По Закарпатській області: надходження ПДВ за 11 місяців 2006 року склали 281,3 млн.грн., що на 6,7 млн.грн. більше відповідного періоду 2005 року. При цьому сума ПДВ із ввезених на митну територію України товарів, сплачена митним органам, складає 507,1 млн.грн. і у порівнянні з відповідним періодом минулого року зросла на 168,8 млн.грн.
Відбулися й позитивні зрушення в частині відшкодування ПДВ. Так, за 11 місяців цього року платниками заявлено до відшкодування податку на додану вартість на суму 21 млрд. 190 млн. грн., за той же період відшкодовано ПДВ на суму 20 млрд. 167млн.грн. Зазначимо, що останнім часом ДПА України приклала значних зусиль для наведення ладу у питанні відшкодування ПДВ, оскільки у спадщину новому керівництву податкового відомства залишилось 5,6 млрд. грн. невідшкодованого ПДВ (станом на 1 серпня 2006 року), з яким тепер працюють податківці і повертають підприємствам.
Показники бюджетного розпису з відшкодування ПДВ за 11 місяців 2006 року вже забезпечено на 90,5 відсотка.
Щодо грошових коштів, то обсяг заявленого і невідшкодованого ПДВ станом на 1 грудня 2006 року склав 6 млрд. 986 млн. грн. При цьому, у складі залишку заявлених до відшкодування сум ПДВ переважна більшість – суми, що перевіряються органами податкової служби у межах законодавчо встановлених термінів (60 днів), і лише 2,4 млрд. грн. (35 відсотків) – це суми, термін перевірки по яких перевищує 60 днів, але за наявною інформацією потребують додаткових доказів та перевірок.
По Закарпатській області: за січень – листопад 2006 року фактично відшкодовано податку на додану вартість у сумі 85 794,1 тис.грн. (за 11 місяців 2005 року - 85 137,1 тис.грн.). Середньомісячні суми відшкодування як у минулому, так і в поточному році складають біля 7,7 млн.грн. В грудні 2006 року станом на 19.12.06р. фактично відшкодовано на розрахункові рахунки податку на додану вартість у сумі 4 074,0 тис.грн., та на 4 481,5 тис.грн. висновки знаходяться на виконанні в органах Державного казначейства.
Згідно з аналізом, проведеним фахівцями ДПА України, в загальній сумі невідшкодованого ПДВ не менше 2,5 млрд. грн. так званого сумнівного, а простіше „фіктивного” ПДВ.
Також слід відзначити, якщо за січень – липень темпи росту заявлених і невідшкодованих сум ПДВ становили 37 відсотків, то протягом серпня – листопада вони скоротилися до 25 відсотків.
Станом на 01.12.2006 року загальна сума невідшкодованого ПДВ по Закарпатській області складала 46 759,4 тис.грн. і в порівнянні з початком року зросла на 20 726,5 тис.грн., в тому числі:
2 144,1 тис.грн. – по сумах задекларованих до 01.07.2005 року;
44 615,3 тис.грн. – по сумах задекларованих після 01.07.2005 року,
в т.ч.: 26 082,9 тис.грн. – у межах термінів встановлених законодавством процедур;
18 532,4 тис.грн. – з порушенням термінів встановлених законодавством процедур ( не завершено перевірки та знаходяться на розгляді у судових органах).
З початку 2006 року Державною податковою адміністрацією України попереджено 3 836 фактів безпідставних заявок на відшкодування ПДВ з бюджету на суму 2 млрд. грн. , в тому числі по Закарпатській області більше 200 фактів на суму понад 25 млн.грн.
Значно підвищилася ефективність перевірок щодо обґрунтованості заявлених до відшкодування сум ПДВ. Тільки за жовтень упереджено незаконне відшкодування податку на додану вартість на суму 319 млн. грн., у листопаді – на 512 млн. грн. За жовтень – листопад цього року сума упередженого незаконного відшкодування ПДВ більша ніж за все І півріччя 2006 року (770 млн. грн.)
Зважаючи на численні спроби деяких „підприємців” незаконно отримати кошти з державного бюджету, неможливо проводити огульні відшкодування ПДВ. Разом з тим, така ситуація не повинна впливати на фінансово-господарську діяльність підприємців, які вчасно та у повному обсязі виконують свої податкові зобов’язання. І ДПА України на сьогоднішній день пропонує декілька варіантів вирішення цієї проблеми.
Зокрема, це запровадження ПДВ-рахунків, введення ПДВ-поля у платіжному дорученні, подання в електронному вигляді реєстрів виданих та отриманих податкових накладних. З цих питань до Верховної Ради подано відповідні законопроекти .
Податківцями активно пропонується перехід на звітування в електронному вигляді та подання платниками податків разом із деклараціями за відповідний звітній період копій записів в реєстрах отриманих та виданих податкових накладних. Органи ДПС до цього готові, можуть надати платникам відповідне програмне забезпечення. Це дозволить забезпечити прозорість системи адміністрування та відшкодування податку на додану вартість, зменшити терміни проведення перевірок, уникнути впливу людського фактора. По Україні уже понад 2500 СГД уже уклали відповідні угоди з ОДПС на подання податкової звітності в електронному вигляді.
Проте перехід платниками податків на подання податкової звітності, зокрема подання реєстрів отриманих і виданих податкових накладних, йде важко. По Закарпатській області станом на 15 грудня 2006 року угоди про подання податкової звітності в електронному вигляді уклали 51 платник, із них 29 уже продають податкову звітність у електронному вигляді. Але поки що жоден не подає реєстр податкових накладних.
Запровадження запропонованих Державною податковою адміністрацією України змін у податковому законодавстві щодо ПДВ повинно покласти край розмовам про непрозорість в адмініструванні цього податку та корупцію, поставити надійний заслін на шляху розкрадання бюджетних коштів.
В той же час у питаннях відшкодування ПДВ є ряд проблем, які потребують нормотворчого та законодавчого врегулювання.
Так, згідно з пп.7.7.2 п.7.7 ст.7 Закону України “Про податок на додану вартість” бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від’ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів (послуг) у попередньому податковому періоді постачальникам таких товарів (послуг).
В розрахунку бюджетного відшкодування (додаток 3 до декларації з податку на додану вартість) передбачено рядок 3 “сума податкового кредиту попереднього податкового періоду, фактично сплачена отримувачем товарів (послуг) у попередньому податковому періоді постачальникам таких товарів (послуг)”, який обмежує суму бюджетного відшкодування. Лише листом ДПА України від 28.11.2005р. №14110/5/16-1116 було роз’яснено, що залишок від’ємного значення податку після бюджетного відшкодування, включений до складу податкового кредиту наступного податкового періоду, підлягає бюджетному відшкодуванню в послідуючих звітних періодах у разі проведення розрахунків за товари (послуги) в частині від’ємного значення податку. В подальшому листами ДПА України роз’яснено, що в розрахунок суми бюджетного відшкодування включаються лише суми податкового кредиту попереднього періоду в межах суми податку, сплаченого в такому ж попередньому періоді. Однак, в господарській діяльності не завжди співпадають податковий період включення до податкового кредиту та період сплати податку: наприклад, при отриманні товару з відстрочкою оплати, при запізненні в отриманні податкової накладної тощо.
Вважаємо, що зазначеним пунктом Закону “Про ПДВ” не пов’язується сума сплаченого податку в попередньому періоді з податковим кредитом попереднього періоду, тобто формою розрахунку бюджетного відшкодування (додаток 3 до декларації) накладено обмеження, яке не передбачене Законом.
Також згідно з роз’ясненнями ДПА України податкові векселі, погашені за рахунок бюджетного відшкодування, не включаються до розрахунку бюджетного відшкодування, оскільки вони не сплачені грошовими коштами. Але, таке погашення векселів рівнозначне сплаті коштами, які були б відшкодовані платнику з бюджету на його розрахунковий рахунок. Якщо податкові векселі, погашені за рахунок бюджетного відшкодування, не включаються до розрахунку бюджетного відшкодування, то платнику ПДВ взагалі нема сенсу погашати податковві векселі за рахунок бюджетного відшкодування, а вимагати бюджетне відшкодування на його розрахунковий рахунок, з якого і погасить векселі живими коштами і матиме право знову на бюджетне відшкодування.
Аналогічно згідно з роз’ясненнями ДПА України не включаються в розрахунок бюджетного відшкодування суми ПДВ з послуг, наданих нерезидентом на території України, які включені до податкових зобов’язань в декларації, за якою в розділі ІІІ не визначено податок до сплати, а визначено від’ємне значення. Це призводить до накопичення рядка 26 декларації, який для “чистих” експортерів не погашається в майбутньому податковими зобов’язаннями.
Оскільки згідно з Законом “Про ПДВ” відшкодуванню підлягає сума податку фактично сплачена в попередньому періоді (одному періоді) та в розрахунку бюджетного відшкодування пов’язується сплата попереднього періоду (одного періоду) з податковим кредитом попереднього періоду (одного періоду), то новостворені платники, в яких накопичилося від’ємне значення за перші 12 місяців (в тому числі з придбання або спорудження основних фондів), не можуть отримати бюджетне відшкодування за декларацією за 13-ий період. Особливо гостро цю проблему відчувають “чисті” експортери, які не мають податкових зобов’язань, що могли б погасити накопичене від’ємне значення в майбутніх податкових періодах.
Ці проблемні питання викликають непорозуміння платників податків з податковими органами.
У зв’язку з цим та з метою налагодження партнерських відносин з платниками податків Громадська рада при ДПА у Закарпатській області ПРОПОНУЄ:
1) внести зміни до пп.7.7.2 п.7.7 ст.7 Закону “Про ПДВ”, замінивши слова “у попередньому податковому періоді” словами “у попередніх податкових періодах” та внести відповідні зміни до Розрахунку бюджетного відшкодування (додаток 3 до декларації з ПДВ), привівши його у відповідність до норм Закону України “Про ПДВ”;
2) внести зміни до Закону України “Про ПДВ”, які б дозволили відшкодовувати новоствореним платникам податок на додану вартість з придбання або спорудження основних фондів в перші 12 місяців після реєстрації,
3) з урахуванням пункту 1 внести зміни до Закону України “Про ПДВ”, які б дозволили відшкодовувати новоствореним платникам накопичене за перші 12 місяців від’ємне значення;
4) видати податкові роз’яснення ДПА України, якими вважати податкові векселі, погашені підтвердженим бюджетним відшкодуванням, сплаченими, і передбачити право платника включати їх до розрахунку бюджетного відшкодування; аналогічно вважати сплаченими суми ПДВ з послуг, наданих нерезидентом на території України, включені до податкових зобов’язань в декларації, в розділі ІІІ якої визначено від’ємне значення.
Враховуючи вищенаведене, Громадська рада при ДПА у Закарпатській області ВИРІШИЛА:
1. Підтримати зусилля органів ДПС України по забезпеченню прозорості системи адміністрування та відшкодування податку на додану вартість.
2. Голові Громадської ради Рябичу А.В. направити пропозиції по удосконаленню податкового законодавства щодо відшкодування ПДВ Громадській колегії ДПА України для їх врахування при розгляді цього питання.
Рекомендувати Громадським радам при державних податкових інспекціях посилити роз’яснювальну роботу серед платників податків щодо подання податкової звітності, зокрема реєстру податкових накладних, у електронному вигляді.
Офіційний сайт ДПА у Закарпатській області.
04 січня 2007р.
Теги: