Тривожний дзвіночок пролунав на недавній сесії обласної ради – йшлося про звернення народного депутата Василя Петьовки щодо порушень закону стосовно іноземного інвестора, який започаткував у Вилоку підприємство "Старвуд Закарпаття". Ось тільки не зрозуміло – головний закарпатський міліціонер Павло Кононенко бездіяльністю сприяє рейдерському захопленню підприємства з іноземними інвестиціями у своїх інтересах чи працює на міністра Юрія Луценка, який його на Закарпаття посилено проштовхував. Хочеться сподіватися на нардепа, радника Прем’єра Владислава Каськіва та справжніх правоохоронців, яким адресовано прохання перевірити викладені у зверненні Василя Петьовки факти.
Власники фінансували, а директор... сприяв банкрутству
Отож 2006 року канадська компанія "6661041 Canada іпс." вклала у ТОВ "Старвуд Закарпаття" у Вилоку на Виноградівщині грошима й майном 12 мільйонів доларів інвестицій. Рішенням засновника виконувачем обов’язків генерального директора призначили громадянина України О.О. Ісаченка.
У грудні минулого року представники іноземного інвестора, власника товариства приїхали перевірити, як використовуються кошти й виконується бізнес-план. Проте Ісаченко, всупереч закону, відмовився надати їм документацію й звіт про діяльність підприємства.
Відтак власники встановили, що Ісаченко (при достатньому фінансуванні підприємства засновниками) у січні 2008-го в банку "Арма" в Києві отримав 4 мільйони гривень кредиту під 28 % річних, які надалі було збільшено до 32 %, надавши в заставу майно підприємства, вартість якого... вдесятеро перевищує суму позики. При цьому, хоч підприємство мало достатньо коштів, Ісаченко поточні платежі не сплатив, штучно заганяючи установу, якою "керував", у боргову яму.
"Сліпі" й "глухі" правоохоронці
28 січня вже цього року, відповідно до статуту підприємства, рішенням загальних зборів товариства було змінено керівництво установи та виконавчі органи товариства; внесенно відповідні зміни до Статуту; обрано Президентом товариства з правом підписання всіх фінансових документів Василя Цугу, а О. Ісаченка залишено на посаді в.о. генерального директора без права підпису фінансових документів; прийнято нового учасника – ТзОВ "Аміссас" з Пряшева (Словацька Республіка), яке зобов’язалося протягом року внести до статутного капіталу 123 900 000 грн.
Усі ці зміни, відповідно до законів України, зареєстровано в державного реєстратора, в органах статистики й контрольних органах.
Проте Ісаченко не підкорився рішенню загальних зборів товариства і фактично захопив підприємство. Він уклав угоду з установою, яка надає послуги з охорони,і не допускає на "Старвуд Закарпаття" законних власників. Також він звернувся до Мукачівського міськрайонного суду й до Хортицького районного суду Запоріжжя й дістав ухвали, що заборонили призначеним загальними зборами керівникам чинити перепони О. Ісаченку в керівництві підприємством.
Пізніше обидві ці ухвали скасували, але Ісаченко й далі незаконно розпоряджається майном підприємства, підписує від імені товариства документи, розпродає за готівку запаси сировини й готової продукціі.
Рішення суду про накладення арешту на все майно підприємства за позовом, поданим представниками власника про визнання недійсними документів, підписаних Ісаченком, Державна виконавча служба не виконала – її представників теж не допустили на територію підприємства.
Заява про це, подана засновниками, як ідеться в запиті, перебуває у Виноградівському РВ ГУМВС і більше 2-х місяців не розглядається. За заявами про погрози на адресу представників інвестора відмовлено в порушенні кримінальної справи навіть без опитування заявників.
1 квітня цього року засновники ТОВ "Старвуд Закарпаття" уклали угоду про надання послуг із охорони майна підприємства з Управлінням ДСО при ГУМВС України в Закарпатській області, перерахували за це гроші. Проте охоронців на фірмі так і не дочекалися – ДСО чомусь не взялася до роботи й під усілякими приводами ухиляється від виконання угоди. А приватні охоронні фірми відмовляються, посилаючись на лист ДСО, який забороняє їм укладати угоду з цим підприємством.
Законних власників на підприємство, повідомляється в запиті, не пускають. Вони, замість того, щоб розвивати виробництво, створювати нові робочі місця, що надзвичайно актуально нині, змушені відстоювати свої права у судах.
З вимогою про захист власники фірми, їх представники неодноразово зверталися до прокуратури Виноградівського району та Закарпатської області, Виноградівського РВ ГУ МВС та ГУ МВС України в області. Однак правоохоронці тільки всіляко сприяють О. Ісаченку в захопленні підприємства. Як зазначено у запиті, є інформація, що все це робиться за сприяння начальника ГУ УМВС Закарпаття П. Кононенка та деяких працівників прокуратури.
Пляма на іміджі держави
Нині, – йдеться у запиті народного депутата Василя Петьовки, українська економіка та фінансова система працюють в умовах глобальної фінансової кризи та зумовленої цим рецесії. Тому дуже актуальним стає завдання підвищення привабливості вітчизняної економіки для іноземних інвесторів й реальної конкуренції за вкладення з економіками сусідніх держав. Конкуренції, головними інструментами якої є реальне, а не декларативне поліпшення інвестиційного клімату, зменшення бюрократичних процедур, спрощення регуляторно-реєстраційних вимог і вжиття радикальних заходів щодо дієвого захисту вкладень.
Причому саме захист інвестицій залишається одним із найпроблемніших елементів інвестиційного клімату – сфери, в якій державним органам так і не вдалося досягти якогось помітного поступу.
Тепер за увагу іноземних інвесторів, за високу оцінку перспективності саме нашої економіки, а не економік сусідніх країн, потрібно боротися – на практиці, а не декларативно поліпшувати інвестиційний клімат.
Те, що пробачали іноземні інвестори в часи загальної економічної ейфорії, може стати неподоланним рубежем для залучення нових іноземних вкладень у період світової фінансової кризи й рецесії. І чим швидше усі ми це зрозуміємо, тим більше буде в України шансів залишитися інвестиційно-привабливою у нових економічних умовах.
На жаль, дії органів виконавчої влади не завжди спрямовані на залучення іноземних інвестицій, створення привабливого інвестиційного клімату, допомоги іноземному інвестору у збереженні вже вкладеного та залученні нового.