Під час першої зустрічі з керівниками рекламних агентств та фірм, що відбулася минулого тижня, головний архітектор Ужгорода Олександр Шеба, головний спеціаліст органу охорони культурної спадщини Маріанна Собран та прес-секретар міського голови Ужгорода Алла Хаятова нагадали "рекламникам": нещодавно були прийняті нові правила установки вивісок в історичному центрі. Їх положенням не відповідає велика частина "дизайнерської продукції", яка розміщена на фасадах старих будівель Ужгорода.
Існує два шляхи вирішення проблеми: або добровільна співпраця дизайнерів і власників вивісок з контролюючими органами, заміна вивісок на більш естетичні, менш габаритні і менш яскраві, що відповідають особливостям архітектури центру, або чекати 1 квітня 2012 року. Після цієї дати пройде хвиля примусових демонтажів і штрафів. А штрафувати власників вивісок адміністративний, кримінальний кодекси і Закон України про охорону культурної спадщини дозволяють на "круглі" суми -- від 100 до 10 000 неоподатковуваних податком мінімумів. Тобто, до 170 000 грн.
При цьому, як зауважила Маріанна Собран, помилкою було б вважати, що власники вивісок, які не відповідають Правилам, відбудуться "малою кров'ю". При цьому сплата штрафу не звільняє від необхідності замінити вивіску.
Послання було спрямоване насамперед на адресу, як висловився головний архітектор, "злісних порушників" правил, які не бажають добровільно берегти фасади історичних будівель в центрі міста, і підприємців, чиї вивіски розміщені на фасадах вже давно. Що ж стосується тих, хто бажає встановити нову вивіску сьогодні, після затвердження правил - починаючи з липня місяця діє певний порядок: проект вивіски необхідно узгодити з фахівцем органу охорони культурної спадщини і з головним архітектором.
Маріанна Собран: "При розміщенні вивіски в історичному центрі погоджувати її необхідно не тільки з головним архітектором, але і з органом охорони культурної спадщини".
Маріанна Собран і Алла Хаятова ще раз попросили дизайнерів та представників рекламних фірм донести до їхніх клієнтів існуючий порядок установки вивісок, оскільки "незнання закону не звільняє від відповідальності". Зразок технічного паспорта вивіски як і самі Правила знаходяться на сайті Ужгородської міської ради. Максимальний термін затвердження вивіски органом захисту культурної спадщини - 10 днів. У разі відмови - вона буде відповідним чином обгрунтована, відповідно до вимог правил. Паспорт вивіски затверджується на 5 років. До узгодження встановлення вивіски заборонене. Всю відповідальність за самовільну установку буде нести власник. Узгодження макета вивіски може робити замовник або виконавець - за бажанням.
Учасники "круглого столу" зупинилися також на понятті "історичний центр". Маріанна Собран поінформувала: передусім, це - власне центр міста, вул. Корзо, Волошина, Духновича, площі Корятовича та Театральна, прилеглі вулиці. Межі історичного ареалу були чітко окреслені рішенням міськради ще на початку 90-х років. Готується проект, яким нинішня міська влада ще раз закріпить історичний ареал і додасть до нього окремі ділянки різних районів Ужгорода, наприклад, по вул.Собранецька, де чимало старовинних будівель, площа Петефі, з її чудовою, але яка поступово приходить в занепад, архітектурою. Велика увага в усі часи приділялася недоторканності мікрорайону Галагов, унікального за своєю архітектурою в стилі чеського конструктивізму. Список вулиць і межі ареалу, в якому діють Правила установки вивісок, також будуть повідомлятися підприємцям.
Сьогодні вивіски в історичному центрі створюються за принципом: "дешевше, яскравіше, більше". З цим були згодні всі учасники "круглого столу", не виключаючи самих виробників.
Вікторія Рижова: "Історичний центр - це історія нашої деградації, яку ми демонструємо туристам".
Учасники "круглого столу", лідери громадського руху за збереження історичної архітектури і охорони культурної спадщини Ужгорода Тетяна Смріга (творчий центр "Кубло"), Вікторія Рижова (радіоведуча, журналіст), Володимир Павлишин (дизайнер, "Mokform") вважають: якщо зменшити габарити вивісок, зменшити площу, яку займають вивіски на фасадах, це дозволить надалі власникам будівель задуматися про те, щоб привести весь фасад в належний стан, реставрувати і відновити його.
Володимир Павлишин: "Пластмасовими "боксами" заліплені всі фасади на перших поверхах, а подекуди - і вище. Фасади просто не видно. Площа, зайнята вивіскою, повинна бути меншою. З'явиться в полі зору фасад - з'явиться причина привести його до нормального стану".
Алла Хаятова: "Треба рухатися у бік мінімалізму - менший розмір вивісок, не такі кричущі кольори...".
Володимир Павлишин: "У європейських країнах фасад - власність муніципалітету. Усередині ви можете робити що завгодно, але фасад повинен залишатися недоторканним".
Маріанна Собран поінформувала: незважаючи на те, що близько 90% історичних будівель в центрі Ужгорода - приватні, Правила діють незалежно від форми власності.
Також учасники "круглого столу" торкнулися інших аспектів "архітектурного хаосу" в історичному центрі Ужгорода. Обговорили якість і естетичний рівень не тільки вивісок, але і вітрин, інших елементів фасадів.
"Будь-яке самовільне, не узгоджене з міською архітектурою та органом охорони культурної спадщини втручання в конструкцію і оформлення історичних фасадів заборонене. В історичному центрі забороняється знищення "історичної столярки" (заповнення віконних і дверних прорізів), кованих елементів, ліпнини, барельєфів, інших елементів фасадів, заборонена самовільна установка на історичних фасадах кондиціонерів, антен, і так далі. Порушення цих норм закону веде за собою велику матеріальну і навіть кримінальну відповідальність винуватців" - М. Собран.
Від лідерів руху за збереження історичної архітектури Ужгорода надійшла пропозиція - паралельно вести діалог також з власниками фасадів та вітрин, які найчастіше мають вигляд неестетичних, дешевих пластикових склопакетів "на всю стіну", заліплених кричущими, яскравими зображеннями.
Тим часом, підприємці-виробники реклами згадували, яким був Ужгород в середині 80-х років, а на екрані проектора змінювалися кадри оригінальних кованих старовинних вивісок ужгородського центру, безслідно зниклих у вирі подій "бурхливих 90-х", фото рекламних проектів інших міст Європи і України. Продемонстрували фото інших міст і приклади вивісок, на яких "брендбуки" і торговельні марки великих компаній вдало адаптовані до архітектурної стилістики історичного центру.
"Раніше, в 80-х - на початку 90-х, Ужгородом займалася одна художня організація, де працювали фахівці... Багато фасадів сьогодні для ужгородців втрачені" - відзначали самі рекламники.
"Необхідно зрозуміти, що банер і сітілайт на фасаді - табу! Для центру ці часи закінчилися... Подивіться на фото центру міста до 1995 року, коли ще цілі були "чеське" облицювання, мармур, штукатурка - все було гаразд... Мінімалізм і естетика - ось головні принципи на сьогодні" - Володимир Павлишин.
Підбиваючи підсумки, Маріанна Собран зауважила: "Перший "круглий стіл" не минув даремно - люди почали приходити, щоб узгодити проекти вивісок, почали писати заяви".
Також головний спеціаліст органу з охорони культурної спадщини поінформувала: з понеділка в історичному центрі серед підприємців - власників вивісок будуть поширюватися повідомлення, що містять Правила установки вивісок та пояснення до них. Кожному "рекламнику", дизайнеру і підприємцеві в історичному центрі Ужгорода буде персонально надано можливість ознайомитися з Правилами.
Учасники "круглого столу" запропонували створити кілька експериментальних вивісок, котрі б відповідали Правилам і високим стандартам, для кафе чи магазинів в історичному центрі, таким чином - зробити цю тенденцію "модною". З цією метою ведуться переговори з представниками рекламних агентств, чиї керівники та співробітники небайдужих до свого міста.
Розробляється "візуалізація", створюються зразки, макети відповідно до правил установки вивісок у Львові, де немає проблем з вивісками, подібних нашим, ужгородським. Критерії оцінки включають в себе всі можливі прийоми дизайну - від основної колірної гами до характеристик підсвічування.
Маріанна Собран: "До правил установки вивісок будуть приймати доповнення, тому чекаємо на ваші пропозиції".
Як повідомила головний спеціаліст органу з охорони культурної спадщини, "круглий стіл" з підприємцями - власниками вивісок та представниками рекламних фірм буде збиратися ще не раз.
Наступне засідання буде присвячене обговоренню Правил установки вивісок з підприємцями, які працюють в центрі Ужгорода, з керівниками фірм і магазинів, директорами філій банків.
На закінчення дизайнери і "рекламники" висловили згоду повідомляти клієнтів про існуючі правила.
Віталій Голуб, Вся Закарпатська Правда