Між часами

Щойно побачила світ нова книжка поезій Івана Ребрика “Переднівок”. Це вибране автора від 1980 р. до наших днів. Останній вірш збірки написано 19 червня 2018 р. на смерть І.Драча.

Між часами

Про що книжка, чому така назва – ніби і знайоме слово, але далеко не найбільш вживане? Є у ній такі рядки:

О, ці вигадливі майстри!

Інжілірі, мурники, теслі,

Із переднівком скупим тайстри,

Пташиний спів у піднебессі.   

Переднівок тут харч, що бере із собою майстер на роботу, аби пережити день до вечора. Шахтарі називають це “тормозок”. Уся книжка просякнута народною естетикою і водночас прагматикою цих “інжілірів, мурників і теслів”. Декоративно-ужиткове мистецтво оптимістичне за самою своєю суттю, хоч і твориться воно зазвичай у зовсім не оптимістичні часи. Тому водночас “переднівок” – це і символ нашого міжчасів’я, можливість щось перекусити тоді, коли особливо скрутно і голодно.  Це поетична хроніка чотирьох десятиліть – уся на нерві, пульсуюча  відповідно до вібрацій часу. Багато віршів з 1985-го з його ілюзіями, надіями і першими розчаруваннями. Подібна синусоїда настроїв і у наступні роки, аж до наших днів, коли Правда і Влада є запеклими антагоністами:

А в буфеті Верховної Ради

Побратим, що вернувся додому,

Виповідує істинну правду

Комусь зовсім для неї чужому.

Тому цілком природний контраст суспільного і природного, прагнення ліричного героя уподібнитися Антею:

А в пралісі – ранкова літургія,

Божественно-євхаристійний Чин.

І час тужавіє, і час священнодіє,

Карпатське небо – куполом надним.

Буки древні, давні, але й моцні,

Гордо, мов архангели стоять,

Наче Бог  тримає їх на оці

Як свою найвідданішу рать.

Те саме стосується глибин історії. Про палеолітичну стоянку у Королеві, з якої уже кілька десятиліть починаються усі курси української історії, як не дивно, не написано віршів. Чи не єдиний виняток – кілька рядків учасника тієї археологічної експедиції Галини Левковської. Тепер маємо гідну цього історичного місця поезію:

Гострий Верх у Королеві,

Що над Тисою присів,

Повідає сокровенне

З до-євангельських часів.

Скільки доль людських збулося

За цілий мільйон років!

Все це камінь безголосий

Тихо Тисі розповів.

Не менш натхненно про Синевир (“Синій Верх”), Говерлу (“Говерлянський хорал”), Нарцисову поляну у Кірешах (“Нарцисове диво”), Ужгородський, Мукачівський і Хустський замки (“За мурами замків”). Про наші дерев’яні церкви:

Коваль доковує хрести,

І он – вже в небо вознеслися,

О, ці вигадливі майстри –

Скупий рядочок у захисті.

Плескач танцює, пилка грає 

У ритмі цокає топір.

Натхненно дерево співає

Во славу Господа і гір.

У багатьох віршах, починаючи з найпершого, поет обігрує власне прізвище, наприклад у присвяченому товаришеві-журналістові:

І можеш навіть стати на диби,

І можеш розіп’ястися на небі.

Мій любий друже – ми раби доби,

На гак доби почеплені за ребра.

Завершується книжка драматичною містерією “Злам”. Твір унікальний в усій закарпатській літературі – потік свідомості ліричного героя, який із прози постійно переходить на вірші і навпаки. Мотиви гамлетівські, написано за горбачовських часів, але читається немов про наше сьогодення. Така собі білочка у колесі: кілька революцій, ще більше державних лідерів, чотири редакції Конституції, а віз і нині там.

Книжка вийшла напрочуд органічною, стрункою у своїй не причесаності, таким собі свідченням доби – суперечливої, контраверсійної, пропущеної через серце.

 

03 серпня 2018р.

Теги: