Перше питання, з яким звертаємося до директора підприємства Мирослави Каламуняк:
– Для кого виготовлено продукцію, коли і в яких магазинах можна її придбати?
– Наша продукція, в основному, змодельована для сучасних ділових жінок як молодого, так і елегантного віку. Найновіші моделі у невеликій кількості пропонуємо, в першу чергу, у нашому фірмовому магазині. Маємо своїх постійних прихильників, які добре знають нашу продукцію, довіряють нашому стилю і відчуттю моди. Однак в основному, наші вироби можна придбати за кордоном, адже сьогодні Ужгородська швейна фабрика майже 90% об'ємів шиє для замовників від провідних фірм Європи під відомими у світі моди брендами. Приблизно так працює більшість із тих виробників легкої промисловості, які ще залишились на Україні. Робота за давальницькими схемами дає можливість зберегти виробництво, кадровий та інтелектуальний потенціал підприємств. Саме це і допомогло нашому підприємству навіть у найважчі часи розвиватися, вдосконалювати якість продукції і рівень виробництва. Під своїми торговими марками на вітчизняному ринку ми продаємо сьогодні тільки 10% продукції.
– Все це наслідки економічної кризи останніх років?
Можна сказати, що криза у легкій промисловості триває ще з 90-х років, а нинішні економічні неприємності тільки її посилили. За останні двадцять років Україна практично втратила свою легку промисловість. На прилавках здебільшого одяг китайського та турецького виробництва, або ж уживаний дешевий одяг. Протягом останніх місяців, аби відродити галузь, уряд збирається запровадити низку заходів, серед яких і запровадження нульової ставки податку на прибуток галузевих підприємств. Хоча прибуток вітчизняні швейні підприємства вже давно не отримують і в основному виживають як можуть. Адже на вітчизняному ринку продукція підприємства, яке працює у легальному полі та сплачує всі податки, не може рівнятися у ціні продукції, коли її завозять контрабандою або із заниженням митної вартості. От і виходить, що сьогодні українські виробники одягу спокійно конкурують з французькими, італійськими, англійськими виробниками модного одягу, і в той же час, на внутрішньому ринку ми не можемо ефективно працювати у зв'язку з відсутністю єдиних, цивілізованих правил гри.
– Зараз у країні обговорюється і приймається низка реформ. Чи зможуть вони значною мірою стимулювати розвиток швейної промисловості? Якщо говорити про терміни, за який час, за вашим прогнозом, галузь може відродитися?
– Звичайно, це відбудеться не за один день. Якщо держава реально стане на захист вітчизняного виробника, запровадить необхідні економічні реформи та введе рівні правила гри на внутрішньому ринку, це дасть свої позитивні результати вже найближчим часом. І відчує зміни не тільки виробник, а, в першу чергу, і державний бюджет. Адже навіть у найскрутніші часи невелика за масштабами країни Ужгородська швейна фабрика щороку сплачує до державного бюджету понад З млн. гривень тільки у вигляді податків, виробляє понад 300 тисяч одиниць готових виробів на суму понад 11 мільйонів гривень. Якщо ж за сприятливих умов збільшиться виробництво, на більшості підприємств зростуть продажі, а відповідно обігові кошти, зарплати, податки і т.д. І все це, до речі, цілком реально, необхідно тільки бажання, державну волю і наполегливість у прагненні зробити свою державу багатою і заможною.
– Важливим чинником потенційного успіху галузі є формування індустрії моди. Що тут відбувається сьогодні?
– Завжди так було і буде надалі, що попереду буде той, хто створює новий продукт, а не копіює уже створене. Тому мода – це завжди завтрашній день. Як елемент культури, вона органічно поєднує у собі духовне й матеріальне, піднесене й земне. Мабуть тому її люблять, намагаючись не помічати її прагматизму, залюбки граючи за її правилами, що повсякчас змінюються. На суспільному рівні ми активно беремо в цьому участь. Сьогодні в Україні спостерігається активний розвиток індустрії моди: сформувалася фешн-культура, з'явилися дизайнери, імена яких відомі не тільки у нас в країні. Розвитку моди сприяють сезонні покази модних колекцій, в яких ми, до речі, беремо активну участь, викликають зацікавленість та стають більш популярними конкурси дизайнерів. Ми щиро зацікавлені в тому, щоб мода охоплювала широке коло наших співвітчизників. Від цього залежить і попит на наші вироби: сучасні, якісні, зручні, популярні у європейській торговій мережі, вони поки що майже на сезон випереджають "модний попит" нашого споживача. Ми намагаємося це виправляти, перш за все, за допомогою нашої вже широко відомої торгової марки "Парада" та порівняно нових – "Vertex" та "Одяг з Ужгорода".
– Ви відрізняєтеся від більшості вітчизняних виробників не тільки якістю та сучасністю виробів, а й широким асортиментом.
– Так, ви абсолютно праві, нам було б простіше працювати вузькопрофільно. Але простіший шлях не завжди є вірним, особливо для майбутнього розвитку. Ми повинні задіяти наш інтелектуальний потенціал, дати можливість розвиватися нашим професіоналам: дизайнерам, конструкторам, стилістам. Жарт про те, що жінки купують одяг за правилом: "Це не братиму, бо таке ніхто не носить, а це не підходить, бо таке носять усі" має місце. Тож необхідно створювати щось ексклюзивне. Нам це вдається, бо маємо хороших спеціалістів, які можуть модні тенденції одягу сумістити з особливостями фігури наших жінок. Ми випускаємо продукцію в асортименті модельного ряду аж до 64 розміру, маємо колекції для молоді та представниць елегантного віку. Такого в Україні майже не практикується. Наша продукція модна, ексклюзивна і оптимально відповідає критерію "ціна плюс якість".
– Які новинки будуть у весняній колекції?
– Одна з особливостей нашої колекції – ми шиємо сукні і віримо, що вони потіснять джинси і брюки. Плаття із ситцю, батисту, шовку, оригінальна колористика, розкішні моделі – і все це буде носитися... І звичайно, у нас будуть блузки, брюки, спідниці, жакети для жінок елегантного віку і зовсім юних.
А взагалі, нам страшенно важко, та ми не здаємося... Бо життя прекрасне!
"Закарпатська правда", Karpatnews.in.ua