— Романе Васильовичу, прокоментуйте, будь-ласка, ситуацію, яку нині маємо в області з видачею документів дозвільного характеру.
— Ми недавно вивчали стан справ відповідно до повноважень представництва щодо здійснення державного нагляду за додержанням вимог законодавства з видачі документів дозвільного характеру, фактичного стану речей щодо функціонування дозвільних центрів та забезпечення їх роботи органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування в Закарпатському регіоні. Тому можу сказати, що станом на кінець травня цього року на 18 адміністративних територіях краю створено 18 дозвільних центрів та працює 19 адміністраторів. Практично в усіх районах та містах обласного значення у роботі дозвільних центрів задіяні відділи архітектури, містобудування та житлово-комунального господарства, земельних ресурсів райдержадміністрацій (міськвиконкомів), територіальні органи санепідемстанцій, державного пожежного нагляду, управління екології та природних ресурсів (окремими центральними органами виконавчої влади) підписано відповідні угоди, згідно з якими посадові особи дозвільних органів було зобов'язано брати участь у роботі дозвільних центрів. Але, на превеликий жаль, дозвільні органи не виконують вимог підписаних угод, тобто не беруть участі в роботі вище зазначених центрів.
— Що робить представництво для усунення порушень у сфері видачі документів дозвільного характеру?
— На початку року ми перевірили дозвільні органи та державних реєстраторів Берегівської та Мукачівської районних державних адміністрацій, Берегівського та Мукачівського міськвиконкомів та дозвільного органу Державної інспекції з карантину рослин у нашій області. Відтак за участі представників прокуратури вивчали роботу реєстраційного та дозвільного органів Ужгородської РДА, а вже в кінці травня за участю представників Держкомпідприємництва України цікавилися станом справ у відповідних структурах Виноградівської та Тячівської районних державних адміністрації.
Порушень було чимало, але на кінець травня майже всі вони були усунуті, про що безпосередньо до представництва надійшли письмові відповіді.
— Нещодавно в обласній державній адміністрації зібралися підприємці для серйозної розмови про те, як виконуються вимоги Закону України «Про дозвільну систему в сфері господарської діяльності».
— Справді, 13 травня 2008 року ми зібралися в стінах облдержадміністрації, аби обговорити основні питання діяльності дозвільних центрів. Це зібрання проходило в режимі робочої наради, яка дала змогу більш детально та конструктивно охопити ті проблемні питання, що виникають в адміністраторів під час видачі документів дозвільного характеру. У його роботі взяли участь заступник голови Держкомпідприємництва України Сергій Іголкін, директор Департаменту дозвільної системи Держкомпідприємництва України Олександр Андреев, начальник відділу контролю Департаменту дозвільної системи Держкомпідприємництва України Валерій Курилко, завідувач сектору ліцензування, дозвільної системи та реєстрації представництва Держкомпідприємництва у Закарпатській області Сергій Бокшан, представники прокуратури та обласної держадміністрації.
Адміністратори порушували найбільш проблемні питання, які виникають на місцях при реалізації Закону України «Про дозвільну систему в сфері господарської діяльності» на практиці. Зокрема, говорили проте, що в більшості районів виконання функціональних обов'язків адміністратора покладаються на посадових осіб різних структурних підрозділів, як «в. о. адміністратора», що вповільнює ефективне виконання завдань, покладених на відповідного спеціаліста. Також суттєвою проблемою залишається погане матеріально-технічне забезпечення деяких дозвільних центрів із видачі документів за «принципом організаційної єдності». Дається взнаки недостатнє фінансування органами місцевого самоврядування та виконавчої влади через те, що у відповідних бюджетах на 2008 рік не були передбачені видатки для покриття витрат на створення та функціонування таких установ.
Суттєво гальмує роботу дозвільних центрів і невизначеність на законодавчому рівні переліку документів дозвільного характеру. Остаточне вирішення зазначеної проблеми можливе лише після прийняття законів України «Про перелік документів дозвільного характеру» та «Про внесення змін до Закону України «Про дозвільну систему в сфері господарської діяльності».
Гострою проблемою також є видача документів дозвільними органами поза межами дозвільного офісу, що само пб собі перекреслює поняття «принцип організаційної єдності» та може призвести до корупційних діянь як з боку дозвільних органів, так і суб'єктів господарювання.
— Серед особливо важливих завдань представництва нагляд за додержанням вимог законодавства у сфері регуляторної політики. Проблем ще багато тут маємо?
— Якщо орієнтуватися на проведений нами моніторингу Берегівській і Мукачівській РДА, Берегівській та Мукачівській міських радах і їх виконавчих комітетах, який ми провели нещодавно, порушення вимог законодавства мають місце на етапі підготовки та прийняття регуляторних актів. Так, регуляторними органами не виконується вимога законодавства щодо обов'язкового затвердження плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на поточний рік, що порушує такий принцип регуляторної політики, як передбачуваність і прозорість та врахування громадської думки.
Ще одним суттєвим недоліком є те, що рай держадміністрації та міські ради й міськвиконкоми не оприлюднюють інформацію про здійснення державної регуляторної політики. А якщо регуляторні акти не було оприлюднено у друкованих засобах масової інформації в 10-денний термін після їх державної реєстрації або прийняття та підписання (коли ті не підлягають державній реєстрації), вони вважаються такими, що не набрали чинності.
На жаль, має місце і той факт, що громадяни, суб'єкти господарювання, їх об'єднання та наукові установи не користуються своїм правом щодо подання до регуляторних органів пропозицій про необхідність підготовки проектів рішень та розпоряджень, правил, положень, інших актів цих органів, а також про необхідність їх перегляду.
Натомість вважаємо своїм важливим досягненням те, що всі райдержадміністрації, за винятком Міжгірської, забезпечили затвердження заходів щодо реалізації державної регуляторної політики на 2008 рік, що дасть змогу зробити діяльність місцевих органів виконавчої влади більш прозорою та передбачуваною. Разом із райдержадміністра-ціями (крім Виноградівської, Міжгірської, Перечинської, Мукачівської) проведено копітку роботу по визначенню відповідальних осіб в органах місцевого самоврядування. З приводу цього хотілося б щиро подякувати головам РДА за плідну співпрацю.
До речі, представництво має на меті до кінця року реалізувати кілька цікавих та важливих для суб'єктів господарювання проектів, які будуть спрямовані на підтримку та розвиток підприємництва. Але про це — детальніше іншим разом...