Обмеження доступу громадян на засідання сесії Закарпатької обласної ради та постійних депутатських комісій є грубим порушенням нового антикорупційного законодавства. Це - однозначне порушення конституційних та природніх прав громадян, констатують закарпатські юристи.
Рівно за два роки після Майдану ужгородці вимушені знов захищати базові цінності та свободи. Свободу мирних зібрань, гарантії місцевого самоврядування – участь у прийнятті рішень, доступі до публічної інформації, врахування інтересів громади. Адже, як повідомляло Закарпаття онлайн, Ужгородська міська рада планує обмежити ужгородців у протестах та участі у сесіії. Натомість обласна рада вже запровадила обмеження.
Аналіз регламенту Закарпатської обласної ради від 17.03.2016 року засвідчує, що документ містить норми, які ухваленні з перевищенням повноважень. Закон не надає компетенції органам місцевого самоврядування встановлювати власні норми права щодо обмеження будь-яких прав громадян.
Порядок реєстрації осіб, які бажають бути присутніми на пленарних засіданнях обласної ради затверджений розпорядженням голови обласної ради від 25.03.2016 року №29/01-49, повинен бути скасованим як протиправний.
Так само відсутня компетенція обласної ради щодо визначення режиму закритих пленарних засідань ради. Закон дозволяє винятково такий режим тільки для тимчасових депутатських комісій.
Нагадаємо, що в неділю, 10 квітня о 13.00 год. на Театральній в Ужгороді відбудеться загальноміське віче за доступ до місцевого самоврядування.
Аналіз проекту регламенту та пропозиції
Поточна редакція |
Пропозиція |
Примітка |
|
||
Стаття 6 |
||
|
||
1. Сесії обласної ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до вимог чинного законодавства України та цього Регламенту. |
1. Сесії обласної ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. |
Дефініція пункту 1 ст.6 Регламенту суперечить частині 17 статті 46 Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» з огляду на те, що рада не уповноважена в цій частині створювати норми права. Рада вправі визначати порядок доступу до засідань відповідно до закону. Наразі, порядок доступу до засідань ради жодним законодавчим актом не встановлено. Вичерпний перелік предмету регулювання регламенту ради визначено частиною 15 статті 46 та частиною 15 статті 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». |
|
||
Стаття 7 |
||
|
||
1. За рішенням ради, яке приймається більшістю депутатів від загального складу ради, в кожному окремому випадку можуть проводитися закриті пленарні засідання. 2. На закритому засіданні ради мають право бути інші особи, присутність яких визнана радою необхідною для розгляду відповідного питання. |
Усі пленарні засідання ради є відкритими. Засідання тимчачових контрольних комісій можуть проводитись в закритому режимі відповідно до порядку визначеного законом. |
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» не передбачено можливості проведення закритого пленарного засідання ради чи її інших колегіальних органів, за винятком засідань тимчачових контрольних комісій. Однак, законом не визначено порядок за яким тимчачові контрольні комісії можуть проводити засідання в закритому режимі. Тому такої можливості на сьогодні не має. |
|
||
Стаття 27 |
||
|
||
Право ініціювати розгляд питання на сесії ради мають: голова обласної ради, депутати, постійні комісії, депутатські фракції, групи, голова Закарпатської обласної державної адміністрації. |
Право ініціювати розгляд питання на сесії ради мають: голова обласної ради, депутати, постійні комісії, депутатські фракції, групи, голова Закарпатської обласної державної адміністрації, а також в порядку розгляду електронної петиції, що набрала необхідну кількість підписів, протягом строку, встановленого для її розгляду. |
частиною 8 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено форму безпосередньої участі громадян у вирішенні питань місцевого значення, акти якої обовязкові до розгляду радою. У звязку з цим, необхідно встановити положення про електронну петицію та передбачити відповідний інструментарій на офіційному сайті ради. |
|
||
Стаття 116 |
||
|
||
1. Засідання обласної ради, її президії, постійних комісій є гласними та відкритими, за винятками, передбаченими цим Регламентом. Засідання тимчасових контрольних комісій ради за їх рішенням можуть бути закритими. |
1. Засідання обласної ради, її президії, постійних комісій є гласними та відкритими. Засідання тимчасових контрольних комісій ради за їх рішенням можуть бути закритими. |
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» не передбачено можливості проведення закритого пленарного засідання ради чи її інших колегіальних органів, за винятком засідань тимчачових контрольних комісій. Однак, законом не визначено порядок за яким тимчачові контрольні комісії можуть проводити засідання в закритому режимі. Тому такої можливості на сьогодні не має. |
3. Відкритість засідань сесії обласної ради забезпечується шляхом доступу до них усіх осіб, крім випадків, передбачених цим Регламентом та рішеннями ради і розпорядженнями голови обласної ради. |
3. Відкритість засідань сесії обласної ради забезпечується шляхом доступу до них усіх осіб. |
Дефініція пункту 3 ст.116 Регламенту суперечить частині 17 статті 46 України «Про місцеве самоврядування в Україні» з огляду на те, що рада не уповноважена в цій частині створювати норми права. Рада вправі визначати порядок доступу до засідань відповідно до закону. Наразі, порядок доступу до засідань ради жодним законодавчим актом не встановлено. Вичерпний перелік предмету регулювання регламенту ради визначено частиною 15 статті 46 та частиною 15 статті 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». |
4. Гласність роботи ради забезпечується шляхом публікації її рішень у засобах масової інформації та на офіційному веб-сайті обласної ради. За рішенням ради аудіотрансляція засідань обласної ради може здійснюватись за межами будинку ради. |
4. Гласність роботи ради забезпечується шляхом проведення присутніми та представниками ЗМІ фото- і кінозйомки, відео-, звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури, а також за рішенням ради може здійснюватися відео- та аудіо- трансляція засідань через інтернет, гучномовці, аудіо озвучувальну техніку, радіо, телебачення тощо. Гласність діяльності ради також забезпечується через публікації протоколів та аудіозапису пленарних засідань сесії, роздруківки поіменного голосування депутатів за прийняті (відхилені) рішення, протоколів засідань постійних комісій, офіційне оприлюднення проектів рішень, пояснювальних записок та довідкових матеріалів до проектів рішень, поправок та пропозицій до них, а також висновків і рекомендацій постійних комісій, звітів тимчасових контрольних комісій шляхом обов’язкового розміщення на офіційному веб-сайті ради. Засідання ради, її виконавчих органів транслюються он-лайн в мережі інтернет, а також на сайті ради зберігається у вільному доступі архів відео трансляцій. |
|
5. Представники преси, радіо і телебачення можуть бути присутні за умови наявності відповідних посвідчень. Виконавчий апарат ради надає за бажанням представникам засобів масової інформації матеріали, які поширюються серед депутатів, за винятком тих, щодо нерозголошення чи ненадання яких прийнято в установленому порядку відповідне рішення. |
5. Представники преси, радіо і телебачення можуть бути присутні за умови наявності відповідних посвідчень. Виконавчий апарат ради надає за бажанням представникам засобів масової інформації матеріали, які поширюються серед депутатів. |
Дефініція пункту 5 ст. 116 Регламенту суперечить принципам Закону України «Про доступ до публічної інформації». Публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом. |
7. На пленарних засіданнях сесії обласної ради також можуть бути присутні громадяни та представники інститутів громадянського суспільства, за умови їх попередньої реєстрації у виконавчому апараті обласної ради. Для забезпечення належних умов перебування під час сесії обласної ради та задля унеможливлення перешкоджання здійсненню депутатських повноважень, для присутніх надаються спеціально підготовлені місця поза межами сесійної зали. |
7. На пленарних засіданнях сесії обласної ради також можуть бути присутні громадяни та представники інститутів громадянського суспільства. Для забезпечення належних умов перебування під час сесії обласної ради та задля унеможливлення перешкоджання здійсненню депутатських повноважень, для присутніх надаються спеціально підготовлені місця поза межами місця передбаченого для депутатів ради та президії. |
Порядок доступу до засідань ради жодним законодавчим актом не встановлено. Присутні можуть знаходитись у сесійному залі у тій частині, що відмежована від місць призначених для депутатів та президії.
|
8. Порядок реєстрації осіб, які бажають бути присутніми на пленарних засіданнях обласної ради, визначається розпорядженням голови обласної ради. |
виключити |
Порядок доступу до засідань ради жодним законодавчим актом не встановлено.
|
9. Реєстрація осіб, які бажають бути присутніми під час пленарного засідання сесії обласної ради відбувається на підставі паспорта громадянина України до початку засідання. Зареєстрованим особам видається тимчасова перепустка, яка підлягає поверненню після закінчення пленарного засідання. |
виключити |
Порядок доступу до засідань ради жодним законодавчим актом не встановлено.
|
11. Право особи бути присутньою на пленарному засіданні може бути обмежено лише за відсутності місця або, відповідно до законодавства, з метою обмеження протиправних дій із боку конкретної особи (вчинення нею бійки, хуліганських дій, поява у нетверезому стані тощо). |
11. Право особи бути присутньою на пленарному засіданні може бути обмежено лише як наслідок протиправних дій із боку конкретної особи (вчинення нею бійки, хуліганських дій, поява у нетверезому стані тощо). |
Порядок доступу до засідань ради жодним законодавчим актом не встановлено.
|