З метою організації системної роботи з платниками податків, направленої на руйнування схем мінімізації платежів до бюджету та ухилення від оподаткування, а також пошуку резервів збільшення податкових надходжень до Державного бюджету України, ДПА у Закарпатській області постійно проводить моніторинг суб’єктів господарювання, які при значних обсягах валових доходів сплачують невідповідні суми податків.
Особлива увага по виявленню цих схем приділяється структурними підрозділами ДПА у Закарпатській області в процесі проведення документальних перевірок юридичних осіб. Так, протягом 2006 р. та 1 кварталу 2007 р. підрозділами аудиту було виявлено більше 20 схем мінімізації податкових зобов’язань та ухилення від сплати податків.
Аналіз діяльності багатьох великих підприємств області засвідчує, що при нарощуванні обсягів виробництва та реалізації товарів (робіт, послуг) вони сплачують мізерні суми податків. Використовуючи недосконалості (подвійне трактування) податкового законодавства, дані суб'єкти господарської діяльності намагаються приховати прибутки, отримані в результаті фінансово - господарської діяльності і відповідно мінімізувати податкові зобов’язання. В результаті таких дій бюджет держави недоодержує значні суми коштів.
Умовно виявлені схеми мінімізації податкових зобов’язань можна розділити на чотири категорії:
1. Схеми зменшення податкових зобов’язань.
2. Схеми оптимізації податкових зобов’язань.
3. Схеми ухилення від оподаткування.
4. Схеми, що мають ознаки шахрайства.
До першої та другої категорій відносяться схеми, які формально виглядають законними, проте їх реалізація не є можливою без залучення інших суб’єктів господарювання. При цьому слід відмітити законність здійснених операцій, пов’язаних з такими категоріями, і визнавати „зловживання” суб’єктом господарювання своїм правом, розмежовуючи діяльність на господарську й таку, що здійснюється без очевидного економічного змісту.
Третя категорія схем мінімізації податкових зобов’язань пов’язана з ухиленням від оподаткування. Зазначене досягається за рахунок не відображення у податкових деклараціях податкових зобов’язань, використання окремими суб’єктами господарювання у розрахунках підставних („фіктивних”) осіб, або ж СГД, визнаних банкрутами.
Четверта категорія схем прямо пов’язана з шахрайством, підробкою документів. Зазначене може досягатись шляхом укладання удаваних правочинів, зокрема використання підроблених документів, у тому числі для отримання незаконного відшкодування з бюджету сум ПДВ.
Застосування зазначених схем в сукупності дозволяє вивести в тіньовий сектор певну частину прибутку, що утворюється на стадії оптової або роздрібної торгівлі і в декілька разів перевищує реальний прибуток у сфері виробництва.
ДПА у Закарпатській області проводить аналіз діяльності підприємств за окремими напрямками їх господарювання (видобуток та розлив мінеральної води, оптова та роздрібна торгівля паливно-мастильними матеріалами, роздрібна та оптова торгівля побутовими товарами , лісопереробна промисловість тощо). Практично, по всіх напрямках діяльності встановлено використання суб’єктами схем мінімізації податкових зобов’язань по податку на прибуток та ПДВ. Дана інформація використовується при проведенні зустрічей керівництва ДПА у Закарпатській області та податкових інспекцій з керівниками підприємств -“мінімізаторів”, на яких обговорюються можливі шляхи відмови останніх від застосування схем мінімізації податкових зобов’язань та збільшення обсягів сплати податків (зборів).
Особливе занепокоєння викликає ріст кількості підприємств, що здійснюють виробничу діяльність або оптово-роздрібну торгівлю, але мінімізують податкові зобов’язання по податку на прибуток та ПДВ шляхом здійснення нетипових експортних операцій – як експорт шкіри великої рогатої худоби, олії соняшникової. Так, протягом 2006 р. було виявлено 17 підприємств, які проводили операції з нетипової для себе діяльності. На жаль, дана тенденція зберігається і протягом першого кварталу 2007 року.
Комплексний підхід у вирішенні поставлених питань щодо руйнування зазначених вище схем мінімізації податкових зобов’язань малоприбутковими підприємствами, дає змогу розширити базу оподаткування податком на прибуток, а також залучити до сплати податків суб’єктів господарювання, які їх використовують.
Зважаючи на вищевикладене, Державна податкова адміністрація у Закарпатській області і надалі приділятиме увагу аналізу економічної доцільності окремих низькорентабельних (бездохідних) господарських операцій та пошуку шляхів припинення використання схем мінімізації податкових зобов'язань з податку на прибуток та податку на додану вартість.
Заступник голови ДПА у Закарпатській області І.І.Матьола
20 квітня 2007р.
Теги: