які послуговують більшій прозорості в діяльності щодо здійснення владних повноважень установою або органами, за які він відповідальний.

5. Депутат зобов'язаний надавати ретельну, чесну та докладну інформацію представникам преси, радіо і телебачення.

6. Депутат зобов'язаний відповідати на запитання представників ЗМІ, що стосуються виконуваної функції.

7. Депутат місцевого самоврядування зобов'язаний берегти таємницю, а також зберігати в таємниці конфіденційну інформацію, що стосується приватного життя громадян.

8. Депутат, відповідно до своїх повноважень, зобов'язаний відповідати на звернення мешканців територіальної громади згідно з нормами законів України "Про звернення громадян", "Про інформацію", інших актів законодавства про звернення громадян.

 

10 вересня 2010 року

 Підписання даного кодексу кандидатами у депутати місцевих рад є винятково доброю волею:

Олександр Солонтай, Закарпаття онлайн.Блоги
10 вересня 2010р.

Теги: депутати, мораль, кодекс