Найбільш поширена з них у цій сфері – передплачена. Та ось, набувати без укладення договору SIM-карту зроблять неможливим. Це передбачено змінами до закону про телекомунікації, розробленими Держспецзв'язку на виконання рішення уряду (від 11 квітня 2012 року).
В аналітичній записці Держспецзв'язку зазначається, що впровадження такої процедури дасть можливість споживачам отримувати відповідні телекомунікаційні послуги згідно з договором, а правоохоронним органам – ідентифікувати споживачів при проведенні заходів щодо запобігання правопорушенням та їх розкриттю, а також «ефективніше виконувати обов'язки із захисту життя, здоров'я, прав і свобод громадян, власності, природного середовища, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань з використанням телекомунікаційної складової».
Якщо врахувати, згідно з даними операторів, що основна кількість абонентів мобільного зв'язку припадає на передплачену послугу (приблизно 85-90%) – купівля SIM-карти без укладення договорів або без ідентифікації покупця, то обсяг тих, хто вимагає «підрахунку», величезний. Сукупна абонентська база операторів мобільного зв'язку вже становить 55,4 млн абонентів (активованих SIM-карт).
Окрім того, в Україні без укладення договору надається ще низка телекомунікаційних послуг, зокрема IP-телефонія і доступ до Інтернет. До речі, знаючи власника «паспортизованого» мобільного, міліція може спокійно вирахувати його електронну пошту і акаунт в соцмережі. Навіть не знаю, як допоможе нововведення боротися зі злочинністю (читати - «взяти на приціл»), а ось його принцип видається утопічним.
У прес-службі компанії «Астеліт» не вважають, що «персоналізація SIM-карт позитивно вплине на рівень продажів операторів, оскільки таке нововведення суттєво ускладнить існуючу на ринку практику взаємовідносин операторів і дилерів».
Наразі, за даними компанії, близько 90% абонентів надають перевагу формі обслуговування без підписання контракту (при купівлі SIM-карт передплачених послуг мобільного зв'язку) через простоту і доступність підключення. Тому, на думку «Астеліту», введення персоналізації SIM-карт, насамперед, «негативно позначиться на каналах дистрибуції і продажів». «Ми не раз висловлювали свою думку з приводу ризиків введення подібного правила», - наголошують в компанії.
У компанії «МТС Україна» підкреслюють, що плановане нововведення може вплинути на вартість пакетів передплаченого мобільного зв'язку. «Таке нововведення навряд чи вплине на абонентську базу в цілому, тому що вже практично у всіх жителів України є мобільні телефони», а деякі користуються послугами декількох операторів, зазначають в компанії.
На думку оператора, такі дії влади можуть вплинути на перехід людей від оператора до оператора. Адже якщо сьогодні на будь-якій вуличній розкладці в місті або в сільському магазині можна купити пакет передплаченого зв'язку будь-якого оператора, то при їхньому продажу з паспортом абонентам буде складніше. При цьому продавцям доведеться копіювати документ, укладати договір, тобто, робити це вже будуть в спеціалізованих магазинах, яких по всій Україні всього кілька сотень.
«Якщо операторам доведеться будувати нові мережі розповсюдження, то це може вплинути на вартість тих же пакетів передплаченого зв'язку», - пояснюють у компанії.
Що стосується тих абонентів, які вже придбали пакети передплаченого зв'язку, то відповідно до загальноприйнятих норм права, як вважають в «МТС Україна», вони не повинні будуть прив'язувати свій номер до паспорта, адже закон зворотної сили не має. «Однак, як це буде реалізовано в Україн,і поки невідомо», - сказали в «МТС Україна».
У компанії «Київстар» і зовсім заявили, що введення тільки договірних відносин при придбанні SIM-карт для мобільних телефонів ускладнить в цілому використання мобільного зв'язку в Україні.
У компанії вважають, що даний законопроект у тому вигляді, в якому оператори могли з ним ознайомитися, по суті, дублює норми чинних Правил надання телекомунікаційних послуг. Адже договори з абонентами повсюдно укладають і тепер. При цьому у всіх існуючих актах законодавства прописаний механізм укладення договору, в тому числі і усного (публічного договору/оферти). Як тільки абонент активує свою SIM-карту, договір з ним вважається укладеним.
Якщо ж говорити про впровадження механізму продажу SIM-карт за паспортами, то дана ініціатива, на думку «Київстару», «не відповідає сучасним умовам розвитку ринку мобільного зв'язку». У компанії також вважають, що стосовно існуючих абонентів закон не має зворотної сили. «Це законна система та практика, на підставі якої і розвивався ринок мобільного зв'язку в Україні», - підкреслюють в «Київстарі».
Зміна ж такої системи на обов'язкове укладення письмових договорів з новими абонентами, вважають в «Київстарі», «ускладнить використання мобільного зв'язку, негативно позначиться на ринку і створить умови для функціонування тіньового обороту SIM-карт». «Київстар» пропонує прибрати із законопроекту норми, які дублюють вже існуючі положення чинних актів законодавства. «В цілому ми вважаємо даний проект несвоєчасним і дуже «сирим», - сказали в компанії.
З чим повністю можна погодитися з «Київстаром», так це з тим, що новація може спровокувати відхід SIM-карт на «сірий» ринок. Причому світова практика такий перерозподіл підтверджує. Подібне відбувається в Росії, яка запровадила ідентифікацію «мобільних адрес» в січні 2012 року. Можна, звичайно, запобігти «тіньовим намірам», як це зроблено в Китаї. Там введено «серйозну» кримінальну відповідальність за порушення подібного закону.
Може бути, у зв'язку з глобалізацією ідентифікація SIM-карт цілком має право на життя. Але тільки насторожує один з пунктів проекту закону: ідентифікувати споживачів при проведенні заходів щодо запобігання правопорушенням та їх розкриттю». Дуже нагадує радянські часи, яким було притаманне тотальне стеження за громадянами - а раптом щось затівають? Та й взагалі мені не дуже подобається «Цифризація». Залишилося виколоти на руці свій номер, щоб силовики «не парилися».
Олена Бистрицька, УНІАН
, Закарпаття онлайн.Спецпроєкти