Програм, як мовиться, ціла купа. Та чи відчуває село користь від них? Чи отримує бодай якусь допомогу? Обласна влада відповідає ствердно. Мовою цифр це виглядає так: на підтримку агропромислового комплексу краю, окрім 15 державних програм, діють ще і дві програми підтримки, що фінансуються з обласного бюджету.
На цей рік, розповів перший заступник начальника Головного управління агропромислового розвитку облдержадміністрації Степан Нодь, за кошторисом обласних програм на підтримку закарпатських сільгоспвиробників передбачено 2,35 мільйона гривень. Це — на комплексну програму розвитку тваринництва і птахівництва, а також на програму охорони земель, що передбачає захист від втрат сільськогосподарських і лісогосподарських угідь. 816 тисяч гривень із виділеної суми йде на поліпшення умов використання земель, зокрема, на меліорацію, вапнування тощо. Багато це чи мало можно зрозуміти, якщо співставити з тим, що у області під сільське господарство задіяно 416 тисяч гектарів (разом з пасовищами).
Не доходила до наших селян і так звана часткова компенсація банківських кредитів через механізм здешевлення коротко- і довгострокових кредитів в комерційних банках. За словами Степана Нодя, на таку компенсацію мають право сільськогосподарські підприємства, річний валовий товарообіг яких не менше мільйона гривень.
«Але у нас здебільшого працюють дрібні товаровиробники, фермерські господарства. З цього приводу облдержадміністрація зверталася в Мінагрополітики, і нас почули», — запевняє перший заступник начальника Головного управління АПК. Полегшало? На жаль, проблеми на цьому не закінчилися. Коли Кабмін розробляв положення, було звужено коло учасників державних програм. А переробну галузь взагалі позбавили права розраховувати на таку підтримку держави. Якщо торік такі підприємства взяли кредит, скажімо, на три роки й отримали компенсацію, то цього року про них «забули». Відтак вони тепер не братимуть кредити на оновлення основних засобів виробництва, реконструкцію, розвиток. Наразі «переробка» мусить працювати з товаровиробником за так званими ф'юнчерними контрактами. Але ж торік через пільгове кредитування переробки здійснювалося кредитування особистих селянських господарств, які не мають права на участь у державних програмах... І це великий збиток для нашого селянства.
Частина сільськогосподарських підприємств за новими порядками не отримає компенсації за худобу, оскільки змінилися критерії щодо кількості поголів'я, а також вагові норми. Відтак певна частина грошей, що мали б підтримувати село, повернеться назад до Києва.
Головне управління агропромислового розвитку подало до Мінагрополітики свої розрахунки на фінансування 15 програм — на суму 45,8 мільйона гривень. За січень—лютий на цю мету виділено близько 8 мільйонів. З них на державні програми близько 2,3 мільйона — це фінансова підтримка виробництва продукції рослинництва, програма з надання дотацій на посів озимих і ярих культур. Але надійшло на ці призначення 643 тисячі гривень, які вже використані. У чому тут річ? У відповідних документах чітко визначено, які саме підприємства мають право на дотації. І ті з них, що мають будь-які борги (з податків, відрахувань до Пенсійного фонду), на фінансову підтримку можуть не розраховувати. Але є спеціальні районні комісії, що працюють з такими підприємствами. «Підприємці-боржники посіяли елітне насіння, використали міндобрива, то мали б дістати часткову компенсацію за придбання міндобрив, дотацію на гектар, за елітне насіння. Якщо ж не надати підтримку за державними програмами, ми погіршуємо фінансове становище таких підприємств... Інша річ — банкрути. Їм неможливо зарадити», — зауважує Степан Федорович.
Чи пишатимемося родючими виноградниками і чи смакуватимемо солодке вино — також залежить від державної програми. Зараз підтримують ті виноробні підприємства, які мають переробку, власну сировинну базу. Але це актуально лише для підприємців, що вирощують виноград європейських сортів, а не технічних, як, скажімо, Ізабелла. Таким великим виноробним підприємствам, як «Айсберг», «Чизай» та «Котнар», держава компенсує затратну частину, що становить 48%. Малі ж підприємства майже припинили виробництво. Бо для них занадто висока вартість ліцензій на право розливу — 500 тисяч гривень. І взагалі нині у них кепські перспективи. Адже зі вступом України до СОТ підтримуватимуть лише великих товаровиробників.
Однак на Закарпатті є депресивні, здебільшого гірські райони, в яких неможливо організувати господарства такого масштабу. «Коли хочемо мати м'ясокомбінат або молокозавод за всіма нормами, то мусимо думати, як організувати в області кілька великотоварних виробництв, приміром, зі свинарства, вирощування птиці, великої рогатої худоби. Адже без стабільного забезпечення сировиною велике товаровиробництво неможливе», — наголошує Нодь і розповідає про деякі напрацювання з птахівництва. Зокрема, фермерське господарство «Орос» вирощуватиме і перероблятиме продукцію у замкненому циклі. Планують організувати і свинокомплекс. Працюють з фермерами, товариствами, які мають обрати молочний м'ясний напрям розвитку тваринництва і вирощувати щороку по 200— 300 голів, згідно з обраною спеціалізацією. Нодь говорить про перші наслідки, які вже стають помітними. Господарства потроху виходять з глибокого застою, який спостерігався після розвалу колгоспної системи. За останні рік—два в області стали до ладу свинокомплекси, племінні господарства, закладені нові сади і виноградники.
Наталка ПОПОВИЧ, "День"
18 квітня 2007р.
Теги: