– Змінами до законів, прийнятими цього тижня у парламенті порушуються ціла низка положень Конституції і насамперед – процедура призначення глави Кабінету Міністрів. Вилучаються норми щодо права Президента не вносити кандидатуру на посаду прем’єр-міністра України на розгляд Верховної Ради, щодо обов’язків уряду погоджувати з Президентом України звільнення окремих міністрів, щодо обов’язків уряду забезпечувати виконання указів Президента, а не керуватися ними, як це передбачає Конституція. Крім того, вилучаються положення щодо здійснення права законодавчої ініціативи за дорученням Президента щодо забезпечення урядом виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України, а також інші норми. Ці зміни призведуть лише до одного – в країні зруйнується баланс влади. Свого часу саме прийняття антиконституційного закону про уряд і спровокувало позачергові парламентські вибори.
Рік тому Президент України ініціював дострокові парламентські вибори, намагаючись побороти корупцію у стінах Верховної Ради. Сьогодні ж маємо ситуацію, ідентичну минулорічній, коли парламентські сили ігнорують волю виборців. На превеликий жаль, дії Прем’єр-міністра продиктовані не державницькими інтересами.
Ставлення деяких політичних сил країни, а також Прем’єр-міністра щодо військових дій в Грузії показали їх „відданість” національним інтересам. На думку голови облдержадміністрації грузинські події дали чітко зрозуміти, що може чекати Україну. „Люди розуміють, що лише колективна безпека, про що говорив Президент, може врятувати Україну і перекреслити раз і назавжди питання цілісності України. Бо тільки коли безпека є гарантована, тоді можна розвивати економіку”,– вважає Олег Гаваші.
Зрозуміло, що нинішня ситуація спровокована урядом, щоб відволікти увагу українців від головного – що ж зробив уряд за час своєї роботи, як завершує рік і з чим іде у наступний?
Щоб не бути голослівним, проаналізуємо основні позиції діяльності уряду на прикладі нашої області.
Почнемо із найактуальнішого – ліквідації наслідків липневого паводку. Уряд обіцяв в найкоротші терміни зробити все можливе для відновлення зруйнованого житла, однак на сьогодні надійшли тільки авансові платежі. Нажаль, люди які бажають придбати за рахунок компенсацій нові оселі не можуть цього зробити, адже коштів їм уряд і досі не виплатив.
В перші дні після паводку урядовці обіцяли виділити на ліквідацію наслідків паводку для водного господарства 60 мільйонів. Наразі область отримала… 7 мільйонів. А на першочергові роботи з відновлення дорожньої інфраструктури – із 28 млн. надійшло 17,5 мільйона.
Окрема тема – фінансування урядом протизсувної програми. Незважаючи на те, що в зоні активних зсувних процесів знаходиться майже тисяча будинків закарпатців, протягом останніх років з державного бюджету не виділено жодної копійки.
Провальною є діяльність уряду і по основних соціальних програмах. Так і не зуміла прем’єр виконати одну з головних своїх популістських обіцянок – виплатити громадянам знецінені заощадження Ощадбанку СРСР. Згідно з урядовою постановою такі виплати повинні здійснюватися впродовж трьох днів після реєстрації вкладника. На сьогоднішній день гроші дістали лише ті закарпатці, хто зареєструвався до 16 лютого. Компенсації отримали 60 відсотків краян. Решта чекають – не дочекаються.
Що стосується фінансування основних соціальних галузей – освіти і медицини – скажу лише, що на реалізацію шести державних програм охорони здоров’я виділено трохи більше 11 відсотків. Через це медзаклади не отримують нове обладнання, автомобілі швидкої допомоги.
Подібною є ситуація і в галузі освіти. За останні два роки за рахунок державного бюджету не придбано жодного шкільного автобуса. Цьогоріч уряд мав закупити для Закарпаття 23 автобусів, але наразі школи краю не отримали жодного. Натомість з початку року 10 таких автобусів уже закуплено за рахунок обласного бюджету.
Не вирішує уряд і таке гостре питання, як незабезпеченість виплати заробітної плати працівникам органів місцевого самоврядування та працівникам органів виконавчої влади. Наразі дефіцит у розмірі 41 мільйона гривень ми погашаємо за рахунок обласного бюджету. Але вже у жовтні ця проблема особливо загостриться. Уряд же досі не прийняв жодного рішення щодо цього.
І це не єдине питання, яке „зависло” в кабінетах. До прикладу, досі невизначеними залишаються такі важливі питання, як продаж землі, що і донині законодавчо не врегульовано. Загалом для продажу земельних ділянок через аукціон область ще цього року може отримати 28 мільйонів гривень. Але продати їх ми не можемо, а це призводить до значного зменшення надходжень коштів у місцеві бюджети.
Я можу ще багато наводити прикладів, які свідчать про ігнорування потреб областей, простих людей. Приміром, ріст цін цього року відчула кожна сім'я. Намагання ж Юлії Володимирівни зупинити інфляцію є штучними. Інтервенція неякісних і дешевих продуктів харчування на ринок тільки нищить вітчизняного товаровиробника, а не вирішує проблеми.
Зараз же, коли розпочалася боротьба за президентське крісло, для Юлії Володимирівни головне сформувати думку: мовляв, я намагалася зробити все для народу, але мені не дали. Прем’єр-міністр будь-якими методами намагається знайти крайніх у своїх недоліках: коаліцію, Секретаріат Президента і власне Главу держави. Ця роль для неї не нова...