Кришеник 2011-03-01 / 09:24:00
Орися, 28.02.2011 21:24
Будь ласка, я не проти.
Орися 2011-02-28 / 21:24:00
пану Кришенику
Мені вас сам Бог послав. До 100 річчя Бараболі дала про нього обширну статтю в місцеву газету на основі вже опуюлікованих матеріалів та власних дослідженнь. На фестивалі Бербениця Сміху презентувала його. Є намір організувати конкурс "Маркові читання", щоб популяризувати твори М. Бараболі. Можливо є зміст відвести в шкільному музеї місце для Марка Бараболі. Для такого музею копії листів були неоціненним матеріалом. Якщо є намір сконтактувати я попрошу редактора ресурсу направити вам мою електронну адресу.
Кришеник 2011-02-28 / 19:36:00
Вдячний за цю Вашу відповідь.
Ось і Петро Мідянка згадав тут про трьох братів з родини Івана Рознійчука (Марка Бараболі) - Вашого земляка. Отак і для мене невідомі Требушани зробилися ближчими, коли знайшлася на горищі купа листівок від Івана Рознійчука, надісланих зі Східного фронту до моєї мамки - вчительки Софії Боднар з Довгого. Вони раніше в кінці 30-их і на початку 40-их учителювали разом в Лисичівській школі (це на Іршавщині). У тих його листах за прихованою іронією ховалося щось таке, наче Іван Рознійчук не надто надіявся на своє повернення зі степів України, де його військова угорська частина з боями просувалася все далі на схід. Їх майже всіх у 43 році було побито в котлі на березі Дону. Той раз Івану вдалося якось вижити, аби незабаром впасти знесиленим зовсім близько від порогу власного дому. Не вдався до втечі, як це йому (військовому полоненому ) тоді в 44-му нараював вчинити при випадковій їх зустрічі Ол. Сливка (відомий закарпатський письменник).
А далі - молох ГУЛАГу швидко зжер цей наш закарпатський талант. Відтак Іван не вернувся, все вчинено було недобре, бо певно такою і відчував свою нещасну долю.
Орися 2011-02-28 / 18:44:00
пану Кришенику
Дякую за цікавий коментар. В моїй родині були активні учасники "Просвіти". Сестра моєї бабки була провідною артисткою в місцевому театрі, прадід керівником осередку "Просвіти".
Ваша версія відносно імен має місце. Мені, тим - більше, приємн, що завдячую своїм іменем "Просвіті".
Що стосується похожості фолькльору.Не спеціаліс, тому не беруся робити якийсь глубокий аналіз.
Для мене було дивним, що з усіх сіл району
про "красних" говорять лише у Діловому.
Можливо. що носії цього фолькльору прийшли звідкись звідти в село де ці мавок називали Красними. Самій цікаво б дізнатися про це.
Можливо я тоді знайшла б відповідь на те, звідки походить загадковий костюм моєї бабки.
Кришеник 2011-02-28 / 17:17:00
местный, 26.02.2011 15:37
Орися - это Ваше настоящее имя или творческий псевдоним?
На Закарпатті вже в 30-40 - тих роках існувала мода на такі імена, як Леся, Орися, Одарка, чи там Тарас, Богдан, Гриць. Все це тривало й пізніше, і менш за все було пов'язане з приходом радянських та посталою близькістю великої України . Мода на схожі імена певний час трималася в наших селах, допоки там пам'ятали незабутній прихід Просвіти і перші знайомства з класичною українською літературою і тими книжками, що їх до дірок зачитували в селянських хатах-читальнях. А ще були вистави на сільських сценах довоєнних наших українських театрів - спершу театру М. Садовського, а потім і "Нової сцени".
Тож від кого там перейнято було ім'я - від М. Рильського, чи П. Куліша, чи ще від когось іншого, але не є воно для нас настільки рідкісним. І в своїй родині маю двоюрідних братів-сестер - Лесю, Одарку, також Тараса і Богдана.
А спробувати б порівняти наш Карпатський і так само древній Волинський дивосвіт (колись його сприйняла за свій Леся Українка - від сільського дядька Левка, що одного теплого літа стільки нарозповідав малій дівчаті про мавок і лісового в їх вечірніх посиденьках на шопі в сіні) – це хіба в нас не одно-єдине? Скільки знайдете тут спільного в нашім місцевім питомо українськім фольклорі.
Напевне це найкраще відчули для себе прості селяни, коли для них настала на Закарпатті доба Просвіти.
Теперішнім зрозуміти важче - живемо довго в оточенні не свого світу (хтось там жартує, наче таким для нас все більше робиться звиродніло міфічний русский мір), та ще й набралися звички до легкого безособистісного споживання немовби більше просунутої міської "культурної" попси.
Неприродне буття – бо все більше поза природою. Тому й зробили для себе своє непотрібним.
местный 2011-02-27 / 08:58:00
Вашему замечательному редкому имени посвящается песня "Орися" (гурт "Мандри") с рисованным мультяшным клипом http://www.youtube.com/watch?v=NAj2mMa9SLU
:)
Орися. 2011-02-26 / 21:03:00
Моя професія зобов'язує мене сприймати довколишнє середовище трохи по їншому ніж його сприймають інші. З одної сторони бачити прекрасне або гидке там де цього не помічають інші, водночас, пробувати всьому цьому шукати прагматичне пояснення.
Що стосується такого і подібного народного фолькльору то думаю, що він виник як, свого роду, книга засторог, для людей, що жили в природі і були, почасти, беззахисні перед її силою. В першу чергу засторг для дітей, яких батькам доводилося залишати на самих - себе ідучи далеко від дому.
сорри 2011-02-26 / 20:16:00
...але вони і тоді не жили в лісі, а лишень в яскравій уяві людей... (с)
Ну, пане Орисю, тоді то би мав бути справді масовий, по суті всенародний психоз. Бо бачило і відчувало їх занадто багато людей в багатьох поколіннях... :)
Як на мене, то жили ці істоти тоді, живуть і тепер. Просто ми втратили органічне відчуття природи і загалом довколишнього світу, насправді переповненого тонкими матеріями і непізнаними створіннями. Якби ви не відчували цього нутром, якби не пам'ятали чогось на рівні підсвідомості, ви б і не взялися за цю тему. Вона була би вам байдужою, як і багатьом іншим людям, котрі більше за вас втратили здатність бачити і чути. Слухайте душу і вона вам усе розкаже і підкаже... :)
Якщо ці фольклорні персонажі повернути на сторінки дитячих видань то ми повернемо їх до лісу. (с)
Стовідсотково. Тільки не повернемо їх, а повернемо свобі себе, а значить - втрачену здатність бачити їх...
Месному. 2011-02-26 / 19:17:00
Орися (Орыся) це моє справжнє ім'я. Своїм рідкісни іменим завдячую своїй гуцульській бабці, яка хоча і не вміла писати але любила читати. Десь вона це імя в творах Рильського знайшла.
Що стосується" Повернути казкових істот в чарівний ліс". Так "это ж не белочки и не медведи" але вони і тоді не жили в лісі, а лишень в яскравій уяві людей. Якщо ці фолькльорні персонажі повернути на сторінки дитячих видань то ми повернемо їх до лісу.
Хоча мушу сказати, що найімовірніше лісовий був цілком реальною особою і його присутність могла бути зафіксована в якихось кримінальних або інших тогочасних хроніках.
Дуже часто в розповідях повторювався сюжет про якесь ритуальне вбивство жінок.
Орися пану Мідянці 2011-02-26 / 19:04:00
Дякую за ідею. Зараз це дуже важко. Потрібно мати доступ до архівів та мати зацікавленість самих потомків італійських колоністів. Сьогодні крім того, що італійці мають італійські прізвища, вони майже нічого не знають про своє коріння, не зберегли ні культуру ані мову. На початку минулого століття були мадяризовані як і католики інших національностей (чехи, поляки, словаки, нісці).Але потрібно спробувати
Мідянка 2011-02-26 / 18:35:00
Легенди файні .Напишіть щось про родину Рознійчуків , якщо там ще щось збереглося або діловецьких італійців . Це ж у фантастичному каньйоні Тиси люди з берегів Больцано чи Комо !
местный 2011-02-26 / 15:37:00
Прочитал с огромным интересом. Мне тоже когда-то доводилось слышать много подобных рассказов...
Кто считал, что "красных" так зовут по красным цветам, которые распускаются на месте, где они танцевали, кто - потому что эти лесные девушки очень красивые (одно из старых значений слово "красний" - "красивий"). А так - это наше местное название "навок" - как их называют "за перевалом", в Галиции; а само слово "навки" - от старославянского "навь" - "мертвец"... Древнейшие верования были одинаковые у наших предков на огромной территории Украины и в отношение те же лісових (леших) и многих других "духов".
"Сьогодні в лісі вже ніхто не вміє бачити красних, повітруль чи лісового. Ліс втратив свою казковість, яка так зачаравувала наших предків, втратив своїх міфологічних охоронців, що заставляли людину шанувати ліс" - да, демоны Древнего Мира и духи Природы покинули нас...
"Сподіваюся .... та повернути казкових істот в чарівний ліс". Ну, так это ж не белочки и не медведи... Уходят у нас последние воспоминания об этих дохристианских, языческих духах... Еще одно поколение - и, наверное, всё... Вместо них - черепашки-ниндзя и прочая хрень...
Спасибо за "Требушанський дивосвіт", а то мы в суете будней совсем уже зациклились на "президентах" и "монументах".
З.Ы. можно вопрос: а Орися - это Ваше настоящее имя или творческий псевдоним? Просто сегодня не редкость встретить Изольду, Фелицию, Глорию, а вот Орисю, к сожалению, нет...