Проект «ДНК-портрет нації»: «Гени аріїв носять в собі більше 50% українців»

Українці – хто ми і звідки? На це питання відповів унікальний телевізійний проект власного виробництва каналу «Україна» – «ДНК-портрет нації».

Проект «ДНК-портрет нації»: «Гени аріїв носять в собі більше 50% українців»

Творча група проекту провела масштабне генетичне дослідження з використанням новітніх технологій і з залученням кращих світових експертів. З ініціативи телеканалу "Україна" вчені-генетики взяли зразки ДНК у жителів по всій Україні - від Луганська до Ужгорода, від Ялти до Чернігова. У генетичному дослідженні взяли участь, як звичайні люди з різних куточків України, так і багато відомих українців: Олег Скрипка, Остап Ступка, Руслана Писанка, Василь Вірастюк, Альона Вінницька, Олександр Пономарьов та інші.

В рамках проекту "ДНК-портрет нації" телеканал "Україна" залучив до співпраці вченого-генетика зі світовим ім’ям - Пітера Форстера з Великобританії. В даний час він веде наукову діяльність в Кембріджський університет і очолює лабораторію в Німеччині, рівень відповідальності якої настільки високий, що навіть місце розташування її засекречено. Основний профіль роботи цієї лабораторії - криміналістичні ДНК-експертизи. Ця лабораторія є супервайзером роботи інших центрів з генетичних досліджень у всій Європі - вчені цієї лабораторії визначають європейські стандарти ДНК-досліджень. Саме в Німеччину і були відправлені зразки ДНК українців для подальшого вивчення.

За результатами дослідження ДНК-проб українців були виділені наступні пріоритетні напрямки розвитку української нації:

1. Кельтське походження. У кожному п’ятнадцятому українцю вчені-генетики виявили хромосому, яка ріднить сучасне населення країни з ірландцями, англійцями і шотландцями. А це означає, що кожен шостий тестований був нащадком кельтів. Кельти були дуже могутньої цивілізацією, яка змогла заселити половину континенту. Секрет їх успішності і прогресу простий: за однією з версій наукових експертів, саме кельти першими навчилися обробляти залізо, а також достеменно встановлено, що саме цей народ відкрив бронзу раніше, ніж їхні європейські сусіди. Спадщина кельтської культури прямо вплинула на українців, наприклад, знаменита зачіска "під макітру" була одним з різновидів кельтських національних зачісок. Також довгі вуса, які зараз вважаються типово козацькими - це спадок українцям від кельтів. Лінгвісти вважають, що слово "сало" ми теж успадкували від цього етносу: в кельтській мові цей продукт називався "saill". Вважається, що саме з кельтської мови до нас прийшли такі слова як "кінь", "корова" і "смерека".

2. Скандинавське походження. У релевантній вибірці проекту "ДНК-портрет нації" кожен шостий українець носить в собі Y-хромосому скандинавських або фінських народів. У даному випадку мова йде, насамперед, про тих, кого за часів Київської Русі називали "варягами". Вікінги прибували на українські землі в якості військової еліти - як дружинники для особистої гвардії князів. Їх було небагато, проте, закони історії свідчать, що навіть невелика жменька чужинців, що потрапила у вищі прошарки держави назавжди залишала слід не тільки в звичаях і культурі, але також і слід в генетичному фонді цілого народу.

3. Трипільське походження. Як показали результати дослідження, ДНК кожного п’ятого українця містить в собі ту гаплогрупу, яку вчені характеризують, як трипільську. Загальновідомо, що трипільці були неймовірно розвиненим народом для свого часу: наприклад, саме ці люди володіють секретом виготовлення виробів з бронзи, а в якості одягу, на відміну від більшості сучасників, представники трипільського народу носили не шкури, а тканий одяг. Трипільці були хліборобами і першими на українській землі ростили пшеницю і гречку.

Свій рід від перших хліборобів західної Європи ведуть Олександр Пономарьов та Богдан Бенюк.

4. Арійське походження. Їх хромосому в різних пропорціях носять майже всі європейці, росіяни, представники індійський та іранських народів. Концентрація гаплогруппи, яку вчені ідентифікують, як успадковану від аріїв, виявлені більш ніж у половини досліджуваних українців. У часи, коли арії жили на території України, середньорічна температура впала на кілька градусів. Похолодання диктувало правила життя по всій Європі: воно серйозно відбилося на розмірах людської популяції, яка проживала на цих територіях в той час. В результаті вижили тільки люди, які володіли геном "молочної толерантності" - тобто, здатністю пити і переварювати молоко. Більшість дорослих людей не можуть вживати молоко в їжу, наприклад, такими є африканці чи азіати. Але саме молоко не дало людям померти від голоду під час похолодання і давало можливість цивілізації аріїв продовжити своє існування. Саме від аріїв Запорізькі козаки успадкували манеру носити український оселедець. Одна з наукових гіпотез навіть свідчить, що арії, які володіли колесом, винайшли його саме на території України.

Носіями гена, який визначається, як арійський (R1a), виявилися майже всі зірки-чоловіки, які взяли участь у проекті: Остап Ступка, Андрій Хливнюк, Олег Скрипка, Василь Вірастюк, Олександр Шовковський і Олег Михайлюта.

Однак як з’ясували вчені-генетики, є ще один древній етнос, представників якого на території сучасної України більше, ніж нащадків аріїв. Справа в тому, що всі наведені вище результати дослідження стосуються тільки чоловіків, а головна фігура цієї історії, насправді, жінка. Представники прекрасної половини українського народу, як мінімум, в три рази старше, ніж чоловіки. Предки сучасних українок прийшли на ці землі за 20 000 років до появи трипільців. З точки зору генетики, українки - успадкували гени окремого, ще більш древнього народу. Тільки українські жінки є корінним населенням території України. Така особливість ДНК українських жінок пояснюється тим, що жінки не брали участь у війнах цивілізацій - вони просто вибирали переможців. Серце жінки завжди обирало більш сильного і "перспективного" чоловіка - від цих чоловіків народжувалися діти, що передавали батьківські гени у спадок.

Пітер Форстер, вчений-генетик, експерт проекту "ДНК-портрет нації": "Насправді, поняття "нація" - це те, що вигадали чоловіки. Жінка і так знає: "Це моя дитина". Просто тому що вона його виносила і народила. А чоловік ніколи не може бути впевнений на 100%. Він може опиратися тільки на зовнішню схожість дитини і себе".

Крім таких глобальних висновків про українців, телевізійний експеримент підніс й інші сюрпризи. Результати ДНК-тестів для Руслани Писанки та Альони Вінницької виявилися несподіваними ще й з іншого боку: з’ясувалося, що вони - генетичні сестри. Їх ДНК в досить схожі, а це означає, що вони колись мали спільну праматір. Зірки були дуже здивовані і, спочатку, навіть не повірили, поки їм не показали їх генетичні карти, які чітко вказували на їх ДНК-спорідненість.

Як виявилося, і Олена, і Руслана, належать до одного з найбільш поширених і найбільш древніх етносів. Однак гени якого найдавнішого народу носять в собі представниці прекрасної статі - до цих пір загадка. Можливо, колись генетики зможуть розкрити і цю таємницю...

Альона Вінницька, співачка, учасниця проекту "ДНК-портрет нації": "Під час зйомок проекту учасників чекали сюрпризи. Особисто мене здивувала генетична спорідненість, яка відкрилась, з людиною, яка мені завжди була дуже симпатичною - Русланою Писанкою. Звичайно, це дуже цікаве дослідження. По-перше, це чудова ідея - дізнатися, звідки ж пішли українці і хто ж ми такі. А по-друге, "ДНК-портрет нації" - документальне кіно, і суто український проект. На жаль, в Україні поки що мало знімають фільмів такої ж високої якості".

Повну версію проекту "ДНК-портрет нації" ви можете подивитися на сторінці проекту на сайті каналу "Україна".

12 листопада 2012р.