У ринкових умовах зростає роль служб внутрішнього контролю в бюджетних установах, оскільки потрібно не тільки порівнювати здійснені витрати з отриманими доходами, але провадити активний пошук ефективного використання кожної вкладеної гривні й здійснювати жорсткий контроль за витратами.
Розглядаючи позицію державного регулювання у вирішенні назрілих питань внутрішнього аудиту в державному секторі, слід зазначити, що Міністерством фінансів України разом із Головним Контрольно-Ревізійним Управлінням розроблена Концепція розвитку державного внутрішнього фінансового контролю, що схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України 24 травня №158-р., яка спрямована на зміну ідеології фінансового контролю відповідно до норм і правил Європейського Союзу (ЄС) вдосконалення правового поля в сфері державного фінансового контролю.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2005 року №456-р «Про затвердження плану заходів щодо реалізації положень Концепції розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на 2005-2009 року», передбачене створення таких служб у центральних органах виконавчої влади, в органах місцевого самоврядування, у комунальних і державних підприємствах, державних цільових фондах, а також у суб'єктах господарювання, у статутних фондах яких більше 50 % належить державі.
Контрольно-ревізійне управління в Закарпатській області на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 22.05.02. №685 «Про здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю» в рамках координації, взаємодії з підрозділами внутрішнього фінансового контролю проводить роботу, пов’язану з їх методичними забезпеченням шляхом доведення нормативних та законодавчих документів, методичних рекомендацій, надає практичну допомогу, систематично збирає та аналізує звітні показники, погоджує плани роботи та проводить перевірки організації та стану контрольно-ревізійної роботи.
З усіх територіальних органів міністерств, інших центральних органів влади, розташованих в Закарпатській області, контрольно-ревізійні підрозділи (далі - КРП), що координують свою роботу з контрольно-ревізійним управлянням в Закарпатській області відповідно до постанови № 685 функціонують у шістьох територіальних органах центральних органів влади, а саме: в Управлінні МВС України в Закарпатській області, Державній податковій адміністрації в Закарпатській області, Головному управлінні державного казначейства України в Закарпатській області, Головному управлінні земельних ресурсів в Закарпатській області, Закарпатському обласному управлінні лісового господарства та мисливства, Головному управлінні Пенсійного фонду України в Закарпатській області.
КРУ в Закарпатській області тісно взаємодіє зі всіма вищеназваними територіальними органами, і прикладом цього є така проведена робота. Зокрема, всім органам направлено інформаційні листи про розміщення на веб-сайті ГоловКРУ матеріалів з питань контрольно-ревізійної роботи та повідомлено передплатний індекс журналу «Фінансовий контроль». Аналогічно всіх територіальних органів повідомлено про функціонування веб-сайту КРУ в Закарпатській області та направлено на ознайомлення статтю „Контрольно-ревізійна робота в системі органів виконавчої влади у 2007 році, досягнення, проблеми та перспективи”, яку опубліковано в журналі „Фінансовий контроль” №1 (42) 2008.
З метою надання методологічної допомоги працівникам, що здійснюють внутрішній фінансовий контроль КРУ в Закарпатській області систематично інформує про типові фінансові порушення, причини їх виникнення та шляхи усунення, типові недоліки в роботі контрольно-ревізійних підрозділів, здійснюється роз’яснювальна робота з окремих проблемних питань. Зокрема, контрольно-ревізійним управлінням в Закарпатській області організовано два семінари-навчання, в роботі яких взяли участь представники всіх органів, де здійснюється відомчий контроль, в тому числі проведено економічне навчання працівників КРУ в Закарпатській області спільно з працівниками відомчого контролю з питань якості документування результатів контрольних заходів та методи виявлення фінансових порушень. З метою нормативного забезпечення, всім територіальним органам направлено інформаційно-довідковий матеріал, нормативно-методологічні документи для використання в контрольно-ревізійній роботі. В тому числі, направлено розроблені управлінням методичні рекомендації з проведення перевірки витрат на відрядження.
До всіх контрольно-ревізійних підрозділів направлено лист-роз’яснення з питання планування контрольно-ревізійної роботи.
З метою підвищення кваліфікації працівників контрольно-ревізійних підрозділів в територіальних органах центральних органів влади та набуття ними практичного досвіду для якісного проведення контрольних заходів КРУ в Закарпатській області ініціює перед ними проходження практичних занять. Так, практичні заняття у 2007 році пройшли 4 працівники, у І кварталі 2008 року – 2; та 1 працівник проходить практичні заняття на даний час.
Як свідчать результати проведеного моніторингу в структурі місцевих органах влади Закарпатської області контрольно-ревізійні підрозділи або спеціалісти з контрольно-ревізійної роботи зазначених органів не передбачені. Але Постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.02. № 685 «Про здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю» органам місцевої влади та місцевого самоврядування рекомендовано встановити порядок здіснення внутрішнього фінансового контролю відповідно до Порядку, затвердженого цією постановою. Отже, внутрішній фінансовий контроль в місцевих органах влади має перспективи до запровадження.
Слід зазначити, що з 1 травня 2008 року буде введено посаду головного спеціаліста-ревізора в управлінні ветеринарної медицини в Закарпатській області.
Сформований структурний підрозділ внутрішнього контролю й комплекс розроблених планів, організаційних заходів, методичного забезпечення його діяльності дозволить постійно здійснювати контроль за цільовим й ефективним використанням бюджетних коштів, давати зважену оцінку ефективності господарської діяльності об'єктів в сучасний момент і, що важливо, давати оцінку майбутнього стану досліджуваних об'єктів.