У Свалявському надлісництві продовжують рубку старовікового лісу під нову автодорогу від села Збини до гори Гостра і полонини Рівна

Перший етап вирубки провели ще у березні. Рубка пройшла прямо по локалітетам червонокнижного підсніжника, а тепер доходять до пралісів.

У Свалявському надлісництві продовжують рубку старовікового лісу під нову автодорогу від села Збини до гори Гостра і полонини Рівна

Також нагадаємо, автодорога збігається і з логістичними потребами «Вітропарків», які запланували ВЕС на горі Гостра та полонині Рівна. На Рівній, попри відсутність висновку з ОВД, судові процеси та кримінальне провадження, будівельно-монтажні роботи вже почались. Законність робіт повинна перевірити Деожекоінспекція.

Після біля двохмісячної перерви Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства знову видало лісорубні квитки на суцільні вирубки під будівництво нової лісової автомобільної дороги у кварталах Пашківецького (Жденіївського) лісництва Свалявського надлісництва. Про це свідчать дані реєстру лісорубних квитків.

Вирубка запланована у кварталах 5, 2 та 1 цього лісництва і наразі значиться як «не розпочата», а також не містить дані про виконавця. Проте у суботу, 31 травня, туристи зафіксували рубку у 10 виділі 1 кварталу та 16 і 17 виділах 2 кварталу.

«Тут вже майже доверху все зроблене. Лише нижче 10 виділу 1 кварталу ще є трохи старого лісу. Потім вже все зрубано», – повідомляють туристи.

Через квартали 1-20 Пашківецького (Жденіївського) лісництва Свалявського надлісництва планують прокласти нову лісову автомобільну дорогу, тендер на будівництво якої виграло пов’язане із родиною мера Ужгорода Богдана Андріїва ТОВ «Уждорбуд». Її початок – біля села Збини Жденіївської громади, а поблизу урочища «Перелуки» вона переходить у лісфонд Ужгородського надлісництва і веде до полонини Рівна. Там вирубка, яку провели у тому числі через праліси та їх буферну зону, вже завершена.

Вверху: ділянка лісу, яка ще не була вирубана станом на 23.05.25 року
Внизу: ділянка лісу нової рубки у 2 кварталі, фото із супутника станом на 30.05.25 року

Вирубка, зафіксована у 10 виділі 1 кварталу

Виробниче об’єднення зі структури Держлісагентства «Укрдержліспроєкт», яке надало висновок з погодження траси цієї лісової автомобільної дороги, внесло у нього неправдиві дані. Їх, у свою чергу, їм надали з посадовці Свалявського надлісництва філії «Карпатський лісовий офіс» ДП «Ліси України» (до 01.01.2025 року – філії «Свалявське ЛГ» ДП «Ліси України»).

Зокрема, у висновку йдеться, що траса запроєктованої до будівництва лісової автомобільної дороги не проходить через місця зростання та оселення рідкісних та таких, що потребують охорони, представників флори і фауни та через їх охоронні зони. Однак насправді ця траса проходить через лісові ділянки, дані про які у матеріалах лісовпорядкування свідчать про високу ймовірність присутності там видів різних охоронних категорій, які складають особливу цінність для збереження.

Наприклад, виділ 1 у кварталі 1 представляє собою 200-річний буковий ліс, який зростає на дуже стрімких схилах. «Цій лісовій ділянці притаманні нестійкі ґрунти та водна ерозія, лісове насадження мінусове, що свідчить про зсуви у минулому. Деревина на цій ділянці не складає товарної цінності, а процес організації рубки із застосуванням усіх заходів з мінімізації негативного впливу на ґрунти, який може спричинити ерозійні процеси, зсуви і селі, дорожчі за отриману деревину. Очевидно саме з цих причин цей ліс досяг перестійного віку. Однак саме у цьому лісовому масиві існує дуже висока імовірність зростання видів рослин, занесених до ЧКУ, зокрема ефемероїдів та лісових зозулинцевих. А також проживання червонокнижних видів тварин, зокрема серед ксилобіонтних комах та дуплогнізних і хижих птахів. Те саме стосується виділів 10, 20, 28 у кварталі 1: це букові та буково-ялицеві ліси віком 190-200 років, які зростають на крутосхилах з відповідним рельєфом. У матеріалах лісовпорядкування зазначається, що рельєф представлений ярами, балками, обривами, осипами, зсувами. Насадження мінусове. Ці ділянки не цікаві для економіки, але є цінними для природи і лісового біорізноманіття і є потенційними ОЦЗ 1», – пояснює к.б.н., екологиня Оксана Станкевич-Волосянчук.

Також з документів відомо, що у лісах виділів 1, 10 і 20 у кварталі 1 Свалявське надлісництво виділило ОЦЗ 4. Тобто, це захисний ліс. Тут же ж ліси визначені як старовікові.

Будівництво цієї дороги не було заплановане у матеріалах лісовпорядкування і нагальна потреба та економічна доцільність цієї дороги також є сумнівною. «У цьому лісовому масиві лише частина лісів є експлуатаційними, при цьому частина експлуатаційних лісів є ще молодими (25 років), а частина перестійними через складність рельєфу та нетоварну деревину. Це переважно листяні ліси, іноді – мішані. Вони не становлять групу ризику від пожеж чи поширення хвороб. Ця дорога тупикова, бо веде на полонину Рівна, де немає суб’єктів господарювання, тож немає для кого забезпечувати безперебійні перевезення, як це зазначено в обґрунтуванні необхідності будівництва цієї дороги», – каже Оксана Станкевич-Волосянчук.

Особливі цінності для збереження (ОЦЗ) — це поняття, що застосовується у межах лісової сертифікації FSC та включає рідкісні види живих організмів та їх угруповання; екосистеми та оселища, зокрема праліси та генетичні резервати; захисні функції лісів; екосистемні послуги, які задовольняють потреби громад; культурні та релігійні цінності. Лісові ділянки, де виявлені ОЦЗ, називають особливо цінними для збереження територіями (ОЦЗТ). На таких ділянках обмежені рубки та інша господарська діяльність.


Що іще відомо про рубку під цю автодорогу?

Будівництво цієї автомобільної дороги не передбачено матеріалами лісовпорядкування. Висновок для неї був погоджений і затверджений «Укрдержліспроектом» фактично всупереч постанові Кабміну, що регулює порядок проведення заходів для поліпшення якісного складу лісів, проведення інших рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних із веденням лісового господарства. До комісійного обстеження ділянок під вирубку, на яке посилаються лісівники, не залучили громадськість.

Те, що висновок «Укрдержліспроєку» дійсно містить недостовірні дані про відсутність червонокнижних видів у місцях запроектованої нової лісової автомобільної дороги, наприкінці березня цього року підтвердили експерти двох природоохоронних організацій – ГО «Екосфера» та МБО «Екологія-Право-Людина».

Фахівці задокументували знищення локалітетів підсніжника сніжнобілого (Galantus nivalis). Цей вид занесений до Червоної книги України і захищений відповідним законодавством. Також знищений червоний туристичний маршрут від села Збини до полонини Рівна.

Скрін з фото-доказами із допису з фейсбук-сторінки «Закарпаття екологічне»

Після численних звернень і майже двох місяців зволікань, Державна екологічна інспекція у Закарпатській області провела перевірку але не підтвердила знищення червонокнижних квітів. Звичайно, бо у травні підсніжники вже не цвітуть.

Однак нарахувала збитки у сумі 116,6 тис гривень, завдані незаконною порубкою дерев у кварталах 5 та 6. Також правоохоронці відкрили кримінальне провадження.


До чого тут вітропарки «Вітропарків»?

Хоча «Вітропарки» заперечують свою зацікавленість у нових лісових автодорогах під полониною Рівна і горою Гостра, важко знайти когось іншого, кому було б іще настільки вигідним їхнє будівництво.

На початку квітня цього року інформаційне агентство «Іnterfax-Україна» опублікувало інтерв’ю генерального директора ТОВ «Френдлі Вінд Технолоджі» та ТОВ УК «Вітряні парки України» Владислава Єременка «Енергореформі» у якому, зокрема, було зазначено, що «анонсований раніше проєкт з будівництва 1,5 ГВт ВЕС у Закарпатській області можна реалізувати не менше, ніж за 4,5-5 роки». «Менше ніж за 4,5-5 років ми це не побудуємо. Це пов'язане з декількома чинниками. Перший – це інфраструктура, яку треба спроєктувати і збудувати. Другий – виготовлення самого обладнання. І третій важливий чинник – це клімат. Якщо на інших територіях нашої держави можна будувати протягом всього року, то через особливості клімату час будівництва у горах обмежений. Це весна-літо, трохи осені. Взимку будувати майже неможливо», – цитує «Іnterfax-Україна» Єременка.

Усі із відомих сьогодні високогірні території Українських Карпат на Закарпатті, які «Вітропарки» обрали для своїх проєктів – полонини Рівна, Красна та Апецька, гори Гостра та Лютянська Голиця, Вододільний хребет та Свидовець  оточені пралісами і об’єктами ПЗФ. Тобто, там немає якраз таки немає тієї інфраструктури, про яку говорить Єременко і «яку треба спроєктувати і збудувати». А зробити це без порушення законодавства, насамперед природоохоронного – просто неможливо.

Згодом компанія офіційно заперечувала початок будівельних робіт на полонині Рівна до отримання висновку ОВД. «Відомо, що наразі триває розгляд судової справи – поки ми не отримаємо дозвільні документи та позитивний висновок ОВД, зведення вітряків (ВЕУ) не може здійснюватися»,  заявляли «Вітропарки» наприкінці квітня у коментарі «Укрінформу» на фоні скандалу через триваючі незаконні будівельно-монтажні фундаментів під чотири вітряки планованої ВЕС.

Правоохоронці відкрили кримінальне провадження. У той же час Держекоінспекція лише анонсувала перевірку, коли понад 50% робіт з будівництва фундаментів вже виконані. Тобто, правоохоронці і Держекоінспекція зволікають, дозволяючи екозлочинам відбутися.

Далі оприлюднені відео- та фото-докази у хронологічному порядку: 18 квітня, 29 квітня (автор МБО «Екологія-Право-Людина»), 27-28 травня.

"Закарпаття екологічне"

02 червня 2025р.

Теги: рубка. вирубка, автодорога, дорога, Рівна, Руна, вітропарк, вітряк, Єременко

Коментарі

?***? 03.06.2025 / 10:28:47
А "ці" лісники -і "НАД-лісники"-Шо Не для Охорони Лісу...-А Для ВИРУБУВАННЯ Лісу?..-Шо Така їх "Робота"-ВИРУБУВАТИ і ПроДАВАТИ? А ЗБИТКи ко КОмПЕНСУЄ-Лісники?...-Чи Хто...Держава

Ліс 02.06.2025 / 12:08:52
Гута би їх побила

НОВИНИ: Соціо

16:23
У Верхньому Водяному на Рахівщині згоріла каплиця Фото новина
12:00
Відкрито реєстрацію на перше заняття екоклубу в Ясінях на Рахівщині
19:50
Реєстрація на літні освітньо-природничі табори для дітей в Ужгороді
13:01
/ 1
Підтверджено загибель ще в липні 2024-го Олександра Басараби з Великого Бичкова на Рахівщині Фото новина
04:09
80 тис. грн на підтримку захисників зібрали в Ужгороді під час першого у сезоні велозаїзду "Big City Ride" Фото новина
02:28
/ 2
Обіцяні під парк "Чорні озера" в Ужгороді продовжують засипати сміттям Фото новинаВідео новина
19:40
/ 1
У Мукачеві попрощаються з полеглим на війні Михайлом Ярошем Фото новина
13:22
Жителі Калин на Тячівщині, що відстоюють від ГЕСів Тересву, планують "антивітряковий" сімейний похід на Апецьку
12:45
На Закарпатті останній дзвінок прозвучав для 10 456 одинадцятикласників, в Ужгороді – для 993, у Мукачеві – для 659
20:10
/ 9
Незаконне будівництво вітряків на Руні триває. Держекоінспекція розпочне перевірку лише з понеділка Фото новинаВідео новина
17:41
/ 1
Міндовкілля видало наказ на перевірку забудови полонини Руна вітряками (ДОКУМЕНТ) Фото новинаВідео новина
11:56
Денні табори, екскурсійні тури, екоклуб: "Щасливі діти" розповіли про активне літо із проєктом "Зелені скарби Карпат"
11:14
/ 1
У Виноградові попрощаються з Василем Красним, що помер внаслідок важкого поранення Фото новина
23:04
/ 1
Підтверджено загибель на війні з росією Івана Кинча з Репинного Міжгірської громади, що вважався зниклим безвісти з листопада 2024-го Фото новина
00:30
/ 12
Голова Держаудитслужби представила в Ужгороді нового керівника Управління в Закарпатській області Красиленка Фото новина
15:31
/ 11
Прощавай, Рівна… У Тур’є-Реметах готуються прийняти останні земельні рішення на користь ВЕС на полонині
12:31
"Щасливі діти" розкажуть в Ужгороді про активне літо в межах проєкту "Зелені скарби Карпат"
16:07
/ 1
У вівторок в Мукачеві попрощаються з полеглим Героєм Костянтином Артюгіним Фото новина
14:34
/ 1
У рамках третього обміну додому повернулися ще 6-ро закарпатців (ПРІЗВИЩА)
23:00
У рамках другого обміну з полону в росії повернулися ще 6-ро закарпатців (ПРІЗВИЩА)
21:35
/ 2
Серед звільнених сьогодні з російського полону – десятеро закарпатців (ПРІЗВИЩА)
18:40
/ 10
В Ужгороді екоактивісти пікетували Держекоінспекцію за бездіяльність щодо "фіксації екозлочину" на полонині Руна Фото новинаВідео новина
15:24
/ 2
Підтверджено загибель Юрія Дербаля з Лазів на Мукачівщині, який вважався безвісти зниклим із серпня 2024-го Фото новина
16:06
/ 2
На щиті повертається додому з війни Ігор Капустін з Велятина на Хустщині Фото новина
13:46
/ 1
У суботу в Мукачеві попрощаються з полеглим Героєм Володимиром Форосом Фото новина
» Всі новини