У пташки на хвості

У Закарпатському академічному муздрамтеатрі ім. братів Шерегїів відбулася прем’єра вистави для дітей В.Шершуна за п’єсою І. та Я. Златопольських “Дивовижна пташечка”.

У пташки на хвості

Це перша прем’єра після отримання театром нового статусу, так би мовити, відповідь міністерству на кинутий ним виклик (чи потягнете?) Потягли.  Бо театр для дітей у нас традиційно трохи сильніший, ніж для дорослих: ця публіка більш вимоглива, то ж доводиться відповідати.

Драматургія, окресливши карколомне коло, повернулася туди, звідки вона і вийшла – до ярмаркового анекдоту, розкладеного на особи і виданого на загальний посміх усьому чесному народові. Ну, власне,  до серії анекдотів – про гроші, скнарість, хитрість, людську природу. Така собі філософія життя, викладена у трьох максимально простих, лаконічних заповідях,  доступних для малечі від трьох до ста трьох років.  Дещо перегукується із класичним “не вір, не бійся, не проси”, але трохи більш кучеряво, бароково, як і годиться для різдвяних історій.

Зазвичай діти  приходять на подібні вистави, аби побачити щось до болі знайоме, переконатися у тому, що світ стабільний, повторити давнго завчене. Але тут на них чекав сюрприз:  сюжет зовсім не заяложений, персонажі попри всю умовність цілком свіжі, а інтриги – не надто сподівані. Тобто для тього, щоб передбачити розвиток сюжету, доводиться напружувати сіру масу і переживати спражнє задовлення, коли таки вгадуєш.

Виставу треба сприймати очима, бо щомиті є на що подивтися (сценографія Е.Зайцевої ). Дерева, що висять у повітрі – смілива метафора сучасного стану карпатських лісів.

Корова – найбільш класичний персонаж дитячих вистав, чи не найголовніший його символ, готовий герб для будь-якого ТЮГу. Вийшла на всі сто: міряє чоботи, їсть усе, що  погано лежить , готова зайняти собою увесь простір.                 Помаранчева, як апельсинов-манадриновий Новий рік.  Публіка на неї реагує  як у зоопарку. У циркові дозволяють в антрактові фотографуватися з тваринами. Тут глядачі цілком були готові до того самого.  Корова витягує своїми рогами пристойний відсоток успіху усієї вистави.

Генерал і підгенерал – наче з відомих ілюстрацій Рачова до байок Крилова, тільки ще більш карикатурні.  У подібному стилі і цар. Не один глядач, прийшовши додому, мабуть, захоче і собі вирізати таку саму корону.  Пан і пані взагалі наче з дитячих малюнків.

Одна з ключових ролей – Птахолова. На сцені щось середнє між Сніговою людиною і Чугайстером.  Нічого, до кінця вистави звикаєш і до такої істоти. Але найбільше навантаження на Дрантюхові.  Найбільш позитивний персонаж – з грошима, головою, а головне – з почуттям гумору.

Ну і Пташка – додає ліричну нотку в увесь цей балаган.  

Окрім суто дитячого гумору, у виставі багато і гострої сатири, розрахованої вже більше на батьків, аби і вони не куняли у залі.

Актори під чуйним керівництвом режисера (сам на сцені у ролі генерала) поринули у власне дитинство.  Дівчата граються у ляльки (ледве не на гроші – принаймні, так само азартно), хлопці – у солдатиків. Не захопитися цим усім неможливо, настрій просто фонтанує у зал.

Вистава має чималий потенціал для подальшого розвитку – різномантіних інтерактивних номерів, посилення ролі Пташки тощо.  Якщо обкатається кілька сезонів, може взагалі стати візитівкою даного колективу.

04 січня 2017р.

Теги: пташка, хвіст

Коментарі

3426 2017-01-05 / 13:57:58
Чудова вистава - яскрава, динамічна, барвиста! Із тих, які хочеться подивитися ще раз :)

Театрал 2017-01-05 / 10:18:33
Пан професор, як завжди - десь у паралельній реальності. Видає уявне за дійсне. Насправді ж, вистава - напрочуд невдала (як і всі інші режисерські "творіння" Шершуна). Малеча (себто - основний глядач) під час перегляду здебільшого нудьгувала, чекаючи завершення. У порівнянні з іншими дитячими виставами колективу, які вже не один сезон збирають аншлаги, ця наврядчи приживеться