— Особливістю складання бюджету Ужгорода на наступний рік є новий підхід до формування складу показників дохідної та видаткової частин бюджету, встановлений новою редакцією Бюджетного та Податкового кодексу України. Відповідно до змін у бюджетному законодавстві значно змінено склад доходів місцевих бюджетів для виконання власних і делегованих органам місцевого самоврядування повноважень.
Зокрема єдиний податок, доходи від якого раніше направлялись на фінансування видатків 1-го кошика, тобто захищених статей (а це заробітна плата працівників бюджетних установ, оплата за енергоносії на таких підприємствах, медикаментів у лікарнях, харчування в садочках, школах тощо), у 2011 р. надходитиме до фонду розвитку міста, — розповідає Світлана Гнатівна.
Доходи, які надходитимуть від фіксованого податку та плати за патенти формуватимуть відповідно 2-й кошик для делегованих повноважень.
Фактично, для формування доходів, які враховуються при розрахунку міжбюджетних трансфертів (1-го кошика) входитимуть тільки 3 платежі: податок із доходів фізичних осіб; плата за державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності та державне мито в частині, що належить місцевим бюджетам.
— Що можете розповісти про загальні показники бюджету?
— Ужгородська міська рада затвердила загальний обсяг доходів бюджету міста на 2011 рік у сумі 341735,4 тис. грн., із яких обсяг доходів загального фонду визначено в сумі 302907,3 тис. грн., спеціального – 38828,1 тис. грн. (у т. ч. фонду розвитку – 26510,6 тис. грн.).
Загальний обсяг видатків на 2011 рік затверджено в сумі 341735,4 тис. грн., у т. ч. для видатків загального фонду – 302738,3 тис. грн., спеціального – 38997,1 тис. грн. (у т. ч. фонду розвитку – 26679,6 тис. грн.).
Згідно з формульними розрахунками Міністерства фінансів, у поточному році очікується перевищення видаткової частини бюджету над дохідною частиною, що, у свою чергу, супроводжується виділенням із Державного бюджету так званої дотації вирівнювання. Її обсяг за формулою розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів для Ужгорода на 2011 рік становить 18926,6 тис. грн.
Формування видаткової частини цьогорічного міського бюджету звійснювалося виходячи з політики уряду щодо проведення дієвих реформ у всіх галузях бюджетної сфери, в умовах обмеженого фінансового ресурсу, з урахуванням необхідності жорсткої економії бюджетних коштів.
Тому в цілому на заробітну плату та енергоносії в бюджеті міста передбачено 194462,6 тис. грн., або 91,4% видатків загального фонду бюджету без трансфертів, що всього на 8452,7 тис. грн., або 4,5%, більше проти аналогічного показника 2010 року.
Усього на захищені статті в бюджеті передбачено коштів в сумі 204862,6 тис. грн., або 96,3%, видатків загального фонду бюджету без трансфертів. Порівняно з минулим роком вказані видатки збільшено всього на 7410,7 тис. грн., або на 3,8%.
При формуванні бюджету міста пріоритетним напрямом була його соціальна складова, незважаючи на те, що формульні розрахунки Мінфіну не забезпечують їх утримання.
Так, на освіту в бюджеті передбачено видатків на 107857,3 тис. грн.
У зв'язку з обмеженим фінансуванням галузі у 2011 році Ужгородський палац дітей та юнацтва прийнято рішення передати на фінансування з обласного бюджету.
На утримання установ охорони здоров'я по загальному фонду передбачено кошти в сумі 64207,3 тис. грн.
На харчування та медикаменти планується спрямувати 3708,3 тис. грн. Крім того, у таких видатках врахована заборгованість за 2010 рік у сумі 825,7 тис. грн.
У 2011 році на фінансування медичних програм заплановано 1030,0 тис. грн., зокрема для централізованих заходів боротьби з туберкульозом, забезпечення інсуліном хворих на цукровий діабет, діагностики та лікування злоякісних новоутворень, медичного забезпечення ветеранів й інвалідів Великої Вітчизняної війни та інші.
Звичайно, це занадто малі кошти для фінансування медичних програм. Однак ці можливості обмежені все тими ж формульними розрахунками МФУ...
На соціальний захист населення (крім субвенцій з Державного бюджету) у бюджеті міста по загальному фонду передбачено кошти в сумі 2364,1 тис. грн., із них на фінансування соціальних програм — 751,2 тис. грн.
Видатки по загальному фонду на фінансування житлово-комунального господарства передбачені в сумі 12011,6 тис. грн. У видатках врахована заборгованість за 2010 рік у сумі 2548,6 тис. грн. Для порівняння: вказані видатки у 2010 році становили 10895,1 тис. грн.
Видатки по культурі та мистецтву передбачені в межах контрольного показника МФУ, в сумі 8367,2 тис. грн. Крім того, на видатки по галузі "Культура", що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, в бюджеті передбачено 500,0 тис.грн. для фінансової підтримки парку „Боздоський" – 350,0 тис. грн. та газети „Ужгород" – 150,0 тис. грн.
По галузі „Фізична культура і спорт" на 2011 рік передбачено кошти в сумі 1746,9 тис. грн., що більше на 400,0 тис. грн. проти контрольного показника МФУ, однак менше проти видатків 2010 р. на 243,0 тис. грн.
Зокрема заплановано видатки на утримання та проведення навчально-тренувальної роботи ДЮСШ в сумі 1029,8 тис. грн., на фінансову підтримку стадіону „Авангард" – 400,0 тис. грн. та на програми розвитку фізичної культури і спорту — 115,0 тис. грн.
Незабезпеченість коштами на галузь становить 360,0 тис. грн.
На інші видатки в загальному фонді бюджету міста передбачено 610,0 тис. грн., e т.ч. для фінансування програм: коригування Генерального плану розвитку м. Ужгорода на 2011—2013 рр., туристичної галузі, формування позитивного інвестиційного іміджу міста, приватизації об'єктів комунальної власності та інші.
— Скажіть декілька слів про економічний і соціальний розвиток міста.
— Перш за все хочу звернути увагу, що у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу з 2011 р. відмінено податок із власників транспортних засобів.
Вартість дорожнього збору закладено в ціну пально-мастильних матеріалів. Тож будівництво, реконструкція, ремонт та утримання вулиць і доріг у населених пунктах, що належать до комунальної власності, фінансуватимуться з Державного бюджету за рахунок надходжень акцизного податку з нафтопродуктів та транспортних засобів.
Механізм фінансування ремонту доріг на сьогодні Кабінет Міністрів України ще не встановив.
Крім фінансування з Державного бюджету, за рахунок спеціального фонду (бюджет розвитку міста) передбачено провести реконструкцію 3-х вулиць: Швабської, Мукачівської та Перемоги. Для цього в бюджеті передбачено видатків на суму 6000,0 тис.грн.
Незважаючи на дефіцит коштів, місто планує розвиватись. Із цією метою в бюджеті передбачені кошти для виготовлення проектної документації для будівництва дошкільного закладу освіти та загальноосвітньої школи в мікрорайоні Боздош, а також для будівництва пішохідного мосту через річку Уж у районі площі Б. Хмельницького. На зазначені цілі в бюджеті заплановано 1800,0 тис. грн.
У формуванні бюджету активну участь брали депутати. Кожний із них мав можливість визначити першочергові потреби у фінансуванні об'єктів житлово-комунального господарства, медицини, освіти, ремонту ліфтів чи реконструкції покрівель будинків. Так, депутати фракції „Батьківщина" визначили пріоритетним напрямом фінансування проектних робіт з будівництва мосту, а депутати фракції „За розвиток Ужгорода" віддали перевагу у фінансуванні проектних робіт з будівництва школи та дитячого навчального закладу.
Характерною особливістю при формуванні бюджету є відсутність видатків капітального характеру за рахунок загального фонду. Згідно з новою редакцією Бюджетного кодексу, такі видатки повинні проводитись із бюджету розвитку. У зв'язку з чим у бюджеті передбачено 1160,0 тис. грн. для виконання робіт з ремонту закладів освіти.
Як зазначалося вище, для фінансування об'єктів, видатки на які будуть проводитися за рахунок коштів фонду розвитку, в бюджеті передбачено кошти в сумі 26510,6 тис. грн. У цій сумі врахована і заборгованість (7349,6 тис. грн.), яка виникла у 2010 році.
— Відомо, що з 2011-го запроваджено нові місцеві податки і збори...
— Так, слід зазначити, що механізм адміністрування місцевих податків і зборів, який діяв до 1 січня поточного року, не забезпечував ефективного надходження податків. Для прикладу, від збору за паркування автотранспорту у 2010-го надійшло всього 61,5 тис. грн. А такі збори, як за видачу ордера на квартиру та збір із власників собак, для міста надходжень не забезпечували.
До слова, у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу запроваджуються нові місцеві податки і збори, зокрема податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, який діятиме з 2012 р., та туристичний збір.
Платниками туристичного збору виступатимуть громадяни України та іноземці, котрі тимчасово проживатимуть у готелях, кемпінгах, мотелях, гуртожитках та інших закладах готельного типу.
По-новому здійснюватиметься і плата за паркування транспортних засобів. Платниками збору виступатимуть суб'єкти підприємницької діяльності, які згідно з рішенням міської ради організовуватимуть та провадитимуть діяльність із паркування транспортних засобів, а об'єктом оподаткування — площа земельної ділянки, котра згідно з рішенням міської ради буде спеціально відведена для паркування. Таким чином, незалежно від того, скільки транспортних засобів паркуватиметься на день, плата за паркування в місцевий бюджет надходитиме стабільно.
— Як буде забезпечуватись фінансування всіх цих витрат?
— Зважаючи на формульні розрахунки Мінфіну, які обмежують фінансування установ освіти та медицини, рік буде непростим, і місто більшою мірою залежатиме від дотацій.
Крім того, необхідно знайти кошти для погашення заборгованостей, які виникли у 2010 році.
Однак нова команда налаштована оптимістично. Всі структурні підрозділи виконкому спільно з ДПІ в Ужгороді розробляють заходи із залучення додаткових коштів до бюджету. Будемо працювати!
Розмовляв Олексій Мегела